Jump to content
IGNORERAD

Maffian i Phuket får nu sina fiskar varma.


lenno

Recommended Posts

Nu har jag bara läst intervjun med "experten" och inte hört vad han sagt .Det kan ju vara journalistens ord,vad vet jag .

 

Men oavsett så var han "övertygad " om något som inte hade skett än utan han trodde skulle ske i framtiden .

Han lutar väl sig på sina studier och kunskaper när han säger sig vara övertygad om att så kommer att  ske.

 

Mvh Hobbe

 Undrar just vilken sorts akademisk bana som ger expertkunskaper i framtida militära solstolsverksamheter? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    16

  • Baa

    10

  • Tallviking

    8

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jovisst, med statistik kan man ofta bevisa vad som helst, men eftersom artikeln skrev: Citat "Efter militärkuppen i maj har turistströmmen minskat"

 

Så tycker i alla fall jag att det är ganska relevant att visa statistik insamlad efter kuppen. Statistik ett år bakåt visar ju ingenting angående diskussionen om turismen ökat/minskat efter kuppen, eller?

 

En ökning med 22% kan aldrig vara en minskning, det är fakta, ingen åsikt!

 

  / Joe

 

Om du ska se om turismen ökat efter kuppen måste du ju jämföra med samma period före kuppen eller hur. Juli 2014 var det 10% färre turister än juli 2013, alltså en minskning!! Ska det vara så svårt att förstå?

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett "fel" i artikel var i alla fall att Töppfter /Engwall skriver att hotellen tillhör folk som har kopplingar till armen. Visste inte att armen har kopplingar till Thaksin klanen.Detta gäller framför allt Phuket

I och för sig kan man säga att alla har kopplingar till armen.

Sen kan man väl skilja på armen (lem på människokroppen, normalt sett har man 2) och armén (försvarsmakten) men sånt är väl för rolba (ordmärkare om jag inte kommer ihåg fel) att utreda.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska se om turismen ökat efter kuppen måste du ju jämföra med samma period före kuppen eller hur. Juli 2014 var det 10% färre turister än juli 2013, alltså en minskning!! Ska det vara så svårt att förstå?

 

// mrco

Ska man göra så så framgår ju inte det man vill framhäva, då får man ta till andra metoder. Det säljs mycket mindre snöskovlar i juni än i november alltså är marknaden nedåtgående eller uppåtgående beroende på när man gör analysen eller vad man vill påvisa. jun-->nov stigande eller nov-->jun fallande.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man göra så så framgår ju inte det man vill framhäva, då får man ta till andra metoder. Det säljs mycket mindre snöskovlar i juni än i november alltså är marknaden nedåtgående eller uppåtgående beroende på när man gör analysen eller vad man vill påvisa. jun-->nov stigande eller nov-->jun fallande.

Det säljs inte bara mindre snöskyfflar då, det säljs även färre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska se om turismen ökat efter kuppen måste du ju jämföra med samma period före kuppen eller hur. Juli 2014 var det 10% färre turister än juli 2013, alltså en minskning!! Ska det vara så svårt att förstå?

 

// mrco

 

Det artikelförfattarna uppenbart vill göra gällande är att kuppen som sådan varit en katastrof för Thailands turism. Då är det ju lite lustigt att det kommer mer än 20% fler turister just efter kuppen än det gjorde just före. Säsongsmässigt tippar jag att båda tillfällena är att betrakta som likvärdig lågsäsong, vilket gör det mindre viktigt att jämföra med föregående år. Minskningen från föregående år är en långsiktigt trend som även innefattar effekter av händelser innan kuppen.

 

Visst kan man ljuga med statistik. Det tycker jag dom gör i artikeln. Samtidigt säger dom att man inte skall bojkotta Thailand... Öhhh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det säljs inte bara mindre snöskyfflar då, det säljs även färre!

Sant, en dialektal ovana som jag dras med. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det artikelförfattarna uppenbart vill göra gällande är att kuppen som sådan varit en katastrof för Thailands turism. Då är det ju lite lustigt att det kommer mer än 20% fler turister just efter kuppen än det gjorde just före. Säsongsmässigt tippar jag att båda tillfällena är att betrakta som likvärdig lågsäsong, vilket gör det mindre viktigt att jämföra med föregående år. Minskningen från föregående år är en långsiktigt trend som även innefattar effekter av händelser innan kuppen.

 

Visst kan man ljuga med statistik. Det tycker jag dom gör i artikeln. Samtidigt säger dom att man inte skall bojkotta Thailand... Öhhh?

