Jump to content
IGNORERAD

Är Thai i Thailand för flata för sitt eget bästa? Eller...


Tommy

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Läs den här artikeln.

 

Den har ganska mycket sanning i sig när det gäller att beskriva leendets land

som varande  ett roffarnas land. Kan man roffa och komma upp i kön så gör man det. Det ligger i kulturen och i den anarki som råder i jämförelse med västlandet.  Och självkart uppbyggt

av det diktatoriska och militäriska royalistiska Thailand där du förväntas intaga din plats som mest är på knä,

Joe Chasinga  är själv Thailändare och vuxit upp i Thailand, och gått på fin skola i Bangkok- är gift

men stod inte ut med gyckleriet i framförallt Bangkok och med hyckleriet och "de fina elevernas åsikter.

Vi som är fina här i Bangkok - "och så har vi alla Babianer"  (Isaaner) - man inte ens vill vara i närheten av (citat)

 

Joe Chasinga flydde till USA strax efter kuppen i maj - och nu har han kunnat börja andas igen. Men det skall fan till att behöva lämna  sitt moderland. Bara för att man inte vill fortsätta att leva enligt den inpräntade Thai lögnen  hur en Thai med viss färg (i pannan) eller klass skall förhålla sig..

 

Trevlig läsning

https://medium.com/@jochasinga/thai-what-taiwan-48c1c1083a80

Hej

 

Tack för den artikeln, den beskrev situationen i Thailand på ett mycket bra sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • Baa

    9

  • SatanG

    9

  • Moipenyang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Det blir nog ingen större skillnad. Indoktrineringen har väl alltid pågått för fullt. Hur många vanliga thai i vuxen ålder klarar av att kritisera monarki, armén och eliten? Många vanliga thai tycker ju faktiskt att det är helt ok att dessa bestämmer allt och sväljer allt de säger med hull och hår. Juntan är samma typ av människor som alla sina tidigare föregångare, inklusive de röda, bara det att kläderna skiljer lite ibland.

 

Förvisso är väl inte allt dåligt med den thailändska skolan, mycket är ju faktiskt bra. En hälsosam respekt för föräldrar, skola och myndigheter är bra så länge det finns frihet att också föra fram avvikande åsikter. Den svenska skolan har faktiskt en del att lära. För mycket frihet till ungarna är inte heller bra.

Hej

 

Visst har det pågått en indoktrinering i Thailand som har haft till syfte att befästa monarki, religion, överhetens och militärens ställning i landet under flera generationers tid, men på senare tid har denna "dyrkan" och respekt för dessa nog ändå avtagit ute i provinserna.

 

Långt ifrån Bangkok bryr sig folk inte längre så mycket om vad dom kungliga har gjort under dagen, nästan ingen sitter längre klistrad vid TV apparaten på kvällen och följer dom program som visar olika familjemedlemmars aktiviteter under dagen, förr var detta något stort och viktigt, deras utlysta helgdagar passerar ganska obemärkt, folk jobbar precis som vilken vardag som helst och utlysta förbud mot alkoholförsäljning respekteras inte alls längre.

 

Religionen har också tappat mycket av sitt grepp över befolkningen, kanske lite beroende på alla skandaler med rika munkar, knark, prostitution, våldtäkter och annan brottslighet kopplad till tempel, tiden som munk liknar väl numera lite vår egen konfirmation där man mest deltog för att det var tradition och förväntades av en än ett eget intresse. 

 

Demokratin har väl också ifrågasatt systemet med Ammart och Prhai och numera ser befolkningen sig lite mer som jämnlika än förr, den stora massan kräver inflytande p.g.a att dom utgör en majoritet, allt detta sammantaget skrämmer naturligtvis kungahus, militär och överklass och därför ser vi återkommande dessa juridiska och militära kupper.

 

Visst är det bra med diciplin och respekt i skolan och där är Thailand betydligt bättre än Sverige.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Visst har det pågått en indoktrinering i Thailand som har haft till syfte att befästa monarki, religion, överhetens och militärens ställning i landet under flera generationers tid, men på senare tid har denna "dyrkan" och respekt för dessa nog ändå avtagit ute i provinserna.

