Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya


spooncreek

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev apknug:

Nä fy tusan, TQ är väl inte en sån typ av klubb? Det är väl, faktiskt, familje underhållning? 

Det finns en guidad tur på övervåningen, som jag kan rekommendera 😄👍

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minutes ago, Fredman said:

Det verkar inte som att restaurangerna i Pattaya får börja sälja alkohol på måndag. Får kanske ompröva semesterplanerna?

https://bangkokherald.com/Thailand/Pattaya/theyre-pissed-in-Pattaya-and-its-not-from-booze/?fbclid=IwAR3mL9z4RzVCAI6Alt2y0Oe__EMoDbSSQOYie--w-pB9CFNpOuqXpEJ54Ys
 

Thailändarna har lärt sig ett nytt skräckord i veckan, intrummat av smittskyddsläkarkåren som inte vill släppa makten om folket riktigt än: "Delta +".

 

Fortsatt oklart hur det blir med friheten resterande delen av året skulle jag säga, även om vi naturligtvis hoppas. Från idag är utegångsförbudet borta. Spelar dock ingen större roll för livet i stan eftersom det ändå inte finns någonstans att gå efter 23...

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Fredman:

 Om inte restaurangen  du besöker har en annan ide.

Vin, öl mm kan du köpa på  Wine Connection, Villa Market, Tops, Big C, SevenEleven etc och ha med dig till restaurangerna.

Sedan beställer du bara ett glas vatten till maten och fyller på egen  dryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev ArneMorales:

 Om inte restaurangen  du besöker har en annan ide.

Vin, öl mm kan du köpa på  Wine Connection, Villa Market, Tops, Big C, SevenEleven etc och ha med dig till restaurangerna.

Sedan beställer du bara ett glas vatten till maten och fyller på egen  dryck.

Lär knappast hjälpa om BiB kommer på besök.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Lär knappast hjälpa om BiB kommer på besök.

``Upp to You`` om du inte vågar ta den risken.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev ArneMorales:

``Upp to You`` om du inte vågar ta den risken.

Och restaurangägaren som också är i farozonen om BiB dyker upp. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Esspe:

Och restaurangägaren som också är i farozonen om BiB dyker upp. 

Inte alls. Jag sveper vinet och fyller på mera vatten i glaset  innan BIB har hunnit komma  i närheten av mitt bord😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ryktas att barområdet på Soi Diana, typ mellan Beefeater och Areca Lodge är borta? Någon på plats som kan bekräfta eller dementera?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Abercrombie said:

Det ryktas att barområdet på Soi Diana, typ mellan Beefeater och Areca Lodge är borta? Någon på plats som kan bekräfta eller dementera?

Stängt såklart men inte borta. En av mina grannar som driver en bar där har inte heller sagt något om att det är uppsagt eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte nyss förbi busstation jomtien. Flygbussarna ser ut att gå igen. Stod en inne iaf.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Esspe said:

Åkte nyss förbi busstation jomtien. Flygbussarna ser ut att gå igen. Stod en inne iaf.

Kollade hemsidan, fyra trippar om dagen verkar det vara från och med idag. Alltid något.

https://airportpattayabus.com/

 

image.thumb.png.59a86e193617c9b7575afedcdca3669c.png

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir torrt och tråkigt ett tag till, utan egentliga skäl...det bara är...

 

image.png.ae96fee1956df963eaa2f06f0e0754e8.png

 

 

Sen går det förstås att få sig en Chang (till och med Leo faktiskt) både här och där. Men det är inte ovanligt att det slutar såhär...

 

 

image.png.3d409b4b0be70d45f45c2ef1491c9069.png

 

Enligt djungeltrumman luggas man nu på mellan 3000-6000 THB  om det är annat än kaffe i kaffekoppen, en peng som lustigt nog går till en kaffekassa .En rejäl prissänkning alltså, kanske ska man tolka det som ett gott tecken... 😎

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Det blir torrt och tråkigt ett tag till, utan egentliga skäl...det bara är...

 

image.png.ae96fee1956df963eaa2f06f0e0754e8.png

 

 

Sen går det förstås att få sig en Chang (till och med Leo faktiskt) både här och där. Men det är inte ovanligt att det slutar såhär...

