Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya


spooncreek

Recommended Posts

42 minuter sedan, skrev ragson:

Ser ni vart det är nånstans? 😃

 

Gissar hejvilt och drar till med tomten vid 3:e gatan där Xyte Disco låg för en massa år sen.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni emot skytrain?. vissa tider är det ju rena förstoppningen i trafiken, det kan väl inte va att det förstör stadsbilden för ena sidan av second road kunde va från vilken

favela som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 timme sedan, skrev bambam:

Vad har ni emot skytrain?. vissa tider är det ju rena förstoppningen i trafiken, det kan väl inte va att det förstör stadsbilden för ena sidan av second road kunde va från vilken

favela som helst.

Pattayas stadsbild kan inte ens med den bästa vilja påstås vara särskilt vacker, så det bryr jag mig inte i.

 

Däremot är "kollektivtrafiken" med bahtbussar ochj motosai i absolut världsklass, tveksamt om jag varit i någon annan stad där det år såpass lätt och prisvärt att ta sig runt. Nyttan av ett Skytrain känns därmed klart tveksam. Men visst, i takt med att stan fortsätter växa och ska ta hand om ännu mer asiatiska turister, så kanske det kommer att behövas ett Skytrain.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Gissar hejvilt och drar till med tomten vid 3:e gatan där Xyte Disco låg för en massa år sen.

Yep! Ligger i hörnan 3e vägen och soi exite. Kanske blir ett nytt barområde?

Mycket snack om att walking street inte kommer att öppna som förut, så man gör plats här istället?

 

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
1 timme sedan, skrev spooncreek:

Pattayas stadsbild kan inte ens med den bästa vilja påstås vara särskilt vacker, så det bryr jag mig inte i.

 

Däremot är "kollektivtrafiken" med bahtbussar ochj motosai i absolut världsklass, tveksamt om jag varit i någon annan stad där det år såpass lätt och prisvärt att ta sig runt. Nyttan av ett Skytrain känns därmed klart tveksam. Men visst, i takt med att stan fortsätter växa och ska ta hand om ännu mer asiatiska turister, så kanske det kommer att behövas ett Skytrain.

Just det faktum att bahtbussen stannar nästan exakt där du vill gå av gör den till ett närmast unik form av kollektivtrafik. Kollar man skissen på Skytrain så är det tre stopp på hela Beach road, vilket gör att det blir cirka 1 km mellan hållplatserna. Jämför det med att kunna åka exakt dit du vill. För tio baht... 

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Just det faktum att bahtbussen stannar nästan exakt där du vill gå av gör den till ett närmast unik form av kollektivtrafik. Kollar man skissen på Skutta in så är det tre stopp på hela Beach road, vilket gör att det blir cirka 2 km mellan hållplatserna. Jämför det med att kunna åka exakt dit du vill. För tio baht... 

Det blir nån form av BTS som Bangkok har, och som inte kommer att fungera i Pattaya.

De som kommer ifrån busshållplatsen på Pattaya Nua, kan ha nån station som är ok. Men dom andra? det blir moppetaxi eller battbuss i slutet iallafall.

Kommer ihåg när man satte upp alla trafiklysen för gångtrafikanter på 2an och beach road, kostade 11 milj baht (?). Ingen bryr sej om det där, helt bortkastade pengar. 

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Pattayas stadsbild kan inte ens med den bästa vilja påstås vara särskilt vacker, så det bryr jag mig inte i.

 

Däremot är "kollektivtrafiken" med bahtbussar ochj motosai i absolut världsklass, tveksamt om jag varit i någon annan stad där det år såpass lätt och prisvärt att ta sig runt. Nyttan av ett Skytrain känns därmed klart tveksam. Men visst, i takt med att stan fortsätter växa och ska ta hand om ännu mer asiatiska turister, så kanske det kommer att behövas ett Skytrain.

