Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket "lön" ger ni eran flickvän/fru /tant?


somtam

Recommended Posts

Quote

Censureras tråden? Såg att ett av BTT:s inlägg är borta. Eller är jag helt fel ute nu?  :sorry:

Stämmer bra att jag tagit bort ett antal inlägg i denna tråd. BTT får tycka vad han vill om thai-farang relationer rent allmänt, jag gillar dock inte när han insinuerar om relationen mellan en specifik medlem och hans fru. Personer han aldrig träffat, utan bara spekulerar om utgående från bilder och inlägg.

Speciellt då BTT själv aldrig lägger in några bilder på sina thaidamer... inte ens bilder på sig själv. Det finns för all del inget tvång att göra det, men lite respekt för dom som gör det kan man väl ha?

Nu tycker en del kanske att berättar man om sin thaipartner och lägger in bilder så får man skylla sig själv. Det tycker inte jag, och det skulle nog bli ett ganska torftigt forum om ingen skulle våga göra det pga rädsla för diverse spydiga recensioner.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    7

  • måne

    7

  • Soengsang

    7

  • noBuzz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Uppfattat!  :good:

En tanke, kan man eventuellt ersätta det raderade inlägget med en notis att det har blivit raderat av moderator pga..etc etc. ?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kan undra om vice Fodervärden är släkt med dära Marjasinen som oxå gillade att klippa sönder saker.

[move]

Släktforskaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Uppfattat!  :good:

 

En tanke, kan man eventuellt ersätta det raderade inlägget med en notis att det har blivit raderat av moderator pga..etc etc. ?

Tja, på Thaitjejer framgick det ju tydligt när ett inlägg raderats av moderator eller av författaren själv. Så blir det inte på detta forum. Jag skulle förstås kunna ersätta texten i inlägget istället för att radera det, men jag vet inte om det blir bäst så. Väcker ju säkert en hel del nyfikenhet som kanske distraherar från själva tråden?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt!

Men, om man som bananen hade svarat på BTT:s inlägg och det är borta så blir sammanhanget lidande också, en notis skulle åtminstone minimera risken att man skannar av hela tråden igen.. Sorry om jag är petig, min yrkesskada som webbredaktör. "Användaren framförallt" :)  

Jaja, det är inte mycket att hänga upp sig på. Det är ju ganska bra som det är... :great:

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

För att stilla alla medlemmars nyfikenhet på vad mitt svar var till Arnes förslag om att skicka frugebilder för analys, så kan jag ju upprepa att jag anser att valet av fruga är den enskilde gubbens beslut och inget jag blandar mig i.

Herr Chang!

Är det acceptabelt att kommentera buffelbilder från hembyarna?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Bror, hoppas du inte skriver något nedsättande om våran buffel i alla fall.

[move]

Buffaloboyen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har bestämt att det skall vara så här:

Allt Ditt är också mitt. Allt mitt skall du ge faen i.

C;D

( Jag kom  ihåg ett uttryck från ngn på TT där en tjej hade sagt - I can pay, give me your wallet )

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

C-dude,jag kommer ihåg i början av vårt förhållande ,just dom orden i can pay...speciellt viktigt vid hotellvistelser och vid andra storköp såsom inköp till husbygge."måste"visa att här är det ingen black person som håller i lädret  :rofl:   dränerade ofta min plånis på den tiden oxå"ville"gärna ta hand om ekonomin med förskräckligt dåligt resultat för min del  :neutral: Det var ordentliga lärpengar som rann iväg.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Sedan kan det ibland  ur ekonomisk synvinkel vara klokt att låta frugan betala.

Som de flesta ju känner till så ökar priset när falangubben visar sig.

Men ofta räcker det väl med vetskapen eller ryktet om att Noi har falang för att priset ska ökas med ett antal baht.

Därför kan det säkert vara ett smart drag att låta frugan betala emellanåt.

Åtminstone i Thailand.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sedan kan det ibland  ur ekonomisk synvinkel vara klokt att låta frugan betala.

Som de flesta ju känner till så ökar priset när falangubben visar sig.

Men ofta räcker det väl med vetskapen eller ryktet om att Noi har falang för att priset ska ökas med ett antal baht.

Därför kan det säkert vara ett smart drag att låta frugan betala emellanåt.

Åtminstone i Thailand.

BTT

Just det hände när vi var nere i Thailand förra året.

En försäljare frågade frugan om hon skulle betala falang pris eller thai pris.

Hon svarade inte utan betalade thai pris och jag såg på henne att hon blev arg

Link to comment
Dela på andra sajter

:threaten: ja vad ska man säge,... min fru har A-kassa och får behålla alla pengar plus barnbidrag och underhållsbidrag. Själv så betalar jag alla räkningar och alla övriga omkostnader. Detta år fick hon dock under protest stå för egna fickpengar i Thailand under en månad.

