Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya


spooncreek

Recommended Posts

Tror det var "Sten på Flaggan" som körde med Bologna istället för falukorv, testa, har för mej att iaf Foodland har det.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Esspe:

Var på Mays (igen) häromkvällen. Väldigt god kyckling i bai theuiblad som förrätt. Vissa tog Tod man pla men det vägrar jag. Har väldigt obehagliga minnen från såna och gillar det inte alls. Krävs mycket öl för att skölja ner såna otuggade men dom sa att dom här var jättegoda. Smaken är delad, vissa gillar ju t.o.m. paprika.

 

20190108_202151.thumb.jpg.e00e245c6ca5c6c3ad9f0f05a9b912aa.jpg

 

Jag tog inte fisken den här gången. Får bli långt mellan varven där den är oerhört mäktig och räcker lugnt till två personer.

 

20190108_205122.thumb.jpg.a318b7e658a19995eebe9ab4af96eeb0.jpg

 

Tog panaeng med räkor den här gången men blev lite besviken. Inte på smaken den var som vanligt men antalet räkor var inte många. Bad om att få dom utan huvud och det ser ju mer ut om dom kommer hela men det var allt lite snålt.

 

20190108_204931.thumb.jpg.6aace3b85c9c1fb635035c55710648dd.jpg

 

 

Måste testa Mays nån gång, börjar luta mot att vi åker ner i sommar.

 

Lustigt, det du skrev om paprika,har lessnat helt på det, förr åt jag det gärna men nuförtiden, sedan ett par månader bara, undviker jag det, den enda grönsaken jag inte kan med alls...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Måste testa Mays nån gång, börjar luta mot att vi åker ner i sommar.

 

Lustigt, det du skrev om paprika,har lessnat helt på det, förr åt jag det gärna men nuförtiden, sedan ett par månader bara, undviker jag det, den enda grönsaken jag inte kan med alls...

 

 

MVH

När jag var i 20-års åldern turade vi ofta Malmö-Köpenhamn med båten. På den tiden fick man inte sälja alkohol utan att samtidigt sälja mat. Det fick till följd att man varje runda beställde en öl, en snaps och en ostmacka. Det var max ransonen med det billigaste ätbara. På denna ostmacka fanns alltid en grön paprika vars smak alltid gick in i osten. Mackorna gick nog flera varv för det var nästan ingen som åt dom men sen dess har jag inte ätit paprika.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är Pattaya rankad som nummer 4 i listan på världens mest hälsosamma städer. :good: Så här heter det bland annat.

"“Although it’s renowned for its cabaret bars and 24-hour clubs, the vast number of 5-star spa and fitness centres means that Pattaya really is the perfect place to maintain your health and well-being”, the study said of Eastern seaboard resort."

Ja det är så fint skrivet så man blir nästan lite tårögd. :mdr:

https://thepattayanews.com/2019/01/09/Pattaya-ranked-fourth-healthiest-city-in-the-entire-world-by-uk-website/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att man har condo här!

Jag kommer fan leva tills jag blir 110 år.....

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick förbi VT7 Jomtien i går kväll och där finns det tydligen gott om condos. Är byggt som ett Y och två av vingarna på det 30 vån höga huset var helt mörklagda. Den tredje verkar dom ha sålt en del i iaf, där lyste det en del. VT7 måste ha en del år på nacken och ändå står runt 70 % osålt ser det ut som.Var likadant i VT8 där jag bodde förra vintern, gissningsvis 80% osålt. Förstår inte hur det går ihop och sänka priserna är inte aktuellt. 10% rabatt kan man få, det är allt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Esspe said:

Gick förbi VT7 Jomtien i går kväll och där finns det tydligen gott om condos. Är byggt som ett Y och två av vingarna på det 30 vån höga huset var helt mörklagda. Den tredje verkar dom ha sålt en del i iaf, där lyste det en del. VT7 måste ha en del år på nacken och ändå står runt 70 % osålt ser det ut som.Var likadant i VT8 där jag bodde förra vintern, gissningsvis 80% osålt. Förstår inte hur det går ihop och sänka priserna är inte aktuellt. 10% rabatt kan man få, det är allt.

