Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya


spooncreek

Recommended Posts

15 minuter sedan, skrev Joe:

För min del så skulle man gärna kunna förbjuda all tobak på global nivå eftersom det leder till dramatiska väl bevisade hälsoproblem!!

Och hur ställer sig herrn till bruket av alkohol, ska det också förbjudas, jag bara frågar? ;) 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Och hur ställer sig herrn till bruket av alkohol, ska det också förbjudas, jag bara frågar? ;) 

Eller syre (när vi ändå är inne på whataboutism)? För mycket syre dör man av.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen så blir man förvånad över hur man prioriterar på Hälsoministeriet. Om man nu är så bekymrad över folks hälsa i Pattaya så förstår jag inte varför man inte först och främst förbjuder alla dessa orena dieselbussar som fraktar runt kineser och ryssar kors och tvärs över staden och in på varje liten soi. Skulle nog uppskatta att bara en av dessa bussar släpper ut lika mycket avgaser som alla Pattays rökare gör tillsammans. Jag röker inte själv men jag tror att även detta beslut kommer att få mycket negativa effekter på turistströmmen.

Visst, det kanske är bättre att göra något än ingenting alls men för guds skull, börja i rätt ände för en gångs skull.

Ändrades av HaSib HaSib
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Fritz said:

Och hur ställer sig herrn till bruket av alkohol, ska det också förbjudas, jag bara frågar? ;) 

Haha, ja en naturlig helt självklar följdfråga...

 

Mitt svar är att man faktiskt kan dricka med måtta utan att det leder till dramatiska hälsoproblem, vin tex!

(Även om inte jag personligen praktiserar det där "med måtta" alls faktiskt...)

 

Att röka med måtta, det finns ju inte ens på mätaren...

 

Men min världsåskådning är fortfarande att folk skall få göra vad fan de vill...

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får se var det landar. Enligt en lista i Bangkok Post så gäller det inte tex pubar, och rökrutor ska vara tillåtna.  Sen har det väl funnits en lag i alla fall de senaste 10 åren (?) som förbjuder rökning inne på restuaranger och nattklubbar. Uteservering dock ok att röka på. I Bangkok följs väl den lagen rätt hyfsat, men i Sin City knappt alls. Vill ägaren tillåta rökning inne, så röks det inne.

Jag tror det kommer att sluta med att man kan bolma på som vanligt på uteserveringar, men kanske lite striktare inomhus.

 

The new no-smoking zones include hospitals, clinics, schools, nurseries, homes for the elderly, health and massage parlours, libraries, learning centres, gymnasiums, swimming pools, ATMs, public toilets, grocery shops, theatres, game shops, drug stores, meeting venues, shopping centres, government offices and organisations, zoos, amusement and water parks, laundry shops, bus stops, piers, taxi and van stands, and public areas of airports, hotels and condominium buildings.

However, the ministry will allow universities, government offices, state enterprises and airports to have designated smoking areas.

https://www.bangkokpost.com/news/general/1571078/no-smoking-zones-grow

 

Intressant för övrigt att det verkar ha varit lagligt tillåtet ända tills nu typ att röka på tex sjukhus, skolor, apotek, shopping centers, tvätterier, flygplatser och massagesalonger  :-) 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Jag tror det kommer att sluta med att man kan bolma på som vanligt på uteserveringar, men kanske lite striktare inomhus.

En bra gissning spooncreek. Det stiftas nya lagar och regler som bara verkar finnas på papperet. Det lär vara förbjudet numera att stå på fotsteget längst bak på bathbussarna vid färd men vem bryr sig? Ingen bathbuss går iväg mot Jomtien om den inte är full och minst två på ståplats längst bak. Sen får dom ju bara stanna på speciellt utmärkta hållplatser enligt regelboken, ja jag säger då det, vem bryr sig? Inte nån vad jag märkt. Sen ska vi ju inte snacka om skyltningen dessa bilar har som ska visa var dom går mellan, lika illa där. Dom kör typ som dom vill och lika bra är väl det. ;) 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Joe:

Haha, ja en naturlig helt självklar följdfråga...

 

Mitt svar är att man faktiskt kan dricka med måtta utan att det leder till dramatiska hälsoproblem, vin tex!

(Även om inte jag personligen praktiserar det där "med måtta" alls faktiskt...)

 

Att röka med måtta, det finns ju inte ens på mätaren...

 

Men min världsåskådning är fortfarande att folk skall få göra vad fan de vill...

