Jump to content
IGNORERAD

Nytt i Pattaya


spooncreek

Recommended Posts

Cavemannen
15 minuter sedan, skrev tc88biker:

Den öppnade för 32 år sen där Hooters ligger nu,flyttade till Best friend bar complex. Ägare är Erik Sörensen från Norge.

Är det ScandiBar som skall flytta upp till BuaKhao?

Eller är det en ny bar som skall öppna där?

Link to comment
Dela på andra sajter

tc88biker

Ja det är Scandibar som flyttar dit,han hoppas på att öppna 15 Maj.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Cavemannen:

Är det ScandiBar som skall flytta upp till BuaKhao?

Eller är det en ny bar som skall öppna där?

Var på Buakhao?  lite mer exakt läge tack? :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
1 minut sedan, skrev ragson:

Var på Buakhao?  lite mer exakt läge tack? :-)

100-150m innan klangen på vänster sida, där soien går ner till barområdet där alla chang kostar 55b(soi cheap charlie)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Cavemannen:

100-150m innan klangen- på vänster sida, där soien går ner till barområdet där alla chang kostar 55b(soi cheap charlie)

OK.. soi New Plaza...kapp!  

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket verkar vara rent påhitt. Tror inte att den journalisten varit på plats heller.

Nån som sett en tuktuk utan tak eller en Thai som läser en karta?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som inte ha är det dax att fixa körkort nu, jobbiga böter och en massa krångel verkar det som...

 

Pattaya Police to crack down on foreign drivers without licenses, confiscate vehicle

 

Pattaya Police are fed up with tourists and expats who do not have valid driver licenses and are taking decisive new action to help improve the situation.

Effective immediately according to Police Major Arut Saphanon any foreigner caught without a valid license (See below) will be fined 1000 baht. Additionally, and importantly, the motorbike will be confiscated. If it is the property of a rental company only the rental company may pick up the bike for an additional 2000 baht fee. If it is the property of the foreign driver they must show proof of having a legal license before they can get the vehicle out of impound. If they are unable to provide a legal license the motorbike will likely be sold at auction.
 

Police officials state that this restrictive new measure is because foreigners without licenses are responsible for many accidents in the Pattaya area and are not aware of the road rules in Thailand. Additionally, they point to several high profile recent cases involving foreigners committing crime (Such as the Russian who robbed a currency exchange in Jomtien recently) who use rented motorbikes without a license to flee the scene.

What constitutes a LEGAL license? For a Tourist it requires an international license SPECIFICALLY FOR MOTORBIKES IN THE SIZE YOU ARE DRIVING, a license from your home country that is valid AND LEGAL FOR MOTORBIKE USAGE and a valid passport.

For an Expat it can be the above or a valid Thai drivers license.

 

https://thepattayanews.com/2018/05/10/Pattaya-police-to-crack-down-on-foreign-drivers-without-licenses-confiscate-vehicle/

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen

Detta måste ju gälla hela Thailand, för de kan väl inte hitta på egna lagar i Pattaya.

Men det är en bra lag, folk utan mc-kort skall inte köra mc.

Då kommer det snart ut många billiga moppar till salu, fyndläge :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det bara gäller i Patts, lagen är lika i landet men hur den upprätthålls är lokalt och du tror väl inte att dom kommer beslagta moppar för Thai uppe i norr?
Står dessutom att dom är trötta på turister utan kk så gäller väl som vanligt bara falanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
6 timmar sedan, skrev Benjamas:

Klart att det bara gäller i Patts, lagen är lika i landet men hur den upprätthålls är lokalt och du tror väl inte att dom kommer beslagta moppar för Thai uppe i norr?
Står dessutom att dom är trötta på turister utan kk så gäller väl som vanligt bara falanger.

Undrar om det är falangen eller polisen som får stålarna från auktionen 🤡

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
4 minuter sedan, skrev Mr atm:

Undrar om det är falangen eller polisen som får stålarna från auktionen 🤡

Staten står det i länken :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
On 5/6/2018 at 11:25 PM, Benriach said:

Haha, nej det tror inte jag heller. Hen är ju knappt torr bakom öronen och ammar väl mamma/pappa fortfarande...

vASk3Rvk_400x400.png

Fast han har kanske fått lite tips från Tölpfer, han är ju en hejare på Thailand.

