Jump to content
IGNORERAD

Hur lång handläggningstid fick ni på svenskt medborgarskap?


Oregistrerad

Recommended Posts

Vi skickade in ansökan för frugan på torsdag och fick beslut på tisdag veckan efter. Helt sjukt hur fort det gick! Ibland impar dom. Hon fick inte tillbaka sitt UT Kort bara sitt Thailänska pass. Nu åker vi till Thailand i Aug och hon tänkte resa med Thaipasset. Frågan är. När vi kommer tillbaka kan hon komma in med Thaipasset utan att ha kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    8

  • Galten

    5

  • andrejsdenruskige

    5

  • thaiwife

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi skickade in ansökan för frugan på torsdag och fick beslut på tisdag veckan efter. Helt sjukt hur fort det gick! Ibland impar dom. Hon fick inte tillbaka sitt UT Kort bara sitt Thailänska pass. Nu åker vi till Thailand i Aug och hon tänkte resa med Thaipasset. Frågan är. När vi kommer tillbaka kan hon komma in med Thaipasset utan att ha kortet?

Hon måste ha svenskt pass för att komma in, och då måste hon också lämna Sverige på svenskt pass.
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det att lämna Sverige på Svenskt pass och vid passkontrollen i Thailand gå in med Thailändskt pass och vice versa?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Dubbla medborgarskap.

(Citizenship Act of 2508, Section 22.)

En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap.

 

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler, enligt thailändska utrikesdepartementet.

 

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

 

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport.

 

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.

 

Men kan man använda Svenskpasset för utresa från Sverige in i Thailand med Thaipasset, Ut från Thailand med Thaipasset och in i Sverige med Svenskpasset? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa. [/size]

[size=3]Men kan man använda Svenskpasset för utresa från Sverige[/size] in i Thailand med Thaipasset, Ut från Thailand med Thaipasset och in i Sverige med Svenskpasset? :-)

Så gör min fru varje gång, lämnar Sverige(Kastrup) på Svenskt pass, kommer till Thailand, visar sitt Thai-pass, hemresan, visar Svenskt pass vid incheckningen(flygbolagets) på Suvarnabhumi, visar sitt Thai-pass när hon går igenom passkontrollen före flyget, visar sitt Svenska pass vid ankomst till Sverige(Kastrup).

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej på er!

Finns säkert en annan tråd på min fråga, vilka papper ska man skicka in vid ansökan om medborgarskap? Vad ska man beställa från Skatteverket?

Frugan fick PUT förra året och efter det gifte vi oss, behövs det nåt vigselbevis eller nåt som styrker vår vigsel.

Tacksam för svar snarast då hon ska söka medborgarskap i det närmsta

 

Mvh JukkaIMG_5037.thumb.JPG.9270800ebf1688049bc6b

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Frugan och hennes två söner ansökte om svenskt medborgarskap 17 februari 2015, via internet, och fick svenskt medborgarskap 18 april 2016, 1 år och 2 månaders handläggning. Hon fick tillbaka sitt (sina) thailändska pass men inte UT-kortet. Nu vill hon besöka morsan som är i slutet av sin levnad. En tanke som slår mig är hur ska hon komma tillbaka till Sverige trots sitt medborgarskap när hon inte har UT-kortet. Som jag förstår det, måste hon ansöka om svenskt pass för att visa att hon har rätt att resa till Sverige vid återresan eller räcker det med att hon kan uppvisa ett svenskt id-kort?

 

Samma fråga för hennes söner. Vi skickade in deras UT-kort som de inte fick tillbaka. Är det ett måste att söka ett svenskt pass efter medborgarskapet för att resa mellan Sverige och Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tja,

 

Ni måste fixa svenskt pass.

 

Erkki

Inte enligt min fru.

En liten anekdot är på sin plats.

För två år sedan blev frun svensk medborgare.

Givetvis var det inget UT-kort i hennes thailändska pass och hon förklarade för mig att det inte är bra att ha svenskt pass.

Hon reste i vanlig ordning till Thailand några veckor före mig.

När hon väl installerat sitt arsle i Korat, så ringt jag och frågar hur hon nu ska komma tillbaka till Sverige, då dom gärna vill se visumet när hon ska checka in sin väska.

