Jump to content
IGNORERAD

Bytte från vanlig hårddisk till en SSD i datorn.


Surin P3

Recommended Posts

Jämför man den mot OCZ Vector, så ser man varför priserna skiljer.

Med det sagt, så är det ju så med i princip allting.

Man får det man betalar för. :)

Visst är det så, att man får det man betalar för. Och speciellt vid sådan användning där du använder denna.

Jag lade in den mest som ett alternativ för andra dataamatörer som jag själv.

Jag köpte min för 879 Sek, för en tid sedan när de hade kampanj på denna. Prisvärt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    13

  • Khemmarat

    5

  • andrejsdenruskige

    4

  • scorpio63

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst är det så, att man får det man betalar för. Och speciellt vid sådan användning där du använder denna.

Jag lade in den mest som ett alternativ för andra dataamatörer som jag själv.

Jag köpte min för 879 Sek, för en tid sedan när de hade kampanj på denna. Prisvärt tycker jag.

 

Ja oavsett pris, så är en SSD trevligt, om man inte är i mycket större behov av utrymme än hastighet.

 

Jag kör en docka med 2 x 1TB vanlig HDD, men bara för mina filmer och en nattlig backup av SSD:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja oavsett pris, så är en SSD trevligt, om man inte är i mycket större behov av utrymme än hastighet.

 

Jag kör en docka med 2 x 1TB vanlig HDD, men bara för mina filmer och en nattlig backup av SSD:n.

 

Masslagring sker med fördel på vanlig HDD.

Operativsystem och program på SSD.

 

OT

Sitter på ensam kontoret med hon från Venezuela. Nu sjunger hon några konstiga latinosånger.

Bra dag på jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

På jobbet har vi fått SSD-diskar för snart ett år sedan. Vilken skillnad! Nu hinner vi starta upp datorn innan folk ledsnat och gått hem. Det vi är rädda om sparar vi på servrarna och hoppas att IT sköter sig och gör backupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tag sen jag bytte till en 180GB stor SSD men den var för liten för att jag skulle få plats med allt.

Så jag skapade en Fusion Drive med den vanliga hdd´n genom att skaffa en Optibay dit jag flyttade den.

Skrev några kommandon i Terminal vid installation av OS X och vips så slogs båda hårdiskarna ihop till en logisk enhet.

 

Nu när priserna är mer humana har jag satt i en större och flyttat den till frugans vita MacBook som fått nytt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tag sen jag bytte till en 180GB stor SSD men den var för liten för att jag skulle få plats med allt.

Så jag skapade en Fusion Drive med den vanliga hdd´n genom att skaffa en Optibay dit jag flyttade den.

Skrev några kommandon i Terminal vid installation av OS X och vips så slogs båda hårdiskarna ihop till en logisk enhet.

 

Nu när priserna är mer humana har jag satt i en större och flyttat den till frugans vita MacBook som fått nytt liv.

 

Finns detta även på svenska for en som är från 1956 då det foddes många bra idottsmän och så jag :fool:  :y15:  :neo:  :crazy: 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns detta även på svenska for en som är från 1956 då det foddes många bra idottsmän och så jag :fool:  :y15:  :neo:  :crazy: 

Och Google översätt gjorde inte saken bättre :y15:

 

ETT-tagg sens JAG bytte to sv 180GB fö SSD män håla VaR för liten Nämnden attR JAG skulle fa plåtar Med Allt.

     SA JAG skapade en Fusion Drive dela med håla Vänliga hdd'n Genomet ATT skaffa en Optibay dit JAG flyttade den.

     Skrev Nagra kommandon i Terminal VID installation AV OS X OCHj vips SÅ slogs Bada hårdiskarna ihop tills en logisk Enhet.

    

     Nu Närs priserna ar mer humana Har JAG Satt i en Större OCH flyttat den till frugans Vita MacBook SOM Fatt NYTT liv.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satte i en hybriddisk i min bärbara för att få det bästa från båda världarna när man bara har ett 2,5'' fack att utnyttja.

Jag är helnöjd sen snart ett år tillbaka, kan rekomenderas.

 

WD BLACK2 DUAL DRIVE 2.5" 120GB SSD 1TB HDD SATA/600

Två diskar i ett, en 120GB SSD samt en 1TB hårddisk, allt genom en kabel.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör för närvarande en laptop med 24GB SDD kombinerad med 500GB HDD. Operativsystemet på SDD, lagringen på HDD (hoppas jag.)

Fungerar bra, snabb start. Såvitt jag förstår en bra lösning för oss "vanliga" dödliga.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Google översätt gjorde inte saken bättre :y15:

 

ETT-tagg sens JAG bytte to sv 180GB fö SSD män håla VaR för liten Nämnden attR JAG skulle fa plåtar Med Allt.

     SA JAG skapade en Fusion Drive dela med håla Vänliga hdd'n Genomet ATT skaffa en Optibay dit JAG flyttade den.

     Skrev Nagra kommandon i Terminal VID installation AV OS X OCHj vips SÅ slogs Bada hårdiskarna ihop tills en logisk Enhet.

