Jump to content
IGNORERAD

Är Thai i Thailand för flata för sitt eget bästa? Eller...


Tommy

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Så vilka skillnader har i verkligheten inträffat efter denna "reform"

 

Du som INTE har varit i landet sedan ett bra tag INNAN kuppen kan väl upplysa oss andra om detta !

Hej

 

Att du tror att ett lands skolreform med övergripande direktiv och regelverk saknar betydelse och inte påverkar skolorna får stå för dig.

 

Själv ser jag skolreformer, regelverk och vald inriktning ifrån högsta politiska instans som ett tydliga direktiv till alla som är verksamma inom landets skolor.

 

Att strunta i denna reforms direktiv eller öppet motarbeta eller bryta mot den är förmodligen tjänstefel och olagligt, förmodligen riskerar både lärare och rektorer då avsked.

 

Jag tror absolut att fram för allt den statliga skolan kommer att påverkas av skolreformen, främst p.g.a att statsanställda i Thailand har en vana att lyda, man vill inte förlora anställning, förmåner och kommande pensioner.

 

Att det nu är en militärjunta som styr med hårda nypor som griper medborgare och för bort dessa till hemlig ort för s.k "attityd korrigering" skrämmer nog också en hel del.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • Baa

    9

  • SatanG

    9

  • Tallviking

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Att du tror att ett lands skolreform med övergripande direktiv och regelverk saknar betydelse och inte påverkar skolorna får stå för dig.

 

Själv ser jag skolreformer, regelverk och vald inriktning ifrån högsta politiska instans som ett tydliga direktiv till alla som är verksamma inom landets skolor.

 

Att strunta i denna reforms direktiv eller öppet motarbeta eller bryta mot den är förmodligen tjänstefel och olagligt, förmodligen riskerar både lärare och rektorer då avsked.

 

Jag tror absolut att fram för allt den statliga skolan kommer att påverkas av skolreformen, främst p.g.a att statsanställda i Thailand har en vana att lyda, man vill inte förlora anställning, förmåner och kommande pensioner.

 

Att det nu är en militärjunta som styr med hårda nypor som griper medborgare och för bort dessa till hemlig ort för s.k "attityd korrigering" skrämmer nog också en hel del.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Där kom en lång rad spekulationer utan minsta form av verklighetskoppling

 

Jag har inte varken hört eller sett någon uttala sig om hur "reformen" verkligen genomförts och vilka effekter den gett

 

Kan du presentera MINSTA LILLA BEVIS för att reformen genomförts och fått en påverkan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Där kom en lång rad spekulationer utan minsta form av verklighetskoppling

 

Jag har inte varken hört eller sett någon uttala sig om hur "reformen" verkligen genomförts och vilka effekter den gett

 

Kan du presentera MINSTA LILLA BEVIS för att reformen genomförts och fått en påverkan ?

Hej

 

Att militärjuntan har genomfört en skolreform är nog ställt utom all tvivel.

 

Samtlig media (TV, Tidningar, internet) har ju sedan låtit oss ta del av innehållet i den som för övrigt presenterades av juntaledaren själv. 

 

Hur långt själva införandet har kommit har inte rapporterats ännu, normalt är ju en omfattande skolreform en stor förändring, jag förmodar att både rektorer och lärare kommer att behöva gå utbildningar, skolmaterial anskaffas, nivåer sättas o.s.v innan förändringarna genomförs fullt ut.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kom en lång rad spekulationer utan minsta form av verklighetskoppling

 

Jag har inte varken hört eller sett någon uttala sig om hur "reformen" verkligen genomförts och vilka effekter den gett

 

Kan du presentera MINSTA LILLA BEVIS för att reformen genomförts och fått en påverkan ?

Nu vill jag inte vara en del av eran privata dispyt, men hur skall man fa bevis for en sadan sak, har "glittermaffian" beslutat om en skolreform sa forutsatter atminstonne jag att de menar allvar, precis som med risprogrammet, upprensningen av turistorterna m.m.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att militärjuntan har genomfört en skolreform är nog ställt utom all tvivel.

 

Samtlig media (TV, Tidningar, internet) har ju sedan låtit oss ta del av innehållet i den som för övrigt presenterades av juntaledaren själv. 

