Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya

spooncreek

Recommended Posts

4 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Happy Hour 17-19 och Mojito?!?

Det låter ju jävligt lockande, speciellt om någon annan är frikostig. 

Knepet är ju att bjuda fett 18.45 och låta polarna ta notorna efter kl 19.

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ett bra val att hänga på Phuket nu om man inte gillar turism. Men  det är ju bara en tidsfråga innan ön är mer full av kineser och indier än den var pre-covid.  Antar att du tänkt på det och bara hyr, så du kan flytta vidare enkelt när massturismen kommer åter. 

Jag har absolut tänkt på det och vet att det kommer en dag när jag nog tröttnar här. Men jag har gått emot min princip om att inte köpa hus här och vi är precis klara (98%) med renoveringen. Anl att jag köpte är för att priserna var rejält rabbaterade när vi kom hit i Januari. Har köpt i ett mycket populärt läge och går det inte att sälja enkelt så vet jag att det blir busenkelt att hyra ut om ön är full av turister vilket duger om jag inte vill bo kvar. 

Men vi bor inte där Kineserna brukar hålla sig, det enda som oroar mig ang Kineserna är att dom kommer tillbaka och översvämmar alla fina öar igen. Men den dagen den sorgen så inget jag går runt å funderar på. 

Njuter av båten så länge det varar, trodde aldrig att det skulle bli läge att bli med båt i Thailand så det är jag glad för. HH, Pattaya mm finns kvar om vi tröttnar. 

Men Kina verkar ju inte ha några planer på att låta sitt folk resa fritt på rätt länge så vi kan nog få ett par år till här innan det är förstört igen, just nu är Phuket fantastiskt 👍

Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Atom:

Artikeln du bifogat är från 18:e augusti så det verkar inte blivit så mycket med den mutationen.

Att läget i Thailand skulle hinna bli så oerhört mycket sämre medans jag är i Europa att jag inte kan komma tillbaka efter två veckor anser jag vara en så mikroskopiskt liten risk att jag inte ens tar med den i min riskkalkyl som ändå innehåller andra osannolika händelser som att planet störtar, jag får en nyårsraket i ögat eller dör av förstoppning efter att ätit 3 kg julskinka.

Läste så sent som nu i veckan att den nya mutationen har tagit fart i Europa. 

Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Atom:

Artikeln du bifogat är från 18:e augusti så det verkar inte blivit så mycket med den mutationen.

Att läget i Thailand skulle hinna bli så oerhört mycket sämre medans jag är i Europa att jag inte kan komma tillbaka efter två veckor anser jag vara en så mikroskopiskt liten risk att jag inte ens tar med den i min riskkalkyl som ändå innehåller andra osannolika händelser som att planet störtar, jag får en nyårsraket i ögat eller dör av förstoppning efter att ätit 3 kg julskinka.

Inte artikeln som jag läste i veckan men inte särskilt gammal. Nytt för dig iaf eller?

Delta plus, mer smittsam än Delta och garanterat inte den sista mutationen. 

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/815549/okad_smittspridning_i_storbritannien_oro_for_delta_plus

PS. 

2 veckor kan ju kännas lugnt men jag har sett snabba ryck härifrån förut och har du precis lämnat Thailand när nåt dyker upp som får dom på andra tankar kan 2v helt plötsligt vara alldeles för mycket. 

Iaf ingen risk jag vill ta, sen brukar jag inte vara borta så kort tid. 10 lr 14 dagars karantän e jag inte det minsta sugen på. 

Då stannar jag hellre här under kork eken 🙃

Nu är ju dessutom den bästa tid jag nånsin upplevt i Thailand så finns inte på kartan att jag åker nån annan stans. Men må väl å ha en bra resa vart det nu bär hän. 

Ändrades av LTD
Dela på andra sajter

Lite kul, började nyss kolla på en Fransk action på Netflix, Paradise Beach, precis där min båt ligger fast inte då 2019 när filmen spelades in. 

Filmen utspelar sig på Phuket, mycket Patong och en del i Rawai än så länge. 