    

     Nu Närs priserna ar mer humana Har JAG Satt i en Större OCH flyttat den till frugans Vita MacBook SOM Fatt NYTT liv.

 

Ja det gjorde ju inte saken enklare :crazy:  :rotfl:  :rotfl: 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev en Intel 240 GB SSD i min desktop (borde nog heta golvtop) idag som C-disk. 5000 B. och Intel bara för att det var den enda jag fann i Rayong som hade monteringstillbehör för att passa i en normal desktop.

Backup på C har gått snett ett par veckor med läsfel, och i veckan började det att bli 'blåskärm' någon gång per dag p.g.a. läsfel i en 'prefetchdatabas' (jo jag vet vilken och fixade den).

 

Underligt fel, läsfel vid backup eller cloning men chkdsk, i alla dess olika varianter, kunde inte någongång finna något fel. Intels cloningsprogram fann några defekta sektorer som skippades

och som jag kan se så saknas inget från C-disken. Innehåller bara system och program, ingen data.

 

Kör med 'hängslor och livrem'. C:, nu 240 GB, backas upp på E: 1 TB. och D: Datadisk 1 TB kopieras på F: också 1 TB. Tredje diskfelet på samma antal år, fjärde om jag räknar med den gamla 'lappen'.

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag 240GB  Samsung SSD i min dator.

 

Vad många inte tänker på är att SSD har precis som vanliga eprom har ett maxvärde för antal läsningar och skrivningar.

Därför ska man aldrig lägga swapfilen på sin SSD om man sitter på ett operativ som behöver swapfil.

Alternativet är att mata in så mycket minne så man helt enkelt kan ta bort swapfilen.

 

Swapfilen kan skriva sönder din disk på några år, visst garanti har du ju, men hur kul är det att lägga tillbaka allt man ev förlorat.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag 240GB  Samsung SSD i min dator.

 

Vad många inte tänker på är att SSD har precis som vanliga eprom har ett maxvärde för antal läsningar och skrivningar.

Därför ska man aldrig lägga swapfilen på sin SSD om man sitter på ett operativ som behöver swapfil.

Alternativet är att mata in så mycket minne så man helt enkelt kan ta bort swapfilen.

 

Swapfilen kan skriva sönder din disk på några år, visst garanti har du ju, men hur kul är det att lägga tillbaka allt man ev förlorat.

Tack för tipset. Skall genast flytta på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Swapfilen kan skriva sönder din disk på några år

 

Det går jo att tömma så inte skall väl det vara nåt problem ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går jo att tömma så inte skall väl det vara nåt problem ?

 

Sätt storleken till 0, minne är så pass billigt så man ska inte behöva swappa. Alternativet kan heta "ingen växlingsfil" åxå. Beror väl lite på OS antar jag.

 

Det finns ett antal skrivningar till disk (just det stället, minnesplatsen) innan den går sönder. Men SSDn flyttar ju lite såna trasiga saker utan att man märker det åxå. Så jag har inte räknat på hur länge det tar innan en swapfil på en SSD skulle skrivit sönder disken (iom den automatiska flytten). Men går det som det gör nu med att man byter disk vartannat år så tror jag inte att den hinner gå sönder heller.

 

Men automatiska defragmenteringar och annat sånt är ju lika illa, dom skall man slå av åxå vad jag nu har fattat.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt storleken till 0, minne är så pass billigt så man ska inte behöva swappa.

 

Har jobbat som sys_admin i ett antal år så frågan var en aning retorisk. Ock skall man ha en swap-fil så skall den

 

ligga på en snabb disk

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat som sys_admin i ett antal år så frågan var en aning retorisk. Ock skall man ha en swap-fil så skall den

 

ligga på en snabb disk

Tja, det är inte lätt att veta...

 

 

Lät lite som en fråga pga dendär krumeluren på slutet.

 

Då kan jag ju istället fråga, vilket är vettigare: mer minne till en dator med en singel SSD som swappar och ta bort swapfilen, eller låta det vara som det är?

 

Jag har som sagt inte försökt räkna pga SSDns egna egenheter. En 120GB har tydligen lite extra plats reserverat för att kunna markera minne defekt och annat [minne] som man inte ser tar över den funktionen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan jag ju istället fråga, vilket är vettigare: mer minne till en dator med en singel SSD

 

Själv föredrar jag att swappa i minnet, andra kanske har invändningar men det är mitt

 

förstaval

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går jo att tömma så inte skall väl det vara nåt problem ?

Det är inte fråga om det. när antal skrivningar/raderingar på den ytan är slut så är det godnatt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv föredrar jag att swappa i minnet, andra kanske har invändningar men det är mitt

 

förstaval

Jag har 16Gb internminne i datorn så jag har ingen swapdisk alls precis som dig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte fråga om det. när antal skrivningar/raderingar på den ytan är slut så är det godnatt.

 

Kommer en vanlig användare att uppleva det ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 16Gb internminne i datorn så jag har ingen swapdisk alls precis som dig.

 

Jepp,att köra i minnet har alltid varit en käpphäst för mej. ibland har jag fått

 

mothugg när jag  laddade dbservrar med det engång så dyra .

 

Med facit i hand så gjorde jag rätt då.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...