Jump to content
IGNORERAD

Burmesisk man har erkänt morden på Koh Tao


MPR Nyheter

Recommended Posts

http://news.sky.com/story/1355500/uk-police-to-probe-Thailand-tourist-murders

 

Nu börjar nog en och annan Big Kahuna på Koh Tao bli lite svettig, och förmodligen kommer det att rulla en del polishuvuden när detta är klart...

 

PM Prayuth tillåter att UK sänder dit egna utredare som får ta egna DNA prover på den misstänkta-vilket förmodligen bör fria dem helt.

Tyvärr är det väl för mycket att begära att rätt personer fälls-de har de redan investerat för mycket pengar i-men om man kan förhindra att två oskyldiga sänds till fängelse eller till och med avrättas så är det ju en liten seger för rättvisan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    19

  • Baa

    14

  • Khun Ken

    12

  • Wangthong

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

http://www.nationmultimedia.com/national/UK-cops-to-only-observe-30245770.html

 

Lite lugnande besked för RTP och deras pressade poliser kanske?

 

De brittiska poliserna får bara "observera" och inte delat i undersökningen. Rätt självklart egentligen då undersökningen redan är inlämnad till domstolen.

 

Men Prayuth slänger också in ett förtäckt hot mot RTP i det här specifika fallet:

 

"The prime minister also rejected claims that the police had arrested scapegoats for the murders. 

He said he did not think the police would dare do such a thing in a high-profile case like this"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Britterna har garanterat egna tester på DNA från kvinnan, det är inget man tvättar bort så där enkelt. Får de sen ta tester på Burmeserna-vilket kanske redan skett "inofficiellt" så är det ju ganska enkelt att matcha det mot DNA som fanns i kvinnan.

 

Håller med om att det mest förvånande skulle vara att RTP faktiskt haft rätt hela tiden...

 

Är det bekräftat att Britterna har testad DNA från kvinnliga offret? Fins det ngn källa på det?

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bekräftat att Britterna har testad DNA från kvinnliga offret? Fins det ngn källa på det?

 

Mvh

 

Mmm, en källa väldigt nära ambassaden. Kvinnan fördes ju till UK och efter det har hon obducerats där och i samband med det ha DNA säkrats från henne. Men jag kommer givetvis inte att namnge källan.

 

Burmeserna skall också vara testade men det har skett "inofficiellt" och är alltså inget som man kan lägga fram som bevis, men man kan ha resultaten som påtryckningar i det diplomatiska spelet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man vara säkra på att fel DNA inte placerats i kvinnan innan britterna fick göra sin DNA-undersökning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom lär ju ha försökt nåt i den stilen förut så tanken är nog inte helt obefogad..

 

http://www.chiangmaicitynews.com/news.php?id=751

 

Att dom skulle kunna försöka med något i den stilen tvivlar jag inte på. RTP har jag absolut inget förtroende för alls.

 

Men jag undrar om britterna skulle kunna luras av det. Borde inte den ursprungliga DNAn finnas kvar ändå? Det måste vara otroligt svårt att få bort den helt, utan att det märks vid en obduktion att det hela är manipulerat. Dom verkar ju dessutom kunna skilja på om DNA, eller OK, sperma om vi skall vara exakta, har införts före eller efter dödsögonblicket. Då borde ju åtminstone de rätta gärningsmännens DNA finnas där i tillägg till "getsperman" från dom man försöker sätta fast? Eller resonerar jag fel nu?

 

En annan sak jag undrar över är det här: Om britterna gjort tester på kvinnan så har dom en DNA-profil på antingen gärningsmännen, eller gärningsmännen och två "getter". Om dom enbart har gärningsmännens DNA och dessutom fått ta inofficiella prover på de två burmeserna så har dom ju ett stort informationsövertag, minst sagt. Vad har Cameron i så fall sagt till Prayuth när dom träffades, öga mot öga och i enrum? Kanske så här: "Vi kommer så småningom att dra ner brallorna på dina Kalle Anka-snutar, vare sig du vill eller inte. Så om du inte vill följa med i fallet är det lika bra du lirar med oss i stället, så kanske vi kan hjälpa dig rädda ansiktet". Om vi nu ser att Prayuth börjar distansera sig från sina poliser, steg för steg, så kommer det kanske att bli riktigt kul att följa den vidare utvecklingen. Då skulle jag tippa att Prayuth och gänget börjar söka helt andra syndabockar än burmeser!

 

Det skall bli mycket intressant att se hur detta slutar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom skulle kunna försöka med något i den stilen tvivlar jag inte på. RTP har jag absolut inget förtroende för alls.

 

Men jag undrar om britterna skulle kunna luras av det. Borde inte den ursprungliga DNAn finnas kvar ändå? Det måste vara otroligt svårt att få bort den helt, utan att det märks vid en obduktion att det hela är manipulerat. Dom verkar ju dessutom kunna skilja på om DNA, eller OK, sperma om vi skall vara exakta, har införts före eller efter dödsögonblicket. Då borde ju åtminstone de rätta gärningsmännens DNA finnas där i tillägg till "getsperman" från dom man försöker sätta fast? Eller resonerar jag fel nu?

 

En annan sak jag undrar över är det här: Om britterna gjort tester på kvinnan så har dom en DNA-profil på antingen gärningsmännen, eller gärningsmännen och två "getter". Om dom enbart har gärningsmännens DNA och dessutom fått ta inofficiella prover på de två burmeserna så har dom ju ett stort informationsövertag, minst sagt. Vad har Cameron i så fall sagt till Prayuth när dom träffades, öga mot öga och i enrum? Kanske så här: "Vi kommer så småningom att dra ner brallorna på dina Kalle Anka-snutar, vare sig du vill eller inte. Så om du inte vill följa med i fallet är det lika bra du lirar med oss i stället, så kanske vi kan hjälpa dig rädda ansiktet". Om vi nu ser att Prayuth börjar distansera sig från sina poliser, steg för steg, så kommer det kanske att bli riktigt kul att följa den vidare utvecklingen. Då skulle jag tippa att Prayuth och gänget börjar söka helt andra syndabockar än burmeser!

