Jump to content
IGNORERAD

På MC runt Chiang Mai


Niro

Recommended Posts

Det som borde vara en blå himmel är bara ett grått dis. Några få som eldar i bergen och gör så att miljoner inte kan andas. Något generalen borde ta tag i!

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Niro

    78

  • windrode

    65

  • nbg

    15

  • kenneth073

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Här blev det stop idag, ett träd som av någon anledning vält tvärs över vägen. Tur att det var på en "stor" trafikerad väg annars hade jag fåtf vända.

 

 

image.jpeg

 

Det tog en stund men sen kom det en hjälte.

 

 

image.jpeg

 

Alla hjältar borde ha skägg och motorsåg.

 

image.jpeg

 

Sen hittade jag en liten avstickare som jag blev tvungen att prova.

 

image.jpeg

 

Hittade en stengubbe med guldklänning högt upp på en hylla i berget. Brukar vara försiktig med att klätra runt förmycket när jag är ensam. Skulle inte vara roligt att bli liggande där ute i bambun dit det sällan kommer någon.

 

image.jpeg

 

Längre framm hittade jag en grotta som jag vågade mig in i. Det var säkert 15 grader svalare där inne. Undrar om någon bott där för länge länge sedan?

 

image.jpeg

 

 

Lite längre framm blev det överkurs för en sådan enkel offroadare som jag, så det blev till att vända och åka tillbaka.

image.jpeg

 

Det är ändå skönt att ha lite dubb när asfalten tar slut och det ska byggas om.

image.jpeg

 

Detta är mitt favorit postkontor, långt ut på landet.

image.jpeg

 

På toppen av ett berg.

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en väldigt lång omväg idag, inte alls de tre timmarna jag tänkt från början slutade på nästan sex timmar. Tanken var att köra norr och komma till gränsen till Myanmar vilket borde tagit lite mer än än timme.

image.jpeg

 

Landskaper är annerlunda där uppe.

image.jpeg

 

Inte så hemst långt bort men de vägar jag valde var krokiga.

image.jpeg

 

Men högt kom jag!

image.jpeg

 

Myanmar ligger därborta på andra sidan kullarna.

image.jpegimage.jpeg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Punka idag så det blev ett pit-stop för slangbyte. Det kostade 300 bath.

 

Det fick mig att tänka på engång då jag bodde i Pattaya och var över på The Dark side på en Wave. Långt in på natten när jag var på väg tillbaka till civilisationen blev det punktering. Så där står jag mitt i ingenting och försöker komma på en lösning. Då stannar en MC taxi och säger att det där fixar jag för en hundring. Han hade slang och pump under sadeln och fixade mitt backhjul på ingen tid alls.

 

image.jpegimage.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev svampen:

Kanontråd RockOn!!!!:clapping:

Tack! Det blir nya omvägar några gånger i veckan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom väldigt vilse idag. Många uppförbackar och ibland nerför?inte ens Garmin viste var vi var, 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev lite vimsigt igår. Det var inte meningen att blanda in golfbilder i MC tråden.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är så dåligt med vatten i floden Pai så det går att köra på botten nu.

image.jpeg

 

sen blev det stop och brutet nyckelben.

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
1 timme sedan, skrev Niro:

sen blev det stop och brutet nyckelben.

 

Aj, aj aj !  Hände olyckan då du körde hoj ensam ?

Jag föredrar att köra hoj ensam men jag har ju alltid i tanken att man måste ta det försiktigt eftersom man inte har någon hjälp om olyckan är framme.

 

Min kompis körde ofta offroad ensam uppe i Västernorrland och turerna gick ofta på skogsvägar i ödemarken. Han sa att om man råkade ut för en allvarlig olycka och inte kunde ta sig vidare och telefonen saknade täckning så kunde man räkna med att bli hittad antingen vid bärplockningssäsongen eller älgjakten  :ahh:

 

Krya på dig !

 

Mvh

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på det du säger, ofta. Jag har bara asfaltskompisar, ingen som vill ut i gruset. Det händer ofta att jag är alldeles för långt ut från de vanliga farvägarna. Även om det inte är världens ände så lär jag inte bli hittad där på flera dagar om jag har otur.