Jag var tvungen att skriva ett mejl till hen och fråga vad hen menar med att Pattaya skulle kalla Thailands rövhål i folkmun. 

 

Ang. Artikel Här försvann svensken i semesterparadiset

Vad menar du när du skriver att Pattaya skulle kallas Thailand rövhål i folkmun? Jag har bott i Thailand i så många år och aldrig hört någon Thailändare kalla Pattaya för rövhål. Tvärtom, det är till Pattaya de välbärgade från Bangkok söker sig på helger och lediga dagar. Det är säkert bara på er vänstervridna feministiska redaktion som som Pattaya kallas för rövhål. Är det något som skulle kallas rövhål så är det väl pisslandet Sverige, Europas rövhål, ett land fullständigt kört i botten av tokiga politiker med hjälp av vänstervridna journalister som ni på Expressen. Hoppas ni en dag får stå till svars för vad ni ställt till med.

Ändrades av HaSib HaSib
Han till hen
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Fortfarande jobbigt att få till logistiken med speedboats som numera främst transporterar kineser och indier  till olika öar och aktiviteter. Nu påstås det emellertid att 80 % av båtarna ska vara tillbaka på Bali Hai pier, efter att ha plockat upp passagerare på Pattaya Beach under ett par års tid. Nya pontoner har byggts på Bali Hai, men uppenbarligen inte tillräckligt många.

 

balihaispeedboats.thumb.PNG.e35f1e4beadf1052723242b4188cc907.PNG

 

Bali Hai har överhuvudtaget, trots omfattande ombyggnad, svårt att hantera alla turister som ska båtas runt. Så här såg det ut när jag kom tillbaka från en dagsutflykt på Ko Larn häromveckan. Man får anta att de flesta var på väg ut till någon av middagsbåtarna.

 

20180503_180706.thumb.jpg.972b241d14d4754dc2416dfa0683ed34.jpg

 

20180503_180825.thumb.jpg.8c7432116dcdfc70053f1daf9e148a03.jpg

 

Någon jag träffade i veckan påstod att 30 % av de utländska turisterna i Pattaya numera är kineser. Låter inte otroligt.

 

För de som funderar över vad som ska hända på tomten där gamla klassiska Diana Inn låg: Samma bolag (Sansiri) som byggde The Base som ligger precis bakom, har nu lanserat lyxcondon "The Edge"

 

edge3.thumb.jpg.68abeb246a6d550e6d110a02f217d39e.jpg

 

edge2.jpg.5fd0947233d374b19da189e42f9bb723.jpg

 

edge1.jpg.d2031dbc915c2834d0b317fc51d314de.jpg

 

Pre sale startar nästa vecka. Bra investeringsobjekt för den som har lite stash över. Kan säkert om inte annat hyras ut till semestrande kineser med god förtjänst.

 

Slutligen lite restaurangtips om än inte särskilt nya:

 

The Kitchen på 2nd Road, snett emot Soi Honey, för den som vill variera sina Beefeater-besök någon gång ibland. Ägs av en riktigt trevlig och av allt att döma duktig fransman. Maten vi beställde in var toppkvalitet.

 

20180511_194344.thumb.jpg.af8c308a156d8d7ac7e92d14d23936f7.jpg

 

Kompisens Beef Tenderloin gick loss på 870 THB, mitt "Beef Skewer" 595 THB.  Dessutom beställde vi in några små beef tartar som inte fastnade på bild men också var toppklass.

 

På ny plats sedan några månader, de fick ju flytta när Diana Inn rivdes: Bronx Pizza, numera längs upp på Soi Lengkee, bredvid Retox Sports bar.

 

20180507_190136.thumb.jpg.a58f40895916940d9e1613dba6318b54.jpg

 

Pizzan ovan kostade 480 THB, vill man bara handla slicar går det också bra, för 70 THB styck. Bland stans bästa pizzor i mitt tycke.

