Jump to content
IGNORERAD

24-årig student åtalas för lese majeste i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nja införandet av ett warroom mot LM samt inköpande av utrustning för att kunna läsa av sociala medier mm för att hitta LM brottslingar skulle nog jag vilja kalla en skärpning av lagen.

Man kanske skulle skriva skärning av praktiserande av LM lagen.

 

Ständigt ökande antal  anmälningar sedan 2006 oavsett färg på regeringen som sagt. "A slowdown in the increase 2011-2013"  enligt länken nedan (vilken jäkla formulering).

 

http://freedom.ilaw.or.th/en/blog/report-l%C3%A8se-majest%C3%A9-prisoners-after-2014-coup

 

Vill man fördjupa sig i vad det är för personer,som åtalas och döms, och för vilka typ av förseelser, kan man läsa det på samma länk. Aktuella fall baserat på anmälningar både före och efter kuppen.. Rätt mycket "red-shirt activists".  Dock är ju inte ens UDD officiellt  för en ändring av lagen, utan har snarare uppmanat till anmälningar av LM-brott.

Även en  fd MP från Pheu Thai finns  i listan.

 

 Avläsningen av internet och sociala medier var även den hög redan innan PTP kom till makten 2011 oavsett om man kallar verksamheten "war room" eller inte (som Chalerm retoriskt valde att kalla det).  De verkar ha suttit i samma rum hela tiden för övrigt (från 2007) men fick mer slantar av Chalerm 2011.

 

2007-2011 blockades 60 000 internetsidor för att de innehåll vad som kan betecknas som brottlsligt enligt LM. 

 

http://www.nytimes.com/2011/10/03/world/asia/03iht-thailand03.html?pagewanted=1&_r=0

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 241
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    19

  • Tallviking

    16

  • leifen

    15

  • spooncreek

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2007-2011 blockades 60 000 internetsidor för att de innehåll vad som kan betecknas som brottlsligt enligt LM. 
Och efter 2011? 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

måne, on 25 Oct 2014 - 20:29, said:

Och efter 2011?

Inte en aning. Fortsatt ökande är väl det troliga. Både under PTP styre och militärstyre. Något annat skulle förvåna. Eller hur? Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du som en känd odemokratisk person tycker att det är ok att inte klassas som en demokrati i indexet vet nog alla på MPR om.

Länder i näst högsta kategori är inte klassade som demokratier alls.

 

Jag vet att du nöjer dig med ett val för att det bli demokratiskt i dina ögon.

 

Hej

 

Det finns ingenting och då menar jag verkligen absolut ingenting som stöder din teori om att (Shinawatra) använde LM-lagarna mer frekvent än dom gula och juntan, men det finns massor som talar för att det är dom gula och juntan som står för en absolut majoritet av LM-fallen i landet och att det till 80-90% är just röda som drabbas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det finns ingenting och då menar jag verkligen absolut ingenting som stöder din teori om att (Shinawatra) använde LM-lagarna mer frekvent än dom gula och juntan, men det finns massor som talar för att det är dom gula och juntan som står för en absolut majoritet av LM-fallen i landet och att det till 80-90% är just röda som drabbas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Kul igen, men bara påhitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shinawatras stärkte inte lagen. Däremot har lagen använts mer frekvent, sedan 2006, av båda sidor, främst i politiska syften.

 

Kungens uttalande...jovisst en gång under sin rekordlånga regenttid har han sagt att även han ska kunna kritiseras. Tycker det i debatten här läggs väldigt mycket vikt vid det enstaka uttalandet

 

Nu är det väl så att kungen i Thailand inte får uttala sig om lagar och liknande på grund av den i teorin iallafall opolitiska ställning han har. Men kungens tal den 5 december anses som en viktig vägledning för politikernas beslut i framtiden-lite som ett examensbesked över det gångna året.

 

Men när kungen gjorde detta uttalande 2005 så tog inte TRT upp bollen som kungen lagt ut och eftersom den riktigt stora politiska cirkusen började tidigt 2006 med Shinawatraklanens olagliga försäljning av AIS till Singapore så fann ju TRT och Thaksin klanen LM lagarna och dess övervakningsmöjlighter vara ett utmärkt instrument för att förfölja och avlyssna opposition och andra oliktänkande.

