Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya


spooncreek

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev M33:

Har ni slutat rapportera om kranarnas rörelser? @Jive

 

Är du rädd att du har missat nåt? 🙂

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev M33:

Har ni slutat rapportera om kranarnas rörelser? @Jive

 

Thailands bostadsminister ringde mig och förbjöd det eftersom det kunde påverka priserna på condos i Pattaya. Jag lyder naturligtvis.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Vill ni sluta se ut som Slabbiga Laban och bättre passa in i Det Nya Pattaya så finns det nu möjlighet att införskaffa tjusiga pikétröjor, skjortor och t-shirts på Timberland på Outleten vid Lotus. 50% och sen 10-20-30% on top discount beroende på hur många ni köper. Piké 1280THB, som hittat. Är man klädd i en sån samlas tjejerna som flugor runt en. Jag fick byta till Singha-linne när det blev för många, då försvann dom som pensionen.

Grabbarna i Hua Hin frågade ibland varför jag alltid använder Pik'e 😄

Dom med golf logga funkar bäst.. 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3
Detta innehåll blev belönat!

spooncreek blev belönad med 'MPR Stjärna' och 25 poäng.

Det verkar som om hoppet tänts hos många svenskar,  tillika MPR medlemmar, som av oklara skäl valt att bo i Sverige och endast brukar komma på semester till Sin City.

 

Hoppet om att i vinter kunna besöka staden igen alltså, för kortare eller längre tid. Dags således för en uppdatering om hur livet är i fiskebyn numera, vad man kan förvänta sig, och en del resepraktiska tips.

 

Givetvis har vi Pattayaboende svenskar som en service  till er svenskboende Pattayaträngtande svenskar, delat in vår guide i olika sektioner:

- Boende

- Transporter

- Shoppa

-Äta och dricka

- Sporta

- Party

Och sist, men kanske viktigast för de flesta

 

- Finns det svenskt kaffe? (eller: för oss som älskar Sverige mest, även på semestern)

 

Först ut en av de mer praktiska spörsmålen,  boende:

 

Bland de lite olika åsikterna kring byggnationens framfart i Pattaya baserat på lyftkranarnas rörelser,   så har vi gemensamt kommit fram till att de som anser att det byggts rätt mycket i stan under paniken har rätt.

 

En del har blivit färdigbyggt,  annat är snart där. Bland nybyggnationerna rekommenderas starkt att kolla upp boende på The Edge, hörnet  2nd road, Soi Diana. Ett tidigare mycket välfrekventerat hotell med bland annat svenska  anor låg på samma tomt innan.

 

Tanken med the Edge var antagligen att det mest skulle bo hårt spenderande kineser där, men eftersom de inte kommer att kunna åka till Pattaya på i alla fall ett år finns det säkert möjlighet att göra klipp här för svenska Cheap Charlies. Takpool dessutom, med utsikt över havet. Vad mer kan man begära?

 

IMG_20210907_153634.thumb.jpg.17b61393e984a6ead0e3405d84fe919e.jpg

 

 

2098919470_IMG_20210907_153817(1).thumb.jpg.3e7bdcabf6ace978554ec61bf4dafe94.jpg

 

 

Vill man inte hyra condo, utan istället bo på hotell, varför inte bo på Mike Shopping? Nybyggt även det, med flådigt nytt  namn, dock än så länge stängt. Men när portarna öppnas första november och det blir upplopp på all världens flygplatser med maniska resenärer som absolut måste till Thailand, öppnar de naturligtvis sina portar också.

 

 

IMG_20210907_153613.thumb.jpg.06f34e85e83204b30d07d0edb3ceac9a.jpg

 

För de som tycker det blir för nära beachen, varför inte en mer sentida klassiker i hörnet Soi buakhow/Soi 15? Nature View, billigt redan innan, nu billigare än någonsin. Endast 450 THB natten. På bilden nedan  får ett annat klassiskt hotell dock  bli huvudsaken, kanske har nybygget på den tomten blivit klart tills november. Lyftkranarna svänger som satan där i alla fall.

 

En Chang till den som tar hotellnamnet från förr, med korrekt stavning

 

IMG_20210918_120900.thumb.jpg.3059c0d04f586306f78564053755f9e4.jpg

 

Kontentan i denna sektion av reseguiden: Det finns gött om plats och man kan nog göra bra deals om man letar runt lite. En hel del nytt.

