Jump to content
IGNORERAD

Ätbar present till en Thai, vad köpa?


L64

Recommended Posts

Så här brukar det se ut när vi åker från Thailand till svedala

attachicon.gifDSC05497.jpg

attachicon.gifDSC05498.jpg

Brukar bli ett handbagage för ev kläder mm

 

Rör inte min ryggsäck brukar jag säga till henne :nono:

Sammahär. men vi har gjort ett deal. Vi tar frugans kläder mot att hon har en jätteväska med mat  Som hon har ansvar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • stefan5300

    6

  • L64

    6

  • Sam sip sam

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

säljs i Thailand på 7 eleven, kanske va det som va felet?

Plus Macro Lotus och big-C

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nåt jag skulle ta med igen men jag köpte russin (småaskar till ungarna tänkte jag var bra, men skaffade lite annat godis till ungarna åxå), nåväl - när jag kommer fram så frågar hon om jag har med mig nåt och jag svarar att jag har med ลูกเกด eller lukked som jag fattar att det uttals (fattar ju inte språket).

 

Då flyger hon om halsen på mig och är så glad... Vad hon hörde var ju "locket" (halssmycke, medaljong) så hon var lite sur när jag förklarade att jag bara tagit med lite russin.

Fast ungarna var glada över lite alhlgrens bilar, vingummin och russin. Chokladen jag tog med såg jag inte röken av heller, en bit hade jag väl ändå kunnat få :huh:

 

Lakrits däremot går dom inte ens i närheten av så den påsen+turkisk peppar fick jag ha i fred.

 

Men en starksås, blairsflaskan jag hade med mig gick ju åt som bordskrydda även om jag tycker den är stark, kan vara en idé (fast, det har dom ju så det räcker där). Men inte russin.

 

attachicon.gifdeathsauce_after-01.jpg

 

Tror det var denna, gick åt som ketchup ungefär.

Russin finns på de flesta varuhus i Thailand. Både Sunmaid och 5 eller 6 andra märken. Leta på den hyllraden där de säljer torkad frukt och fruktchips typ durian och jackfruit e.dyl

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska päron brukar vara uppskattade tillsammans med choklad.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju varit uppe tidigare men jag vare sig minns eller hittar vid sökning.

 

Tänkte köpa lite smått o gott till några i Thailand som dom förhoppningsvis inte får kväljningar av men frågan är vad?

 

Helst inte kylvara men kanske godis/choklad i någon variant eller något annat som dom förhoppningsvis gillar?

 

Vad har ni bra erfarenhet av att bjuda på?

 

Pepparkakor brukar gå hem i Thailand-bra när man åker ner efter jul och man kan köpa stora burkar för en spottstyver och packa ner i väskorna. Hittar man sedan några i plåtaskar med Jenny Nilsson (?) motiv på så blir thailändarna riktigt imponerade av förpackningen också.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska päron brukar vara uppskattade tillsammans med choklad.

Första ggn gumman var med till Svedala så testades all möjliga saker

och just päron vart en riktig höjdare i smakväg   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Päron var en bra idé, men tyvärr tungt :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med thailändska tullbestämmelser för svamp? Har sett att det sitter skyltar att man ej får ta med sig frukt och grönsaker genom tullen. Räknas fryst svamp som frukt & grönt? 

Vi har tagit med svamp, kött och lax fruset och packat enligt konstens alla regler, håller kylan riktigt bra.

 

Ibland så går jag en bra bit efter när vi ska in i Sverige. I Thailand är det ingen fara tycker jag.

 

Brukar packa som dig. En gång skulle frugan ha tambon ban när vi byggt senaste huset. Blev hela köret, svamp, älg och lax, i två rejäla resväskor. Blev stoppade i tullen, svampen och laxen fick vi ta med oss. Men kött det gick inte för sig, det fick vi lämna. Det måste väl vara sådär 10 år sedan, så det är inte så nyligt. Inga böter eller något utan de bara konstaterade att det var förbjudet att ta in kött till Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, känner igen det där.

För några år sedan så skickade svärmor ett paket till Sverige med en kompis.

När han kom till Swe var det bråttom som fan dit, och packa upp. . . . En fältråtta var i paketet, det hade ju vart grannt och bli stoppad i tullen på Arn med :)

Vilka andra än Thai skulle komma på något sånt. Fast det klart lite lyx får man väl una sig även som thailändare.

 

Frugan gjorde en annan grej. Hon brukade ha syrran att skicks thaimedicin i brev till oss i Sverige. Gick bra i flera år, men så ringde tullpolisen en dag och ville prata med frugan. Hon förstod inte vad det var frågan om så jag fick prata med dom.  