Med statistik kan man havda en hel del, min gamle van i Patong havdar dock att det inte marktes sa dar jattemycket under den tid storningarna i Bangkok va i sin linda, darefter har det minskat succesivt och jmf mot foregaende ar ar det en markbar forandring nedat, bade pa bokningar och spontangaster, uppfattningen delas av de flesta av hans kollegor i hans branch, Guesthousedrivare.

Men som sagt, finns sakert de som har okning med sa statistik och verklighet varierar nog beroende pa vem man fragar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska se om turismen ökat efter kuppen måste du ju jämföra med samma period före kuppen eller hur. Juli 2014 var det 10% färre turister än juli 2013, alltså en minskning!! Ska det vara så svårt att förstå?

 

// mrco

Som jag ser det kan man på detta sätt bara konstatera en förändring mellan samma period 2013 och 2014. Inte vad den beror på. Vill man ha en bättre indikator på vad just militärkuppen har haft för inverkan så är det ju ganska lätt att förstå att ju närmare i tiden, desto större sannolikhet att just denna händelse varit bidragande. Själv tror jag den vettigaste metoden är att jämföra förändringen April-Juni 2013 med förändringen under samma period 2014. Har dock inte sett några siffror för detta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få en rättvis mätning så borde nog högsäsongen 2014 - 2015 jämföras med den 2013 - 2014

och inte bara en månad på måfå.

 

Vi får vänta till maj se hur facit blir

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få en rättvis mätning så borde nog högsäsongen 2014 - 2015 jämföras med den 2013 - 2014

och inte bara en månad på måfå.

 

Vi får vänta till maj se hur facit blir

Njaeä, man måste nog jämföra flera år tillbaka för att få en rättvis bedömning. Det kan ju vara en trend med en ökande eller minskande av turismen som pågått under flera år, vad vet jag. Alltså fram med penna och papper och rita ett diagram över antalet turister till Thailand dom senaste tio åren, månad för månad, så får du svaret om miltärkuppen hade nån inverkan. Seså. rappa på nu. :wink:

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu djävlar skall jag bojkotta Thailand, 20 dagar och 18 timmar till ;)

 

Måste ju ner och se om det är så illa, här verkar ju alla vara oense om det är + eller - så jag får kika lite själv. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det artikelförfattarna uppenbart vill göra gällande är att kuppen som sådan varit en katastrof för Thailands turism. Då är det ju lite lustigt att det kommer mer än 20% fler turister just efter kuppen än det gjorde just före. Säsongsmässigt tippar jag att båda tillfällena är att betrakta som likvärdig lågsäsong, vilket gör det mindre viktigt att jämföra med föregående år. Minskningen från föregående år är en långsiktigt trend som även innefattar effekter av händelser innan kuppen.

 

Visst kan man ljuga med statistik. Det tycker jag dom gör i artikeln. Samtidigt säger dom att man inte skall bojkotta Thailand... Öhhh?

 

Uppgången på 20% var från juni till juli, alltså båda månaderna efter kuppen så det är ingenting i den statistiken som visar att turismen har ökat efter kuppen. Det är väl troligen så att juni blev extremt dålig på grund av kuppen för att sen räta upp sig något under juli men utan att ändå nå upp till fjolårets siffror.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppgången på 20% var från juni till juli, alltså båda månaderna efter kuppen så det är ingenting i den statistiken som visar att turismen har ökat efter kuppen. Det är väl troligen så att juni blev extremt dålig på grund av kuppen för att sen räta upp sig något under juli men utan att ändå nå upp till fjolårets siffror.

 

// mrco

Om turismen skulle ha gått ner under juni pga att militären satt vid makten kan man ju fråga sig vilket maktförhållande som fick den att öka under juli?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med de som tycker att man bör jämföra samma månader året före för att det ska bli vettigt.

Verkar som minskat antal turister från Kina är en stor del av tappet i år utifrån vad jag läst innan. De har minskat i hela SEA, Thailand, Vietnam, Singapore etc. Upp till 30 %. Flera förklaringar, ny lagstiftning i Kina kring paketresor är en om jag minns rätt. För Thailand säkert också oroligheterna samt kuppen, för Malaysia planet som försvann. Gränskonflikterna spelar nog också in. Som oftast inte ett enkelt svar.

Sen verkar ryssturismen gå ner också i år, minskat antal bokningar mot föregående år.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte erbjuda kineser gratis visum nu tyckte jag att jag såg någonstans ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man inte erbjuda kineser gratis visum nu tyckte jag att jag såg någonstans ?

