Jump to content
IGNORERAD

Skandalösa matpriser på Hua Hins strand får kritik


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det var väl en thailändsk familj som var på semester och brydde sig inte så mycket om kostnaden, men att det skulle bli mångdubbelt mot det dom kunde förvänta sig i värsta fall är väl något som ingen på det här forumet skulle acceptera?

 

Tänk dig att beställa en pizza i sverige utan att kolla priserna innan och dom vill att du ska betala 500 spänn - skulle du snällt betala det då?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    9

  • HuaHindinnge

    6

  • ban99arne

    5

  • mrco

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

 

Klart som korvspad att det är bra, däför borde man även kunna informera regeringen i Sverige när det blir fel på notan här.

 

Det enda priset Reinfeldt är intresserad av är till vilket han kan sitta kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl en thailändsk familj som var på semester och brydde sig inte så mycket om kostnaden, men att det skulle bli mångdubbelt mot det dom kunde förvänta sig i värsta fall är väl något som ingen på det här forumet skulle acceptera?

Tänk dig att beställa en pizza i sverige utan att kolla priserna innan och dom vill att du ska betala 500 spänn - skulle du snällt betala det då?

Så fungerar de mindre taxi friåkarna åtminstone i fjollträsk. Har du hoppat in i en sådan kärra är det bara att betala.
Link to comment
Dela på andra sajter

Så fungerar de mindre taxi friåkarna åtminstone i fjollträsk. Har du hoppat in i en sådan kärra är det bara att betala.

Sant - men lika tråkigt att någon ovetande om de här problemen ska råka illa ut!

 

Men skulle du verkligen betala 5000kr om du hoppade in i en taxi från arlanda till stockholm om du inte har kollat om han har taxameter alternativt glömt bort att fråga efter priset?

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl varken fel eller brottsligt att tjäna pengar.

Men om man tar mångdubbelt betalt för en vara eller tjänst som under likvärdiga förhållanden av en konkurrent kostare en bråkdel. Då är det något som är fel.

Jag har kunder som ringer på en lördag. Och svär ve och förbannelse när dom får fakturan över mina priser för att en polack kunde ha gjort jobben för 20% av kostnaden på måndagen därpå.

Dock faller sig denna jämförelse ganska platt!

Men i alla fall så handlar detta om ifall enstaka näringsidkare eller om myndigheterna tycker att näringsidkarna är en belastning för landets turistindustri. Då är det ett problem.

Man borde naturligtvis om man var intresserad kollat priset först.

Jag sa bara att dom tjänar fett med stålar,lägger inte några värderingar över det. Men fortsätt du och diskutera med dig själv :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl en thailändsk familj som var på semester och brydde sig inte så mycket om kostnaden, men att det skulle bli mångdubbelt mot det dom kunde förvänta sig i värsta fall är väl något som ingen på det här forumet skulle acceptera?

 

Tänk dig att beställa en pizza i sverige utan att kolla priserna innan och dom vill att du ska betala 500 spänn - skulle du snällt betala det då?

 

Allting är ju relaterat till vad konkurrensen säger.

Om någon försöker ta betalt med 500 kronor för en pizza. Så kan man ju med lätthet säga att det är ett rövarpris. Då normalpriset för en pizza är ganska kraftigt mycket mindre. Dock kan det ju som exempel vara rysk kaviar på pizzan vilket kanske motiverar priset?

Dock är alltid rådet att kolla priset för pizzan innan man beställer.

Och vad jag vet hos dom flesta strandresturanger jag varit hos så får man beställa ur en meny där priserna står.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sen var vi i hua hin.

När vi kom ner till stranden landade vi hos en solstols innehavare. Som deklarerade att vi var tvungna att beställa mat för minst en viss summa för att få sitta där. Vi gick vidare och satte oss någon annanstans. Där vi beställde mat för mångsubbla belopp mot vad den första krävde. Dock där vi satt hade dom ingen summa vi var skyldiga att beställa för.

Vill minnas att priserna vi betalade var ok.

Dock såg jag redan då att hua hin var eldorado för Thai som ville tjäna en slant utanför det normala på turister.

Ingen stad jag känner ytterligare lockelse att åka till.

Fick känslan av att hua hin är staden dit charterturisterna inte åker till. Men turisterna är som charterturister.