Hon säger att hon är ju svensk medborgare.

Ja visst, men hur ska personalen på flygplatsen veta det?

Hoppsan!

Men om hon visar pappren hon har fått, tänkte hon snabbt ut.

Jag frågade lite fint om personalen kan läsa svenska. Och även om dom kan det, så tror jag inte att det är ett giltigt dokument.

Nåja, det slutade med några dagar i BKK och ett dyrt pass.

Detta medans min syster med familj fick dra till Korat och vänta på oss.

Som nam naa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ett nationellt id-kort borde fungera också.........eller ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ett nationellt id-kort borde fungera också.........eller ?

Det funkar säkert med medlemskortet till H&M om man frågar thaidamerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Dottra skickade in ansökan förra veckan. Vi skickade bra ansökningshandlinarna och passet. Vad jag kunde läsa behövdes inte UT kortet. Bara att det inte tar mer än 12 månader

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Dottra skickade in ansökan förra veckan. Vi skickade bra ansökningshandlinarna och passet. Vad jag kunde läsa behövdes inte UT kortet. Bara att det inte tar mer än 12 månader

 

När vi sökte så skulle frugans pass, det nya giltiga + hennes gamla pass, skickas in tillsammans med hennes UT-kort. För hennes söner skulle vi bara skicka UT-korten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

scorpio63

Tja, juli- 15 till Februari 16.

Men nu är hon svensk medborgare i alla fall

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru skickade in d. 24. Marts 2016 och fik medborgarskap d. 28. april 2016.

 

Så jag kan kun värre nöjd med Migrationsverkets handläggningstid.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa inte Thailändska passet vid mellanlandningar om ni checkat In på svenska.

Gumman gjorde det och det var på telefonen direkt men när de fick svenska passet så lugnade det ner sig.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Visa inte Thailändska passet vid mellanlandningar om ni checkat In på svenska.

Gumman gjorde det och det var på telefonen direkt men när de fick svenska passet så lugnade det ner sig.

Mellanlandningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

skagersten

Vi har nu väntat sedan april 2015..Ringde förra månaden när det gått ett år och frågade varför det tae så lång tid.Svaret blev att hela migrationsverket är överbelastat och alla måste vänta länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
John Khonken

Dottern skickade in sin ansökan för medborgarskap för ca 3månder sedan. Fick medborgarskapet igår. Mindre än 3 månader är bra. Tack MIG 

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

För ett år sedan så ville min dam ha svenskt pass. Vi hade ju redan gift oss något år innan mitt i en smällkall vintervecka.

Så vi gick in på datorn och fixade det dom ville ha för att hon skulle kunna bli svensk medborgare.

Inom två veckor så var allt klappat och klart!

Så numera så har hon sitt efterlängtade svenska pass.

Konstigt nog så har nästan allt vi företagit oss, vad gäller Migrationsverket, gått över all förväntan. Kan helt enkelt inte klaga.

 

 

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎05‎-‎06 at 20:45, skrev Wanchai:

Frugan och hennes två söner ansökte om svenskt medborgarskap 17 februari 2015, via internet, och fick svenskt medborgarskap 18 april 2016, 1 år och 2 månaders handläggning. Hon fick tillbaka sitt (sina) thailändska pass men inte UT-kortet. Nu vill hon besöka morsan som är i slutet av sin levnad. En tanke som slår mig är hur ska hon komma tillbaka till Sverige trots sitt medborgarskap när hon inte har UT-kortet. Som jag förstår det, måste hon ansöka om svenskt pass för att visa att hon har rätt att resa till Sverige vid återresan eller räcker det med att hon kan uppvisa ett svenskt id-kort?

 

Samma fråga för hennes söner. Vi skickade in deras UT-kort som de inte fick tillbaka. Är det ett måste att söka ett svenskt pass efter medborgarskapet för att resa mellan Sverige och Thailand?

 

 

On ‎2016‎-‎05‎-‎06 at 22:01, skrev erkki:

Tja,

 

Ni måste fixa svenskt pass.

 

Erkki

 

Så är det.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...