 

Långt ifrån Bangkok bryr sig folk inte längre så mycket om vad dom kungliga har gjort under dagen, nästan ingen sitter längre klistrad vid TV apparaten på kvällen och följer dom program som visar olika familjemedlemmars aktiviteter under dagen, förr var detta något stort och viktigt, deras utlysta helgdagar passerar ganska obemärkt, folk jobbar precis som vilken vardag som helst och utlysta förbud mot alkoholförsäljning respekteras inte alls längre.

 

Religionen har också tappat mycket av sitt grepp över befolkningen, kanske lite beroende på alla skandaler med rika munkar, knark, prostitution, våldtäkter och annan brottslighet kopplad till tempel, tiden som munk liknar väl numera lite vår egen konfirmation där man mest deltog för att det var tradition och förväntades av en än ett eget intresse. 

 

Demokratin har väl också ifrågasatt systemet med Ammart och Prhai och numera ser befolkningen sig lite mer som jämnlika än förr, den stora massan kräver inflytande p.g.a att dom utgör en majoritet, allt detta sammantaget skrämmer naturligtvis kungahus, militär och överklass och därför ser vi återkommande dessa juridiska och militära kupper.

 

Visst är det bra med diciplin och respekt i skolan och där är Thailand betydligt bättre än Sverige.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Att lantisarna skulle vara mer progressiva än Bangkok-borna?  Nej , tvärtom skulle jag säga.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att lantisarna skulle vara mer progressiva än Bangkok-borna?  Nej , tvärtom skulle jag säga.  

Hej

 

Jag kan bara uttala mig om landsbygden i norra Isaan och här minskar intresset, poulariteten och aktningen för både kungahus, militär och religion, denna utveckling har pågått ganska länge.

 

Jag tror att denna utveckling oroar landets kungahus, militär, rojalister och överklassen (Ammart) och därav den nu genomförda skolreformen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kan bara uttala mig om landsbygden i norra Isaan och här minskar intresset, poulariteten och aktningen för både kungahus, militär och religion, denna utveckling har pågått ganska länge.

 

Jag tror att denna utveckling oroar landets kungahus, militär, rojalister och överklassen (Ammart) och därav den nu genomförda skolreformen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vi har oxå hus i Issan och har då inte märkt någon nergång av varken det med religon och kungahus.Det enda som har oroat är om prinsen ska få ta över.Men vår by är ju en vanlig risby,ingen frizon för perfekta folk.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

måne, on 20 Aug 2014 - 01:41, said:

Vi har oxå hus i Issan och har då inte märkt någon nergång av varken det med religon och kungahus.Det enda som har oroat är om prinsen ska få ta över.Men vår by är ju en vanlig risby,ingen frizon för perfekta folk.

 

Det här är min bild också. Synen på kungahuset är nog som vanligt, dvs vissa mycket populära och andra inte. Fortfarande är nog respekten och kärleken till kungen och prinsessor något som borde göra alla Sveriges rojalister grymt avundsjuka.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi har oxå hus i Issan och har då inte märkt någon nergång av varken det med religon och kungahus.Det enda som har oroat är om prinsen ska få ta över.Men vår by är ju en vanlig risby,ingen frizon för perfekta folk.

Hej

 

Det kan ju också vara så att det är du som inte har märkt av denna utveckling.

 

Jag är helt övertygad om att förändringar har skett även hos dig.

 

Var det inte fler som tittade på dom dagliga rapporteringarna i TV om vad dom kungliga hade haft för sig under dagen för 25-30 år sedan?

 

Hos oss har dessa program i princip helt spelat ut sin roll, ungdomarna byter kanal så fort dom börjar, det är såpor, sport, tecknat och musik som lockar.

 

Förr stannade dom gående och en stor del av trafiken t.o.m i Bangkok kl 08.00 och 18.00 när nationalsången spelades i uppsatta högtalare, nu är detta borta för länge sedan.

 

Utlysta kungliga helgdagar är vanliga arbetsdagar i vår del av Isaan förutom på skolor, banker och myndigheter, på skolorna ombeds barnen rita teckningar till kungen och vifta med flaggor och detta gör dom pliktskyldigt utan större engagemang.

 

Utlysta förbud mot alkoholförsäljning i samband med kungliga högtider respekteras ej heller, alla mindre affärer och restauranger säljer och serverar precis som vanligt.