 

Vad jag har hört angående VT7 (ryktesvägen givetvis) är att det är försäljningsstopp i vingarna sedan huset var nästan nytt. Tydligen så har fastigheterna som ligger bakom gått till domstol för att deras havsutsikt har gått i soptunnanan och att dom kräver att vingarna rivs. Återigen är detta bara ett rykte som jag hört och ansvarar inte på något sett till sanningshalten i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev HaSib HaSib:

 

Vad jag har hört angående VT7 (ryktesvägen givetvis) är att det är försäljningsstopp i vingarna sedan huset var nästan nytt. Tydligen så har fastigheterna som ligger bakom gått till domstol för att deras havsutsikt har gått i soptunnanan och att dom kräver att vingarna rivs. Återigen är detta bara ett rykte som jag hört och ansvarar inte på något sett till sanningshalten i det.

Hörde samma sak ifrån en kompis som bor i vt5 ,rivningen för svår men inflyttningsförbud gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen som har kunnat undgå att det just nu är väldigt dålig luft i Pattaya och omgivning och att det ligger en konstant smog om dagarna (och nätterna). Det är tydligen många orsaker till detta från orena bilar, koleldning avbränning av åkrar och sockerrör, ogynnsamma vindar m.m. m.m.

Hur som helst så införskaffade jag en PM 2.5 mätare som avläser hur mycket av de minsta mest skadliga micro partiklar som förekommer i luften. Jag förstod att vi inte pratar alpluft då det ligger ett konstant lager med damm i mitt condo hur mycket jag än städar. Detta mina vänner var ingen rolig vetskap när jag läste av resultaten och det var betydligt värre än jag kunde ana. Värdena har varierat mellan 40-117 PM 2.5 ug/m3 när jag gjort mätningar den senaste veckan på min balkong i VT5 Jomtien. Dessa värden konverterat till AQI (Air Quality Index) blir ett AQI värde mellan 111-182 (se tabell nedan).

Dessa värden är i princip lika höga inomhus med stängda fönster och dörrar som utomhus så det hjälper föga att låsa in sig i ett panicroom i sitt condo.

Jag brukar vara försiktig med vad jag rekommenderar men imorse åkte jag ut till HomePro för att införskaffa en Hatari Air Purifier AT-AP12 för 4.888 baht. När jag kom hem nu på kvällen efter att ha tagit några kalla Leo nere på stranden så körde jag igång min Air Purifier och körde igång en film. När jag startade låg värdena inomhus på 45 PM 2.5 ug/m3 eller AQI: 124. Efter lite drygt 1.5 timmes körning så kollade jag åter värdena och jag trodde hakan skulle slå i golvet. De nya värdena låg nu nere på 1 PM 2.5 ug/m3 eller konverterat till AQI: 4, förmodligen bättre än alpluft. Denna Air Purifier är anpassad till en yta på 32 m2 (mitt condo är på 50 inkl. balkong).

 

Länk till Hatari Air Purifier

https://www.powerbuy.co.th/en/hatari-เครื่องฟอกอากาศ-hatari-รุ่น-htap12-เครื่องฟอกอากาศ-216364

Länk till World's Air Pollution: Real-time Air Quality Index

https://waqi.info/

Länk till konvertera värden från PM 2.5 ug/m3 till AQI

https://aqicn.org/calculator/

0C1574B8-75C5-4702-A655-9C35BEAA4887.png

192DD955-B708-4E1D-87C6-4ED59F819A53.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev berlitz:

Hörde samma sak ifrån en kompis som bor i vt5 ,rivningen för svår men inflyttningsförbud gäller.