Ändrades av LTD
Dela på andra sajter

On 11/5/2021 at 3:57 PM, spooncreek said:

Efter min guidade promenad skruvade Pattayas Borgmästare (ja inte höll han i skruvmejseln, men ni fattar) upp den nya Walking Street-skärmen. Troligen ett bland många tecken på att alla rykten och tvärsäkra stenbordsutlåtanden om Walking Streets (WS) dödsdag, även denna gång är starkt överdrivna.'

image.png.be9e43b81b22472c7cc8dff03c9c5cfc.png

WS har alltid sett vansinnigt trist ut dagtid (ända sedan 1979) men tyvärr var det inget alternativ att utföra fältstudien nattetid under nuvarande omständigheter. Först ut, analys av nattklubbsläget, eller ”discon” som de födda på 50-talet eller tidigare kallar alla ställen som inte spelar Kramgoa låtar med Vikingarna.  Mina bilder blev genomgående lite suddiga, måhända har min kinesiska telefon mer AI i sig än bruksanvisningen anger, och kompenserar för att min blick, normalt sett suddig på WS, vid detta besök var helt klar.

Det vi vet om tiden under covid är att det varit bra tryck på i alla fall ett par av nattklubbarna, under de perioder de fått ha öppet.  Insomnia/Ibar t.ex.  Där var det också full renoveringsfart när vi gick förbi, så man anar att det när det öppnar igen kommer att vara mängder med kunder som hänger på låset. Insomnia var pre-covid populärt bland de Pattayabor som inte åker runt med rullator och/eller behöver skruva in ölkaggen för att få plats mellan stenbänken och stenbordet, och lär så förbli.

Lucifer, 808 såg också ut som de är redo för att öppna, medan the Pier var mer definitivt igenbommat.

Störst bekymmer med klassiska Marine. Oklart läge där, kommer eder ständige sekreterare någonsin att få åka uppför den rulltrappan 03.00 igen? Ingen vet riktigt. 

IMG_20211031_160638.thumb.jpg.9dd2a96fd1619ad88236266152c8e759.jpg

Ställena som spelar livemusik verkar bestå. Rock Street, Rolling Live, Stones och klassiska Hot Tuna.

IMG_20211031_160203.thumb.jpg.2643cb11ce6f7b1e8411424be1394d31.jpg

Agogos? Lite blandat. Att klassiska Airport verkar ha slått igen gjorde nästan att jag storgrät på plats och försökte framkalla alltifrån ”Q” (nej inte han i Bond utan han i Star Trek) liksom Hari Seldon, och Obi Wan Kenobi. Utan resultat tyvärr. Den ende som svarade var Obi Wan som påstod att man måste acceptera utveckling och att framtiden är vad den är. Jävla skitsnack, klart man ska kunna backa bandet om man tycker det var bättre förr, sådant vet ju vi MPR medlemmar sen gammalt.  Nåväl, Airport kanske vi inte kan rädda.

IMG_20211031_160434.thumb.jpg.8f6a5b160fb8d99c08a6fed41f83f5ca.jpg

Fler ställen till salu finns det både här och där för den som behöver kasta av lite mer kapital ur pensionförsäkringen.

IMG_20211031_160513.thumb.jpg.ae049bc33ce0605b5e527924be120797.jpg

Bättre ställt var det med What´s Up (i alla fall enligt Hari Seldons kalkyler),  de kommer att öppna igen när de får, mer vita än gråa enligt uppgift

IMG_20211031_173348.thumb.jpg.9fdd49470b480cbdc955d71bbe9b5374.jpg

Fyrkantsbarerna verkar ha tagit stryk även på WS. Mina förfester på Frog verkar vara historia. . Simon beer complex x 2  verkar sjungit på sista versen. 

IMG_20211031_160327.thumb.jpg.46e056f3dcd924348f0705b67c8d395d.jpg

Ju längre ner man kommer på WS mot Bali Hai, ju mer indiskt blir det, vilket var ett faktum redan innan covid. Även om en av de indiska nattklubbarna brunnit ned så finns det fler som står redo att öppna.

äIMG_20211031_161251.thumb.jpg.90282dfb558446ecabc8dc3dcc10a3b5.jpg

Det fanns en ljusglimt mitt bland de indiska nattklubbarna för alla forumets IPA-drickare, men man anar att ölen där numera har aningen för mycket rökton i smak och lukt.

