Jump to content
IGNORERAD

Ätbar present till en Thai, vad köpa?


L64

Recommended Posts

Så här brukar det se ut när vi åker från Thailand till svedala

post-3485-0-50787600-1410598970.jpg

post-3485-0-97267000-1410598706.jpg

Brukar bli ett handbagage för ev kläder mm

 

Rör inte min ryggsäck brukar jag säga till henne :nono:

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • stefan5300

    6

  • L64

    6

  • Sam sip sam

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ok, jag förstår.

Det roliga är också att det som vi kallar för avfall åts upp tidigare av svenskar och det finns förfarande bönder som tar tillvara 

allt från ett djur. På Gotland äter man t.ex. ögon, ballar man kokar soppa på lungor, äter njurar, mage, lever.

om du googlar  lite så finns det mängder med recept på att lagga mat på avfall.

 

http://lmgtfy.com/?q=gris+njure+recept

Jo det kom jag ihåg när det slaktades hos morfar och mormor på 60-talet, det var nästan inget som slängdes.

 

Men det handlar ju säkert om ekonomi, hade frugans familj haft råd en gång i tiden att köpa det fina köttet på grisen så hade de nog gjort de, skulle jag tro.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kom jag ihåg när det slaktades hos morfar och mormor på 60-talet, det var nästan inget som slängdes.

 

Men det handlar ju säkert om ekonomi, hade frugans familj haft råd en gång i tiden att köpa det fina köttet på grisen så hade de nog gjort de, skulle jag tro.

Är du helt säker,  jag har minnen av när jag vistades i obygder var det samma pris rakt av för allt.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du helt säker,  jag har minnen av när jag vistades i obygder var det samma pris rakt av för allt.

 

Helt säker är jag ju inte men jag tänkte mer hur det var när frugan var ett barn för 40-45 år sedan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag förstår.

Det roliga är också att det som vi kallar för avfall åts upp tidigare av svenskar och det finns förfarande bönder som tar tillvara 

allt från ett djur. På Gotland äter man t.ex. ögon, ballar man kokar soppa på lungor, äter njurar, mage, lever.

om du googlar  lite så finns det mängder med recept på att lagga mat på avfall.

 

http://lmgtfy.com/?q=gris+njure+recept

 

Jag kallar det inte för avfall, äter det du radar upp med god aptit  :)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kallar det inte för avfall, äter det du radar upp med god aptit :)

Jag ser att när jag besöker dig är det nog bäst att jag handlar maten He he
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att när jag besöker dig är det nog bäst att jag handlar maten He he

 

Gillar du inte lever? och cognacsauterad njure mums

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte är helt ute och cyklar kan man köpa rökt vakumförpackad makrill och det måste helt enkelt vara en enda stor succé.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni inte veta var slakteriavfallet hamnar, så köp inte korv, pölsa, pressad skinka, snabbmat som, pannbiff, köttbullar, snitslar och burgare.

 

Det kostar för mycket att bli av med avfall så det är bättre att blanda bort det i sina produkter.

 

Skelettet blir till ett värdefullt benmjöl eller ett bra lim, huden till läder. 

 

Men för det är det inte farligt på något sätt.

 

Där har thailändare ett försprång med att blanda i en hög halt chili.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ätbara underkläder är ju alltid poppis!

 

post-4394-0-51455400-1410620796.jpg

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovade att köpa med mig choklad till några tjejer i Pattis, Det var bra pris på Toblerone

i taxfreen så det blev mitt inköp.

Kommer ner till Thailand och lägger upp chokladen, sura miner och är inte vatten värd.

Vad är det för fel på Toblerone ?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovade att köpa med mig choklad till några tjejer i Pattis, Det var bra pris på Toblerone

i taxfreen så det blev mitt inköp.

Kommer ner till Thailand och lägger upp chokladen, sura miner och är inte vatten värd.

Vad är det för fel på Toblerone ?.