Då har man hamnat i en rejält knepig sits :) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev HaSib HaSib:

Det är väl ingen som har kunnat undgå att det just nu är väldigt dålig luft i Pattaya och omgivning och att det ligger en konstant smog om dagarna (och nätterna). Det är tydligen många orsaker till detta från orena bilar, koleldning avbränning av åkrar och sockerrör, ogynnsamma vindar m.m. m.m.

Hur som helst så införskaffade jag en PM 2.5 mätare som avläser hur mycket av de minsta mest skadliga micro partiklar som förekommer i luften. Jag förstod att vi inte pratar alpluft då det ligger ett konstant lager med damm i mitt condo hur mycket jag än städar. Detta mina vänner var ingen rolig vetskap när jag läste av resultaten och det var betydligt värre än jag kunde ana. Värdena har varierat mellan 40-117 PM 2.5 ug/m3 när jag gjort mätningar den senaste veckan på min balkong i VT5 Jomtien. Dessa värden konverterat till AQI (Air Quality Index) blir ett AQI värde mellan 111-182 (se tabell nedan).

Dessa värden är i princip lika höga inomhus med stängda fönster och dörrar som utomhus så det hjälper föga att låsa in sig i ett panicroom i sitt condo.

Jag brukar vara försiktig med vad jag rekommenderar men imorse åkte jag ut till HomePro för att införskaffa en Hatari Air Purifier AT-AP12 för 4.888 baht. När jag kom hem nu på kvällen efter att ha tagit några kalla Leo nere på stranden så körde jag igång min Air Purifier och körde igång en film. När jag startade låg värdena inomhus på 45 PM 2.5 ug/m3 eller AQI: 124. Efter lite drygt 1.5 timmes körning så kollade jag åter värdena och jag trodde hakan skulle slå i golvet. De nya värdena låg nu nere på 1 PM 2.5 ug/m3 eller konverterat till AQI: 4, förmodligen bättre än alpluft. Denna Air Purifier är anpassad till en yta på 32 m2 (mitt condo är på 50 inkl. balkong).

 

Länk till Hatari Air Purifier

https://www.powerbuy.co.th/en/hatari-เครื่องฟอกอากาศ-hatari-รุ่น-htap12-เครื่องฟอกอากาศ-216364

Länk till World's Air Pollution: Real-time Air Quality Index

https://waqi.info/

Länk till konvertera värden från PM 2.5 ug/m3 till AQI

https://aqicn.org/calculator/

0C1574B8-75C5-4702-A655-9C35BEAA4887.png

192DD955-B708-4E1D-87C6-4ED59F819A53.jpeg

Intressant detta. Kan man rengöra eller byter man filter? Och i så fall finns dessa på lager oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minutes ago, berlitz said:

Intressant detta. Kan man rengöra eller byter man filter? Och i så fall finns dessa på lager oxå?

Visst kan man byta filter och dom finns på lager för 800 baht/st (tror inte man ska ge sig på att försöka rengöra det). En indikator börjar blinka långsamt efter att maskinen varit i drift i 4000 timmar med ett långsamt blinkande, efter 4250 timmar blinkar indikatorn snabbare och efter 4500 timmar så lyser indikatorn konstant och det är dags att byta filter.

Jag fick ett extra filter på köpet nu när jag köpte min maskin.

Ändrades av HaSib HaSib
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HaSib HaSib:

Det är väl ingen som har kunnat undgå att det just nu är väldigt dålig luft i Pattaya och omgivning och att det ligger en konstant smog om dagarna (och nätterna). Det är tydligen många orsaker till detta från orena bilar, koleldning avbränning av åkrar och sockerrör, ogynnsamma vindar m.m. m.m.