Har också för mig det
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med de som tycker att man bör jämföra samma månader året före för att det ska bli vettigt.

Verkar som minskat antal turister från Kina är en stor del av tappet i år utifrån vad jag läst innan. De har minskat i hela SEA, Thailand, Vietnam, Singapore etc. Upp till 30 %. Flera förklaringar, ny lagstiftning i Kina kring paketresor är en om jag minns rätt. För Thailand säkert också oroligheterna samt kuppen, för Malaysia planet som försvann. Gränskonflikterna spelar nog också in. Som oftast inte ett enkelt svar.

Sen verkar ryssturismen gå ner också i år, minskat antal bokningar mot föregående år.

Antar att det beror på vad man är ute efter. Ursprunget till frågan var ju hur stor inverkan militärkuppen har haft på turismen. Jämför man en månad 2013 med motsvarande månad 2014 så lär ju betydligt fler saker ha hunnit spela in under det hela år som gått. Antar att det enda som med säkerhet kan sägas är att med den information som finns tillgänglig kan man helt enkelt inte dra några slutsatser om hur kuppen påverkat turismen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det beror på vad man är ute efter. Ursprunget till frågan var ju hur stor inverkan militärkuppen har haft på turismen. Jämför man en månad 2013 med motsvarande månad 2014 så lär ju betydligt fler saker ha hunnit spela in under det hela år som gått. Antar att det enda som med säkerhet kan sägas är att med den information som finns tillgänglig kan man helt enkelt inte dra några slutsatser om hur kuppen påverkat turismen.

Att politiska oroligheter, i Thailands fall demonstrationerna samt efterföljande kupp har en negativ inverkan på turismen tänker jag förbehålla mig att tro, det känns till och med självklart. Jag reser en del i bland annat Kina, och får ofta frågor i stil med "is it safe to travel to Thailand?"

Men, visst precis som vi båda skriver kan det vara så att andra faktorer har större betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man väl skilja på armen (lem på människokroppen, normalt sett har man 2) och armén (försvarsmakten) men sånt är väl för rolba (ordmärkare om jag inte kommer ihåg fel) att utreda.

Hur kunde jag missa detta. Jag sliter nog för hårt på jobbet. :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skulle kunna vara denna Anders Engvall och OM det är det så har han nog betydligt bättre på fötterna än både du och jag .

 

http://asiapacific.anu.edu.au/anders-engvall#.VA6z6xbzspk

 

 

Skulle "åratal av seriösa vetenskapliga studier" vara ett krav för att yttra sig så skulle dom flesta här tvingas knipa käft .

 

Mig inkluderat...

 

 

Mvh Hobbe

Hej

 

För en del medlemmar är det nog tveksamt om ens "åratal av seriösa vetenskapliga studier" skulle hjälpa dom att förstå vad en militärkupp, diktatur och junta är och än mindre dess följder.

 

Enligt kuppvännerna är alla som uttalar något som helst negativt om en junta och deras förehavanden en antingen totalt ovetande alternativt en lögnaktig människa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

För en del medlemmar är det nog tveksamt om ens "åratal av seriösa vetenskapliga studier" skulle hjälpa dom att förstå vad en militärkupp, diktatur och junta är och än mindre dess följder.

 

Enligt kuppvännerna är alla som uttalar något som helst negativt om en junta och deras förehavanden en antingen totalt ovetande alternativt en lögnaktig människa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Med vänlig hälsning isan lover

Allvarligt talat, varför inte helt enkelt avstå ifrån att göra inlägg när argumenten tryter? Att häva ur sig den sortens påståenden tillför ingenting i sak till diskussionen annat än att få dig att framstå som en väldigt liten och ynklig människa.   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Allvarligt talat, varför inte helt enkelt avstå ifrån att göra inlägg när argumenten tryter? Att häva ur sig den sortens påståenden tillför ingenting i sak till diskussionen annat än att få dig att framstå som en väldigt liten och ynklig människa.   

Hej

 

Du har aldrig funderat på detta själv ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Du har aldrig funderat på detta själv ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nja,  brukar inte använda påhittade förolämpningar som ett allmänt tillhygge för folk som inte har samma åsikter som jag.  Brukar heller inte påstå att alla som inte håller med mig är oförstående eller militärkramare. Mina argument är kanske inte dom allra bästa jämt och ständigt men jag brukar hellre framföra dom i sak snarare än att hitta på barnsliga öknamn. Har kallat en person här för lögnare, fast då har det varit ett påvisat faktum snarare än ett generellt påstående för personer som inte håller med mig i min argumentation. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...