 

 

image.png.3d409b4b0be70d45f45c2ef1491c9069.png

 

Enligt djungeltrumman luggas man nu på mellan 3000-6000 THB  om det är annat än kaffe i kaffekoppen, en peng som lustigt nog går till en kaffekassa .En rejäl prissänkning alltså, kanske ska man tolka det som ett gott tecken... 😎

 

Ja de verkar göra allt som går för att få dit turister igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, rolba said:

Ja de verkar göra allt som går för att få dit turister igen.

Det är fortsatt skräcken för att dö i covid19 som ytterst  styr alla beslut, någon annan rimlig förklaring finns inte. Polisen t.ex. lider svårt av att inte ha sina normala inkomster, liksom de flest alla andra i den beslutande offentliga sektorn lokalt, regionalt, nationellt. Även till stor del utanför turistorterna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det är fortsatt skräcken för att dö i covid19 som ytterst  styr alla beslut, någon annan rimlig förklaring finns inte. Polisen t.ex. lider svårt av att inte ha sina normala inkomster, liksom de flest alla andra i den beslutande offentliga sektorn lokalt, regionalt, nationellt. Även till stor del utanför turistorterna. 

Ja, man förstår verkligen hur farligt det är när det är 6000 baht i böter om man åker moppe utan munskydd men bara 400 utan hjälm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jösses, man är alltså så in i bomben rädd för att dö i covid så man gör allt man kan för att dö i fattigdom och svält istället... 

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Benriach:

Ja jösses, man är alltså så in i bomben rädd för att dö i covid så man gör allt man kan för att dö i fattigdom och svält istället... 

Tror inte dom som tar besluten känner av någon större brist på pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat ett tag på detta fenomen.

 

Förut var mitt svar oftast att pengarna är nr 1.

Numera tycker jag att makten verkar vara mer viktig. Alltså att kunna bestämma över massorna korrumperar mer än pengar.

 

Det är ju ett gammalt ordspråk, med att makt korrumperar, men så tydligt som man ser det nu, har jag inte sett det tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det är fortsatt skräcken för att dö i covid19 som ytterst  styr alla beslut, någon annan rimlig förklaring finns inte.

De styrande I Bangkok och Pattaya arbetar sedan flera år tillbaka med att göra om Pattaya Beach området .

Från att vara ett  internationellt välkänt bar och sex område, till att bli ett hotell, restaurang och shopping område för främst familje och affärsturism.

Man utnyttjar även Covid restriktionerna för detta, som tex  nu senast när polisen slår till mot den nyaste baren där

Lisa On the Beach.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, ArneMorales said:

De styrande I Bangkok och Pattaya arbetar sedan flera år tillbaka med att göra om Pattaya Beach området .

Från att vara ett  internationellt välkänt bar och sex område, till att bli ett hotell, restaurang och shopping område för främst familje och affärsturism.

Man utnyttjar även Covid restriktionerna för detta, som tex  nu senast när polisen slår till mot den nyaste baren där

Lisa On the Beach.

Visst är Beach Road mer av hotell & condos idag och det finns till stor del en plan som följts avseende det. Mer lönsamt för markägarna också i många fall att byta ut fyrkantsbarer mot hotell t. ex.

 

Men razziorna har nog inte så mycket med det att göra. Jag bor ovanför 3rd road, och i barer och restauranger inom fem minuter från mig känner jag till fyra razzior som skett de senaste tre månaderna. Även på Darkside har det varit en del nedslag.

 

Det som verkar spela mest roll är mängden av folk, och tid på dygnet. När det fortfarande var Curfew rök många på att de hade öppet efter 22/23 och att en "bekymrad medborgare" ringde polisen.

 

Igår dock en till nere vid Bali Hai. Dit skulle jag och ta en kopp kaffe förra söndagen, men då hade de inte öppnat än.

 

 

image.png.ea06c7986d0b7b94b0db9c8ae989320f.png

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag har funderat ett tag på detta fenomen.

 

Förut var mitt svar oftast att pengarna är nr 1.

Numera tycker jag att makten verkar vara mer viktig. Alltså att kunna bestämma över massorna korrumperar mer än pengar.

 

Det är ju ett gammalt ordspråk, med att makt korrumperar, men så tydligt som man ser det nu, har jag inte sett det tidigare.