Nu talar jag i egen sak men det spelar ingen roll hur många och hur billiga batbussarna är om dom inte kommer fram, i vintras var jag med om 3 golftrippar med sen starttid och kom tillbaka till Pattis runt 6-tiden 2ggr 60 min sukkan- primeburger  och en gång 90 min men då hade det nog vart en olycka.. Så för min del att det försvinner lite bilar och att folk tar skytrain är bara en fördel. Men jag är rädd att det kommer bli dyrt att åka så att det blir farangtåg i stället.

Ändrades av bambam
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ragson:

Det blir nån form av BTS som Bangkok har, och som inte kommer att fungera i Pattaya.

De som kommer ifrån busshållplatsen på Pattaya Nua, kan ha nån station som är ok. Men dom andra? det blir moppetaxi eller battbuss i slutet iallafall.

Kommer ihåg när man satte upp alla trafiklysen för gångtrafikanter på 2an och beach road, kostade 11 milj baht (?). Ingen bryr sej om det där, helt bortkastade pengar. 

Enligt bilden utanför BeerGarden så är det TRAM som många länder satsar på och fungerar bra i blandad trafik.

Det är alltså inte nån Skytrain som i BKK. Med en TRAM har en del endast 300m mellan hållplatserna

som möjligörs av att det är en öppen lösing.

20200128_154633.thumb.jpg.986cc34a46b84ea2cfd7125e6545e1c4.jpg

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Broskan:

Enligt bilden utanför BeerGarden så är det TRAM som många länder satsar på och fungerar bra i blandad trafik.

Det är alltså inte nån Skytrain som i BKK. Med en TRAM har en del endast 300m mellan hållplatserna

som möjligörs av att det är en öppen lösing.

20200128_154633.thumb.jpg.986cc34a46b84ea2cfd7125e6545e1c4.jpg

 

//Broskan

Den är väl markbunden? Då tar den utrymme för bilarna på vägen och ännu mera köer.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
13 timmar sedan, skrev Broskan:

Enligt bilden utanför BeerGarden så är det TRAM som många länder satsar på och fungerar bra i blandad trafik.

Det är alltså inte nån Skytrain som i BKK. Med en TRAM har en del endast 300m mellan hållplatserna

som möjligörs av att det är en öppen lösing.

20200128_154633.thumb.jpg.986cc34a46b84ea2cfd7125e6545e1c4.jpg

 

//Broskan

Fel med Skytrain,det var jag som skrev det inledningsvis. För att få kallas det ska tåget ta sig fram på två spår. Men det blir heller ingen "tram", i alla fall ingen som går på backen, utan vad som kallas för en "monorail". Bara ett spår tydligen.

 

Pongtawee Lertpanyawit, a manager of the feasibility study project, told the forum yesterday afternoon that the study had taken into consideration a tram, a monorail and a subway and had decided that the most feasible option for the Pattaya area was a monorail system.  He added that this system would cost less than the other two options as well as cause less impact to the area in terms of construction.

https://thepattayanews.com/2020/05/24/Pattaya-city-moving-forward-on-monorail-project-chooses-monorail-over-tram-or-subway/

 

 

monorail.jpg

 

Edit: Antalet spår handlar alltså om hur tåget tar sig fram som jag fattat det. Det blir ett spår i vardera riktningen

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att förstöra stan. 

Förbjud all trafik från Bukao till BR utom taxi och baht bussar vissa tider istället så får dom som vill fram anpassa sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev LTD:

Snacka om att förstöra stan. 

Förbjud all trafik från Bukao till BR utom taxi och baht bussar vissa tider istället så får dom som vill fram anpassa sig. 

Blir inte särskilt bra för hotell etc. hur ska man då ta sig till dem?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Blir inte särskilt bra för hotell etc. hur ska man då ta sig till dem?