 

  / Joe

 

Feströka ser jag inga problem med om man inte krökar 24/7. Då lär man nog ändå dö av alkoholen innan rökningen har gett några men.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minutes ago, Fritz said:

En bra gissning spooncreek. Det stiftas nya lagar och regler som bara verkar finnas på papperet. Det lär vara förbjudet numera att stå på fotsteget längst bak på bathbussarna vid färd men vem bryr sig? Ingen bathbuss går iväg mot Jomtien om den inte är full och minst två på ståplats längst bak. Sen får dom ju bara stanna på speciellt utmärkta hållplatser enligt regelboken, ja jag säger då det, vem bryr sig? Inte nån vad jag märkt. Sen ska vi ju inte snacka om skyltningen dessa bilar har som ska visa var dom går mellan, lika illa där. Dom kör typ som dom vill och lika bra är väl det. ;) 

Apropå bahtbussarna så är det väl fortfarande så att rutten som går på Soi Buakhow är flyttad till 3rd Road? :great::D

Hjälm när man åker motorbike ska man väl ha, men följs väl sådär, särskilt om man är passagerare på en motorbiketaxi.

Nattklubbarna får väl förresten bara ha öppet till 04.00. Ska påminna dem  om det nästa gång jag rumlar hem vid sextiden.

Nolltolerans mot prostitution råder väl också officiellt.

 

En lista på hur lagar (inte) efterföljs kan göras lång...väldigt lång..man kan väl kalla thailändarna för sydostasiens italienare :-) . Oavsett får man var nöjd med att det är klart mer sabai, sabai än i rättrådighetens land nummer 1, Sverige.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ragson:

Jaha då är det slutbolmat i Pattaya!

 

Authorities have confirmed to the local press that the new no smoking regulations announced this week will apply to Pattaya.

This week the Thai Ministry of Health and the Government announced that within 90 days of November 6, 2018, smoking within 5 meters of any public building will be against Thai Law.

A public building includes hotels, restaurants, bars, government buildings, retail stores, discos, massage shops, gogos, convenience stores, etc.

Fines of 5000 baht will be applied to anyone caught smoking in front of one of these establishments. This new law will essentially make it against the law to smoke anywhere in public in the major nightlife areas such as Walking Street or LK Metro.

Authorities stated increased enforcement over current laws of not smoking inside businesses will also take place.

Finally, changes are taking place to the legal marketing allowances in Thailand. Using the word sexy or low tar or advertising smoking as fun is forbidden.

Sourced from Thai Rath and local officials.

 

Källa:  https://thepattayanews.com

 

Det är inte en dag förtidigt! 

Y

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ragson:

Jaha då är det slutbolmat i Pattaya!

 

Authorities have confirmed to the local press that the new no smoking regulations announced this week will apply to Pattaya.

This week the Thai Ministry of Health and the Government announced that within 90 days of November 6, 2018, smoking within 5 meters of any public building will be against Thai Law.

A public building includes hotels, restaurants, bars, government buildings, retail stores, discos, massage shops, gogos, convenience stores, etc.

Fines of 5000 baht will be applied to anyone caught smoking in front of one of these establishments. This new law will essentially make it against the law to smoke anywhere in public in the major nightlife areas such as Walking Street or LK Metro.

Authorities stated increased enforcement over current laws of not smoking inside businesses will also take place.

Finally, changes are taking place to the legal marketing allowances in Thailand. Using the word sexy or low tar or advertising smoking as fun is forbidden.

Sourced from Thai Rath and local officials.

 

Källa:  https://thepattayanews.com

 

 

Ursäkta min dåliga förståelse av den engelska texten men när ska det börja gälla?

 

Det ska börja gälla inom 90 dagar efter 6 nov men man vet inte riktigt när?

 

Det har börjat gälla nu den 6 nov men gäller para i 90 dagar sedan är det som vanligt?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Ursäkta min dåliga förståelse av den engelska texten men när ska det börja gälla?

 

Det ska börja gälla inom 90 dagar efter 6 nov men man vet inte riktigt när?

 

Det har börjat gälla nu den 6 nov men gäller para i 90 dagar sedan är det som vanligt?

Någon gång de närmaste 90 dagarna tas de nya bestämmelserna i bruk. Ännu oklart exakt när således.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Någon gång de närmaste 90 dagarna tas de nya bestämmelserna i bruk. Ännu oklart exakt när således.

Ok tack för förtydligandet. De var faktiskt så jag läste det men tyckte det lät så konstigt så jag försökte hitta en annan konstig innebörd ;)

 

Röker inte i vanliga fall men det kan vara trevligt med en cigarill ibland på semestern å då kanske man ska passa på i Januari om de inte hunnit införa förbudet.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok tack för förtydligandet. De var faktiskt så jag läste det men tyckte det lät så konstigt så jag försökte hitta en annan konstig innebörd ;)

 

Röker inte i vanliga fall men det kan vara trevligt med en cigarill ibland på semestern å då kanske man ska passa på i Januari om de inte hunnit införa förbudet.