 

Retox driver för övrigt stan bästa sportbarer, då särskilt den på Soi Honey. Storskärmar, samt egna TV-skärmar i varje "bås". Visar all upptänklig sport, inkl tex allsvenskan och SHL. Bara att fråga, så rattar de in vad man vill se. 

 

20180429_224344.thumb.jpg.3c0c5293dfd4d4ad6caa42cbe587bb37.jpg

 

20180429_233618.thumb.jpg.6d2f37ff8e98d37dc7b4013940600f67.jpg

 

20180429_233613.thumb.jpg.cd0c2ef7ecca53dcb2ae82c7dbc0eff0.jpg

 

Där kan man möjligen hamna ikväll för att titta på den avslutande PL-omgången och antagligen för att se många av de kommande matcherna i World Cup. Fast World Cup kan man iofs se överallt (dvs gratis på thailändsk TV) efter det att Vice PM Prawit kommenderat några av Thailands största företag att betala för rättigheterna. Ibland är det bra med diktatur :-) .

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Fortfarande jobbigt att få till logistiken med speedboats som numera främst transporterar kineser och indier  till olika öar och aktiviteter. Nu påstås det emellertid att 80 % av båtarna ska vara tillbaka på Bali Hai pier, efter att ha plockat upp passagerare på Pattaya Beach under ett par års tid. Nya pontoner har byggts på Bali Hai, men uppenbarligen inte tillräckligt många.

 

balihaispeedboats.thumb.PNG.e35f1e4beadf1052723242b4188cc907.PNG

 

Bali Hai har överhuvudtaget, trots omfattande ombyggnad, svårt att hantera alla turister som ska båtas runt. Så här såg det ut när jag kom tillbaka från en dagsutflykt på Ko Larn häromveckan. Man får anta att de flesta var på väg ut till någon av middagsbåtarna.

 

20180503_180706.thumb.jpg.972b241d14d4754dc2416dfa0683ed34.jpg

 

20180503_180825.thumb.jpg.8c7432116dcdfc70053f1daf9e148a03.jpg

 

Någon jag träffade i veckan påstod att 30 % av de utländska turisterna i Pattaya numera är kineser. Låter inte otroligt.

 

För de som funderar över vad som ska hända på tomten där gamla klassiska Diana Inn låg: Samma bolag (Sansiri) som byggde The Base som ligger precis bakom, har nu lanserat lyxcondon "The Edge"

 

edge3.thumb.jpg.68abeb246a6d550e6d110a02f217d39e.jpg

 

edge2.jpg.5fd0947233d374b19da189e42f9bb723.jpg

 

edge1.jpg.d2031dbc915c2834d0b317fc51d314de.jpg

 

Pre sale startar nästa vecka. Bra investeringsobjekt för den som har lite stash över. Kan säkert om inte annat hyras ut till semestrande kineser med god förtjänst.

 

Slutligen lite restaurangtips om än inte särskilt nya:

 

The Kitchen på 2nd Road, snett emot Soi Honey, för den som vill variera sina Beefeater besök någon gång ibland. Ägs av en riktigt trevlig och av allt att döma duktig fransman. Maten vi beställde in var toppkvalitet.

 

20180511_194344.thumb.jpg.af8c308a156d8d7ac7e92d14d23936f7.jpg

 

Kompisens Beef Tenderloin gick loss på 870 THB, mitt "Beef Skewer" 595 THB.  Dessutom beställde vi in några små beef tartar som inte fastande på bild men också var toppklass.

 

På ny plats sedan några månader, de fick ju flytta när Diana Inn rivdes: Bronx Pizza, numera längs upp på Soi Lengkee, bredvid Retox Sports bar.

 

20180507_190136.thumb.jpg.a58f40895916940d9e1613dba6318b54.jpg

 

Pizzan ovan kostade 480 THB, vill man bara handla slicar går det också bra, för 70 THB styck. Bland stans bästa pizzor i mitt tycke.

 

Retox driver för övrigt stan bästa sportbarer, då särskilt den på Soi Honey. Storskärmar, samt egna TV-skärmar i varje "bås". Visar all upptänklig sport, inkl tex allsvenskan och SHL. Bara att fråga, så rattar de in vad man vill se. 