 

Hur långt själva införandet har kommit har inte rapporterats ännu, normalt är ju en omfattande skolreform en stor förändring, jag förmodar att både rektorer och lärare kommer att behöva gå utbildningar, skolmaterial anskaffas, nivåer sättas o.s.v innan förändringarna genomförs fullt ut.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är långt mellan att presentera en reform och hur och när den genomförs

 

Just den presenterade skolreformen har man inte hört något om hur den sedan genomförts i verkligheten och jag har reagerat på just det, den totala tystnaden på olika medier och forum

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte vara en del av eran privata dispyt, men hur skall man fa bevis for en sadan sak, har "glittermaffian" beslutat om en skolreform sa forutsatter atminstonne jag att de menar allvar, precis som med risprogrammet, upprensningen av turistorterna m.m.

 

Jo normalt är det så men just den reformen har det varit extremt tyst om i media och på olika thai-forum, svenska som utländska.

 

man kan ju dra likheter med Sverige där och alla "skolreformer" som har "genomförts" de senaste 30 åren. Inte så mycket i verkligheten har blivit av dessa "reformer"

 

Skolväsendet är en extremt trögflytande funktion som är otroligt svår att svänga runt och förändra vilket inte minst svenska politiker fått erfara

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är reformerna verkligen införda och i drift, eller kommer dom att införas till nästa termin?

 

Det vet väl ni som har barn i skolan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo normalt är det så men just den reformen har det varit extremt tyst om i media och på olika thai-forum, svenska som utländska.

 

man kan ju dra likheter med Sverige där och alla "skolreformer" som har "genomförts" de senaste 30 åren. Inte så mycket i verkligheten har blivit av dessa "reformer"

 

Skolväsendet är en extremt trögflytande funktion som är otroligt svår att svänga runt och förändra vilket inte minst svenska politiker fått erfara

Jo, precis, men jag tankte lite pa tradtiteln, och inte fasen kommer nagon skolanstalld att satta sig pa tvaren hur "demokratifranvand" denna reform ar, om den nu finns mer an pa papperet, att den inte vackt mediala nyhetsflashar kan aven det ha med oklarheter i utformningen att gora, Juntan har ju backat i vissa andra fragor redan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, precis, men jag tankte lite pa tradtiteln, och inte fasen kommer nagon skolanstalld att satta sig pa tvaren hur "demokratifranvand" denna reform ar, om den nu finns mer an pa papperet, att den inte vackt mediala nyhetsflashar kan aven det ha med oklarheter i utformningen att gora, Juntan har ju backat i vissa andra fragor redan!

 

Nej. Dom kommer nog snarare bara mer eller mindre strunta i den och köra på precis som inget har hänt

 

Tror de flesta inser hur meningslös och fel den reformen är så om den inte dras tillbaka kommer den nog bara rinna ut i sanden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Dom kommer nog snarare bara mer eller mindre strunta i den och köra på precis som inget har hänt

 

Tror de flesta inser hur meningslös och fel den reformen är så om den inte dras tillbaka kommer den nog bara rinna ut i sanden

Och precis som nu blir det skolbarnen som sitter emellan med urbota korkade larare som inte har en hum om vad dom ska lara ut, T I T!

Tur att man bor i en sa pass stor risby att man har lite valmojlighet den dagen yrvadret ska borja i skolan pa riktigt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade nyss en lärare från Korat verksam i Bangkok om nya reformen och fick till svar att alt är som tidigare.

Den skolan har inte fått några nya reformer och direktiv.

 

Dom kanske börjar längst upp i nordost med reformen eftersom den är genomförd enligt en skribent..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade nyss en lärare från Korat verksam i Bangkok om nya reformen och fick till svar att alt är som tidigare.

Den skolan har inte fått några nya reformer och direktiv.

 

Dom kanske börjar längst upp i nordost med reformen eftersom den är genomförd enligt en skribent..

Nej, den ar upplast av Glitterchefen sjalv i TV for nagra veckor sedan, men jag fattade naturligtvis inte ett smack, och nagon villig tolk lyckades jag inte overtyga om vikten till oversattning da det inte drabbar oss direkt!

I alla fall inte mig och i synnerhet inte just da!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej, den ar upplast av Glitterchefen sjalv i TV for nagra veckor sedan, men jag fattade naturligtvis inte ett smack, och nagon villig tolk lyckades jag inte overtyga om vikten till oversattning da det inte drabbar oss direkt!

I alla fall inte mig och i synnerhet inte just da!

Hej

 

Han "råkade" nog missa juntaledarens uppmärksammade dragning av den militära skolreformen både på TV, tidningar och nätet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju inte det här med militärkupp någonting nytt under senaste 30 åren som du vet och dom är redan rätt så bra hjärntvättade har jag märkt.