Hur som helst så införskaffade jag en PM 2.5 mätare som avläser hur mycket av de minsta mest skadliga micro partiklar som förekommer i luften. Jag förstod att vi inte pratar alpluft då det ligger ett konstant lager med damm i mitt condo hur mycket jag än städar. Detta mina vänner var ingen rolig vetskap när jag läste av resultaten och det var betydligt värre än jag kunde ana. Värdena har varierat mellan 40-117 PM 2.5 ug/m3 när jag gjort mätningar den senaste veckan på min balkong i VT5 Jomtien. Dessa värden konverterat till AQI (Air Quality Index) blir ett AQI värde mellan 111-182 (se tabell nedan).

Dessa värden är i princip lika höga inomhus med stängda fönster och dörrar som utomhus så det hjälper föga att låsa in sig i ett panicroom i sitt condo.

Jag brukar vara försiktig med vad jag rekommenderar men imorse åkte jag ut till HomePro för att införskaffa en Hatari Air Purifier AT-AP12 för 4.888 baht. När jag kom hem nu på kvällen efter att ha tagit några kalla Leo nere på stranden så körde jag igång min Air Purifier och körde igång en film. När jag startade låg värdena inomhus på 45 PM 2.5 ug/m3 eller AQI: 124. Efter lite drygt 1.5 timmes körning så kollade jag åter värdena och jag trodde hakan skulle slå i golvet. De nya värdena låg nu nere på 1 PM 2.5 ug/m3 eller konverterat till AQI: 4, förmodligen bättre än alpluft. Denna Air Purifier är anpassad till en yta på 32 m2 (mitt condo är på 50 inkl. balkong).

 

Länk till Hatari Air Purifier

https://www.powerbuy.co.th/en/hatari-เครื่องฟอกอากาศ-hatari-รุ่น-htap12-เครื่องฟอกอากาศ-216364

Länk till World's Air Pollution: Real-time Air Quality Index

https://waqi.info/

Länk till konvertera värden från PM 2.5 ug/m3 till AQI

https://aqicn.org/calculator/

0C1574B8-75C5-4702-A655-9C35BEAA4887.png

192DD955-B708-4E1D-87C6-4ED59F819A53.jpeg

För några veckor sedan så gick jag det där "Sky Walk" uppe i Bangkoks senaste, och tydligen högsta skyskrapa.
Jag var faktiskt, som så många gånger förr, förvånad över hur klar och fin luften var,
Med tanke på hur mycket skit bl.a. båtar, motorcyklar, gatukök och bilar spyr ut så skulle man kunna tänka sig riktigt disig luft men det har jag aldrig upplevt i Bangkok.
Det var väl tur att jag genomförde min "Sky Walk" när jag gjorde det för nu skulle det nog inte bli samma upplevelse.

Nu är det ju tydligen mycket disigt.
Det kanske inte beror på det jag räknade upp, men disigt är det.
Jag minns när jag bodde i Pattaya första gången.
Jag bodde i Norra delen och brukade ta en MC taxi från Walking Street till mitt hotell.
Det var ett hetsigt Zigg Zackande mellan bilar, bussar och andra Mc'n.
Titt som tätt stod det någon och grillade street food på sidan av vägen.

Det låg en tjock grillrök sakt över gatan, och *Floff* så körde man igenom den kompakta rökväggen.
Väl framme vid mitt hotell så betalade jag Mc-Taxin och trevade mig in till hissen.
Jag såg ju knappt ett skit!
Mina glasögon hade fått en tjock kletig hinna av avgaser och grillrök.
Det var en ren befrielse att komma upp på rummet att tvätta av dem, men jag har som sagt var aldrig direkt märkt något på själva luften.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Envisa rykten säger att det numera går att köpa köttbullar på Jomtien Night market för 69 battingar. Den som söker skall finna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varnågonstans kan man köpa en PM 2,5 mätare och vad kostar en sådan? finns den att köpa i sverige?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, born41 said:

Varnågonstans kan man köpa en PM 2,5 mätare och vad kostar en sådan? finns den att köpa i sverige?

