Jump to content
IGNORERAD

Svärmor och grå starr.


thomas001

Recommended Posts

Min kära svärmor är snart 79 bast. ser sämre och sämre. Har köpt nya och starkare glas snart varje år.

Frugan föreslog att vi skulle ta henne till doktorn. Men jag tyckte att hon är för gammal.

Men som vanligt fick frugan bestämma.

Så i Torsdags drog vi till vårt lilla lokala sjukhus för undersökning.

Efter en snabb koll av läkaren fick vi remiss till stora statliga sjukhuset i Kampeanphet.

Drog dit igår. In till en ögonläkare. Fördelen med att vara lite gammal och skröplig här i Thailand är att

dom nästan alltid får gå före i kön.

Ögonläkaren mätte tryck och kollade med sina instrument.

Konstaterades att svärmor har grå starr.

Ny remiss och ögonoperation den 11 September.

Tar tydligen max en timme och hemgång samma dag.

Allt inom 30-bahts reformen.

 

Stort plus till den Thailändska sjukvården!

 

post-8709-0-24085700-1408169593.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    7

  • GreenValley

    5

  • WAXO

    3

  • uptoyou

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min kära svärmor är snart 79 bast. ser sämre och sämre. Har köpt nya och starkare glas snart varje år.

Frugan föreslog att vi skulle ta henne till doktorn. Men jag tyckte att hon är för gammal.

Men som vanligt fick frugan bestämma.

Så i Torsdags drog vi till vårt lilla lokala sjukhus för undersökning.

Efter en snabb koll av läkaren fick vi remiss till stora statliga sjukhuset i Kampeanphet.

Drog dit igår. In till en ögonläkare. Fördelen med att vara lite gammal och skröplig här i Thailand är att

dom nästan alltid får gå före i kön.

Ögonläkaren mätte tryck och kollade med sina instrument.

Konstaterades att svärmor har grå starr.

Ny remiss och ögonoperation den 11 September.

Tar tydligen max en timme och hemgång samma dag.

Allt inom 30-bahts reformen.

 

Stort plus till den Thailändska sjukvården!

 

attachicon.gif005.JPG

Ja han var väl inte så dum i alla fall den där Thaksin, för det var väl han som ordnade till 30-bahts reformen.

 

Börja inte att tjafsa om politik nu bara för att jag nämnde detta, för det gör ni/en del så bra i andra trådar.

 

Tack på förhand.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kära svärmor är snart 79 bast. ser sämre och sämre. Har köpt nya och starkare glas snart varje år.

Frugan föreslog att vi skulle ta henne till doktorn. Men jag tyckte att hon är för gammal.

Men som vanligt fick frugan bestämma.

Så i Torsdags drog vi till vårt lilla lokala sjukhus för undersökning.

Efter en snabb koll av läkaren fick vi remiss till stora statliga sjukhuset i Kampeanphet.

Drog dit igår. In till en ögonläkare. Fördelen med att vara lite gammal och skröplig här i Thailand är att

dom nästan alltid får gå före i kön.

Ögonläkaren mätte tryck och kollade med sina instrument.

Konstaterades att svärmor har grå starr.

Ny remiss och ögonoperation den 11 September.

Tar tydligen max en timme och hemgång samma dag.

Allt inom 30-bahts reformen.

 

Stort plus till den Thailändska sjukvården!

 

attachicon.gif005.JPG

 

Det var med största tvekan jag gav dej karma för inlägget, men tyckte dock att totalen överbryggade din "konstiga" inställning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja han var väl inte så dum i alla fall den där Thaksin, för det var väl han som ordnade till 30-bahts reformen.

 

Börja inte att tjafsa om politik nu bara för att jag nämnde detta, för det gör ni/en del så bra i andra trådar.

 

Tack på förhand.

 

Snacka om att kasta in en sten i en myrstack !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var med största tvekan jag gav dej karma för inlägget, men tyckte dock att totalen överbryggade din "konstiga" inställning.

Var väl mest menat som ett skämt. Klart hon skulle till sjukhuset. Älskar min kära Svärmor mer än mina tidigare Svenska svärmödrar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja han var väl inte så dum i alla fall den där Thaksin, för det var väl han som ordnade till 30-bahts reformen.