Så har det alltid varit.

Möjligtvis kan pengar ha stor betydelse i början, men sedan tar maktbegäret över.

Det är bara att se på Khadaffi och andra snubbar.

Dom var så fullsketna med stålar, så att dom bara hade kunnat leva loppan i frid och fröjd på någon karibisk ö eller annat.
Pengarna är inte drivkraften. Storhetsvansinnet är det som tar över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3
Detta innehåll blev belönat!

spooncreek blev belönad med 'MPR Stjärna' och 25 poäng.

Ärade medlemmar,
Vi har nu sent omsider kommit till avdelningen ”Party” också kallad ”Var är brudarna”?

 

image.png.b62ac4d9484478d12007d209a995d6e2.png


Denna sektion har varit svårutredd, eftersom vi vid stenbordet gärna vill komma med förutsägelser kring hur det kommer att bli och inte bara hur det är just nu. 


Läget har förstås försvårats ytterligare av det myteri mot min position som stenbordets ständige sekreterare som Leodrickarna iscensatte i samband med debaclet kring litteraturpriset, och därefter utredningen om buksvågeri bland medlemmar. Utredningen lyfte lite för många stenar på bordet som borde legat orörda. 


Nåväl, för att komma i gång med arbetet igen föreslog jag vid senaste sammanträdet att vi skulle börja med att utreda läget på Walking Street (WS) nu och i framtiden, vilket kändes hyfsat neutralt.
Ack vad jag bedrog mig.

 

WS, vilket jävla skitställe”! Utbrast Leodrickare Nr 1. ”WS där var det bättre förr, jag har inte varit där sedan 1979” skrek näste gubbe.  ”WS. Där är så hög musik, aldrig!” ropade nummer tre

 

Jag var där för bara drygt tre år sedan” kungjorde därefter plötsligt och oväntat han som blandar Lao Kao i Leon. ”Indiska Cheap-Charlies som delar på både brudar & öl och kinesiska gruppturister, vad f-n tillför de för Pattayas ekonomi”. Därefter reste han sig och gick. Som vanligt tog han med sig båda tomflaskorna från de stora Leo inhandlade på 7/11 som han nyss druckit ur. Dagsransonen var passerad och panten räcker visst till två Leo efter en månads  daglig insamling.  I alla fall, vi hann inte riktigt utreda hans påstående närmare. 


Därefter följde något allmänt surr om hur fyrkantsbarer är det bästa som finns (om de inte spelar för hög musik), att Pattaya var bäst när det bara var beach road som grusväg, en fråga om huruvida det överhuvudtaget fanns ett enda stenbord kvar på WS…bla bla bla…..


Ni förstår mig säkert, jag gav upp försöken att göra en regelrätt stenbordsundersökning om WS. Men, bestämde mig samtidigt att göra en på egen hand i stället. Allt för er, kära medlemmar. Sagt & gjort,  jag anlitade en guide och schemalade söndagspromenaden till WS. Utgångspunkt för fältstudien:  WS för längesedan, pre covid, just nu och i framtiden. Hur blir det?

 

Nittonhundrafrost var det så här:

 

1202592287_pattaya1979.thumb.jpg.bac9b47f47b4e76b3bcf86f42699600d.jpg

 

Pre- covid så här:

 

427477463_pattaya2018.thumb.jpg.ac64042f515f3a2cea297024c4ee132c.jpg

Ante-covid? Prognoserna kommer i nästa inlägg.
 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter min guidade promenad skruvade Pattayas Borgmästare (ja inte höll han i skruvmejseln, men ni fattar) upp den nya Walking Street-skärmen. Troligen ett bland många tecken på att alla rykten och tvärsäkra stenbordsutlåtanden om Walking Streets (WS) dödsdag, även denna gång är starkt överdrivna.'

 

image.png.be9e43b81b22472c7cc8dff03c9c5cfc.png


WS har alltid sett vansinnigt trist ut dagtid (ända sedan 1979) men tyvärr var det inget alternativ att utföra fältstudien nattetid under nuvarande omständigheter. Först ut, analys av nattklubbsläget, eller ”discon” som de födda på 50-talet eller tidigare kallar alla ställen som inte spelar Kramgoa låtar med Vikingarna.  Mina bilder blev genomgående lite suddiga, måhända har min kinesiska telefon mer AI i sig än bruksanvisningen anger, och kompenserar för att min blick, normalt sett suddig på WS, vid detta besök var helt klar.