Ingen fara med rökningen då. Men däremot kommer nog ett förbud mot semester i januari. :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/2/2018 at 9:00 AM, spooncreek said:

Jag håller med om  Villa Market är för tok på dyra på det mesta. Dit går jag mest om jag vill handla några av deras svenska produkter (som också är dyra). Big C, visst det är lite sämre kvalitet på tex kött. Friendship är dock bättre på det och till bättre priser än Foodland, därför blir det oftast Friendship.

Det ska tydligen öppnas ett nytt HISO Villa Market på Lördag,

Sukhumvit Rd between North Pattaya and Pattaya Klang, left side on the Jomtien direction before Soi Siam Country Club

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det visst jul igen. Starbucks i Pattaya bestämde sig för att julen startade redan i måndags denna vecka, så sedan dess sitter man här omgiven av juldekorationer, personal i tomteluvor, erbjuds nya juldrinkar, och lyssnar på julmusik i högtalarna.  Man kan få psykbryt för mindre.

 

20181108_170819.thumb.jpg.dc363817bc9a784690ac765b628f097d.jpg

 

20181108_171015.thumb.jpg.59eeb439887fd3adf372946323fc267a.jpg

 

20181108_170830.thumb.jpg.8e65c0b35553e28aedb77a026e197c17.jpg

 

På shoppingcentret Avenue/Major där detta Starbucks ligger, finns en del stabila hyresgäster, men generellt sett är det rätt stor snurr. En storsatsning på att göra en Outlet gick katastrofdåligt, och sedan dess verkar man lagt fokus på det som nästan alltid verkar funka i Thailand: Mat. 

 

Stora delar av övervåningen serverar nu typiskt thailändsk street-food. Testade häromveckan en Pad Kra Pao Moo som var riktigt bra. 

 

20181027_143535.thumb.jpg.a13700c327a766369c1131ee4aa9ae9c.jpg20181027_143548.thumb.jpg.515c148362677d87353faf699e04289e.jpg20181027_143553.thumb.jpg.5574a8854f7801e47050a90b76765d19.jpg

 

Ute nere finns det också mycket mat att köpa kvällstid, och mera mat är på gång under konceptet "Food World"

 

20181105_164159.thumb.jpg.2ea0d8ea883a47bb1d913d516fe6e857.jpg

 

Pizza Pizza har stängt efter många år och istället blivit Sergios Pizza. Inte testat än. Pizza på surdeg (?) och apropå pizzapriser så är väl de något högre än tidigare diskuterade svenska pizzerior i stan. Inget för en Cheap Charlie således.

 

20181108_172820.thumb.jpg.f43e258aab1b4fa24f8b314b34cb8bee.jpg20181108_172752.thumb.jpg.7620ca3c17274a00862ab61ec4104207.jpg

 

 

Apropå ingenting alls så verkar stan ha fått lite problem med sophämtningen, kontraktet med nuvarande leverantör har gått ut och man har inte fixat att handla upp en ny. Hemmavid funkar det med sophämtningen fortfarande men uppenbarligen är det lite problem på andra håll i stan. Inte så himla bra inför högsäsongen kanske...

 

1446180179_stinkingpattaya.PNG.a6e4e2a9beced760e8dd9a93fff3fcc2.PNG

 

A stinkin good Christmas to all of you :great: 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev spooncreek:

Apropå ingenting alls så verkar stan ha fått lite problem med sophämtningen, kontraktet med nuvarande leverantör har gått ut och man har inte fixat att handla upp en ny. Hemmavid funkar det med sophämtningen fortfarande men uppenbarligen är det lite problem på andra håll i stan. Inte så himla bra inför högsäsongen kanske...et

Hos oss funkar sophämtningen bra men ingen har varit förbi och tagit betalt på evigheter. Det tror jag inte funkar i längden utan det skulle kännas bättre om det var som förr när det kom förbi en gubbe en gång i månaden och krävde oss på 40 battingar i sophämtningsavgift.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Fritz said:

Hos oss funkar sophämtningen bra men ingen har varit förbi och tagit betalt på evigheter. Det tror jag inte funkar i längden utan det skulle kännas bättre om det var dom förr när det kom förbi en gubbe en gång i månaden och krävde oss på 40 battingar i sophämtningsavgift.

Här i byn i byn pyntar vi 3000 THB om året per hus i avgift för underhåll och städning av det "allmänna" på området., sophämtning 2 ggr i veckan inkluderad.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev spooncreek:

Här i byn i byn pyntar vi 3000 THB om året per hus i avgift för underhåll och städning av det "allmänna" på området., sophämtning 2 ggr i veckan inkluderad.