 

Börja inte att tjafsa om politik nu bara för att jag nämnde detta, för det gör ni/en del så bra i andra trådar.

 

Tack på förhand.

 

 

Tänka sig att folk respekterade det jag skrev, hittills i alla fall är väl bäst att tillägga. :good:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Var och hämtade Svärmor idag. Ett öga opererades igår. Återbesök om 10 dagar. Operation av andra ögat nästa månad.

Lappen ska sitta över ögat tills imorgon. Enl. läkaren så ska ögat var ok för att se med imorgon.

Så fr.o.m imorgon blir det solglasögon för första gången för Svärmor.

 

Eget rum med tv,air-con,kylskåp,balkong m.m på det statliga sjukhuset 800Baht/dygn.

En skön soffa som frugan har sovit i.

Owan och Duracellkaninen Otto var med och hämtade.

post-8709-0-41320000-1410599274_thumb.jp

 

Hemma, vilar och mår allmänt bra!

post-8709-0-11171100-1410599525.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja han var väl inte så dum i alla fall den där Thaksin, för det var väl han som ordnade till 30-bahts reformen.

 

Börja inte att tjafsa om politik nu bara för att jag nämnde detta, för det gör ni/en del så bra i andra trådar.

 

Tack på förhand.

Du får läsa på

Thaksin stopp (stal) den reformen i vanlig ordning.

Vänta ett par år och la fram den som sin egen.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du får läsa på

Thaksin stopp (stal) den reformen i vanlig ordning.

Vänta ett par år och la fram den som sin egen.

Hälsar pigge01

Hej

 

Så var det alltså slut med respekten för vädjan om att inte dra in politik i denna tråd.

 

Jag känner mig tvingad att besvara ditt inlägg, faktum är att Thaksin införde denna reform och det vet du också, att någon annan hade tänkt detta räcker liksom inte för att ta åt sig äran, dom som var med vid införandet kommer väl också ihåg att dom gula protesterade högljutt när denna reform infördes (även på detta forum) och sa att hela sjukvårdssystemet skulle kollapsa och att det skulle bli för dyrt.

 

Sanningen är väl att det visade sig fungera betydligt bättre än vad pessimisterna trodde och att denna reform blev en stor framgång, men det fungerar tydligen olika bra på olika platser och vården behöver absolut byggas ut för att minska körerna som finns på vissa ställen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så var det alltså slut med respekten för vädjan om att inte dra in politik i denna tråd.

 

Jag känner mig tvingad att besvara ditt inlägg, faktum är att Thaksin införde denna reform och det vet du också, att någon annan hade tänkt detta räcker liksom inte för att ta åt sig äran, dom som var med vid införandet kommer väl också ihåg att dom gula protesterade högljutt när denna reform infördes (även på detta forum) och sa att hela sjukvården skulle kollapsa och att det skulle bli för dyrt.

 

Sanningen är väl att det visade sig fungera betydligt bättre än vad pessimisterna trodde och att denna reform blev en stor framgång, men det fungerar tydligen olika bra på olika platser och vården behöver absolut byggas ut för att minska körerna som finns på vissa ställen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du med din obefintliga respekt för vad andra tycker drog dig inte för att hänga på! :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Svärmor

 

hon kommer få en synskärpa som en hök, å det är hon väl förunnat

 

Skit i dessa politiksurrare på ren svenska

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

För att återgå till trådens ämne så har även frugans mormor som är några år över 80 genomgått en gråstarrs operation, innan sjukvårdsreformen vägrade hon eftersom hon tyckte att 25 000 baht var för mycket pengar att satsa på en gammal käring, så hon vägrade låta barnbarnen spendera så mycket på henne.

 

Hon gick med käpp och såg väldigt dåligt, såg bara konturer av folk och byggnader, men sedan några år är hon nu opererad och ser bra igen t.o.m utan glasögon, roligt att hela befolkningen nu har tillgång till vård och att den fungerar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite O.P. Har själv opererat mig för gråstarr. Helt fantastiskt vad man ser bra redan dagen efter. Gör inte som jag bara vänta för länge så jag knappt kunde se utan gå iväg till en optiker eller läkare och kolla upp varför det blir suddigt i kanterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte som jag bara vänta för länge så jag knappt kunde se utan gå iväg till en optiker eller läkare och kolla upp varför det blir suddigt i kanterna.