 
Den här gången skulle jag snedda upp för en hyggligt brant backe. Jag hade för hög växel så motorn stannade och jag tappar balansen åt "fel" håll dvs neråt, så mitt ben är för kort för att nå ner.
Fallet, från huvud till mark var minst 2,5 meter. Axeln fick första smällen och sen gick skallen i asfalten. Utan hjälm hade jag legat kvar där än.
Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev kenneth073:

Krya på dig ,

Ja Cyckeln/Moppen..... kunde ju skadas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hasse skojar igen! Moppen blev såklart också skadad. Tog mig hem 10 km på bara en växel.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Trist att bryta nyckelbenet, gjorde det i Sverige och dom lägger inte ens benet tillrätta med en operation utan jag fick en åtta, tja det är nåt resår som ser ut som en 8 som jag trädde över axlarna så det brutna nyckelbenet  skulle ligga och växa ihop någorlunda rätt. Men det gjorde inte så förbannat om som när jag skadade ryggen i alla fall, alltid något.

 

Krya på dig.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Åker man på 1095 mot Pai så kan man svänga av efter 15 km mot ett vattenfall som heter  Mok. Sen forsätter man bara raktfram. Då hamnar man på den här härliga djungel vägen.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker upp i bergen för att se ett utav alla foravtryck Budda lämnat efter sig. Och jag gör det på det här monstert, 115 vrålande kubik. Den gör lätt 70 på platt mark.

image.jpeg

 

Ska bli kul att se om den orkar upp för backarna med mina 80 kg muskler på ryggen.

image.jpeg

 

 

Det går sådär! Full gas och det går i 30.

image.jpeg

 

Men det gick till sist.

image.jpeg

 

de har sattsat stort här och byggt rejäl parkering. Tidigare var det aldrig någon här, idag tre små bussar. Får se hur det blir senare.

image.jpeg

 

 

Det blir inga bilder på templet. Ni vet säkert hur sådan ser ut ändå.

 

Det blev en hård dag för fröken Filano. Hon är annars mest van vid korta turer till nudelståndet och ibland även ölaffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det blev en runda norr ut. Förbi Ciang Dao till Mae Na och sedan vidare till Wiang Haeng.

image.png

 

Chiangmai till ChiangmDao är bara transport. Har man aldrig varit inne i Chiang Dao grottan ska man göra det. Den är kilometer lång med Budda tempel.

image.jpeg

 

Upp till Mae Na är det fina asfalterade vägar men sen blir det värre. Sönderregnade grusvägar och inte en by på flera mil.

Inte förrän i närheten av Piang Luang som det blev bättre. Men jag tyckte att den biten var rolig.

 

image.jpeg

 

 

Jag lät gps,en välja ett hotel i närheten och jag hamnade här för 500 b.

 

image.jpeg

 

Tog en omväg upp mot Myanmar gränsen och träffade den här söta tanten.

 

image.jpeg

 

Småvägar är kul men jobbigt när man får möte.

image.jpeg

 

image.jpeg

 

 

 

Ändrades av Niro
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte förbi den här fina kaffestugan och bestämde mig för att stanna. Här är det säkert billigt tänkte jag, men tjiii! 50 bath för en pulverkaffe.

 

image.jpeg

 

Jag sa, hur mycket blir det i MPR-.bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vägen mellan Mae Na och Piano Luang var som sagt väldigt off road, skulle inte vilja köra den biten på en blank Ducati eller en Vespa. Men sen blev det fint igen, hela vägen tillbaka till Chiang Dao.

 

Efter en stadig hotelfrukost åker jag vidare. Det fanns även jot, rissoppan ni vet, som inte syns på bilden.

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

Fina vägen!

image.jpeg

 

 

Jag stannade till i en by och pratade med några grabbar. De sa att med mina däck så skulle jag kunna ta genvägen till Chiang mai, men jag tyckte jag fått nog av grus för den här gången.

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

 

Tanterna här sålde grönsaker och passade barn. Jag försökt fråga var mammorna var men det gick inte så bra. Förstog det bara som att de var någon annan stans.

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

 

Fin utsikt.

 

image.jpeg

 

Tillbaka i Chiang Dao

 

image.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte åka långt för att hamna långt från ingenstas.

Tvekade lita innan jag skulle åka över här. Bron av plankor hålls ihop av gamla motorcykel kedjor. 

 

image.jpeg

 

Sen kommer familjen Svensson, sladdar i kurvan och burnar i väg på andra sidan.

image.jpeg

 

 

Ja, va fan! Hård porr!

image.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin resa du har varit i väg på Niro .Hur många mil blev det ? ser ut som min lilla Click hade fått plomplem på ditt vägval

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...