Utom taxi och software skrev han så det skulle väl gå. Det här prövats flera ggr tror jag men dom bryr sig inte om det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa som staden utvecklar sig med hoghus nara stranderna etc for mer population,turism ser jag det som en naturlig process att stodja ,komplettera  kollektiv trafiken med detta forslag  ALLA kan ju inte aka grisbil och MOPPE taxi for da ar ju kaoset totalt    Skall sen skytrain knytas ihop mellan flygplatserna  ser jag det som naturligt och framtankande  Det ar en stor exploatering pa tex darkside dar det fortfarande finns mark att bygga pa och jag tror det finns en stor vilja att implementera snabba, sakra transporter to the other side😀  Om jag far mojligheten i framtiden att pa en station pa darkside ta en transport till beachroad eller jomtien mfl med aircon,bra sate,tryggt, 24 timmars service sa parkerar jag gladeligen bilen eller MOPPEN hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
2 timmar sedan, skrev kenke:

Sa som staden utvecklar sig med hoghus nara stranderna etc for mer population,turism ser jag det som en naturlig process att stodja ,komplettera  kollektiv trafiken med detta forslag  ALLA kan ju inte aka grisbil och MOPPE taxi for da ar ju kaoset totalt    Skall sen skytrain knytas ihop mellan flygplatserna  ser jag det som naturligt och framtankande  Det ar en stor exploatering pa tex darkside dar det fortfarande finns mark att bygga pa och jag tror det finns en stor vilja att implementera snabba, sakra transporter to the other side😀  Om jag far mojligheten i framtiden att pa en station pa darkside ta en transport till beachroad eller jomtien mfl med aircon,bra sate,tryggt, 24 timmars service sa parkerar jag gladeligen bilen eller MOPPEN hemma.

Du har antagligen rätt i att det är långsiktigt bra i en stad som växer för varje år.

 

Men samtidigt, vi kan ana att det kommer funka ungefär som i Bangkok, dvs ingen, utom någon enstaka tokig turist kommer att gå i 30 graders värme i 10 minuter eller mer för att nå sin hållplats. Istället kommer man att åka motosai, och i viss mån även bahtbuss, från hemmet till hållplatsen och sedan från hållplatsen där man stiger av till jobbet. 

 

For den genomsnittlige thailändaren är risken stor att kostnaden blir högre och tiden längre genom att nyttja monorailen för sitt resande, och trafiken, ja den blir ungefär samma lika som nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Du har antagligen rätt i att det är långsiktigt bra i en stad som växer för varje år.

 

Men samtidigt, vi kan ana att det kommer funka ungefär som i Bangkok, dvs ingen, utom någon enstaka tokig turist kommer att gå i 30 graders värme i 10 minuter eller mer för att nå sin hållplats. Istället kommer man att åka motosai, och i viss mån även bahtbuss, från hemmet till hållplatsen och sedan från hållplatsen där man stiger av till jobbet. 

 

For den genomsnittlige thailändaren är risken stor att kostnaden blir högre och tiden längre genom att nyttja monorailen för sitt resande, och trafiken, ja den blir ungefär samma lika som nu.

Man kan ju inte promenera i de centrala aktiva delarna av pattis overhuvudtaget beroende pa MOPPAR ,grisbilar,bilar etc    skulle du finna en trottoar att ga pa sa ar den belagrad med parkerade fordon, gatukok, forlangda restauranger, som utnyttjar delen dar du skall ga och det kan ju omojligt bli battre med annu mer trafik  Jag tror att turisterna som Pattaya lever pa skulle uppskatta mer framkomlighet for att spara tid pa sin korta vistelse och inte sitta med tarar i ogonen och se sin semester forsvinna i en stillastaende ko pa en MOPPE  Angaende thailandares bekvamlighet ,slohet ar min PERSONLIGA asikt att man kan inte piska en dod hast att galoppera  😂

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
2 minuter sedan, skrev kenke:

Man kan ju inte promenera i de centrala aktiva delarna av pattis overhuvudtaget beroende pa MOPPAR ,grisbilar,bilar etc    skulle du finna en trottoar att ga pa sa ar den belagrad med parkerade fordon, gatukok, forlangda restauranger, som utnyttjar delen dar du skall ga och det kan ju omojligt bli battre med annu mer trafik  Jag tror att turisterna som Pattaya lever pa skulle uppskatta mer framkomlighet for att spara tid pa sin korta vistelse och inte sitta med tarar i ogonen och se sin semester forsvinna i en stillastaende ko pa en MOPPE  Angaende thailandares bekvamlighet ,slohet ar min PERSONLIGA asikt att man kan inte piska en dod hast att galoppera  😂