 

20180429_224344.thumb.jpg.3c0c5293dfd4d4ad6caa42cbe587bb37.jpg

 

20180429_233618.thumb.jpg.6d2f37ff8e98d37dc7b4013940600f67.jpg

 

20180429_233613.thumb.jpg.cd0c2ef7ecca53dcb2ae82c7dbc0eff0.jpg

 

Där kan man möjligen hamna ikväll för att titta på den avslutande PL-omgången och antagligen för att se många av de kommande matcherna i World Cup. Fast World Cup kan man iofs se överallt (dvs gratis på thailändsk TV) efter det att Vice Pm Prawit kommenderat Thailand största företag att betala för rättigheterna. Ibland är det bra med diktatur :-) .

 

 

Retox har även Pattayas bästa och prisvärdaste frukost, 99B för en stor frukost :-) 

 

edit: jag hittade en bild på 99b frukosten på hemsidan deras 

retox.jpg.4914f17802f486dbdaf5f27e3c669a0b.jpg

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
13 minutes ago, Cavemannen said:

Retox har även Pattayas bästa och prisvärdaste frukost, 99B för en stor frukost :-) 

 

edit: jag hittade en bild på 99b frukosten på hemsidan deras 

retox.jpg.4914f17802f486dbdaf5f27e3c669a0b.jpg

Den får jag prova någon dag. Apropå Retox och mat så har även Robin Hood på Avenue, (som också ingår i Retox-gruppen) en riktigt bra "all you can eat Sunday Carvery".  Ett alternativ till Calles kebatallrik en bakissöndag som denna  (den är för övrigt rätt bra den med).

 

AW_Sundat-carvery-A4laminate_22p.jpg.140e7e20a7b0d1dc258361c62f3e25a0.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Retox!" ett sånt underbart namn i dessa Detox-tider!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-05-10 at 08:51, skrev ragson:

För er som inte ha är det dax att fixa körkort nu, jobbiga böter och en massa krångel verkar det som...

 

Pattaya Police to crack down on foreign drivers without licenses, confiscate vehicle

 

Pattaya Police are fed up with tourists and expats who do not have valid driver licenses and are taking decisive new action to help improve the situation.

Effective immediately according to Police Major Arut Saphanon any foreigner caught without a valid license (See below) will be fined 1000 baht. Additionally, and importantly, the motorbike will be confiscated. If it is the property of a rental company only the rental company may pick up the bike for an additional 2000 baht fee. If it is the property of the foreign driver they must show proof of having a legal license before they can get the vehicle out of impound. If they are unable to provide a legal license the motorbike will likely be sold at auction.
 

Police officials state that this restrictive new measure is because foreigners without licenses are responsible for many accidents in the Pattaya area and are not aware of the road rules in Thailand. Additionally, they point to several high profile recent cases involving foreigners committing crime (Such as the Russian who robbed a currency exchange in Jomtien recently) who use rented motorbikes without a license to flee the scene.

What constitutes a LEGAL license? For a Tourist it requires an international license SPECIFICALLY FOR MOTORBIKES IN THE SIZE YOU ARE DRIVING, a license from your home country that is valid AND LEGAL FOR MOTORBIKE USAGE and a valid passport.

For an Expat it can be the above or a valid Thai drivers license.

 

https://thepattayanews.com/2018/05/10/Pattaya-police-to-crack-down-on-foreign-drivers-without-licenses-confiscate-vehicle/

Vore ju bättre att stämma i bäcken och beslagta bikarna för alla thaiare utan körkort. Då skulle det ju inte bli någon trafik att tala om.

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib

2 stora tyfoner dök plötsligt upp i havet utanför Koh Larn igår. Här är den ena på bild med kurs mot Koh Larn.74CA55DA-7209-4798-8D79-606EC0297D06.thumb.jpeg.6194552b27f1272d7e7a822148d31fd5.jpeg

Ändrades av HaSib HaSib
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-05-10 at 08:51, skrev ragson:

För er som inte ha är det dax att fixa körkort nu, jobbiga böter och en massa krångel verkar det som...

 

Pattaya Police to crack down on foreign drivers without licenses, confiscate vehicle

 

Pattaya Police are fed up with tourists and expats who do not have valid driver licenses and are taking decisive new action to help improve the situation.