 

Kolla runt och stressa inte, risken att det blir fullt denna högsäsong är ungefär lika stor som att Bajen vinner Allsvenskan eller Brynäs Elitserien. 

 

m v h 

 

Pattayarävarna runt stenbordet.

 

Nästa sektion publiceras inom kort.

 

 

 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

En Chang till den som tar hotellnamnet från förr, med korrekt stavning

Det borde jag kunna men nu var det ju ett bra tag sen jag promenerade förbi och dessutom var det inte direkt hotellen jag spanade in på mina promenader. Har för mig att namnet var 3 korta ord men sen minns jag inte mer. :(

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt svar, du får den så kallade " ölen"har han sakt Leo då har jag svarat direkt, men Chang klarar jag mig utan 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, pust said:

Rätt svar, du får den så kallade " ölen"har han sakt Leo då har jag svarat direkt, men Chang klarar jag mig utan 👍

Hette det verkligen "Duan Nam Ing" som @Fritz säger? Jag är osäker på rättstavningen. Jag kan bjuda på Leo också om det skulle visa sig att stavningen är en annan. 😎

 

Edit: Fritz har helt rätt säger Google. Duger för mig, även om jag är lite besviken att det inte gick att faktakolla 100 % med Wikipedia. Det blir en Chang till honom.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Hette det verkligen "Duan Nam Ing" som @Fritz säger? Jag är osäker på rättstavningen. Jag kan bjuda på Leo också om det skulle visa sig att stavningen är en annan. 😎

 

Edit: Fritz har helt rätt säger Google. Duger för mig, öven om jag är lite besviken att det inte gick att faktakolla 100 % med Wikipedia. Det blir en Chang till honom.

Jag var osäker på stavningen så jag Googlade för säkerhets skull. Chang duger fint för mig. :)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Fritz said:

Jag var osäker på stavningen så jag Googlade för säkerhets skull. Chang duger fint för mig. :)

Med lite flyt kanske vi kan ta den redan i november på gubbhyllan, tillsammans med @pust. Han får dock köpa sin Leo själv. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev pust:

IMG_20200325_061617.jpg

Tillhör det Nova Group?

 

Dom har tydligen köpt upp en hel del hotel under pandemin.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Tillhör det Nova Group?

 

Dom har tydligen köpt upp en hel del hotel under pandemin.

Skrev ett fett avtal med Amari så misstänker att dom dammsuger hotellen runt omkring också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya... på min tid så var det typ riktigt skitställe med med tyska pedofiler men nu via er så kan man vidga sina vyer

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev 65Selander:

Pattaya... på min tid så var det typ riktigt skitställe med med tyska pedofiler men nu via er så kan man vidga sina vyer

Vi har alla jagat pedofiler på Pattayas stränder, tills vi kom på bättre tankar.

 

Shit happens.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev pust:

Rätt svar, du får den så kallade " ölen"har han sakt Leo då har jag svarat direkt, men Chang klarar jag mig utan 👍

Klokt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Pattaya... på min tid så var det typ riktigt skitställe med med tyska pedofiler men nu via er så kan man vidga sina vyer

Jag bodde där 2 till 3 månader i 5 år , såg aldrig en pedofil, men vi tittar nog på olika saker, jag tittar på damer 😀👍

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev pust:

Jag bodde där 2 till 3 månader i 5 år , såg aldrig en pedofil, men vi tittar nog på olika saker, jag tittar på damer 😀👍

Många oskyldiga har blivit drabbade tyvärr, men man hade ju bara fibban som referens på den tiden.

 

Idag vet man bättre och låter vuxna människor vara i fred tillsammans med sina barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärade Pattayaträngtande medlemmar,


Stenbordsgruppen har nu sammanställt sin redogörelse till er om ett annat viktigt praktiskt område, nämligen transporter (inom staden).


Vi kan med glädje meddela att den grundläggande infrastrukturen finns kvar, och till och med i många fall förbättrats. Vi har för er skull genomlidit en (covid) lock down där det förekommit ett ständigt grävande av gropar. 