 

Den enda politiker som vågat ta upp LM frågorna till diskussion var Kasit Pirmoya, och du vet ju hur det gick med det.

 

Man skulle lätt kunna göra LM lagarna ganska harmlösa genom att göra som i Danmark som också har LM lagar-genom att helt enkelt sänka straffsatserna till symboliska straff som små bötesbelopp.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är det väl så att kungen i Thailand inte får uttala sig om lagar och liknande på grund av den i teorin iallafall opolitiska ställning han har. Men kungens tal den 5 december anses som en viktig vägledning för politikernas beslut i framtiden-lite som ett examensbesked över det gångna året.

 

Men när kungen gjorde detta uttalande 2005 så tog inte TRT upp bollen som kungen lagt ut och eftersom den riktigt stora politiska cirkusen började tidigt 2006 med Shinawatraklanens olagliga försäljning av AIS till Singapore så fann ju TRT och Thaksin klanen LM lagarna och dess övervakningsmöjlighter vara ett utmärkt instrument för att förfölja och avlyssna opposition och andra oliktänkande.

 

Den enda politiker som vågat ta upp LM frågorna till diskussion var Kasit Pirmoya, och du vet ju hur det gick med det.

 

Man skulle lätt kunna göra LM lagarna ganska harmlösa genom att göra som i Danmark som också har LM lagar-genom att helt enkelt sänka straffsatserna till symboliska straff som små bötesbelopp.

Hej

 

Kungen "opolitisk" driver du med oss, hans familj är ju inblandade i varenda militärkupp och godkänner både juntaledare och amnesti åt dess kuppledare. 

 

Drottningen går på och bekostar gula begravningar men skiter i när röda ifrån nordost begravs o.s.v, den dagen när det Thailändska kungahuset blir opolitiskt kan både du och jag gå på vatten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kungen "opolitisk" driver du med oss, hans familj är ju inblandade i varenda militärkupp och godkänner både juntaledare och amnesti åt dess kuppledare. 

 

Drottningen går på och bekostar gula begravningar men skiter i när röda ifrån nordost begravs o.s.v, den dagen när det Thailändska kungahuset blir opolitiskt kan både du och jag gå på vatten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att du inte har läsförståelse har vi begripit innan, jag skrev "Den i teorin iallafall opolitiska ställning han har"

 

Kan du ge ett enda exempel på när kungen officiellt gått ut och talat om för politikerna att de ska införa eller avskaffa en specifik lag? Nä, just det, för det vore ett enormt brott mot konstitutionen. Nu gick han så nära han någonsin kunde men idi*terna i regeringen ville ju ha LM lagarna kvar för att kunna övervaka och förfölja oppositionella.

 

Kungen godkänner vad jag vet alla tillträdande regeringar i Thailand, oavsett om deras valsegrar bygger på röstköp, korruption eller marionettstyre av förrymda brottslingar eller militärkupper.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du som en känd odemokratisk person tycker att det är ok att inte klassas som en demokrati i indexet vet nog alla på MPR om.

Länder i näst högsta kategori är inte klassade som demokratier alls.

 

Jag vet att du nöjer dig med ett val för att det bli demokratiskt i dina ögon.

Hej

 

Jag vidhåller att kategori 2 på Democracy index är "Demokratier med brister" och det är därför länder som Portugal, Frankrike, Syd Afrika, Italien, Grekland, Estland, Israel och Indien finns med på samma lista som Thailand, prova att översätt texten med Google translation så kanske du förstår.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kul igen, men bara påhitt.

Hej

 

Jag misstänkte att du skulle reagera så här för det finns absolut inget som stöder din vansinniga teori.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag misstänkte att du skulle reagera så här för det finns absolut inget som stöder din vansinniga teori.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Var det eller var det inte Shinawatra som ledde regeringen när WARROOM för LM-lagarna efterlevnad infördes ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag misstänkte att du skulle reagera så här för det finns absolut inget som stöder din vansinniga teori.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Inte?