 

Inte så många går längre till templen, det är mest dom äldre, ungdomarna blir fortfarande pliktskyldigt munkar men man kan nu se dom vandra omkring med mobil, gympaskor, cigaretter, ätandes på restauranger m.m och dom dyker även upp på turisorternas stränder bland lättklädda damer som ibland solar topless, dom äldre förfasas över denna utveckling och det gör även seriösa senior munkar.

 

Så visst märks ett minskat intresse och popularitet runt kungahus, religion och militär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kan bara uttala mig om landsbygden i norra Isaan och här minskar intresset, poulariteten och aktningen för både kungahus, militär och religion, denna utveckling har pågått ganska länge.

 

Jag tror att denna utveckling oroar landets kungahus, militär, rojalister och överklassen (Ammart) och därav den nu genomförda skolreformen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Den unika byn har slagit till igen!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag kan bara uttala mig om landsbygden i norra Isaan och här minskar intresset, poulariteten och aktningen för både kungahus, militär och religion, denna utveckling har pågått ganska länge.

 

Jag tror att denna utveckling oroar landets kungahus, militär, rojalister och överklassen (Ammart) och därav den nu genomförda skolreformen.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Får du betalt när du sprider denna dynga eller är du medlem i nån sekt som lärt dig o sjunga dessa mantran...??
Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 20 Aug 2014 - 02:36, said:Isan Lover, on 20 Aug 2014 - 02:36, said:

Hej

 

Det kan ju också vara så att det är du som inte har märkt av denna utveckling.

 

Jag är helt övertygad om att förändringar har skett även hos dig.

 

Var det inte fler som tittade på dom dagliga rapporteringarna i TV om vad dom kungliga hade haft för sig under dagen för 25-30 år sedan?

 

Hos oss har dessa program i princip helt spelat ut sin roll, ungdomarna byter kanal så fort dom börjar, det är såpor, sport, tecknat och musik som lockar.

 

Förr stannade dom gående och en stor del av trafiken t.o.m i Bangkok kl 08.00 och 18.00 när nationalsången spelades i uppsatta högtalare, nu är detta borta för länge sedan.

 

Utlysta kungliga helgdagar är vanliga arbetsdagar i vår del av Isaan förutom på skolor, banker och myndigheter, på skolorna ombeds barnen rita teckningar till kungen och vifta med flaggor och detta gör dom pliktskyldigt utan större engagemang.

 

Utlysta förbud mot alkoholförsäljning i samband med kungliga högtider respekteras ej heller, alla mindre affärer och restauranger säljer och serverar precis som vanligt.

 

Inte så många går längre till templen, det är mest dom äldre, ungdomarna blir fortfarande pliktskyldigt munkar men man kan nu se dom vandra omkring med mobil, gympaskor, cigaretter, ätandes på restauranger m.m och dom dyker även upp på turisorternas stränder bland lättklädda damer som ibland solar topless, dom äldre förfasas över denna utveckling och det gör även seriösa senior munkar.

 

Så visst märks ett minskat intresse och popularitet runt kungahus, religion och militär..

 

Och hur många tv-kanaler hade ni för 30 år sedan jämfört med idag?

Ungefär samtidigt, i Sverige, ger jag mig fan på att fler tittade på kanal 1 och 2 än de gjorde på tv4 t.ex. Visst är det konstigt!

 

/ SatanG  

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bada sidor har lite ratt, det ar fortfarande valdigt fel att inte ha minst ett kungaportratt i hemmet, hur fattigt det an ar, det behover i o for sig inte vara nuvarande monark, det gar lika bra med nagon av de andra, bara det finns ett ar det OK

Skolorna fortsatter sin konungadyrkan, aven dar finns portratt naturligtvis, men jag tycker mig se en nyans har. Forsta gg jag var i ett Thailandskt klassrum nagon langre tid an att bara "kika in" var nog 8 ar sedan, da hade portrattet/en en central plats i salen, idag tycker jag det sitter lite var som helst, dock fortfarande hel o ren!

I alla butiker finns det aven portratt pa monarken, men ibland far man nasta leta for att hitta den.

