Jump to content
IGNORERAD

Mer om juntans hårt kritiserade skolreform.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Så du menar att Thailändska skolan gått från bra till att vara dålig då?

Hej

 

Det sa jag inte och det menar jag inte heller, men varje skolreform som faktiskt genomförs borde inrikta sig på att lyfta den och valet av Nord Korea som förebild och samarbetspartner gör ju inte precis att förväntningarna på den höjs. 

 

Så jag ser juntans skolreform som misslyckad eftersom den inte riktar in sig på dom problem den Thailändska skolan bevisligen har vid jämförelser med omgivande länder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 266
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    25

  • Tallviking

    17

  • leifen

    16

  • Surin P3

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Det sa jag inte och det menar jag inte heller, men varje skolreform som faktiskt genomförs borde inrikta sig på att lyfta den och valet av Nord Korea som förebild och samarbetspartner gör ju inte precis att förväntningarna på den höjs. 

 

Så jag ser juntans skolreform som misslyckad eftersom den inte riktar in sig på dom problem den Thailändska skolan bevisligen har vid jämförelser med omgivande länder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ja det är ju fantastiskt att du vaknat i din kritik mot den Thailändska skolan först efter Juntans tillträde. Varför ska man ha större förväntningar på en skolreform från en junta än ifrån tidigare regeringar?

Tidigare regering lyfter inte ett finger annat än falska populistiska löften om läsplattor som om dom inte är trasiga endast kom en liten del elever tillgodo.

Var var din kritik mot skolan då?

Om dom samarbetar med nordkorea så är ju det naturligtvis skäl till kritik! Dock blir det lite lustigt att läsa din kritik för något som föregåtts av tidigare regeringar länge.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 18 Nov 2014 - 09:12, said:Isan Lover, on 18 Nov 2014 - 09:12, said:

Hej

 

Det sa jag inte och det menar jag inte heller, men varje skolreform som faktiskt genomförs borde inrikta sig på att lyfta den och valet av Nord Korea som förebild och samarbetspartner gör ju inte precis att förväntningarna på den höjs. 

 

Så jag ser juntans skolreform som misslyckad eftersom den inte riktar in sig på dom problem den Thailändska skolan bevisligen har vid jämförelser med omgivande länder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

"valet av Nord Korea som förebild"

Nu tog väl allt i så du sket ner dig. Vart i texten kan du utläsa detta? Hittar du inga värre fel än att du behöver hitta på dom själv så kan det ju inte vara så mycket värre än tidigare.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Helt värdelös är den väl inte för dom andra heller, dom som vill kan åtminstone lära sig att läsa, skriva och räkna, det är ju något som är mer eller mindre nödvändigt att kunna i livet, men visst önskar även jag att skolan skulle förbättras på många områden, med en riktig skolreform som fokuserade på lärandet och inte på indoktrinering och underkastelse.

 

Meningen med en riktig skolreform måste väl vara att förändra och förbättra skolan, att som nu nöja sig med att säga att militärjuntans skolreform inte gör skolan sämre än de var innan kuppen  är väl att sätta ribban lite väl lågt. 

 

En skolreform värd namnet skulle ju naturligtvis förändra och förbättra på ett märkbart sätt som höjde kvaliteten och förbättrade elevernas resultat.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu tycker jag att du får sansa dig!

Att de får lära sig läsa och skriva kan jag hålla med om. Räkna är väl tveksamt, om du menar att de får lära sig siffrorna så håller jag med. Lite addition och subtraktion också. Multiplikation och division där börjar det att glida isär.

 

Jag håller med dig om du säger att den thailändska skolan gått från mycket dålig till att bli ännu sämre. De reformer som tidigare gjorts där det gäller att vissa ska berika sig med IT inköp hur har den ökat kvaliten i undervisningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, Drivern, då kan man säga att din byskola är en föregångare eftersom de redan i 5 terminer bedrivit den undervisning som juntan bestämt sig för i år. Uppenbarligen så vet inte heller den amerikanske matematikläraren ett dyft om sin skola eller enligt vilka direktiv undervisningen bedrivs, det har blivit mycket hårdare nu enligt hummerfiskaren på västkusten!