 

Och vad stödjer din lilla tes om att PT och de röda fällts för fler LM brott, vill du ha tävling i länkande till fakta igen, brukar ju gå sådär för dig då? :)

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag vidhåller att kategori 2 på Democracy index är "Demokratier med brister" och det är därför länder som Portugal, Frankrike, Syd Afrika, Italien, Grekland, Estland, Israel och Indien finns med på samma lista som Thailand, prova att översätt texten med Google translation så kanske du förstår.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Är det inte lämpligare att nämna länder som Rumänien, Indonesien, El Salvador, Paraguay och Mali tillsammans med Thailand?

D v s länder som är (liksom Thailand) precis ovanför gränsen för att slippa klassas som Hybridregimer.

De du nämnde ligger avsevärt högre upp på listan än Thailand, på gränsen till att klassas som Demokratier Utan Anmärkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var det eller var det inte Shinawatra som ledde regeringen när WARROOM för LM-lagarna efterlevnad infördes ?

Hej

 

Visst var det så, en eftergift ifrån dom mot rojalister och kuppivrare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst var det så, en eftergift ifrån dom mot rojalister och kuppivrare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

:rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst var det så, en eftergift ifrån dom mot rojalister och kuppivrare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jaha, så Thaksins startade ett Warroom för att öka kollen på de som talar illa om kungen, detta för att de vill tillfredsställa de som är emot rojalister och kuppivrare. :)

 

Man får lära sig hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det inte lämpligare att nämna länder som Rumänien, Indonesien, El Salvador, Paraguay och Mali tillsammans med Thailand?

D v s länder som är (liksom Thailand) precis ovanför gränsen för att slippa klassas som Hybridregimer.

De du nämnde ligger avsevärt högre upp på listan än Thailand, på gränsen till att klassas som Demokratier Utan Anmärkning.

Hej

 

Det är rätt att listan med länder som klassas som "Demokratiska med brister" innehåller många länder, bl.a både dom du och jag räknar upp som exempel.

 

Men det jag vände mig emot var leifens felaktiga påstående att dessa länder inte skulle anses vara Demokratiska och för att påvisa att jag hade rätt valde jag några självklara och tydliga exempel på att länder som vi normalt betraktar som självklara demokratier och som återfinns på samma nivå och lista som Thailand demokratiskt sett.

 

Man kan själv som leifen hävda att man tycker att Thailand var odemokratiskt ex.vis 2012 men man finner inget stöd för detta i Democracy index, här klassas Thailand som Demokratiskt men med brister precis som ett antal välkända europeiska länder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är rätt att listan med länder som klassas som "Demokratiska med brister" innehåller många länder, bl.a både dom du och jag räknar upp som exempel.

 

Men det jag vände mig emot var leifens felaktiga påstående att dessa länder inte skulle anses vara Demokratiska och för att påvisa att jag hade rätt valde jag några självklara och tydliga exempel på att länder som vi normalt betraktar som självklara demokratier och som återfinns på samma nivå och lista som Thailand demokratiskt sett.

 

Man kan själv som leifen hävda att man tycker att Thailand var odemokratiskt ex.vis 2012 men man finner inget stöd för detta i Democracy index, här klassas Thailand som Demokratiskt men med brister precis som ett antal välkända europeiska länder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

På samma nivå?

Du är ju inte klok på en enda fläck, Thailand är ju hästlängder efter dina exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På samma nivå?

Du är ju inte klok på en enda fläck, Thailand är ju hästlängder efter dina exempel.

Hej

 

Democracy index har 4 st nivåer.

 

I nivå 1, Fullständiga demokratier, återfinns Sverige, Norge, Island, Danmark och Nya Zealand, m.m.

 

I nivå 2, Demokratier med brister återfinns Thailand tillsammans med länder som Portugal, Frankrike, Syd Afrika, Italien, Grekland, Estland, Israel, Indien, Rumänien, Indonesien, El Salvador, Paraguay och Mali, m.m.