Sa var det inte forr sa jag ar nog beredd att halla med IL. lite i alla fall tycker jag mig se en uppluckring i monarkins grepp. Men att uttala det, nix pix, da ligger man risigt till!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte fler som tittade på dom dagliga rapporteringarna i TV om vad dom kungliga hade haft för sig under dagen för 25-30 år sedan?
Det var inte alla som hade TV då,i vår by ,och de som hade det hade ett begränsat utbud.Och du lyckades få med ordet militär igen.Och att jag inte skulle märka av förändringar i vår by?Vad grundar du det på?Är det bara du som märker sånt?Är du unik på flera sätt?Sluta höj upp dig till nåt du inte är och spela förmer än andra.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Det kan ju också vara så att det är du som inte har märkt av denna utveckling.

 

Jag är helt övertygad om att förändringar har skett även hos dig.

 

Var det inte fler som tittade på dom dagliga rapporteringarna i TV om vad dom kungliga hade haft för sig under dagen för 25-30 år sedan?

 

Hos oss har dessa program i princip helt spelat ut sin roll, ungdomarna byter kanal så fort dom börjar, det är såpor, sport, tecknat och musik som lockar.

 

Förr stannade dom gående och en stor del av trafiken t.o.m i Bangkok kl 08.00 och 18.00 när nationalsången spelades i uppsatta högtalare, nu är detta borta för länge sedan.

 

Utlysta kungliga helgdagar är vanliga arbetsdagar i vår del av Isaan förutom på skolor, banker och myndigheter, på skolorna ombeds barnen rita teckningar till kungen och vifta med flaggor och detta gör dom pliktskyldigt utan större engagemang.

 

Utlysta förbud mot alkoholförsäljning i samband med kungliga högtider respekteras ej heller, alla mindre affärer och restauranger säljer och serverar precis som vanligt.

 

Inte så många går längre till templen, det är mest dom äldre, ungdomarna blir fortfarande pliktskyldigt munkar men man kan nu se dom vandra omkring med mobil, gympaskor, cigaretter, ätandes på restauranger m.m och dom dyker även upp på turisorternas stränder bland lättklädda damer som ibland solar topless, dom äldre förfasas över denna utveckling och det gör även seriösa senior munkar.

 

Så visst märks ett minskat intresse och popularitet runt kungahus, religion och militär..

Det du beskriver är inget nytt.

Jag har under mina snart 15 år i Thailand noterat att helgdagar beaktas sådär...det är väldigt många som arbetar. Det är egentligen endast vid Songkran (och kinesiska nyåret för kineserna) då man verkligen tar ledigt.

Alkohol under helgerna; samma där. Inget nytt.

TV; där sker det en förändring; mest beroende på alternativen till information om kungahuset (eller när din husgud höll sina drapor i TV och radio) har ökat.

Jämförelsen som SatanG gjorde angående hur många kanaler vi hade i Sverige för 30 år sedan jämfört med idag är ju samma förhållande i Thailand. Antal kanaler har ökat rejält.

 

Jag tror dock att generellt så har intresset för kungahuset minskat. man har ofta pliktskyldigt en bild av kungen på en vägg; det är allt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det du beskriver är inget nytt.

Jag har under mina snart 15 år i Thailand noterat att helgdagar beaktas sådär...det är väldigt många som arbetar. Det är egentligen endast vid Songkran (och kinesiska nyåret för kineserna) då man verkligen tar ledigt.

Alkohol under helgerna; samma där. Inget nytt.

TV; där sker det en förändring; mest beroende på alternativen till information om kungahuset (eller när din husgud höll sina drapor i TV och radio) har ökat.

Jämförelsen som SatanG gjorde angående hur många kanaler vi hade i Sverige för 30 år sedan jämfört med idag är ju samma förhållande i Thailand. Antal kanaler har ökat rejält.

 

Jag tror dock att generellt så har intresset för kungahuset minskat. man har ofta pliktskyldigt en bild av kungen på en vägg; det är allt.

Hej

 

Glad att vi kan vara överens om att intresset för kungahuset har minskat och att helgdagar och alkoholförbud proklamerade av myndigheter med hänsyn till  kungahuset inte längre självklart efterlevs på samma sätt som för länge sedan och skillnaderna blir nog större ju längre tillbaka man går i tiden, du har ju märkt en viss skillnad på dina 15 års och jag upplever nog helt naturligt skillnaden som ändå större med mina snart 30 år.