 

Kloka ord ! Marsch iväg och kolla ögonen ifall man börjar se suddigt. Jag väntade också för länge och tyvärr var det grön starr som inte går att operera så det blir bra igen. Lyckligtvis bara det ena ögat som drabbats pga för högt tryck som nu hålls i schack med ögondroppar.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får läsa på

Thaksin stopp (stal) den reformen i vanlig ordning.

Vänta ett par år och la fram den som sin egen.

Hälsar pigge01

 

Nu är det så här käre Pigge o IL att jag skiter fullständigt i vem som har startat reformen,stoppat den m.m m.

Jag är bara jävligt glad att den finns så att alla i Thailand har möjlighet att få bra sjukhusvård inom 30-bahts reformen.

Enkelt men elementärt!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera 1/2 OT :-)

I mitt fall upptäckte jag när jag blundade med vänster öga att mötande bilar hade dubbla lampor, samma med gatubelysningen. Så nu har man plastlins i höger öga, ser perfekt. Hade säkert haft det en tid, gillade inte att köra bil i mörker utan att förstå varför. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grön starr är en helt annan åkomma än grå starr, finns det grön starr i släkten bör man kolla upp om man själv drabbats.

Min far har det och min mormors far var helt blind, på den tiden fanns det inga ögondroppar som minskade trycket i ögonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Svärmor

 

hon kommer få en synskärpa som en hök, å det är hon väl förunnat

 

Skit i dessa politiksurrare på ren svenska

Just nu kollar hon Thai-boxning på tv. Glad som en lärka. Vill fixa sitt andra öga så fort som möjligt.

Måste vara en skön känsla för Svärmor.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Just nu kollar hon Thai-boxning på tv. Glad som en lärka. Vill fixa sitt andra öga så fort som möjligt.

Måste vara en skön känsla för Svärmor.

 

Nu kommer ju käringen att se alla fel som falangen gör! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thomas, hoppas att svärmor är på bättringsvägen och att nästa operation går lika bra.

Jag vill fråga dig om kostnaden för statlig sjukvård, eftersom jag bara varit i kontakt med den privata i Thailand (som jag varit mycket nöjd med).

 

De där 30 thb, täckte de både undersökning, operation och medicin och ev. efterbehandling ?

Om ni valt allmän sal, vet du vad den kostar?

Blir man erbjuden någon "bas föda" som även den ingår, eller tillkommer alltid kostnaden för "mat & logi"?

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thomas, hoppas att svärmor är på bättringsvägen och att nästa operation går lika bra.

Jag vill fråga dig om kostnaden för statlig sjukvård, eftersom jag bara varit i kontakt med den privata i Thailand (som jag varit mycket nöjd med).

 

De där 30 thb, täckte de både undersökning, operation och medicin och ev. efterbehandling ?

Om ni valt allmän sal, vet du vad den kostar?

Blir man erbjuden någon "bas föda" som även den ingår, eller tillkommer alltid kostnaden för "mat & logi"?

 

WAXO

Allt ingår. Mat 3 ggr/dag operation,medicin,efterbehandling,allmän sal. Det enda som tillkommer är kostnaden för enskilt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt ingår. Mat 3 ggr/dag operation,medicin,efterbehandling,allmän sal. Det enda som tillkommer är kostnaden för enskilt rum.

Det är ju helt fantastiskt bra!!!

 

Man börjar ju undra om inte vår svenska skatt borde räcka till något liknande?

 

Som tur är skall man ju gå och rösta idag, så efter valet blir det nog bättre har dom ju lovat.

 

Lycka till

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är skall man ju gå och rösta idag, så efter valet blir det nog bättre har dom ju lovat.

Beror inte det på vem som vinner?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror inte det på vem som vinner?

Jag har försökt att följa med lite valdebatten, men jag måste ha missat om någon lovat att det kommer att bli sämre om man röstar på dom.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...