 

Dom beslagtog packetet och hon var misstänkt för olaga medicininförsel. De hade undersökt innehållet och som tur var det inga narkotiska preparat i medicinen. Efter ett antal veckor fick frugan brev från åklagarmyndigheten. Åtalseftergift på 1200kr. Jag sa till frugan att betala så hon slapp rättegång. 

Nää, hon hade inte gjort något fel så hon tog hellre rättegång. Jag förklarade hur dyrt det kunde bli, men det fick kosta vad som helst.

Tro på rackarn hon klarade sig och blev frikänd. Ibland är det bra med rasism. Hade det varit en svensk så är jag helt säker på att hen blivit fälld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har tagit med svamp, kött och lax fruset och packat enligt konstens alla regler, håller kylan riktigt bra.

 

Ibland så går jag en bra bit efter när vi ska in i Sverige. I Thailand är det ingen fara tycker jag.

 

Brukar packa som dig. En gång skulle frugan ha tambon ban när vi byggt senaste huset. Blev hela köret, svamp, älg och lax, i två rejäla resväskor. Blev stoppade i tullen, svampen och laxen fick vi ta med oss. Men kött det gick inte för sig, det fick vi lämna. Det måste väl vara sådär 10 år sedan, så det är inte så nyligt. Inga böter eller något utan de bara konstaterade att det var förbjudet att ta in kött till Thailand. 

Det stämmer ganska bra det och det var för att det fanns risk för mul och klövsjuka vid den tidsperiod du nämner.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade med jordgubbar i somras och det gör jag inte om.

Att det kan bli sörja på så kort tid??.

Nu hade vi en övernattning på vägen men I alla fall.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer ganska bra det och det var för att det fanns risk för mul och klövsjuka vid den tidsperiod du nämner.

Tror nog att det var galna kosjukan som ställde till det! Kan tänka mig att det fortfarande är problem att ta in kött. Vi hade tagit in älgkött många ggr innan den gången vi blev stoppade och fick lämna det. Sedan dess har vi inte tagit med kött någon fler gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

försöker o komma ihåg allt jag burit ner under åren till thaikompisarna...

 

peppar kakor  gillades

 

salt lakrits       uurrk,,,

 

en låda med blandade svenska äpplen     20 år sen och väldigt uppskattat då thaiäpplen va dyra o smaklösa

 

 diverse rökta fiskar  gillades

 

kalles kaviar   hade en låda i kompisarnas kyl o dom erbjöd glatt alla att smaka, typ en av alla som gillade så han fick en tub     uurrk,,,

 

päroncognac  lärde dom att meka drinken Lennart och förklarade att den va en utmärkt "musöppnare :wink:   gillades

 

flaggpunch   står efter drygt 20 år kvar på nån hylla med gulnad ettiket..     uurrk,,,

 

rökt renbog   gillades, va mindre glad när "betjänten gjorde en rödcurrygryta av den... :52:   gillades

 

viltchips  gillades

 

marabou chocklad gillades

 

winergummin  gillades

 

svenskt lösgodis gillades

 

inlagd sill    uurrk,,,

 

lakritsshot      uurrk,,,

 

Bröderna Ohlssons Bloodshot :good: fick med mig 1 L "extract som jag blandade med 50% Black death vodka, en del klaga dock o sa att det va för starkt hehe

 

blåbärssoppa     uurrk,,,

 

nyponsoppa      uurrk,,,

 

snus!     en av kompisarna som är munk med eget tempel snusar fortfarande efter att jag bjöd på snus för en 20-25 år sen, börjar bli dyrt hehe

 

Absolut Citron :good: uppskattat men vissa klagomål dagen efter pga en kollektiv bakfylla

 

svensk öl diverse sorter :good:  gillades

 

kanelbullar :good:  gillades

 

Lax :good:gillades

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Choklad med chilismak var något som min dam blev väldigt till sig över.  Två absoluta favoriter kombinerade i ett. Vet inte om det går att köpa i Thailand men hon hade aldrig ätit det förut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ett första steg inhandlat 

 

post-3290-0-57226100-1412878042_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ett dugg, behöver varenda gram som ryms i väskorna till mig själv.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

köp en fiskrök och visa hur man gör

 

Salami o pepparkakor

 

En rök bygger man själv, det är inte alls så svårt.

 

post-3132-0-17613200-1413188923_thumb.jp

post-3132-0-72103000-1413188951_thumb.jp

post-3132-0-69017000-1413188983_thumb.jp

post-3132-0-02126900-1413189018.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahlgrens brukar finnas på Villa Market

Även det mesta i chokladväg finns att få tag på här.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...