Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya


spooncreek

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Mer transportnytt: Två båtar till ska trafikera Pattaya-Hua Hin. Låter helt ok ur ett kundperspektiv, men det sägs att den båten som går nu har rätt risig beläggning..hur ska det gå när man adderar fler turer?

 

http://pattayaone.news/en/patta-hua-hin-ferry/

 

Känns lite som typisk thailändsk affärslogik. "Sätter vi in fler båtar är det fler som åker".

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 4,9k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    425

  • Esspe

    390

  • pust

    343

  • Fritz

    206

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Nu börjar det bli irriterat även hos Pattayas "taxi-maffia". Att transportera sig i Pattaya är ju överlägset många andra orter med Song Taew och Motorbike-taxis, men just vanliga taxi är under all kritik enligt min mening. Att de skyltar med "Taxi-meter" är ett stort skämt.

 

 

Har aldrig stött på en Taxi-meter i Pattaya som gör skäl för namnet. Iofs undviker jag dom så mycket jag kan men ska man ta sig utanför bahtbusrutterna och inte vill åka mc-taxi blir det lite problematiskt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Känns lite som typisk thailändsk affärslogik. "Sätter vi in fler båtar är det fler som åker".

Precis båten som går nu kanske går runt?...så in med en till så läggs väl linjen ner till slut..märkligt fast man borde vara van :sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Naam jai:

Precis båten som går nu kanske går runt?...så in med en till så läggs väl linjen ner till slut..märkligt fast man borde vara van :sure:

 

Nästa seg blir väl att man sen konstaterar att det är för få som åker, så då höjer man priset :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
Inlagd (ändrad)

Idag en tur till den berömda skylten. En klart underskattad utkikspunkt över Pattaya...

 

20170506_155113.thumb.jpg.2dd7c336b7c4353dbed70a29be73260e.jpg

 

 

 

20170506_155246.thumb.jpg.434a82fdaf19e58ca077a60f8d52d058.jpg

 

 

Kunde notera att inget hänt avseende det avstannade bygget vid Bali Hai...

20170506_155352.thumb.jpg.466c95d005fa08c1e8533c3a85137817.jpg

 

Däremot verkar uppstädningen av båtar vid piren ha gått enligt plan. Finfin parkeringsplats för bussar som ska lämpa av turisthorderna på väg till Koh Larn....

20170506_155421.thumb.jpg.425240ada17bbd342029c7e44886df67.jpg20170506_155433.thumb.jpg.3ba61394bc83f9e82801cca514d98b84.jpg

 

 

Och titta där till vänster...Färjan från Hua Hin på väg in...med horder av glada gubbar måhända? :-) . Det är ju lördag....

20170506_155751.thumb.jpg.9e621e203fb73ca6c9026b6025dba53d.jpg

 

En bild mot Walking Street och de byggnader man vill riva och göra park av...

E20170506_155930.thumb.jpg.514d91caa1d2423c5ea2091edb64a10b.jpg

 

På hemväg åkte helt plötsligt en fullastad bahtbuss förbi mig på vad som sas skulle bli den nya bussrutten på 3rd road. Blev så paff att jag inte hann hala upp kameran i tid , men ni ser den långt därborta..

20170506_180605.thumb.jpg.d70aaf694403732a2f29496f1a55bbea.jpg

 

 

Men jag antar att @lk2 inte har så lätt att ta en bahtbuss till Blue Lagoon på söndagarna? Däremot verkar det som om bussarna går precis som vanligt på Soi Buakhow trots förbud, eller hur @Fritz ?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev spooncreek:

Däremot verkar det som om bussarna går precis som vanligt på Soi Buakhow trots förbud, eller hur @Fritz ?

I går kväll gick dom i alla fall vilket nog var tur för mig, det var lite vingligt när jag skulle hem. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎05‎-‎06 at 19:20, skrev spooncreek:

På hemväg åkte helt plötsligt en fullastad bahtbuss förbi mig på vad som sas skulle bli den nya bussrutten på 3rd road. Blev så paff att jag inte hann hala upp kameran i tid , men ni ser den långt därborta..

Går det en ny linje på 3rd road så är det glest mellan bilarna, den saken är klar. Jag har nyss knallat från där jag bor och upp till Soi X-Zyte och såg bara en enda bathbuss under den promenden. Den var tom och hade dessutom en väldans speed när den passerade mig så jag gissar att den inte var i trafik.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
On 2017-05-06 at 14:59, skrev Fritz:

I går kväll gick dom i alla fall vilket nog var tur för mig, det var lite vingligt när jag skulle hem. :)

 

Fritz..