Här håller thaidamerna som bor här soien städad och fin alldeles gratis! :good:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog bara tillfälligt för att locka kunder. Är tufft i Pattis nu, få turister men många ställen. 
 
Under mina 15 år har det aldrig varit så lugnt som nu. 
 
Är nog många som gar det tufft.
Oavsett hur många år man vart där så bedyrar damerna att gällande säsong är sämsta någonsin.

Själv är jag inte helt övertygad.

Ser ju hur många timmar dom får in och när dom bestämmer sig på säsongen för att kasta in handduken och åka hem.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Oavsett hur många år man vart där så bedyrar damerna att gällande säsong är sämsta någonsin.

Själv är jag inte helt övertygad.

Ser ju hur många timmar dom får in och när dom bestämmer sig på säsongen för att kasta in handduken och åka hem.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Lågsäsongen är alltid 12 månader i Thailand om du frågar damerna. 

 

Säsongen slutar nog först när en glad sponsor kliver in i bilden. Många barer i tex BKK vill inte ha några "golf turister" utan lever gott på affärsresärnerna som betalar bra och åker vidare dagen efter. Har inget med högsäsong att göra, utan händer året runt 24/7  i alla storstäder.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, judazzz said:

Inte helt nyöppnat men...

https://lovepattayathailand.com/listing/comfort-by-harlan/

 

Är det någon som har varit där?

Prisbild,god mat,bra service?

Nej, jag har inte varit där, men har ett par grannar som var där för ett tag sedan och de var inte så imponerade. Å andra sidan kan det ju vara så att man sätter förväntningsvärdet högt när det gäller en " 2 star Michelin chef"

 

Ska prova själv inom några veckor, tror det blir en av hans "blackout  brunches" . Återkommer med recension då. 

 

Image may contain: 1 person, text

 

 

Han verkar ju vara en rätt cool personlighet dessutom, typ amerikanskt vräkig :-) . Utmanat Gordon Ramsey på boxningsmatch en gång i tiden, och han gjorde sig väl ovän med sina partners i Hongkong vilket gjorde att han till slut hamnade i Sin City. En stad som han älskar , "because its the shithole of the world, its disgusting but i love it"  :gasp: .  Fast stans alla "Cheap Charlies som ger agogo brudarna för lite dricks gillar han inte.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Nej, jag har inte varit där, men har ett par grannar som var där för ett tag sedan och de var inte så imponerade. Å andra sidan kan det ju vara så att man sätter förväntningsvärdet högt när det gäller en " 2 star Michelin chef"

 

Ska prova själv inom några veckor, tror det blir en av hans "blackout  brunches" . Återkommer med recension då. 

 

Image may contain: 1 person, text

 

 

Han verkar ju vara en rätt cool personlighet dessutom, typ amerikanskt vräkig :-) . Utmanat Gordon Ramsey på boxningsmatch en gång i tiden, och han gjorde sig väl ovän med sina partners i Hongkong vilket gjorde att han till slut hamnade i Sin City. En stad som han älskar , "because its the shithole of the world, its disgusting but i love it"  :gasp: .  Fast stans alla "Cheap Charlies som ger agogo brudarna för lite dricks gillar han inte.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det verkar intressant.

Tyvärr inget vidare omdöme/betyg på

google, desto bättre på tripadvisor. 

 

Så det skall helt klart besökas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte varit där, men har ett par grannar som var där för ett tag sedan och de var inte så imponerade. Å andra sidan kan det ju vara så att man sätter förväntningsvärdet högt när det gäller en " 2 star Michelin chef"
 
Ska prova själv inom några veckor, tror det blir en av hans "blackout  brunches" . Återkommer med recension då. 
 
46014096_331425624108979_2625971729515675648_o.jpg?_nc_cat=111%26_nc_eui2=AeHvn_e3ybaPK-31roTyrv3409LVl4JE-aJrx9m8-ZfyDewbWGuhjCEHSN0yxwBCBMPF-Z7qyztWS-u7bprp0xsMT7KDGd5DKnDvdUor0jMJiA%26_nc_ht=scontent.fbkk8-3.fna%26oh=f42ff28b6500c03b76d42635cc5bb591%26oe=5C706763&key=633eabcd7ce3171fdbd76d6cf766d297ae0ae875859364e28cb6fc547e760df8
 
 
Han verkar ju vara en rätt cool personlighet dessutom, typ amerikanskt vräkig :-) . Utmanat Gordon Ramsey på boxningsmatch en gång i tiden, och han gjorde sig väl ovän med sina partners i Hongkong vilket gjorde att han till slut hamnade i Sin City. En stad som han älskar , "because its the shithole of the world, its disgusting but i love it"  :gasp: .  Fast stans alla "Cheap Charlies som ger agogo brudarna för lite dricks gillar han inte.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Får jag följa??

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...