MPR Nyheter Inlagd Augusti 22, 2014 Dela Inlagd Augusti 22, 2014 Starten av det nya thailandbaserade långdistansflygbolaget NokScoot har satts till det första kvartalet av 2015, och inte senare i år som man tidigare trott. NokScoot är ett samarbete mellan thailändska Nok Air och singaporianska Scoot, och Piya Yodmani - vice VD för Nok Air - har utnämnts till VD medan Nok Airs VD Patee Sarasin kommer att bli styrelseordförande i det nya bolaget. Flygbolaget kommer använda flygplatsen Don Mueang i Bangkok som bas men man har ännu inte avslöjat vilka rutter man planerar att trafikera med sina Boeing 777-200. Enligt en talesperson så kommer flygbolaget flyga till destinationer som är populära bland Thailändare och där det kan finnas större mängder turister som vill besöka Thailand. Enligt uppgifter så kan Tokyo vara en möjlig jungfrurutt. Källa: http://www.bangkokpost.com/most-recent/428123/nokscoot-launch-date-set-for-2015 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Augusti 22, 2014 Dela Inlagd Augusti 22, 2014 Hur många Thailändska flygbolag finns det egentligen.!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Augusti 22, 2014 Dela Inlagd Augusti 22, 2014 Hur många Thailändska flygbolag finns det egentligen.!! Är väl ingen skillnad i tänk mot för soppförsäljaren i byn och deras grannar... Fungerar ju för han då måste det ju fungera för oss andra också. och vips så är det 30 stycken som säljer exat samma produkt och ingen fattar varför de inte tjänar några pengar. /Enis /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 22, 2014 Dela Inlagd Augusti 22, 2014 Hur många Thailändska flygbolag finns det egentligen.!! Inte så många långdistansflygbolag. Där finns väl en nisch? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Eftersom jag blev vilseledd när PB-air skulle starta från Sverige vill jag råda alla att vänta med att betala några flygbiljetter till det nya flygbolaget. PÅB-air lyfte ju inte med ett enda plan från Sverige utan hela upplägget gick ut på att blåsa kunderna på deras pengar. Jag hade köpt biljetten av Resia och dom tog smällen och jag köpte av dom en ny biljett hos ett annat flygbolag. born41. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Fly Scoot är ju ett dotterbolag till Singpore Airlines så det känns ju som om det finns en bra grund att stå på. Det som är intressant är att detta sker just nu-när inte politikerna i transportministeriet kan påverka Thai Airways och dess dotterbolag längre. Innan var DMK fritt spelrum för Air Asia och planerna för Air Asia X att börja flyga lång/medel distans från DMK var väl närmast spikade i våras. Nu efter den 22 maj så har en del Thai Smile flighter flyttat från BKK till DMK och nu har även Nok Air som nästan varit avsomnade på DMK börjar röra på sig. Intressant. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Hultgren Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Fly Scoot är ju ett dotterbolag till Singpore Airlines så det känns ju som om det finns en bra grund att stå på. Det som är intressant är att detta sker just nu-när inte politikerna i transportministeriet kan påverka Thai Airways och dess dotterbolag längre. Innan var DMK fritt spelrum för Air Asia och planerna för Air Asia X att börja flyga lång/medel distans från DMK var väl närmast spikade i våras. Nu efter den 22 maj så har en del Thai Smile flighter flyttat från BKK till DMK och nu har även Nok Air som nästan varit avsomnade på DMK börjar röra på sig. Intressant. Nok air avsomnade?? De flyger över min lägenhet när de startar och det är många Nok plan under en dag. Brukar flyga med dem ganska ofta själv både till Udon och khon Khen. Oftast i det närmaste fullsatta plan. //Peter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Nok air avsomnade?? De flyger över min lägenhet när de startar och det är många Nok plan under en dag. Brukar flyga med dem ganska ofta själv både till Udon och khon Khen. Oftast i det närmaste fullsatta plan. //Peter Jo men under de senaste tre åren har de knappast expanderat något varje i avseende på flygplansflotta eller på rutter utan stått stilla medan andra flygbolag inom samma segment på samma flygplats expanderat enormt. Nu verkar de ha fått fria tyglar... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Hultgren Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Jo men under de senaste tre åren har de knappast expanderat något varje i avseende på flygplansflotta eller på rutter utan stått stilla medan andra flygbolag inom samma segment på samma flygplats expanderat enormt. Nu verkar de ha fått fria tyglar... Är väl endast Air Asia du kan jämföra med på denna flygplats, och de har ju utökat ganska mycket i.o.m deras internationella verksamhet. Domestic har de samma utbud som förut, dvs ungefär detsamma som Nok med samma typ av flygplan. Skillnaden är att Nok även flyger till mindre städer där inte Air Asia flyger, med små flygplan typ SAAB 340 och Bombardier. Finns ett par andra bolag oxå, men de kan inte räknas i sammanhanget då de endast har en flotta med ett mindre antal plan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Är väl endast Air Asia du kan jämföra med på denna flygplats, och de har ju utökat ganska mycket i.o.m deras internationella verksamhet. Domestic har de samma utbud som förut, dvs ungefär detsamma som Nok med samma typ av flygplan. Skillnaden är att Nok även flyger till mindre städer där inte Air Asia flyger, med små flygplan typ SAAB 340 och Bombardier. Finns ett par andra bolag oxå, men de kan inte räknas i sammanhanget då de endast har en flotta med ett mindre antal plan. Det ena bolaget ökar enormt under de senaste tre åren, flyttar bland hela sin verksamhet till DMK och utökar linjenätverket samt introducerar medel och long-haul medan det andra bolaget som är under kontroll av den sittande regeringen gör ingenting trots att de har alla möjligheter att möta sin privatägda konkurrent. Sen blir det regimskifte och vips så är alla problem som bortblåsta för Nok Air när det gäller att konkurrera med Air Asia... "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Hultgren Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Det ena bolaget ökar enormt under de senaste tre åren, flyttar bland hela sin verksamhet till DMK och utökar linjenätverket samt introducerar medel och long-haul medan det andra bolaget som är under kontroll av den sittande regeringen gör ingenting trots att de har alla möjligheter att möta sin privatägda konkurrent. Sen blir det regimskifte och vips så är alla problem som bortblåsta för Nok Air när det gäller att konkurrera med Air Asia... Nok har enbart inrikes linjer i Thailand och de har väl inte ens funderat på Internationella linjer, de sköter Thai Airways (går inget vidare för tillfället). Och det linjenät de har inrikes täcker det mesta av Thailand. Den Thailändska delen av inrikes flyget hos Air Asia är Status Que. //Peter Har rest ganska mycket med Air Asia men tycker servicen är bättre på NOK. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Nok har enbart inrikes linjer i Thailand och de har väl inte ens funderat på Internationella linjer, de sköter Thai Airways (går inget vidare för tillfället). Och det linjenät de har inrikes täcker det mesta av Thailand. Den Thailändska delen av inrikes flyget hos Air Asia är Status Que. //Peter Har rest ganska mycket med Air Asia men tycker servicen är bättre på NOK. De har haft en del utrikeslinjer, bland annat till Indien och Malaysia. Just nu tror jag de flyger till Yangoon i Burma. Jag har följt lågprismarknaden inom flyget iThailand sedan den introducerades 2003 och Nok airs upp och nedgångar beror helt på vem som styr i Thailand då bolaget är under kontroll av den som har regeringsmakten. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 De har haft en del utrikeslinjer, bland annat till Indien och Malaysia. Just nu tror jag de flyger till Yangoon i Burma. Jag har följt lågprismarknaden inom flyget iThailand sedan den introducerades 2003 och Nok airs upp och nedgångar beror helt på vem som styr i Thailand då bolaget är under kontroll av den som har regeringsmakten. Helt klart beror Noks uppgång och fall på vem som styr landet men inte så mycket pga att Thai är minoritetsägare utan mer på Noks ägares släktförhållande. Numera har ju Thai sitt eget lågprisbolag, Thai Smile vilka jag flög med till New Delhi för 2 månader sedan, så de ville nog helst bli av med Nok. Nu kan det dock bli en kassako ett par år framöver...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
born41 Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 ursäkta en fråga från en novis. Vad betyder DMK+ är det Don muang flygplatsen? Born41 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 ursäkta en fråga från en novis. Vad betyder DMK+ är det Don muang flygplatsen? Born41 Javisst är det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Augusti 23, 2014 Dela Inlagd Augusti 23, 2014 Eftersom jag blev vilseledd när PB-air skulle starta från Sverige vill jag råda alla att vänta med att betala några flygbiljetter till det nya flygbolaget. PÅB-air lyfte ju inte med ett enda plan från Sverige utan hela upplägget gick ut på att blåsa kunderna på deras pengar. Jag hade köpt biljetten av Resia och dom tog smällen och jag köpte av dom en ny biljett hos ett annat flygbolag. born41. Jag gjorde samma miss. Fick tillbaka pengarna efter tre år Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.