Det vi vet om tiden under covid är att det varit bra tryck på i alla fall ett par av nattklubbarna, under de perioder de fått ha öppet.  Insomnia/Ibar t.ex.  Där var det också full renoveringsfart när vi gick förbi, så man anar att det när det öppnar igen kommer att vara mängder med kunder som hänger på låset. Insomnia var pre-covid populärt bland de Pattayabor som inte åker runt med rullator och/eller behöver skruva in ölkaggen för att få plats mellan stenbänken och stenbordet, och lär så förbli.

 

Lucifer, 808 såg också ut som de är redo för att öppna, medan the Pier var mer definitivt igenbommat.


Störst bekymmer med klassiska Marine. Oklart läge där, kommer eder ständige sekreterare någonsin att få åka uppför den rulltrappan 03.00 igen? Ingen vet riktigt. 

 

IMG_20211031_160638.thumb.jpg.9dd2a96fd1619ad88236266152c8e759.jpg


Ställena som spelar livemusik verkar bestå. Rock Street, Rolling Live, Stones och klassiska Hot Tuna.

 

IMG_20211031_160203.thumb.jpg.2643cb11ce6f7b1e8411424be1394d31.jpg


Agogos? Lite blandat. Att klassiska Airport verkar ha slått igen gjorde nästan att jag storgrät på plats och försökte framkalla alltifrån ”Q” (nej inte han i Bond utan han i Star Trek) liksom Hari Seldon, och Obi Wan Kenobi. Utan resultat tyvärr. Den ende som svarade var Obi Wan som påstod att man måste acceptera utveckling och att framtiden är vad den är. Jävla skitsnack, klart man ska kunna backa bandet om man tycker det var bättre förr, sådant vet ju vi MPR medlemmar sen gammalt.  Nåväl, Airport kanske vi inte kan rädda.

 

IMG_20211031_160434.thumb.jpg.8f6a5b160fb8d99c08a6fed41f83f5ca.jpg

 

Fler ställen till salu finns det både här och där för den som behöver kasta av lite mer kapital ur pensionförsäkringen.

 

IMG_20211031_160513.thumb.jpg.ae049bc33ce0605b5e527924be120797.jpg

 

Bättre ställt var det med What´s Up (i alla fall enligt Hari Seldons kalkyler),  de kommer att öppna igen när de får, mer vita än gråa enligt uppgift

 

IMG_20211031_173348.thumb.jpg.9fdd49470b480cbdc955d71bbe9b5374.jpg

 

Fyrkantsbarerna verkar ha tagit stryk även på WS. Mina förfester på Frog verkar vara historia. . Simon beer complex x 2  verkar sjungit på sista versen. 

 

IMG_20211031_160327.thumb.jpg.46e056f3dcd924348f0705b67c8d395d.jpg

 

Ju längre ner man kommer på WS mot Bali Hai, ju mer indiskt blir det, vilket var ett faktum redan innan covid. Även om en av de indiska nattklubbarna brunnit ned så finns det fler som står redo att öppna.

 

äIMG_20211031_161251.thumb.jpg.90282dfb558446ecabc8dc3dcc10a3b5.jpg

 

Det fanns en ljusglimt mitt bland de indiska nattklubbarna för alla forumets IPA-drickare, men man anar att ölen där numera har aningen för mycket rökton i smak och lukt.

 

IMG_20211031_161407.thumb.jpg.3ef0984b4b3cf0778897e4abca94ec6f.jpg


Så kanske får Lao Kao drickaren i alla delvis rätt, det kommer att vara många indier så småningom igen på WS. De indier som letar sig in på nattklubbarna är emellertid inga Cheap-Charlies, utan lika mycket big-spenders som en traditionell ”farang two week millionaire”. Detta bådar gott för WS och för Pattaya som helhet.  

 

Vi lämnar med denna rapport WS därhän för närvarande och återkommer I nästa avsnitt med: Är Tree Town det nya WS för stenbordsrävar? Är Sai 2/soi 15 det nya Soi 6? 

 

Eder obeständige sekreterare
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...