Morgan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:threaten: ja vad ska man säge,... min fru har A-kassa och får behålla alla pengar plus barnbidrag och underhållsbidrag. Själv så betalar jag alla räkningar och alla övriga omkostnader. Detta år fick hon dock under protest stå för egna fickpengar i Thailand under en månad.

Morgan

Ja vad ska man säga? Kanske grattis till att du förr eller senare kommer ha en mycket rik fru! Bara hoppas att hon inte sticker när kontot blivit tillräckligt välfyllt... :he:;)

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja vad ska man säga? Kanske grattis till att du förr eller senare kommer ha en mycket rik fru! Bara hoppas att hon inte sticker när kontot blivit tillräckligt välfyllt... :he:;)

Mvh Swippe

Tycker att det hänger en del pa vad man själv tjänar också.

Om jag har 40k i månaden och tjejen går på a-kassa så känns det kanske lite fel att rycka av henne

några lax i månaden för att bidra till hyran.

Dessutom... ju snabbare tjejen har egna pengar destu snabbare kan hon känna sig mindre beroende.

Inte så dumt heller. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet inte om vårt förhållande är en framgångssaga men min fru och jag har iallafall väldigt lite gemensamt med den bild broder tt målar upp.

Fru Joints kommer från en ganska modern familj där de thailändska traditionerna och sederna (vad det nu är) är ganska urvattnade. Jag kan inte komma på att vi någonsin haft några argument med kulturella skillnader som grund. Vi är båda lika dåliga med att hushålla med pengar och inte bryr vi oss så mycket om det heller.

Vi skickar inte några pengar till Thailand eftersom behovet inte finns hos hennes familj. Hade den funnits så hade jag iallfall inte haft några problem med att hjälpa till. Är nämligen uppväxt i en familj där vi hjälper varandra. Jag kommer fantastiskt bra överrens med hennes familj och de har aldrig varit annat än trevliga, hjälpsamma och generösa mot mig. Vi hade inget bröllop utan registrerade bara vårt giftermål på en amphur i bkk. Någon sinsod var det aldrig tal om utan istället fick vi av hennes far en liten lägenhet i en förort till bkk.

Att jag är gift med en thailändska är inget jag funderar på speciellt ofta, jag ser oss båda som medborgare av planeten Jorden.

Jag känner ganska många thailändare här i England men de flesta har kommit hit för att arbeta och är gifta med andra thailändare. Av de jag känner som är gifta med faranger kan jag dela in i två grupper, förhållanden som är byggda på någon slags jämställdhet och där skilnaderna i nationalitet är försumbara och de förhållanden där kvinnan mest verkar ha ekonomi i åtanke och mannen drabbats av gula febern och redan bestämt att nästa förhållande ska vara med en annan thailändska innan det nuvarande förhållandet är avslutat.

Men som sagt, jag har ingen större kännedom om andra förhållande så man kan inte dra för stora växlar av vad jag skrev.

Jag haller helt med Joints. Bade den cyniska bild som BTT malar upp och den "godmodiga" bild som vissa andra malar upp gor att man far intrycket av att alla thailandskor ar korkade och/eller sjalviska. Jag skulle aldrig orka leva i ett forhallande dar man kabblar om vem som ska betala det ena eller det andra eller att man har helt olika mal ekonomiskt. Vi har gemensam ekonomi och har alltid haft det. Frugan haller i hushallskassan men nar vi gor storre inkop sa diskuterar vi det givetvis forst. Jag kan inte se att det gor nagon som helst skillnad att hon ar Thai, hon skulle lika garna kunnat komma fran Ulricehanm eller Uganda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker att det hänger en del pa vad man själv tjänar också.

Om jag har 40k i månaden och tjejen går på a-kassa så känns det kanske lite fel att rycka av henne

några lax i månaden för att bidra till hyran.

Dessutom... ju snabbare tjejen har egna pengar destu snabbare kan hon känna sig mindre beroende.

Inte så dumt heller. :)

Min tjej resonerar nästan tvärtom numera, hon säger att hon blir mindre beroende av mig genom att hjälpa till med hyran och övriga utgifter för då lär hon sig att inte slösa bort hela sin lön. Skulle vi av någon anledning flytta isär så skulle hon helt enkelt vara bättre förberedd än om hon inte fått känna på att ha några utgifter alls utan tagit för givet att det bara finns inkomster och inga utgifter. :scare:

Sen så är det ju även så att min tjej tjänar tillräckligt bra för att både hjälpa till med hyran och dessutom kunna spara undan flera tusen varje månad. :good:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket intressant tråd där vissa har inrättat millimeter rättvisa, andra pyntar för allt och inte ens vågar be om lite hjälp ibland och så de som lever i förhållande där man har gemensam ekonomi.