IMG_20211031_161407.thumb.jpg.3ef0984b4b3cf0778897e4abca94ec6f.jpg

Så kanske får Lao Kao drickaren i alla delvis rätt, det kommer att vara många indier så småningom igen på WS. De indier som letar sig in på nattklubbarna är emellertid inga Cheap-Charlies, utan lika mycket big-spenders som en traditionell ”farang two week millionaire”. Detta bådar gott för WS och för Pattaya som helhet.  

Vi lämnar med denna rapport WS därhän för närvarande och återkommer I nästa avsnitt med: Är Tree Town det nya WS för stenbordsrävar? Är Sai 2/soi 15 det nya Soi 6? 

Eder obeständige sekreterare

Informativt och bra skrivet. Helt enkelt skitbra.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Informativt och bra skrivet. Helt enkelt skitbra.

Håller med, helt klart underhållande att läsa 👍

Dela på andra sajter

On 11/5/2021 at 9:42 AM, andrejsdenruskige said:

Så har det alltid varit.

Möjligtvis kan pengar ha stor betydelse i början, men sedan tar maktbegäret över.

Det är bara att se på Khadaffi och andra snubbar.

Dom var så fullsketna med stålar, så att dom bara hade kunnat leva loppan i frid och fröjd på någon karibisk ö eller annat.
Pengarna är inte drivkraften. Storhetsvansinnet är det som tar över.

Khadaffi höll muslimerna stångna till vi hjälpte dom med arabiska våren att kunna rycka fram. ( jas39 was there) 

Angående Karibien är det ganska inmutat av andra diktatorer. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Khadaffi höll muslimerna stångna till vi hjälpte dom med arabiska våren att kunna rycka fram. ( jas39 was there) 

Angående Karibien är det ganska inmutat av andra diktatorer. 

Khadaffi hade kunnat skita i vilket och bara ta semester. 
Diktaturer är det fint att ta semester i när man har stålar. 

Dela på andra sajter

2 hours ago, andrejsdenruskige said:

Khadaffi hade kunnat skita i vilket och bara ta semester. 
Diktaturer är det fint att ta semester i när man har stålar. 

Även om jag inga stålar har så är jag stadig besökare i en känd diktatur. 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Även om jag inga stålar har så är jag stadig besökare i en känd diktatur. 

Du kan ju bara föreställa dig hur kul man kunde ha med stålar i det landet. 

Dela på andra sajter

On 2021-11-06 at 18:09, skrev LTD:

Hur många Thai har fått en 3:e dos vaccin? Hur många har ens fått en eller två? 

Vad händer när dom som fått 2 doser inte får en 3:e efter ca 6 mån? Hur stor är risken för en ny covid våg och vad händer om den kommer i högsäsong? 

Covid är inte över, långt ifrån.

Finns inte på kartan att jag lämnar Thailand nu, risken är ju enorm att det blir stora problem att komma tillbaka igen. 

Som tur är så är jag inte heller sugen på att resa någon annan stans. Mer sugen på ytterligare en högsäsong utan Kineser och hoppas på fler. Kanske denna säsong blir bra både för folket och oss som inte gillar för mycket turister, lite mer lagom kanske, blir spännande att se. 

Hej

I amphur Sung Noen (Nakhonratchasima), har de som fick Sinovac som dos 1 och 2, sedan ganska länge fått

dos 3, som är AZ. Detta vet jag eftersom frugan bor där.

Men hur det ser ut i Thailand för övrigt vet jag ej.

mvh

biker

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev biker:

Hej

I amphur Sung Noen (Nakhonratchasima), har de som fick Sinovac som dos 1 och 2, sedan ganska länge fått

dos 3, som är AZ. Detta vet jag eftersom frugan bor där.

Men hur det ser ut i Thailand för övrigt vet jag ej.

mvh

biker

hörde att många i phuket har fått  3de sprutan blev  AZ 

Dela på andra sajter

Den stora Tuesday-friday market längst ner på soi Buakhao tycks ha gått i graven, åtminstone tillfälligt i alla fall. image.thumb.png.244aa3d0bc81eb65081d7f8c93c308cd.png

Fotot togs av hustrun i går fredag.

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Fritz:

Den stora Tuesday-friday market längst ner på soi Buakhao tycks ha gått i graven, åtminstone tillfälligt i alla fall. image.thumb.png.244aa3d0bc81eb65081d7f8c93c308cd.png

Fotot togs av hustrun i går fredag.

