Jump to content
IGNORERAD

Betalar ni för Levnadsintyget?


sarne

Recommended Posts

I princip haller jag med, men att den skulle inga i hans arbetsuppgift vete fasen, det ar ju ett svenskt intyg, utfardat av svenska myndigheter for svenska pensionarer. Jag tycker gott o val att dom kan ta betalt for detta extraarbete, forvisso icte sa tungt, men men extra arbete ar det i alla fall!

Jag håller med om att det kan kosta en liten avgift att få intyget. Den avgiften skall dock vara bestämd av staten samt gå till staten. Som det är nu är det ju mutkolven bakom disken som lägger beslag på på pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    13

  • sarne

    9

  • Jive

    6

  • LotFai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Då borde man kunna gå till Ampurkontoret på landsbyggden :huh:

 

Nja, de ville ha 500 b. i bidrag för 'nytt bläck till printern'. Visserligen 6 år sen, har inte testat senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, de ville ha 500 b. i bidrag för 'nytt bläck till printern'. Visserligen 6 år sen, har inte testat senare.

Variant av personalvard, kaffe o tilltugg, 500 THB vid avhamtande av gula boken!

Kvitto?

Tankte inte pa det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett antal år sedan gick jag alltid till turistpolisen,behövde då endast visa upp mitt pass, samt en hundring.

Men sedan ett par år sedan skall de ha en jävla massa papper samt att frugan är med.

 

Så i år tänkte jag försöka en annan väg.

En kompis till mig som bor 8 km från mig gick förra året till by hövdingen, inga problem fick under skrivet.

Tänkte då jag prövar, men han vågade inte skriva på, hänvisade mig till Ampur.

 

Åkte dit skapade en del huvud bry för personalen, en högre chef tittade på papperna.

 

Hade även med mig en översättning på Thai.

 

Men han krävde att det pappret som skulle skrivas under skulle göras om till Thai.

 

Knallade då tvärs över gatan till polis stationen, men samma där ingen vågade skriva på.

 

Nu på måndag skall jag pröva en ny väg fått info om en advokat byrå som skriver på.

 

Får väl se om de godkänner det hos pension myndigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett antal år sedan gick jag alltid till turistpolisen,behövde då endast visa upp mitt pass, samt en hundring.

Men sedan ett par år sedan skall de ha en jävla massa papper samt att frugan är med.

 

Så i år tänkte jag försöka en annan väg.

En kompis till mig som bor 8 km från mig gick förra året till by hövdingen, inga problem fick under skrivet.

Tänkte då jag prövar, men han vågade inte skriva på, hänvisade mig till Ampur.

 

Åkte dit skapade en del huvud bry för personalen, en högre chef tittade på papperna.

 

Hade även med mig en översättning på Thai.

 

Men han krävde att det pappret som skulle skrivas under skulle göras om till Thai.

 

Knallade då tvärs över gatan till polis stationen, men samma där ingen vågade skriva på.

 

Nu på måndag skall jag pröva en ny väg fått info om en advokat byrå som skriver på.

 

Får väl se om de godkänner det hos pension myndigheten.

Gäller att advokaten är registrerad, godkänd som Notarial Services Attorney av Lawyers Council of Thailand.

 

Mer info här: http://www.siam-legal.com/legal_services/Thailand-Notary-Service.php

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

600 Baht hos konsulatet i Chiang Mai.

500 Baht hos Immigration.

Gratis hos min granne, den tyske konsuln.

Polisen? Glöm det. Dom kan ju inte snacka engelska, hur skulle dom då förstå vad dom skulle skriva under.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad klagar ni för? Ett par hundra Baht per år. Det är väl vad en kväll på stan går på.

Skulle vara intressant att fa veta var du gar, sa billigt har jag aldrig klarat mig! :im_happy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att fa veta var du gar, sa billigt har jag aldrig klarat mig! :im_happy:

De två först åren gick jag till turist polisen behövde endast visa passet sen skrev de på, gav dem 200, för besväret

 

Men nu är ju det andra ordningar, så skippar dom nu efter att de både vill ha 500 samt en jävla massa papper.

 

Så gick då till en advokat, med rätt att signera dylika papper, 500 för besväret, det är ju bland annat detta hon lever för,

Till skillnad mot turist polisen, som har en statlig lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att fa veta var du gar, sa billigt har jag aldrig klarat mig! :im_happy:

Beror på. Är man här för att supa så räcker det ju inte långt. Lever man ett normalt liv med normalt drickande, ett par bärs i veckan, så går det utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

LotFai, on 02 Oct 2014 - 00:25, said:

600 Baht hos konsulatet i Chiang Mai.

500 Baht hos Immigration.

Gratis hos min granne, den tyske konsuln.

Polisen? Glöm det. Dom kan ju inte snacka engelska, hur skulle dom då förstå vad dom skulle skriva under.

 

Nu menar du väl kostnaden för "Residence Certificate"?  Stämpel och underskrift på levnadsintyget (vilket tråden handlar om) hos konsulatet i Chiang Mai är gratis, förutom de 20 Bahten för en kopia som jag nämnde tidigare.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du begär nog inte kvitto om du dricker några öl i baren. Varför då bråka om en liten "gåva" på 300 B? Det är Thailand du befinner dig i.

Om du är I Thailand så är Svenska consulatet Svensk mark

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar glatt 300 baht hos Imm i Sisaket utan kvitto.

Här i Rattanaburi där jag bor vägrar polis och andra myndigheter att skriva under ett dokument som de

inte förstår.

Vilket jag kan förstå.

Stämmer ofta i tid med 90-dagarsuppvisningen, eller andra resor de 60 km till Sisaket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis menar levnadsintyget. Det är ju det tråden handlar om som du påpekade.

Det var flera år sedan jag åkte sex mil ToR till konsulatet, men då tog dom som sagt 600 Baht. (Nu skulle jag skrivit något elakt om den svenske honorärkonsuln, men det hade väl moderatorn inte släpp igenom :fie: )

Sedan dess har jag fått godkännt av föräkringskassan att den tyske honorärkonsulns stämpel och underskrift godkänns.

 

Nu menar du väl kostnaden för "Residence Certificate"?  Stämpel och underskrift på levnadsintyget (vilket tråden handlar om) hos konsulatet i Chiang Mai är gratis, förutom de 20 Bahten för en kopia som jag nämnde tidigare.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...