Jag är varken för dom gula eller dom röda men jag såg att det höll på att barka totalt åt helvete med bla. taskens rena rån av landet och att det var på väg mot diktatur.

Hur många tusen miljarder var det dom skulle låna för en idi*tisk satsning på infrastruktur bara för att kunna stoppa en viss procent ner i deras fickor och avbetalningen skulle börja åratal senare.

Alla idi*tiska förstaköpsbidrag för hus och bilar etc. och man ville att så många som möjligt skulle ha kreditkort och där statens och folkets skulder gick uppåt i en spiral.

Jag tycker att Sverige skulle ha varnat Thailand om kreditkorts problemet och visat upp hur det gått här med dem som varnande exempel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Han "råkade" nog missa juntaledarens uppmärksammade dragning av den militära skolreformen både på TV, tidningar och nätet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Han säger att han inte tror det blir nåt av den.Har du slut på halmstrån?Ser du inget positivt i vad som händer nu?Om du hoppar ur din låda så borde även du finna något som är bra.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs den här artikeln.

 

Den har ganska mycket sanning i sig när det gäller att beskriva leendets land

som varande  ett roffarnas land. Kan man roffa och komma upp i kön så gör man det. Det ligger i kulturen och i den anarki som råder i jämförelse med västlandet.  Och självkart uppbyggt

av det diktatoriska och militäriska royalistiska Thailand där du förväntas intaga din plats som mest är på knä,

Joe Chasinga  är själv Thailändare och vuxit upp i Thailand, och gått på fin skola i Bangkok- är gift

men stod inte ut med gyckleriet i framförallt Bangkok och med hyckleriet och "de fina elevernas åsikter.

Vi som är fina här i Bangkok - "och så har vi alla Babianer"  (Isaaner) - man inte ens vill vara i närheten av (citat)

 

Joe Chasinga flydde till USA strax efter kuppen i maj - och nu har han kunnat börja andas igen. Men det skall fan till att behöva lämna  sitt moderland. Bara för att man inte vill fortsätta att leva enligt den inpräntade Thai lögnen  hur en Thai med viss färg (i pannan) eller klass skall förhålla sig..

 

Trevlig läsning

https://medium.com/@jochasinga/thai-what-taiwan-48c1c1083a80

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 17 Aug 2014 - 23:48, said:

Hej

 

Att du tror att ett lands skolreform med övergripande direktiv och regelverk saknar betydelse och inte påverkar skolorna får stå för dig.

 

Själv ser jag skolreformer, regelverk och vald inriktning ifrån högsta politiska instans som ett tydliga direktiv till alla som är verksamma inom landets skolor.

 

Att strunta i denna reforms direktiv eller öppet motarbeta eller bryta mot den är förmodligen tjänstefel och olagligt, förmodligen riskerar både lärare och rektorer då avsked.

 

Jag tror absolut att fram för allt den statliga skolan kommer att påverkas av skolreformen, främst p.g.a att statsanställda i Thailand har en vana att lyda, man vill inte förlora anställning, förmåner och kommande pensioner.

 

Att det nu är en militärjunta som styr med hårda nypor som griper medborgare och för bort dessa till hemlig ort för s.k "attityd korrigering" skrämmer nog också en hel del.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tröttnar du aldrig på att skrika "Vargen kommer"? Vad når du på alla överdrifter och ibland rena lögner, får du betalt av någon eller?

Är nog löjligt få som är rädda att bli bortförda för en attitydkorrigering och de få som är det skulle antagligen må bra av att få en sådan.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs den här artikeln.

 

Den har ganska mycket sanning i sig när det gäller att beskriva leendets land

som varande  ett roffarnas land. Kan man roffa och komma upp i kön så gör man det. Det ligger i kulturen och i den anarki som råder i jämförelse med västlandet.  Och självkart uppbyggt

av det diktatoriska och militäriska royalistiska Thailand där du förväntas intaga din plats som mest är på knä,

Joe Chasinga  är själv Thailändare och vuxit upp i Thailand, och gått på fin skola i Bangkok- är gift

men stod inte ut med gyckleriet i framförallt Bangkok och med hyckleriet och "de fina elevernas åsikter.