Flyttar på andra sidan,vid parkeringen men mkt mindre.

Dela på andra sajter

Scandalic har öppnat. Soi Skaw Beach.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Äntligen har Pattayarävarnas stenbord under min obestämda ledning lyckats genomföra ännu ett sammanträde. Frågan för dagen, det viktigaste för många medlemmar: Finns det svenskt kaffe? Vi ska inte hålla er på halster längre utan direkt bekräfta: Ja det finns, bland annat på Villa Market, men det är ganska dyrt.

IMG_20211026_143716.thumb.jpg.b0b310e78f8d08af09907e4a99e63a5d.jpg

Således ingenting som stenbordets Leodrickare lägger några pengar på, där blir det mest Nescafé ”2 in 1” enligt en snabbenkät.  Efter en snabb men ganska elak ordväxling mellan en Karlstadbo och en Gävlebo om vilket kaffe som är godast (utan att ta någon smaksida) så kan jag återigen konstatera att Gävlebor är gävligt stingsliga och lättstötta när det kommer till kaffe. 

Nåväl, till slut kom vi vidare till det som ni förstås redan fattat är det underliggande temat för kaffefrågan, en genomgång om hur det står still med svenskställena i Pattaya. Står still är ingen felskrivning,  ärade medlemmar,  för tyvärr är det ganska stilla och lugnt för närvarande på många av ställena. Men, det finns livskraft!

Ett litet kluster av restauranger och barer kring 2nd Road/soi Diana/Soi Buakhow har som bekant funnits under några år.  Äldst i laget numer borde vara Beefeater, som hade stängt lite längre än de behövde,  men som nu har öppet. Enligt uppgift från ett par av Changdrickarna med bibehållen hög kvalitet. Vi är återigen inne på aktiviteter som Leodrickarnas budget inte tillåter, så givetvis var det lite mummel från den falangen om varför man ska betala 700 THB för en stek, när Kiss Food & Drink säljer en ”likadan” steak för under halva priset. Denna information om Kiss var jag därmed tvingad att tillföra protokollet.

254632605_4639094146187392_2925164775069563986_n.jpg.ef2d5aa7aef4e2074d2e53ca052436c5.jpg

Calles Bar & Grill var ju snäppet billigare än Beefeater, men är ett av de ställen som försvunnit under covidpaniken. Detta till er ständige sekreterares stora sorg, men det lättas upp något av att en av mina goda grannar i byn-i-byn öppnat en alldeles utmärkt spansk restaurang där istället. Mer om Don Pepes kommer i ett senare inlägg.

Längre upp på Soi Diana kanske ändå själva hjärtat numer av svenska ställen i Pattaya, med Harrys och Zip mittemot varandra. Till er stora glädje kan vi meddela att de båda är öppna (för mat & alkoholfri dryck) och därmed har lyckats överleva snart två år utan några egentliga gäster och minimalt med intäkter.  De är därmed rustade, ärade medlemmar, för att ta emot er när ni kan rumla omkring igen i Pattaya.

På Harrys har vi haft smörgåstårtekalas ett par gånger vilket varit mumsigt.

233271685_3125768684362786_4479715882493688176_n.thumb.jpg.61fc2ea0bf8f97db3f4cdbcc233ed46f.jpg

Annars äter man förstås planka på Harrys, det är sedan gammalt.

240509785_3146651862274468_3273813748062664141_n.jpg.864bf69f25145bb03fb77e87d6a6ce5c.jpg

På Zip är det nu också lite andra rätter som erbjuds, men vi runt stenbordet håller oss mest till den svenska kebaben och en och annan svensk pizza.