 

Det skall bli mycket intressant att se hur detta slutar...

Frågan om de kan göra så mycket då de bara är observatörer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man vara säkra på att fel DNA inte placerats i kvinnan innan britterna fick göra sin DNA-undersökning?

 

Nä det kan man inte, men då finns där DNA från fler personer än Burmeserna. Sen om jag förstått det hela riktigt från en thai som har bra insikt i den thailändska utredningen så finns inte Burmesernas DNA i kvinnan utan bara i kondomen. 

 

När de greps var kvinnan redan i England...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan om de kan göra så mycket då de bara är observatörer?

 

Nja det kommer givetvis att slås på PR trumman när de brittiska poliserna anländer, de kommer att paraderas med lokala polishögdjur och kommer attr granska deras undersökning. Frågan kommer att ställas huruvida de får ta egna DNA tester på Burmeserna-kanske de får kanske de inte får det.

 

Får de göra det så kommer resultatet att visa ett annat än vad polisen har innan, de kommer då att tycka det är märkligt och beordra egna nya tester som kommer att bekräfta britternas test. Skulden kommer att läggas på någon lägre lokal polis som blandat ihop prover eller något.

 

Får britterna inte ta egna tester som kommer det inofficiella testet som friar Burmeserna ändå att läckas ut och då står RTP där med brallorna nere igen...

 

Prayut vet resultatet av de "inofficiella" testet och det är därför han distanserar sig från RTP i detta läget.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Pressen på Il Generale ökar ju nu också i och med att Britterna kallat till sig Thailand Charge dáffairs och framfört sina synpunkter på den usla utredningen.

 

Bollen ligger hos Prayuth skulle jag vilja säga, tar han sig an den mäktiga och korrupta poliskåren och framförallt den ekonomiska eliten som tror sig kunna köpa sig en plats "Above the law"?

Ja man bör nog inte leka med England, dom har styrka nog att sänka hela Thailand om dom vill!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, en källa väldigt nära ambassaden. Kvinnan fördes ju till UK och efter det har hon obducerats där och i samband med det ha DNA säkrats från henne. Men jag kommer givetvis inte att namnge källan.

 

Burmeserna skall också vara testade men det har skett "inofficiellt" och är alltså inget som man kan lägga fram som bevis, men man kan ha resultaten som påtryckningar i det diplomatiska spelet.

 

Ok, ja det låter väldigt intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man bör nog inte leka med England, dom har styrka nog att sänka hela Thailand om dom vill!

Hur då menar du?

Ekonomiskt eller med en atombomb?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur då menar du?

Ekonomiskt eller med en atombomb?

Både ekonomiskt och militärt utan atomic bomba! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ekonomiskt och militärt utan atomic bomba!

Vore lite magstarkt pga två döda turister....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore lite magstarkt pga två döda turister.

Hmmm, ett skott i Sarajevo och vad hände? UK värnar om sina egna på ett annat sätt än tex Sverige, kommer du ihåg tsunamin?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nagra santioner blir det med storsta sannolikhet inte, men skulle det visa sig att det manipulerats i utredningen finns det en uppenbar risk att Thailands ambassador i London far en svettig stund infor Brittiska Justitiedepartementet, sadan upplaxningar ar bra mycket allvarligare an vad gemene man far sig till livs!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore lite magstarkt pga två döda turister.

Det var väl en tredje engelskman som dog mystiskt på Koh Tao också!

Fast fortfarande magstarkt juu.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som thailändsk media börjar på att ändra inställning till vem som är skyldig.

Såg på thailändska nyheterna att de ventilerade burmesernas oskyldighet och att de blivit misshandlade av poliserna och den burmesiska tolken för att erkänna. Tror ej att de visat det ur den vinkeln förut? På frugan verkar det bara som om polisens uppfattning kommit fram i de thailändska medierna förut. Börjar thailändarna tveka?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som thailändsk media börjar på att ändra inställning till vem som är skyldig.

Såg på thailändska nyheterna att de ventilerade burmesernas oskyldighet och att de blivit misshandlade av poliserna och den burmesiska tolken för att erkänna. Tror ej att de visat det ur den vinkeln förut? På frugan verkar det bara som om polisens uppfattning kommit fram i de thailändska medierna förut. Börjar thailändarna tveka?

 

Tror det är efter att Prayuth fått se de "inofficiella" DNA proven-som enligt uppgift friar Burmeserna helt. I Thailand går media ju 99 gånger av 100 på poliens uppgifter när det gäller vad man skriver/sänder-annars riskerar man ju att stämmas alternativt råka ut för en olycka organiserad av landets största maffiaorganisation.

 

Får se om det korthus polisen bygg runt detta fall rasar totalt innan veckan är slut?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lokala maffiakungens son har nog flyttat utomlands nu.

Tyckte mig ha last nagonting tidigare att han kande sig "utpekad" och var "tvungen" att soka sig darifran for att fa tillbaka sitt "rena liv" eller nat annat dravel!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nyss i annat forum, att dom tagit tillbaka sina erkännanden pga tortyr.

Inte förvånad då jag sett folk blivit hårt slagna med 1m stållinjal för att dom varit påtända och inte kunnat betala medan bossarna som blev tagna i samma raid satt bredvid o garvade! TIT!

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

.

post-3153-0-82425300-1414184751_thumb.jp

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...