Precis,jag tycker också att de tydligen är föregångare om de visste vad som skulle ändas på av "juntan".Nu är ju detta kanske ingen "byskola" utan en halvinternationell skola som samarbetar med Cambridge vad gäller undervisnig samt att flera universitet med olika inriktning här i Thailand plockar studenter som skall vidare.Skolan hade ett idrottsutbyte med S:t Andrews Internationel häromdagen och jag var på plats någon timma och stog och småpratade med den sydafrianske rektorn på Olivias skola,och på frågor om förändringar i undervisningen och undervisningsmatrial var svaret att inget har förändrats på "hans" skola.Närheten till Sathahip och navybasen där samt Utaphao där flygvapnet har aktiviteter gör att många barn med militärer som föräldrar går på den skolan, så om inte de reagerar på ickeförändringar så vet inte jag vad jag skall tro om dessa s.k. förändringar.     

Link to comment
Dela på andra sajter

Umgås regelbundet med några lärare i Koratområdet och ingen av dessa har infört några förändringar alls på morgonrutinerna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis,jag tycker också att de tydligen är föregångare om de visste vad som skulle ändas på av "juntan".Nu är ju detta kanske ingen "byskola" utan en halvinternationell skola som samarbetar med Cambridge vad gäller undervisnig samt att flera universitet med olika inriktning här i Thailand plockar studenter som skall vidare.Skolan hade ett idrottsutbyte med S:t Andrews Internationel häromdagen och jag var på plats någon timma och stog och småpratade med den sydafrianske rektorn på Olivias skola,och på frågor om förändringar i undervisningen och undervisningsmatrial var svaret att inget har förändrats på "hans" skola.Närheten till Sathahip och navybasen där samt Utaphao där flygvapnet har aktiviteter gör att många barn med militärer som föräldrar går på den skolan, så om inte de reagerar på ickeförändringar så vet inte jag vad jag skall tro om dessa s.k. förändringar.     

 

Har väl ungefär samma information, men på svenska västkusten vet man ju mer, eller är det bara så att man utger sig för att veta mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Umgås regelbundet med några lärare i Koratområdet och ingen av dessa har infört några förändringar alls på morgonrutinerna.

Spräck inte IL;s hatpropaganda mot nuvarande regering nu.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Spräck inte IL;s hatpropaganda mot nuvarande regering nu.

Att se dig kritisera diktaturen får vi väl se i månen efter

Link to comment
Dela på andra sajter

Att se dig kritisera diktaturen får vi väl se i månen efter

Jag kritiserar dem när jag ser de göra något dumt,nu har de ju fullt upp med att få Thailand på fötter igen efter vanstyret från Shinawatras.Att leta kritik på färgade sidor ger inget i debatten.Min innersta förhoppning är att något positivt kan komma ur detta men det tar nog tid.En ny valomgång där folket kan rösta på ett parti kämpar FÖR Thailand utan egna pengaintressen på sin agenda är min förhoppning,och där platsar varken Shinawatras eller militären.En demokrati(inte IL;S)med ett parti som kämpar för förbättringar för alla men främst för de sämst ställda,en uppgraderad välfärd med en bra skola,att de kan börja bygga upp ett socialt skyddsnät m.m.m.m.m.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det sa jag inte och det menar jag inte heller, men varje skolreform som faktiskt genomförs borde inrikta sig på att lyfta den och valet av Nord Korea som förebild och samarbetspartner gör ju inte precis att förväntningarna på den höjs. 

 

Så jag ser juntans skolreform som misslyckad eftersom den inte riktar in sig på dom problem den Thailändska skolan bevisligen har vid jämförelser med omgivande länder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tjeena IL.

 

Jag förstår att du jämför med Nord Korea, du känner dej väl hemma i den typen av demokrati. Det verkar ju som om du hämtat inspiration därifrån.

Nu senast är det en före detta premiärminister i Portugal som har åkt dit för korruption m.m. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6025424

Du borde kontakta dom och säga att dom har fel. Om man är "folkvald" får man göra sånt. Enligt dej.