 

Själv förstår jag egentligen inte hur man kan vistas i ett land eller besöka det regelbundet i 10-40 år och inte märka av att landet förändras på många olika sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Glad att vi kan vara överens om att intresset för kungahuset har minskat och att helgdagar och alkoholförbud proklamerade av myndigheter med hänsyn till  kungahuset inte längre självklart efterlevs på samma sätt som för länge sedan och skillnaderna blir nog större ju längre tillbaka man går i tiden, du har ju märkt en viss skillnad på dina 15 års och jag upplever nog helt naturligt skillnaden som ändå större med mina snart 30 år.

 

Själv förstår jag egentligen inte hur man kan vistas i ett land eller besöka det regelbundet i 10-40 år och inte märka av att landet förändras på många olika sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Finns nog inte många som inte märker att Thailand och resten av världen förändras, naturligt om du frågar mig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Finns nog inte många som inte märker att Thailand och resten av världen förändras, naturligt om du frågar mig.

 

/ SatanG

Hej

 

Bra, då är vi i princip överens.

 

Se bara på antalet besökande i Svenska kyrkor förr och nu, lite av samma tendens upplever jag i dagens Thailand på bynivå.

 

Numera är det bara riktigt stora högtider som lockar folk till templen och många arbetar även om det pågår aktiviteter i templet, förr var nästan alla med och man kunde t.o.m bli bötfälld om man inte respekterade detta och arbetade under ceremonierna, numera är det allt fler som väljer att arbeta och böter utkrävs sällan av dom som bryter mot detta.

 

Så visst ändras folks vanor.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju bra att vi är överens om att världen och även Thailand har förändrats över tid och har satt bollen i rullning framåt, men så finns det alltså någon här som tror att de bestämmande kommer att stoppa upp den rullningen för att istället rulla bakåt nu då.Tror inte det!

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bada sidor har lite ratt, det ar fortfarande valdigt fel att inte ha minst ett kungaportratt i hemmet, hur fattigt det an ar, det behover i o for sig inte vara nuvarande monark, det gar lika bra med nagon av de andra, bara det finns ett ar det OK

Skolorna fortsatter sin konungadyrkan, aven dar finns portratt naturligtvis, men jag tycker mig se en nyans har. Forsta gg jag var i ett Thailandskt klassrum nagon langre tid an att bara "kika in" var nog 8 ar sedan, da hade portrattet/en en central plats i salen, idag tycker jag det sitter lite var som helst, dock fortfarande hel o ren!

I alla butiker finns det aven portratt pa monarken, men ibland far man nasta leta for att hitta den.

Sa var det inte forr sa jag ar nog beredd att halla med IL. lite i alla fall tycker jag mig se en uppluckring i monarkins grepp. Men att uttala det, nix pix, da ligger man risigt till!

Håller helt och fullt med i det du säger.

Det finns väl en till förklaring till att det inte är lika mycket om kungahuset på TV nu som förr kanske. Eftersom kungen och drottningen är sjukliga så har de egentligen ingen parad att visa upp med dessa sjuklingar. Frågar man däremot thailändarna i byn hur sjukdomstillståndet är hos de kungliga är de oftast insatta i hur det står till med dom. När kungen var som sämst så var det mera sparsamt med information. Det tror jag var för att man från media inte egentligen ville sprida/diskutera hur sjuk han egentligen var.

 

Att TV visar prinsessorna nu och då är väl heller inte lika intressant som att visa kungen och drottningen. Kronprinsen vill väl helst ingen visa öht. För en sådär tioår tillbaka var det en hel del tabu att diskutera kronprinsen, nu är det mera ok att uttala sitt ogillande utan att vara så väldigt hemlighetsfull om det. Det är kanske kronprinsen som står för detta som gör att kungahuset har tappat en del i popularitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog en hel del falskt gillande av kungen,han var visst inte så trevlig när han var yngre

och det glöms inte men är ju direkt farligt att uttala sig om med fängelse som påföljd..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Tommy som för övrigt är TS diskuterade hur bra skolan var med SC. Sen drog IL in politik i det hela.