Jag vet att det finns Thaidamer som tycker de skall ha typ lön av sin man och dessa damer anser jag personligen att man bör undvika då denna typ av parrellation inte lär ha så stora chanser att överleva speciellt länge. I alla inte i de fall där hon oavsett vad vägrar att delta i familjens betalningsansvar.

Fru vax och jag har löst detta på ett mycket finurligt sätt, jag ger henne allt jag har och kan/orkar sedan får hon ge tillbaka allt hon har och kan(hon orkar mer än mig).

Nu talar jag kanske inte enbart om pengar, men det funkar skitbra.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gör vi väl olika. Själv anser jag att det är VÅRA pengar, som skall användas för att ge oss båda den största möjliga nytta, och damen resonerar likadant.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Alla gör vi väl olika. Själv anser jag att det är VÅRA pengar, som skall användas för att ge oss båda den största möjliga nytta, och damen resonerar likadant.

Instämmer..

Idag blev vi 5,000 bht fattigare brr, anledningen var att nya däck

till bilen var dåliga enl frun, jag tyckte själv att vi skulle köra nån månad

till! men då kläcker frun ut sig att tänk om det händer en olycka på

grund av dåliga däck.Ibland tänker tjejerna väldigt logiskt och rätt.

Och på rubrikfrågan så ger jag ingen "lön" till frun, vi är gifta så mina pengar är hennes och hennes pengar är mina .

Däremot måste jag erkänna, att jag drar in betydligt mer till hushållskassan än vad hon gör. :whistle:

swebat

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

Gumman jobbar heltid hos Uppsalas clown Anders Björk  ;)   (Länsstyrelsen)

och pluggar Svenska 2 kvällar i veckan

Vi har gemensam internetbank med 2 lönekonton + ett sparkonto

vi delar på utgifterna inkl fonder för oss å dotter och spar resten till ett hus i Thailand + lite guldkant på tillvaron och hon för över 1000Kr i mån till sin mamma.

Fungerar jättefint

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Det är precis som med barn - när dom är myndiga får dom betala tillbaka till föräldrarna.

Får tjejen ett knäck är det bara att pynta tillbaka på skulden.

Allvarligt, jag och min fru har haft delad ekonomi i många år nu och det funkar jättebra så länge det finns gemensamma mål.

Enda gången det kan bli lite krage är när släkten ringer om pengar för att brorsan kört sönder moppen på fyllan för fjärde gången på ett år.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

HEHE

Infekterat amne, hur mycket beror val till stor utstrackning i vilket socialschikt man lever, och da kommer det Thailandska behovet av att vara lite mer an andra in i bilden. Fa talar sanning, de flesta ljuger sa oronen bloder for att framsta som omottligt rika och fornama. Sanningen lar val ingen fa reda pa men att tala om att man "bara" far 500 spann i veckan till sloseri ar val att betrakta som att ga naken pa nobelfesten.

Javist ja ! Det var ju en fraga i ingressen.

Vid behov utdelas extraslantar, eljest forutsatts sambon klara sig sjalv och t.o.m. bidraga till hushallet pa sa vis att hon star for de flesta matinkopen, betalar egen manadsbiljett pa T-banan i Sthlm o.s.v. Har i Thailand star jag for alla hus o hem, bil och semesterkostnader och sambon fortfarande for mat o i basta fall dryck.

MVH

Baa

Bra och tänkvärt, jag tror att det är ganska bra att göra klart från början att detta ämne är något som vi diskuterar hemma internnt och så länge de andra tjejerna inte flyttar in hos oss så är deras åsikter och inlägg ointressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest forsnow2

Quote

Herr Rospigg!

Och dessa toffelhjältar försvarar sina pinkade revir med näbbar och klor. Eller rättare sagt de försvarar det de blivit åsagda att försvara.

Oavsett om det nu gäller sinsod eller det thailändska kungahuset. Dessa gubbar styrs helt via sina känslor.

Jag har själv varit den där gubben under mina tidiga Thailandsår, så jag känner igen fenomenet när jag ser det.

Man är helt i händerna på den där lilla söta sängvärmerskan. Man sitter och skrattar åt skämt man inte fattar på tv. Man äter mat som smakar apa, ler och nickar och säger arroy mach mach. Man stannar och betraktar guldbutikerna, ler och säger ok åt att köpa present för 10.000 svenska kronor. Man sitter på den thailändska landsbygden och svettas, dricker Sangsom med gubbar, ler och säger sabaydii kap. Man våndas när lilla Noi helt obegripligt vänder på en femöring och börjar pratvägra och sura i flera dagar. Man lär sig att säga ja till allt för att slippa se darlingen sur. Man förvandlas till en som slår ned blickarna inför andra vackra kvinnor för att inte locka fram svartsjuka och tvärhet hos darlingen. Ja listan kan göras lång, men kort sagt, man är helt i sina egna känslors våld.

BTT

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

:jester:  

:whistle:

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...