 

I nivå 3, Hybrid regeringar, återfinns länder som Hong Kong, Singapore, Turkiet, Bolivia och Ecuador, m.m.

 

I nivå 4, Auktoritära regimer återfinns länder som Kuwait, Marocko, Kuba, Kina och Egypten, m.m.

 

Detta kan man naturligtvis ha egna synpunkter på men så ser det ut i Democracy Index. 

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Democracy index har 4 st nivåer.

 

I nivå 1, Fullständiga demokratier, återfinns Sverige, Norge, Island, Danmark och Nya Zealand, m.m.

 

I nivå 2, Demokratier med brister återfinns Thailand tillsammans med länder som Portugal, Frankrike, Syd Afrika, Italien, Grekland, Estland, Israel, Indien, Rumänien, Indonesien, El Salvador, Paraguay och Mali, m.m.

 

I nivå 3, Hybrid regeringar, återfinns länder som Hong Kong, Singapore, Turkiet, Bolivia och Ecuador, m.m.

 

I nivå 4, Auktoritära regimer återfinns länder som Kuwait, Marocko, Kuba, Kina och Egypten, m.m.

 

Detta kan man naturligtvis ha egna synpunkter på men så ser det ut i Democracy Index. 

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Så om man ligger i slutet av grupp 2 (strax ovanför hybridregimerna) så är man på samma nivå som det länder som gränsar till att platsa i grupp 1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så om man ligger i slutet av grupp 2 (strax ovanför hybridregimerna) så är man på samma nivå som det länder som gränsar till att platsa i grupp 1?

Hej

 

Man kan ju som sagt tycka vad man vill om hur olika länder placeras i den indelning med fyra nivåer som man använder i Democracy index men följden blir ändå att Thailand placerades i nivå 2 Demokrati med brister tillsammans med ett antal andra länder, men du behöver inte vara orolig eftersom Thailand nu efter kuppen lär rasa ned en nivå eller två.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Man kan ju som sagt tycka vad man vill om hur olika länder placeras i den indelning med fyra nivåer som man använder i Democracy index men följden blir ändå att Thailand placerades i nivå 2 Demokrati med brister tillsammans med ett antal andra länder, men du behöver inte vara orolig eftersom Thailand nu efter kuppen lär rasa ned en nivå eller två.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu var det inte kommande ranking som vi diskuterade.

Det vi kan fastlägga är att du läser rankingen på samma sätt som Hin Håle läser Bibeln och det är i och för sig inte förvånande eftersom ni båda är av samma skrot och korn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Kungen "opolitisk" driver du med oss, hans familj är ju inblandade i varenda militärkupp och godkänner både juntaledare och amnesti åt dess kuppledare. 

 

Drottningen går på och bekostar gula begravningar men skiter i när röda ifrån nordost begravs o.s.v, den dagen när det Thailändska kungahuset blir opolitiskt kan både du och jag gå på vatten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Prinsen tillhör väl den kungliga familjen,vill du påstå att Thaksin och han inte har nåt "ihop"?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör även gå in och se på vad den poäng som satts betyder och inte bara i vilken kategori landet hamnar.

 

Thailand ligger närmare en nedgradering  (6,0) med sitt låga index 6,55 än att klassas upp till nästa nivå (8,0)

 

Intressant är också vilka bristerna är då indexet består av 5 olika bedömningar.

 

1 Electorial process

2 Funktioning of Gouverment

3 Political participation

4 Political Culture

5 Civil liberties

 

Så jag påstår fortfarande att Thailand inte är en demokrati och har så inte varit det tidigare heller.

 

 

Krävs mycket mer än ett val.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Visst var det så, en eftergift ifrån dom mot rojalister och kuppivrare.

Med vänlig hälsning isan lover

Hmmm du menar att besluten som togs av regeringen YL var ej demokratiska eftersom dom tvingades till beslut dom inte ville för att inte råka illa ut. Det låter ju inte så demokratiskt i mina ögon.

Är det några fler beslut dom tagit med kniven på strupen? Jag tyckte du just påstod att det rådde demokrati under pt,s regerings period?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...