 

Det kan bara Mona svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag jagar brukar det bli viltkött, älg, rådjur eller viltsvin. Levrar brukar inte vara så populärt i jaktlaget dom brukar jag ta.
Fryser man in köttet och tar upp det, det sista innan man åker, isolerar det med tidningspapper och gör ett rejält paket så håller det sig bra, har knappast tinat färdigt när man är framme. Grillad älglever är en delikatess i Issan och uppskattas mycket

Ändrades av Lung Lennart
Link to comment
Dela på andra sajter

Lovade att köpa med mig choklad till några tjejer i Pattis, Det var bra pris på Toblerone

i taxfreen så det blev mitt inköp.

Kommer ner till Thailand och lägger upp chokladen, sura miner och är inte vatten värd.

Vad är det för fel på Toblerone ?.

säljs i Thailand på 7 eleven, kanske va det som va felet?

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man märkt av hemma som försvinner i ett nafs är.kräftor,rökt fisk abborre eller makrill.ölkorv från Robertssons Chark och blåbärsmuffins som iof syrran lärt frugan att baka själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni inte veta var slakteriavfallet hamnar, så köp inte korv, pölsa, pressad skinka, snabbmat som, pannbiff, köttbullar, snitslar och burgare.

 

Det kostar för mycket att bli av med avfall så det är bättre att blanda bort det i sina produkter.

 

Skelettet blir till ett värdefullt benmjöl eller ett bra lim, huden till läder. 

 

Men för det är det inte farligt på något sätt.

 

Där har thailändare ett försprång med att blanda i en hög halt chili.

Ja för ca 20 år sedan fråga chefen mig om jag ville göra ett extra jobb på em ,det var på sommaren dessutom och vanligt skåp ingen kyla ,ok så jag for till slakthusområdet

och hämtade 18 pallar med grihuvuden och dom var det fan i mig inget kött kvar på ,mottagare var Norrmalms korvfabrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ok, jag förstår.

Det roliga är också att det som vi kallar för avfall åts upp tidigare av svenskar och det finns förfarande bönder som tar tillvara 

allt från ett djur. På Gotland äter man t.ex. ögon, ballar man kokar soppa på lungor, äter njurar, mage, lever.

om du googlar  lite så finns det mängder med recept på att lagga mat på avfall.

 

http://lmgtfy.com/?q=gris+njure+recept

Hej

 

Vi äter det nog allihop utan att veta om det i olika varor som t.ex billig korv som innehåller s.k biprodukter.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning faktiskt

Försöker tala om för frugan att vara lite mer försiktig men när det gäller mat

så lyssnar hon inte på mig.

Den dan tullen tar in henne i Sverige eller Thailand så känner jag inte henne :wink:

Haha, känner igen det där.

För några år sedan så skickade svärmor ett paket till Sverige med en kompis.

När han kom till Swe var det bråttom som fan dit, och packa upp. . . . En fältråtta var i paketet, det hade ju vart grannt och bli stoppad i tullen på Arn med :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nåt jag skulle ta med igen men jag köpte russin (småaskar till ungarna tänkte jag var bra, men skaffade lite annat godis till ungarna åxå), nåväl - när jag kommer fram så frågar hon om jag har med mig nåt och jag svarar att jag har med ลูกเกด eller lukked som jag fattar att det uttals (fattar ju inte språket).

 

Då flyger hon om halsen på mig och är så glad... Vad hon hörde var ju "locket" (halssmycke, medaljong) så hon var lite sur när jag förklarade att jag bara tagit med lite russin.

Fast ungarna var glada över lite alhlgrens bilar, vingummin och russin. Chokladen jag tog med såg jag inte röken av heller, en bit hade jag väl ändå kunnat få :huh:

 

Lakrits däremot går dom inte ens i närheten av så den påsen+turkisk peppar fick jag ha i fred.

 

Men en starksås, blairsflaskan jag hade med mig gick ju åt som bordskrydda även om jag tycker den är stark, kan vara en idé (fast, det har dom ju så det räcker där). Men inte russin.

 

post-11193-0-60371200-1410706961.jpg

 

Tror det var denna, gick åt som ketchup ungefär.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...