Detta är det sjätte landet bara i år där korrupta politiker åker dit. Ännu har du inte kunnat ge ett enda exempel på var "din form" av demokrati finns. Förutom då Nord Korea. Så frågan är om det är du som har fel, eller resten av världen?

 

Tjeena.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
andersbangkok

Hej

 

Det ska bli spännande att se hur denna skolreform har påverkat vår egen byskola ?

 

Tvingas eleverna att läsa eller sjunga juntaledarens 12 punkters lista varje dag?

 

Kommer vår son att få ett s.k "merit Passport" ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu har det snart gått ett år sedan denna diskussion var igång. Har du svar på någon/några av de frågor du då ställde?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu har det snart gått ett år sedan denna diskussion var igång. Har du svar på någon/några av de frågor du då ställde?

Hej

Den största påverkan hittills är väl juntaledarens sång som eleverna numera måste sjunga samt dom 12 punkter som juntan införde i sin skolreform, dessa punkter som bl.a innehåller nationalism, kungadyrkan, respekt för militär, religion m.m poängteras i alla möjliga och omöjliga sammanhang t.ex på Barnens dag och Nyårsfirandet i skolan då rektorn höll ett tal som han hade fått sänt till sig ifrån juntan, han visade mig brevet och berättade att alla rektorer hade blivit uppmanade att läsa detta inför lärare, elever och närvarande föräldrar.

Det finns även anslag på väggarna där dom 12 punkterna tas upp, lärarna är uppmanade att hålla lektioner i ämnet och eleverna tvingas utföra grupparbeten med dessa som tema, så visst har juntans s.k skolreform satt avtryck i skolan, men några merit passform finns inte ännu hos oss.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skiljer nog var i landet det är, med den nya skolreformen.

Jag har frågat tre olika lärarinnor varav en är rektor om den och samtliga svarar att det är precis samma som förut och inga förändringar än.

De jobbar i Korat, Saraburi och Chaiyaphum.

Att er by skulle vara snabbare att införa nymodigheter från Bkk-eliten förvånar.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det skiljer nog var i landet det är, med den nya skolreformen.

Jag har frågat tre olika lärarinnor varav en är rektor om den och samtliga svarar att det är precis samma som förut och inga förändringar än.

De jobbar i Korat, Saraburi och Chaiyaphum.

Att er by skulle vara snabbare att införa nymodigheter från Bkk-eliten förvånar.

 

Hej

Rektorn läser motvilligt juntaledarens brev eftersom han känner sig tvingad till detta och vad det gäller sången och dom 12 punkterna i juntans skolreform så riskerar rektorer sparken om dom inte lär ut dessa.

Är du säker på att inte juntaledarens sång sjungs vid vissa tillfällen samt att inte dom 12 punkterna har tagits upp även på dessa skolor, skulle så vara fallet vore det närmast sensationellt, rektorer och lärare på statliga skolor är enligt lag tvungna att följa läroplan och direktiv framtagna i en nationell skolreform.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I Williams gamla skola sattes en del nya plakat/skyltar upp med de nya punkterna, men ingen skillnad rent läromässigt mot innan.
I nya skolan (högstadiet) är det inte heller nåt sånt trams.

Båda skolorna i Surin.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Den största påverkan hittills är väl juntaledarens sång som eleverna numera måste sjunga samt dom 12 punkter som juntan införde i sin skolreform, dessa punkter som bl.a innehåller nationalism, kungadyrkan, respekt för militär, religion m.m poängteras i alla möjliga och omöjliga sammanhang t.ex på Barnens dag och Nyårsfirandet i skolan då rektorn höll ett tal som han hade fått sänt till sig ifrån juntan, han visade mig brevet och berättade att alla rektorer hade blivit uppmanade att läsa detta inför lärare, elever och närvarande föräldrar.

Det finns även anslag på väggarna där dom 12 punkterna tas upp, lärarna är uppmanade att hålla lektioner i ämnet och eleverna tvingas utföra grupparbeten med dessa som tema, så visst har juntans s.k skolreform satt avtryck i skolan, men några merit passform finns inte ännu hos oss.