Vi som är fina här i Bangkok - "och så har vi alla Babianer"  (Isaaner) - man inte ens vill vara i närheten av (citat)

 

Joe Chasinga flydde till USA strax efter kuppen i maj - och nu har han kunnat börja andas igen. Men det skall fan till att behöva lämna  sitt moderland. Bara för att man inte vill fortsätta att leva enligt den inpräntade Thai lögnen  hur en Thai med viss färg (i pannan) eller klass skall förhålla sig..

 

Trevlig läsning

https://medium.com/@jochasinga/thai-what-taiwan-48c1c1083a80

Röd eller gul

ränderna går knappast ur!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde tråden handlade om thailändarnas flata eller inte flata inställning och inte om gula och röda

eller juntor eller vad IL och TV  tycker och tänker om dessa och varandra.

 

Ändå är det där den är nu :-)

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde tråden handlade om thailändarnas flata eller inte flata inställning och inte om gula och röda

eller juntor eller vad IL och TV  tycker och tänker om dessa och varandra.

 

Ändå är det där den är nu :-)

Jo, det ämnet är lite som Rom, alla diskussioner leder dit (och med samma deltagare) :good:

 

Men det är ju tur, för nån ny kanske har missat de andra 356876 st likadana diskussionerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde tråden handlade om thailändarnas flata eller inte flata inställning och inte om gula och röda

eller juntor eller vad IL och TV  tycker och tänker om dessa och varandra.

 

Ändå är det där den är nu :-)

Jo, jag har åxå märkt en sådan trend.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det blir ju ändå värre nu med juntans skolreform som ska lära barnen att älska sitt land, kungahus och militär, öka nationalismen och göra s.k."goda medborgare" av barnen samtidigt som man förbjuder både lärare och elever att diskutera politik både på skoltid och fritid, kritisera junta och kungahus och att ha några som helst politiska aktiviteter på skolorna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

Ja det var ju din polare (som du övrigt gav karma för det han skrev ovan) som bytte spår på diskussionen.

Blir lite dubbelbottnat och sen klaga på nåt som du bevisligen tycker är värt karma.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det blir ju ändå värre nu med juntans skolreform som ska lära barnen att älska sitt land, kungahus och militär, öka nationalismen och göra s.k."goda medborgare" av barnen samtidigt som man förbjuder både lärare och elever att diskutera politik både på skoltid och fritid, kritisera junta och kungahus och att ha några som helst politiska aktiviteter på skolorna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det blir nog ingen större skillnad. Indoktrineringen har väl alltid pågått för fullt. Hur många vanliga thai i vuxen ålder klarar av att kritisera monarki, armén och eliten? Många vanliga thai tycker ju faktiskt att det är helt ok att dessa bestämmer allt och sväljer allt de säger med hull och hår. Juntan är samma typ av människor som alla sina tidigare föregångare, inklusive de röda, bara det att kläderna skiljer lite ibland.

 

Förvisso är väl inte allt dåligt med den thailändska skolan, mycket är ju faktiskt bra. En hälsosam respekt för föräldrar, skola och myndigheter är bra så länge det finns frihet att också föra fram avvikande åsikter. Den svenska skolan har faktiskt en del att lära. För mycket frihet till ungarna är inte heller bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ju din polare (som du övrigt gav karma för det han skrev ovan) som bytte spår på diskussionen.

Blir lite dubbelbottnat och sen klaga på nåt som du bevisligen tycker är värt karma.

 

Nej det var inte IL som bytte spår utan dom som kommenterade hans inlägg .

 

Skola i Thai vs Sverige diskuterades och IL kommenterade att skolan i Thai inte verkade bli bättre med juntans skolreform varvid drevet gick i gång.

 

Det är inte den första bilen som skapar kön ,utan den som kommer efter.

Äras skall dom som äras bör..

 

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det var inte IL som bytte spår utan dom som kommenterade hans inlägg .

 

Skola i Thai vs Sverige diskuterades och IL kommenterade att skolan i Thai inte verkade bli bättre med juntans skolreform varvid drevet gick i gång.

 

Det är inte den första bilen som skapar kön ,utan den som kommer efter.

Äras skall dom som äras bör..

 

 

Mvh Hobbe

Nja Tommy som för övrigt är TS diskuterade hur bra skolan var med SC. Sen drog IL in politik i det hela.

Vilket Gammeldansken Moritz gav karma för. Varav GD sedan beklagade sig över att tråden gått så långt ifrån ursprungsämnet.

Dock kom politik in i det hela först när IL la sig i debatten. Och det är den första bilen som skapar kön!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...