Vilket Gammeldansken Moritz gav karma för. Varav GD sedan beklagade sig över att tråden gått så långt ifrån ursprungsämnet.

Dock kom politik in i det hela först när IL la sig i debatten. Och det är den första bilen som skapar kön!

Nå visst är jag trådskapare, men inte faan äger jag tråden för det, diskutera vad fan ni vill!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan ju också vara så att det är du som inte har märkt av denna utveckling.

 

Jag är helt övertygad om att förändringar har skett även hos dig.

 

Var det inte fler som tittade på dom dagliga rapporteringarna i TV om vad dom kungliga hade haft för sig under dagen för 25-30 år sedan?

 

Hos oss har dessa program i princip helt spelat ut sin roll, ungdomarna byter kanal så fort dom börjar, det är såpor, sport, tecknat och musik som lockar.

 

Förr stannade dom gående och en stor del av trafiken t.o.m i Bangkok kl 08.00 och 18.00 när nationalsången spelades i uppsatta högtalare, nu är detta borta för länge sedan.

 

Utlysta kungliga helgdagar är vanliga arbetsdagar i vår del av Isaan förutom på skolor, banker och myndigheter, på skolorna ombeds barnen rita teckningar till kungen och vifta med flaggor och detta gör dom pliktskyldigt utan större engagemang.

 

Utlysta förbud mot alkoholförsäljning i samband med kungliga högtider respekteras ej heller, alla mindre affärer och restauranger säljer och serverar precis som vanligt.

 

Inte så många går längre till templen, det är mest dom äldre, ungdomarna blir fortfarande pliktskyldigt munkar men man kan nu se dom vandra omkring med mobil, gympaskor, cigaretter, ätandes på restauranger m.m och dom dyker även upp på turisorternas stränder bland lättklädda damer som ibland solar topless, dom äldre förfasas över denna utveckling och det gör även seriösa senior munkar.

 

Så visst märks ett minskat intresse och popularitet runt kungahus, religion och militär..

 

 

 

En uppluckring?

 

Läs hans inlägg igen - jag tolkar det som att kungahuset endast existerar på mynten och sedlarna däruppe-allting annat är raderat ur folks medvetande-till och med de lediga dagar de har under kungliga högtider...

 

Det verkar dock inte ha spritt sig till övriga Issan om vi ska tro de andra skribenterna som har familjer där.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En uppluckring?

 

Läs hans inlägg igen - jag tolkar det som att kungahuset endast existerar på mynten och sedlarna däruppe-allting annat är raderat ur folks medvetande-till och med de lediga dagar de har under kungliga högtider...

 

Det verkar dock inte ha spritt sig till övriga Issan om vi ska tro de andra skribenterna som har familjer där.

 

Är det inte märkligt hur man tolkar saker och ting .

Den sista raden i IL´s inlägg lyder " Så visst märks ett minskat intresse och popularitet runt kungahus, religion och militär.."

 

Det tolkar jag mer som en uppluckring än din tolkning .

 

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte märkligt hur man tolkar saker och ting .

Den sista raden i IL´s inlägg lyder " Så visst märks ett minskat intresse och popularitet runt kungahus, religion och militär.."

 

Det tolkar jag mer som en uppluckring än din tolkning .

 

 

Mvh Hobbe

 

...och läser man resten av raderna i hans inlägg så verkar det som om att både kungahus, religion och militär är mer eller mindre helt borta ur folks medvetande i hans by.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

...och läser man resten av raderna i hans inlägg så verkar det som om att både kungahus, religion och militär är mer eller mindre helt borta ur folks medvetande i hans by.

...eller så tolkar man det som exempel på minskat intresse.

 

MVH hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai böjer sig för överhögheten, jamsar med i tid och otid, inte såå länge sedan vi gjorde exakt likadant i Sverige. Själv minns jag vilken respekt man hade för läraren, prästen och inte minst fjädringsmannen, folk bockade i tid och otid för alla offentligt anställde. Detta var på 50 talet och än värre ska det ha varit tidigare efter vad mina föräldrar berättat. Storbonden i byn var det då som bestämde över byborna. Tar nog inte så värst lång tid till innan även thaifolket är lika respektlösa som vi européer, om bara militären släpper makten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...