Ja, det är inte lätt att gå rakt fram på dom där vingliga vägarna:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎05‎-‎06 at 19:20, skrev spooncreek:

På hemväg åkte helt plötsligt en fullastad bahtbuss förbi mig på vad som sas skulle bli den nya bussrutten på 3rd road. Blev så paff att jag inte hann hala upp kameran i tid , men ni ser den långt därborta..

Jag har ju liksom tagit på mig ansvaret för att rapportera om bathbusstrafiken i södra Pattaya här på MPR och har närmast legat sömnlös hela natten och funderat över det du såg ;) Jag misstänker att personerna på bathbussen hade betalat 50 battingar för att få skjuts från piren ända fram till hotellet/whatewer som dom bor på. Den servicen finns på busstationen belägen nästan längst uppe på N. Pattaya Road och ibland på piren verkar det som.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
On 3/9/2017 at 21:22, skrev evert 1:

Av vad man läst i tidningen bl.a Transportarbetaren (inte Aftonbladet) finns det utlänningar som måst betala över 3 000 kr för en taxiresa från Arlanda in till Stockholms city. Enligt svenska myndigheter, som fått in flera anmälningar skulle detta  förfarande inte vara direkt olagligt dock "något" opassande mot våra utländska gäster.

Frifräsande taxibolag äger rätt att sätta vilka priser de vill, gäller m.a.o. att vara påläst INNAN man sätter sig i en taxibil, inte bara i Thailand utan även i Sverige:pudency:

"Tror" att dessa taxibilar numera är portade från att lämna Arlanda med passagerare - men dit går visst fortfarande bra?

Kan inte låta bli att klistra in denna länken även om det är OT på en snubbe som fick betala 38 000kr från Frihamnen i Stockholm och Arlanda. 

Det berättar Tommy Åhslund, på Swedavia som driver flygplatsen.

– När de kom ut till Arlanda och fick reda på att resan kostade en förmögenhet kontaktades polisen, men de kunde inget göra.

Med den berättelsen i bakhuvudet så betalar jag med glädje även fortsättningsvis 10 baht/resa här i Pattaya, även om måhända nu vissa thai bara betalar 5 baht.

https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/article19011446.ab

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte låta bli att klistra in denna länken även om det är OT på en snubbe som fick betala 38 000kr från Frihamnen i Stockholm och Arlanda. 
Det berättar Tommy Åhslund, på Swedavia som driver flygplatsen.
– När de kom ut till Arlanda och fick reda på att resan kostade en förmögenhet kontaktades polisen, men de kunde inget göra.
Med den berättelsen i bakhuvudet så betalar jag med glädje även fortsättningsvis 10 baht/resa här i Pattaya, även om måhända nu vissa thai bara betalar 5 baht.
https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/article19011446.ab



Vem fan betalar 38 000 kr taxi resa.


Pakusa & Jesper

https://m.facebook.com/tomtens.mandlarna/

อิสานแมงกระพรุน ชุมแพ

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
12 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har ju liksom tagit på mig ansvaret för att rapportera om bathbusstrafiken i södra Pattaya här på MPR och har närmast legat sömnlös hela natten och funderat över det du såg ;) Jag misstänker att personerna på bathbussen hade betalat 50 battingar för att få skjuts från piren ända fram till hotellet/whatewer som dom bor på. Den servicen finns på busstationen belägen nästan längst uppe på N. Pattaya Road och ibland på piren verkar det som.

 

Fritz..

 

Jag har också legat sömnlös över detta, men efter ytterligare spaning idag har jag kommit till ro med att du antagligen har rätt, i så fall kom den i detta fall från norr, måhända busstationen.  När den seglade förbi mig på 3rd road såg den ut att innehålla folk från blandade länder som bahtbussarna i reguljär trafik ofta gör, men det gäller ju också för det du beskriver. Jag tror vi får fastställa att din förklaring håller, och skriva in det som en sanning i historieböckerna. Case closed. :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev spooncreek:

Case closed.

Ikke sa Nikke..Vi måste träffas på tu man hand och reda ut detta ordentligt!  Välj en eftermiddag för ett möte på Harrys så ska vi utreda detta grundligt, onsdag passar mig bäst men andra dagar duger åxå bra. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
6 minuter sedan, skrev Fritz:

Ikke sa Nikke..Vi måste träffas på tu man hand och reda ut detta ordentligt!  Välj en eftermiddag för ett möte på Harrys så ska vi utreda detta grundligt, onsdag passar mig bäst men andra dagar duger åxå bra. :)

 

Fritz..