Mvh isan lover

Intressant. Jag undrar om det, av någon anledning, skiljer sig mellan olika regioner. De jag har frågat återfinns främst i Nakhon Si Thammarat, Surat Thani-områden. Där har ingen förändring skett.

Jag ska kolla med en moster till hustrun. Hon är rektor vid en skola på landsbygden. Kanske där har skett något.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

I vår byskola har det inte skett några "juntaförändringar"

Inte i våran heller, samma urtaskiga lärare och läroplan där betygen är värre än ett misslyckat lotto!

Men dom har ett foto på väggen av glitterchefen, eller hade för jag har inte varit inne på flera månader, blir bara förbannad över det totala ointresset för barnen och resultatet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Rektorn läser motvilligt juntaledarens brev eftersom han känner sig tvingad till detta och vad det gäller sången och dom 12 punkterna i juntans skolreform så riskerar rektorer sparken om dom inte lär ut dessa.

Är du säker på att inte juntaledarens sång sjungs vid vissa tillfällen samt att inte dom 12 punkterna har tagits upp även på dessa skolor, skulle så vara fallet vore det närmast sensationellt, rektorer och lärare på statliga skolor är enligt lag tvungna att följa läroplan och direktiv framtagna i en nationell skolreform.

Mvh isan lover

Som jag skrev tidigare; inget har förändrats i de skolor som jag på olika sätt haft kontakt med. Inga nya sånger eller något annat.

Jag börjar misstänka att detta är en placerad tidningsanka alternativt så har de styrande kommit fram till att detta är så dumt att dom beslutat att begrava frågan på traditionellt Thailändskt vis (säg inget så glöms det bort med tiden)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte i våran heller, samma urtaskiga lärare och läroplan där betygen är värre än ett misslyckat lotto!

Men dom har ett foto på väggen av glitterchefen, eller hade för jag har inte varit inne på flera månader, blir bara förbannad över det totala ointresset för barnen och resultatet!

Håller med dig när det gäller kvalitén på den Thailändska skolan och dess lärare. Men har inte sett någon bild med PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig när det gäller kvalitén på den Thailändska skolan och dess lärare. Men har inte sett någon bild med PM.

Dom hade som vanligt Rama V, nuvarande kungaparet och en pappersbild på Herr Generalen i full mundering, men det är som sagt några månader sedan, kanske en manifestation eller skrämskott, inte fan vet jag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I Williams gamla skola sattes en del nya plakat/skyltar upp med de nya punkterna, men ingen skillnad rent läromässigt mot innan.
I nya skolan (högstadiet) är det inte heller nåt sånt trams.

Båda skolorna i Surin.

Hej

 Ni har ju åtminstone fått dom anslag med dom 12 punkterna på er skola, i leifens område har dom inte ens fått detta.

Är du säker att dom inte har sjungit och spelat juntaledaren sång på din skola också?

Är du säker på att inga grupparbeten, teckningar eller liknande med dom 12 punkterna i fokus har genomförts?

Är du säker på att skolans rektor inte läser upp dom brev imnet som juntaledaren sänder ut?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade grabben hemma för en tid sedan om hans gamla kamrater i Thailand hade märkt någon skilnad i skolan efter generalens övertagande och ingen av hans kamrater nämde att det blivit skilnad. Det var precis som förut!!! det var för ca 6 månader sedan och jag ska fråga honnom idag igen om det fortfarande inte är någon skilnad.  

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 Ni har ju åtminstone fått dom anslag med dom 12 punkterna på er skola, i leifens område har dom inte ens fått detta.

Är du säker att dom inte har sjungit och spelat juntaledaren sång på din skola också?

Är du säker på att inga grupparbeten, teckningar eller liknande med dom 12 punkterna i fokus har genomförts?

Är du säker på att skolans rektor inte läser upp dom brev imnet som juntaledaren sänder ut?

Mvh isan lover

I nya skolan inget av det du skriver, enligt William som svarade alldeles nyss efter en kort dag i skolan.
Kanske de som vill fick stanna kvar och indoktrineras av Prayuths budskap?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...