 

Born41

Jag beställde min på Lazada, SNDWAY SW-825 för 1.439 baht. Den fungerar utmärkt med larmnivåer, luffuktighetsmätare och temperaturmätare. Dom går säkert att få tag på i Sverige också eller på eBay.

https://www.lazada.co.th/products/free-gift-sndway-digital-led-air-quality-monitor-pm25-detector-temperature-humidity-meter-intl-i172085377-s307358729.html

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev spooncreek:

Envisa rykten säger att det numera går att köpa köttbullar på Jomtien Night market för 69 battingar. Den som söker skall finna..

Kiss har australiensiska. Räknas det? Tror dom kostar 119 med bakad potatis. Ganska goda faktiskt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Esspe said:

Kiss har australiensiska. Räknas det? Tror dom kostar 119 med bakad potatis. Ganska goda faktiskt.

Räknas inte. Du får ta dig till Jomtien Night Market. Ledtråd nedan.

 

Image may contain: 2 people, people sitting, table, food and indoor

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev spooncreek:

Räknas inte. Du får ta dig till Jomtien Night Market. Ledtråd nedan.

 

Image may contain: 2 people, people sitting, table, food and indoor

 

Vadå? Mald känguruk eller mald vattenbuffel, vad spelar det för roll bara det är billigt?

 

Ser ut som en panaeng till höger, tar nog hellre den.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-19 at 14:13, skrev HaSib HaSib:

 

Vad jag har hört angående VT7 (ryktesvägen givetvis) är att det är försäljningsstopp i vingarna sedan huset var nästan nytt. Tydligen så har fastigheterna som ligger bakom gått till domstol för att deras havsutsikt har gått i soptunnanan och att dom kräver att vingarna rivs. Återigen är detta bara ett rykte som jag hört och ansvarar inte på något sett till sanningshalten i det.

Om det stämmer så kan man tydligen äga en utsikt i Thailand, detta land upphör aldrig att förvåna mej.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Om det stämmer så kan man tydligen äga en utsikt i Thailand, detta land upphör aldrig att förvåna mej.

Såna regler finns väl i Sverige med vad gäller bygglov?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Såna regler finns väl i Sverige med vad gäller bygglov?

Bostadsrättsinnehavare i Helsingborg inbillade sej också detta när gamla färjestationen skulle bebyggas men tji fick de.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna regler finns väl i Sverige med vad gäller bygglov?
Om det stämmer så kan man tydligen äga en utsikt i Thailand, detta land upphör aldrig att förvåna mej.
Ja en av de mest vanliga anledningarna till att det inte byggs nåt nytt i Sverige är att grannarna överklagar bygglovet för att de största deras utsikt, kvällssol, etc.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev apknug:

Ja en av de mest vanliga anledningarna till att det inte byggs nåt nytt i Sverige är att grannarna överklagar bygglovet för att de största deras utsikt, kvällssol, etc.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Jag har inte hört någon som lyckats att stoppa ett bygge på grannes mark för att de har ensamrätt på en utsikt över annans mark.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hört någon som lyckats att stoppa ett bygge på grannes mark för att de har ensamrätt på en utsikt över annans mark.
Ta och knalla ner på komunkontoret och begär ut sista månadens överklaganden av bygglov så får du dig lite munter läsning i ett oerhört komplext o snårigt regelverk.

Ett enkelt exempel är annars att du inte får störa grannens utsikt genom att dra upp ett atterfalls hus närmare tomtgränsen en 4,5 meter mot grannen. Grannen har nämligen ensamrätt på den utsikten, såvida det inte är en trevägstomtgräns, då har nämligen granne nummer två också ensamrätt på den utsikten som ligger inom 4,5 meter från dennes tomtgräns. Och skulle båda två ligga inom 4,5 meter så har båda ensamrätt på den utsikten, den som är deras egen då, inte grannens.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...