 

Fasen också, jag som trodde att vi kunde hantera detta som vilken ordinär thailändsk polisutredning som helst, genom att komma till en snabb slutsats och hävda den i sten för all framtid. Men insisterar du så får väl utredningsgruppen träffas på Harrys på onsdag då. kl 17?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Fasen också, jag som trodde att vi kunde hantera detta som vilken ordinär thailändsk polisutredning som helst, genom att komma till en snabb slutsats och hävda den i sten för all framtid. Men insisterar du så får väl utredningsgruppen träffas på Harrys på onsdag då. kl 17?

Onsdag kl 17 blir perfekt. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 minuter sedan, skrev Fritz:

Onsdag kl 17 blir perfekt. :)

 

Fritz..

 

Eller inte insåg jag nu...buddha dag...kan vara stängt på alla barer. Vi får utreda detta vidare via PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Mer om Ubers etablering i Pattaya, uppenbarligen fortsätter griniga "meter-taxi" med sina hot och trakasserier:

 

uberp.thumb.jpg.87d4ebc7edb30592eb409ea46f3f3b4d.jpg

 

Själv ska jag med risk för liv och lem testa Uber i Pattaya nästa gång jag behöver en riktig taxi. 1/3 av priset ungefär som det verkar:

 

"Pattaya tourists and locals have flocked to Uber X because it provides the first public transport service in the city not subject to overcharging. Uber fares are determined by Global Positioning System chips in the driver’s smartphone and fares are paid via credit card.

Metered-cab drivers in March complained they were unable to make a living if they were forced to charge rates set by the DLT. Thus, they often overcharged by as much as 300 percent.

A typical fare quoted by cabs from Central Festival to the Pattaya Bus Station is 300 baht. Uber X, by comparison, charges 115 baht."

 

http://www.pattayamail.com/news/Pattaya-taxis-ordered-halt-vigilante-justice-uber-drivers-173634

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Uber är skit! Jag skulle aldrig åka med de. 

Hoppas att de blir totalförbjudna i hela världen.

 

Om man nu skall leta efter billiga alternativ så kan man ta grisbussen för 10-20 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
21 minuter sedan, skrev Imperiale:

Uber är skit! Jag skulle aldrig åka med de. 

Hoppas att de blir totalförbjudna i hela världen.

 

Om man nu skall leta efter billiga alternativ så kan man ta grisbussen för 10-20 baht.

 

EU-utlåtande kan slå mot Uber

11 maj 2017

I ett vägledande juridiskt utlåtande på torsdagen anser EU-domstolens generaladvokat Maciej Szpunar att taxitjänsten Uber ska ses som en transporttjänst och inte som en förmedlingstjänst vilket företaget anser. Om EU-domstolen i sin slutliga dom går på Szpunars linje kan nationella myndigheter i framtiden lättare införa samma krav på tjänsten som på exempelvis taxibolag.

”Den tjänst som Uber erbjuder kan därför inte anses tillhöra kategorin informationssamhällets tjänster. Det rör sig snarare om organisation och administration av ett komplett system för lokal transport på begäran”, heter det i ett uttalande från generaladvokaten.

 

https://www.europaportalen.se/content/eu-utlatande-kan-sla-mot-uber

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
53 minuter sedan, skrev Imperiale:

Uber är skit! Jag skulle aldrig åka med de. 

Hoppas att de blir totalförbjudna i hela världen.

 

Om man nu skall leta efter billiga alternativ så kan man ta grisbussen för 10-20 baht.

 

jag åker grisbuss varje dag i Pattis. Men det gör väl inte Uber till skit vid de tillfällen man vill ha en biltaxi? Lika billigt dessutom om man behöver åka utanför de vanliga 10 baht rutterna. Eller vad är det jag inte förstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl ingen större skillnad på vanlig taxi, svarttaxi och Uber. Man har oavsett vad man åker ingen aning om vad det är för idi*t som kör.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
5 minuter sedan, skrev M33:

Är väl ingen större skillnad på vanlig taxi, svarttaxi och Uber. Man har oavsett vad man åker ingen aning om vad det är för idi*t som kör.

 

 

Skillnaden märker man när "idi*ten" krockar och bolaget skall ta hand om effekten av krocken, dina skador, ersättningar, sjukvårdkostnader, förlorad arbetsinkomst etc etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
3 minuter sedan, skrev M33:

Är väl ingen större skillnad på vanlig taxi, svarttaxi och Uber. Man har oavsett vad man åker ingen aning om vad det är för idi*t som kör.

 

Visst är det så. Har lärt mig genom åren att om jag har möjlighet så försöker jag alltid att boka en kvinnlig chaufför. Dom kör mycket lugnare än tokstollarna man vanligtvis får om man tar en random taxi.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Skillnaden märker man när "idi*ten" krockar och bolaget skall ta hand om effekten av krocken, dina skador, ersättningar, sjukvårdkostnader, förlorad arbetsinkomst etc etc etc

Lycka till med försäkringstvisten i Pattaya.... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...