Allt det du beskriver nu Kenke är en stor del av vad jag gillar med Sin City. Ordning och reda, rena trottoarer, inga matvagnar, inga bahtbussar, inga moppar? Jag hade stått först i flyttkön.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant   jag gillar det ocksa  ljudet, lukterna, atmosfaren,spontaniteten men det finns en absolut mattnad   du namde Bangkok  ja du sag vad som hande med handel pa gatorna etc  handlare forpassade till speciella stallen etc

 

Vi borjar pa ny kula nar allt rasar😂  Det kan vara varan hemlighet med flytten sag inget till nagon pa MPR helst🤣 Sag till nar du vill reka av omradet😉

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-06-01 at 16:47, skrev Soengsang:

Blir inte särskilt bra för hotell etc. hur ska man då ta sig till dem?

Åk dit dom tider det är ok eller ta en taxi. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Åk dit dom tider det är ok eller ta en taxi. 

Så man ska köra kanske 30-40 mil till Pattaya och sen inte kunna åka fram till sitt hotell eller ifrån för div aktivitet, inte särskilt praktiskt och det kommer inte att hända.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så man ska köra kanske 30-40 mil till Pattaya och sen inte kunna åka fram till sitt hotell eller ifrån för div aktivitet, inte särskilt praktiskt och det kommer inte att hända.

Har du inte bättre fantasi än så? 

Om stan är fri från allt utom taxi och bahtbus så kommer det ju att bli hur smidigt och snabbt som helst att ta sig från parkeringen 1-2 km från hotellet. 

Eller så ser man till att komma till hotellet under de tider biltrafik är tillåten.

Men i ditt fall så kanske ett annat resmål är bättre.

Ett där man inte behöver passa tider med färga el dyl för det verkar ju inte va din starka sida. 

En tripp till 7/11 på andra sidan risfältet ska visst va en upplevelse.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Har du inte bättre fantasi än så? 

Om stan är fri från allt utom taxi och bahtbus så kommer det ju att bli hur smidigt och snabbt som helst att ta sig från parkeringen 1-2 km från hotellet. 

Eller så ser man till att komma till hotellet under de tider biltrafik är tillåten.

Men i ditt fall så kanske ett annat resmål är bättre... 

Hahaha finns inte att jag inte skulle köra fram till mitt hotell när jag vill och hur jag vill, men enkelt löst igenom att boka ett annat hotell, så egentligen ett ickeproblem.

Men jag tror inte hotellen som skulle undantas från trafik skulle vara särskilt överlyckliga till din lösning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2020-06-01 at 13:50, skrev Esspe:

Utom taxi och software skrev han så det skulle väl gå. Det här prövats flera ggr tror jag men dom bryr sig inte om det.

Då måste man nog ordna en stor parkeringsplats först

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
13 minuter sedan, skrev LTD:

Har du inte bättre fantasi än så? 

Om stan är fri från allt utom taxi och bahtbus så kommer det ju att bli hur smidigt och snabbt som helst att ta sig från parkeringen 1-2 km från hotellet. 

Eller så ser man till att komma till hotellet under de tider biltrafik är tillåten.

Men i ditt fall så kanske ett annat resmål är bättre.

Ett där man inte behöver passa tider med färga el dyl för det verkar ju inte va din starka sida. 

En tripp till 7/11 på andra sidan risfältet ska visst va en upplevelse.

Har du funderat på att flytta till Säffle eller kanske Gävle? Det tror jag motsvarar dina förväntningar på hur en stad ska vara lite bättre.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev LTD:

Ett där man inte behöver passa tider med färga

Vad har torktid på färg att göra med dina visioner om bilfritt Pattaya?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...