983459981_Skrmbild2021-11-14191418.png.31e313b1336ddd8dd0ead325813f29ff.png

Uppe på Soi Buakhow hittar vi det svenska hamburgarkonceptet ”Prime Burger” som också hör till överlevarna.  När Prime nämndes vid stenbordet  vaknade han som blandar Lao Kao i Leon till igen. ”Det är väl för fan inget svenskställe, dyra burgare med konstiga namn”.” Vem vill äta en burgare som heter ”Stockholm” (han är visst från Lerum eller Gråbo, oklart vilket)”. Han fick förstås med sig alla Leodrickarna i ett samstämmigt  uttalande om att det går lika bra att äta hamburgare från ett av ”Hamburger Denmarks” gatukök för under halva priset som jag härmed också är tvungen att ta med i redogörelsen . Primes burgare ser emellertid ut typ såhär:

primerburger.png.1d33ee9619f196bc4d6b59a953f8e0c8.png

Vidare på Soi Buakhow och förbi Tree Town så har vi fortsatt 2 X Scandalic, långlivade ställen även de. Baren har ännu stängt, men kommer att öppna. Restaurangen har öppet, och med nya ägare som de som läst inläggen ovan i tråden redan vet. De som provätit efter ägarbytet är försiktigt positiva, det verkar fortsatt bra och kocken ska vara densamma. Här kostar en dagens runt 150 THB vilket är acceptabelt även för Leodrickarna.

534824367_scandalicmenu.png.ffe63c5d4b449e6f68c9916e4da1c51b.png2044638976_scandalicstektflsk.png.7186248848b1e832f5a389df428e0545.png

Kastar man en lång sten från Scandalic-haken på Soi Skaew Beach når man sidogatan till soi 7, där klassiska Globetrotter låg. Det såldes, stängdes och påbörjade en renovering redan innan covidpaniken som sedan en tid verkar vara ganska färdigt. Ser snyggt ut utifrån och har fått det kortare namnet ”Globe”. Ska vara en eller flera norrmän numera vad jag förstått. Fortsatt stängt.

IMG_20211114_155406.thumb.jpg.4ba425fe3c81cda7acc91f5264f95a88.jpg

På temat skandinaviskt så verkar för övrigt såväl Scandic på soi 13/1 (soi yamato) och Kåres Partybar (numera på soi Buakhow) överleva. De som saknar får i kål kan därmed känna sig lugna.

Slutligen ett nytillskott minsann, lite off road, i byn-i- byn ovanför Pattaya City Hospital, där Café Bärs kommer att slå upp portarna så snart det tillåts.

1897648446_cafeloggaminsdre.png.a7d12c23c373d48a30038294c0160260.png

De som kan sin tv-historia känner igen namnet och förstår därmed att det handlar om en bar med stockholmskt grönvit prägel. Sin Citys invånare med ursprung i Stockholm men som är mer blåa eller svartgula har mottagit nyheten lätt chockade. Enligt muntliga garantier lämnade till stenbordet ska de emellertid  också vara välkomna, och baren ska se som en slags frizon för alla Stockholms fotbollssupportrar. Ungefär som illa beryktade MC-klubbar gör när de sluter tillfällig fred under sina Pattayabesök.

Som sig bör när det gäller fotbollsinspirerade pubar kommer Café Bärs signaturkäk att vara en kokt korv med bröd, till vilken man tydligen helst ska dricka Leo.

244595473_112931704490342_2287583938117494618_n.thumb.jpg.93cd9fc7e85c132521caabaf6c3b6f2d.jpg

Detta var vad vi hann med under senaste sammanträdet, något ställe kan vi säkert ha tappat bort. Hela Jomtien återstår naturligtvis. Där har vi ett samarbete med Jomtienrävarnas stenbord, men de är Singhadrickare i majoritet så…ja ni fattar att det blir lite problem i kommunikationen. Vi återkommer efter slutförda förhandlingar med dem.

Med vänliga hälsningar, över & ut

Pattayastenarnas rävsekreterare.

Ändrades av spooncreek
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev pust:

Finns two lion kvar, eller är det stängt ?

Den glömde vi stenrävar bort, men enligt senaste kända uppgift kvar och troligen öppet för Dine-in.  Går  i alla falla att beställa mat därifrån via HungryNow t.ex.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nytt i Pattaya är att man har lärt sig det svenska uttrycket ”Hinka i sig öl”. 
Duger ej på stenbord, men rostfria bord fungerar bra. 

21B98F32-45AA-4DDD-843F-9D82EDC4C24F.jpeg

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Den glömde vi stenrävar bort, men enligt senaste kända uppgift kvar och troligen öppet för Dine-in.  Går  i alla falla att beställa mat därifrån via HungryNow t.ex.

Two lion finns väl i alla fall inte krav i svensk regi va, eller har jag fått det om bakfoten? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...