Det funkar ungefär så här; Först kommer elbolaget och gräver en grop för att gräva ner elledningar. När de är klara och gropen är fylld igen och ny asfalt pålagd, så brukar det ta ungefär någon vecka, så kommer fiberbolaget och gräver en grop igen på samma ställe. De gör sitt, lägger igen, asfalterar och så tar det någon vecka till sen kommer vattenbolaget och gräver upp igen för att lägga ny dränering för att hantera de återkommande översvämningarna bättre. När de gjort sitt och man tror det är asfalterat och klart, så kommer elbolaget tillbaka för att något blivit fel, gräver upp fyller igen, asfalterar. Sen blir det fel på fibernätet och så…..ja ni fattar vid det här laget. Men vi hoppas naturligtvis att det funkar för evigt igen från första november och att stans alla gropar är ordentligt asfalterade.

 

1588066481068.jpg.5ba1d4891e6a2ee3604a8617634048dc.jpg

 

Just nu orsakar det emellertid en del trafikproblem, och tro det eller ej: Även om stan är dimensionerad för klart mer folk, så är det ingalunda tomt på vare sig folk, bilar eller motorbikes. Det proppar igen ibland även utan grävda gropar. Däremot saknar vi helt de stora turistbussarna vilket gör trafiken lite enklare. Ibland i alla fall.

 

IMG_20210626_180306.thumb.jpg.a941edbc9f2c868526f44f5c81b8cdfd.jpg

 

Antalet Bahtbussar och Motorbike-taxis är antagligen minst halverade, men det finns ändå såpass många i drift att det funkar lika smidigt som vanligt att ta sig runt stan med dessa färdsätt. Och @Fritz, du kan slappna av angående rutterna, Bahtbussarna går som vanligt på soi Buakhow oavsett hur den officiella rutten är bestämd att gå.

 

IMG_20210910_141539.thumb.jpg.ff6c4b7b48266d556dfc1addcd7df13f.jpg


Det nya som hänt på transportfronten är framförallt apparna för taxibilar.  Grab förstås, men framför allt BOLT. Sänt till oss av Gud eller Buddha och med oförskämt billiga priser för att ta sig runt stan. Det är svårt att behöva betala mer än 80 THB och oftast är det billigare än så. Nedan ett dagsfärskt pris på en resa från polisstationen på Pattaya  Beach Road soi 7   till Immigration på soi 5 i jomtien  (bara som ett exempel Helge).

 

Screenshot_20211006-195721.thumb.png.d10a9e54ddb4fc2045f03f285822e084.png

 

 

Vårt viktiga råd blir därmed: Ladda ner appen Bolt vid ankomsten till Sin City.. Vi vet inte hur länge det varar med dessa låga priser men i alla fall några månader till.

 

Tänker man köra egen bil kan det vara läge att välja parkering med omsorg nu när det ändå finns rätt gott om plats . Parkeringsgarage är inte att rekommendera, i alla inte under regnsäsong:

 

FB_IMG_1631332715495.jpg.cdb7b9550a1ac033dea829ad205e466a.jpg

 

Åter till asfalt avslutningsvis. Givetvis har man för inte så länge sedan asfalterat Soi Chaiyapum (a.ka. ”skitiga gatan”). Det ser nu, typ tre månader senare,  ut ungefär som vanligt. Visst är det skönt att del saker aldrig förändras?

167750203_soichaypruk.thumb.jpg.f04b1c5d752fb97c6c4e3bfe7a8ccb8f.jpg

 

M v h 

 

Pattayarävarna runt stenbordet.

 

Nästa sektion publiceras inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slår även jag ett slag för  Bolt!

 

Vi körde det förra säsongen dec-apr jäkligt låga priser hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, spooncreek said:

Ärade Pattayaträngtande medlemmar,


Stenbordsgruppen har nu sammanställt sin redogörelse till er om ett annat viktigt praktiskt område, nämligen transporter (inom staden).


Vi kan med glädje meddela att den grundläggande infrastrukturen finns kvar, och till och med i många fall förbättrats. Vi har för er skull genomlidit en (covid) lock down där det förekommit ett ständigt grävande av gropar. 