Effective immediately according to Police Major Arut Saphanon any foreigner caught without a valid license (See below) will be fined 1000 baht. Additionally, and importantly, the motorbike will be confiscated. If it is the property of a rental company only the rental company may pick up the bike for an additional 2000 baht fee. If it is the property of the foreign driver they must show proof of having a legal license before they can get the vehicle out of impound. If they are unable to provide a legal license the motorbike will likely be sold at auction.
 

Police officials state that this restrictive new measure is because foreigners without licenses are responsible for many accidents in the Pattaya area and are not aware of the road rules in Thailand. Additionally, they point to several high profile recent cases involving foreigners committing crime (Such as the Russian who robbed a currency exchange in Jomtien recently) who use rented motorbikes without a license to flee the scene.

What constitutes a LEGAL license? For a Tourist it requires an international license SPECIFICALLY FOR MOTORBIKES IN THE SIZE YOU ARE DRIVING, a license from your home country that is valid AND LEGAL FOR MOTORBIKE USAGE and a valid passport.

For an Expat it can be the above or a valid Thai drivers license.

 

https://thepattayanews.com/2018/05/10/Pattaya-police-to-crack-down-on-foreign-drivers-without-licenses-confiscate-vehicle/

Kan bara instämma i att se till och ha giltigt körkort och var nykter. 

Förra veckan blev jag stoppad varje dag, som mest 5 gånger samma dag. Morgon, middag, kväll och nattetid. 

 

Nu har jag visserligen inte blivit stoppad på 2 dagar så dom kanske har lugnat ner sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma i att se till och ha giltigt körkort och var nykter. 
Förra veckan blev jag stoppad varje dag, som mest 5 gånger samma dag. Morgon, middag, kväll och nattetid. 
 
Nu har jag visserligen inte blivit stoppad på 2 dagar så dom kanske har lugnat ner sig...
Håller med. Tar aldrig bågen in till stan från jomtien längre för det blir ju några öl det vet man ju.....och det är alltid kontroller.

Fast jag skall testa att köra hem den med bågetaxi som jag fick tips om!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Soi 7 är inte var det har varit, lågsäsong men aldrig sett så lite folk.

 

20180524_192103.thumb.jpg.f7722b0dfe952caac7cb8d109fa8ff19.jpg

 

Massor av barer som har stängt, och barer man river för att bygga hotell, här har säkert många suttit.

 

20180526_172112.thumb.jpg.53c536b0dd87315d508d9c9e597260b9.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HaSib HaSib
Quote

International Fireworks Festival returns June 8-9. The pyrotechnics show will begin each night at 7:30 p.m. with participants from Brazil, Italy, Sweden and the United Kingdom. The entirety of Beach Road will be closed from 3 p.m. to Midnight both days and security will be strict, with police, soldiers and volunteers searching bags and maintaining two emergency response stations.

Efter 2 år inställda fyrverkerifestival så är det åter dags för nya raketer.

Det här kanske kan vara något för alla som gillar lite bomber och granater. Jag gillar i alla fall blixtar och dunder så jag kommer att vara gjuten åskådare.

http://www.pattayamail.com/news/international-fireworks-festival-returns-june-8-9-211604

 

En liten varning till alla som tänker delta på festen. Spring inte runt med ryggsäck och värdesaker. Det är alldeles för många som får sina ryggsäckar uppskurna och blir av med sina värdesaker. En av dom är jag som fick min Ocean pack uppskuren och blev robbad på 6000 baht, nycklar till condot, körkort, atmkort m.m. finaldagen av Songkran förra året. Det vara bara att åka tillbaka till Jomtien klocka 7 på kvällen som en jäkla looser innan festen hade börjat.

Cheers /Peo

6EBFFA10-BB77-490B-B311-633F173F7441.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jaha då har man satt upp fartkameror - eller vad det nu är - på Thappraya. Dom sitter strax före pratamnak trafikljusen om man kommer från Jomtien, eller strax efter om man kommer från Pattaya. Framtiden får utvisa om det är nåt att ha....

340f69b028af71937563aafed9a1f6ff.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...