Det funkar ungefär så här; Först kommer elbolaget och gräver en grop för att gräva ner elledningar. När de är klara och gropen är fylld igen och ny asfalt pålagd, så brukar det ta ungefär någon vecka, så kommer fiberbolaget och gräver en grop igen på samma ställe. De gör sitt, lägger igen, asfalterar och så tar det någon vecka till sen kommer vattenbolaget och gräver upp igen för att lägga ny dränering för att hantera de återkommande översvämningarna bättre. När de gjort sitt och man tror det är asfalterat och klart, så kommer elbolaget tillbaka för att något blivit fel, gräver upp fyller igen, asfalterar. Sen blir det fel på fibernätet och så…..ja ni fattar vid det här laget. Men vi hoppas naturligtvis att det funkar för evigt igen från första november och att stans alla gropar är ordentligt asfalterade.

 

1588066481068.jpg.5ba1d4891e6a2ee3604a8617634048dc.jpg

 

Just nu orsakar det emellertid en del trafikproblem, och tro det eller ej: Även om stan är dimensionerad för klart mer folk, så är det ingalunda tomt på vare sig folk, bilar eller motorbikes. Det proppar igen ibland även utan grävda gropar. Däremot saknar vi helt de stora turistbussarna vilket gör trafiken lite enklare. Ibland i alla fall.

 

IMG_20210626_180306.thumb.jpg.a941edbc9f2c868526f44f5c81b8cdfd.jpg

 

Antalet Bahtbussar och Motorbike-taxis är antagligen minst halverade, men det finns ändå såpass många i drift att det funkar lika smidigt som vanligt att ta sig runt stan med dessa färdsätt. Och @Fritz, du kan slappna av angående rutterna, Bahtbussarna går som vanligt på soi Buakhow oavsett hur den officiella rutten är bestämd att gå.

 

IMG_20210910_141539.thumb.jpg.ff6c4b7b48266d556dfc1addcd7df13f.jpg


Det nya som hänt på transportfronten är framförallt apparna för taxibilar.  Grab förstås, men framför allt BOLT. Sänt till oss av Gud eller Buddha och med oförskämt billiga priser för att ta sig runt stan. Det är svårt att behöva betala mer än 80 THB och oftast är det billigare än så. Nedan ett dagsfärskt pris på en resa från polisstationen på Pattaya  Beach Road soi 7   till Immigration på soi 5 i jomtien  (bara som ett exempel Helge).

 

Screenshot_20211006-195721.thumb.png.d10a9e54ddb4fc2045f03f285822e084.png

 

 

Vårt viktiga råd blir därmed: Ladda ner appen Bolt vid ankomsten till Sin City.. Vi vet inte hur länge det varar med dessa låga priser men i alla fall några månader till.

 

Tänker man köra egen bil kan det vara läge att välja parkering med omsorg nu när det ändå finns rätt gott om plats . Parkeringsgarage är inte att rekommendera, i alla inte under regnsäsong:

 

FB_IMG_1631332715495.jpg.cdb7b9550a1ac033dea829ad205e466a.jpg

 

Åter till asfalt avslutningsvis. Givetvis har man för inte så länge sedan asfalterat Soi Chaiyapum (a.ka. ”skitiga gatan”). Det ser nu, typ tre månader senare,  ut ungefär som vanligt. Visst är det skönt att del saker aldrig förändras?

167750203_soichaypruk.thumb.jpg.f04b1c5d752fb97c6c4e3bfe7a8ccb8f.jpg

 

M v h 

 

Pattayarävarna runt stenbordet.

 

Nästa sektion publiceras inom kort.

alla städer inkl stockholm bör ha "dator-golv" dvs gatan består av "luckor" som står på små pelare , bara lyfta på locket lägga ner en sladd och lägga tillbaks locket.

 

betalar tillbaks sig på 2 år, sedan är det vara vinst i all framtid.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, apknug said:

Slår även jag ett slag för  Bolt!

 

Vi körde det förra säsongen dec-apr jäkligt låga priser hela tiden.

ap-låga priser ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

alla städer inkl stockholm bör ha "dator-golv" dvs gatan består av "luckor" som står på små pelare , bara lyfta på locket lägga ner en sladd och lägga tillbaks locket.

 

betalar tillbaks sig på 2 år, sedan är det vara vinst i all framtid.

 

 

 

Det är ju så de gör på Walking street nu! Det ska vara en dike under gatan med serviceluckor i jämna mellanrum. Eller har de redan gjort det?

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...