 

Vad menar du med den markerade raden? Vad var det som du såg som visar att Hua Hin är ett eldorado för dem som vill lura turister? Hur länge var du där? Jag har varit i Hua Hin många gånger och aldrig upplevt att någon har försökt lura mig, varken på stranden, restauranger, barer eller Tuk Tuk förare.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med den markerade raden? Vad var det som du såg som visar att Hua Hin är ett eldorado för dem som vill lura turister? Hur länge var du där? Jag har varit i Hua Hin många gånger och aldrig upplevt att någon har försökt lura mig, varken på stranden, restauranger, barer eller Tuk Tuk förare.

 

// mrco

Allting är ju naturligtvis relativt till vad man tycker är normalt.

Men allting ifrån Krims krams försäljare till strand restaurang som ville styra över vad jag skulle handla eller dyrare priser på annat.

Jag har bostad i Bangkok och utgår naturligtvis från priser som jag anser är normala där eller i Pattaya till exempel.

 

På kvällen var vi ute och åt på en restaurang. Beställde en läsk till maten. Varav när jag dricker ur glaset så visar det sig vara glassplitter från flaskan som spruckit när servitrisen öppnade flaskan.

Jag kräver naturligtvis av säkerhetsskäl en ny läsk. Vilket man hämtar och lägger på ytterligare på notan.

Inga stora pengar alls! Men principen att jag ska betala mer för nånting som är resturangens problem är ju löjligt även om det bara handlar om 25 baht eller vad det va den kostade?.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting är ju naturligtvis relativt till vad man tycker är normalt.

Men allting ifrån Krims krams försäljare till strand restaurang som ville styra över vad jag skulle handla eller dyrare priser på annat.

Jag har bostad i Bangkok och utgår naturligtvis från priser som jag anser är normala där eller i Pattaya till exempel.

 

På kvällen var vi ute och åt på en restaurang. Beställde en läsk till maten. Varav när jag dricker ur glaset så visar det sig vara glassplitter från flaskan som spruckit när servitrisen öppnade flaskan.

Jag kräver naturligtvis av säkerhetsskäl en ny läsk. Vilket man hämtar och lägger på ytterligare på notan.

Inga stora pengar alls! Men principen att jag ska betala mer för nånting som är resturangens problem är ju löjligt även om det bara handlar om 25 baht eller vad det va den kostade?.

 

Så du var där i en dag och blev felaktigt behandlad i en restaurang. Du tycker alltså att det räcker för att bedöma en hel stad som bestående av bedragare?

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Åt på strandet  i Hua Hin i somras. Tyckte att det var billigt. 

 

Var det inte knastrigt med sanden :wink:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Var det inte knastrigt med sanden :wink:

 

Ja, men den var finkornig, så det gick ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting är ju naturligtvis relativt till vad man tycker är normalt.

Men allting ifrån Krims krams försäljare till strand restaurang som ville styra över vad jag skulle handla eller dyrare priser på annat.

Jag har bostad i Bangkok och utgår naturligtvis från priser som jag anser är normala där eller i Pattaya till exempel.

 

På kvällen var vi ute och åt på en restaurang. Beställde en läsk till maten. Varav när jag dricker ur glaset så visar det sig vara glassplitter från flaskan som spruckit när servitrisen öppnade flaskan.

Jag kräver naturligtvis av säkerhetsskäl en ny läsk. Vilket man hämtar och lägger på ytterligare på notan.

Inga stora pengar alls! Men principen att jag ska betala mer för nånting som är resturangens problem är ju löjligt även om det bara handlar om 25 baht eller vad det va den kostade?.

Har råkat ut för det (nästan). Servitrisen tappade min bira i golvet. När hon hämtade en ny fick jag även den på notan. När jag protesterade slapp jag iofs att betala biran efter en del palaver (ångrade det givetvis i efterhand, men det var en principfråga just då), men blev konfronterad av bossen och fick ingen mer service. Kan väl nämna att det var sista besöket på det stället. Vad jag förstår beror det till viss del på att servitrisen hade blivit betalningskyldig själv, men det är ändå trist bemötande.

 

Dock lär man sig att välja sina strider efter sånt här. Det går ju att dricka upp och byta bar :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan, som annars inte har besvär med att bli grinig och fort,

har aldrig ifrågasatt eller snäst av försäljare på stranden eller på andra ställen.

 

Hon tittar upp och säger vänligt och försynt "mai" oavsett om samma försäljare kommer för 117'de gången den dan.

 

Jag försöker vara vänlig på samma sätt ev. med ett överhjärtligt "HEEEJ PÅ DEJ " som om jag aldrig sett dom förut.

Jag ser det som ett sätt att ta seden där jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du var där i en dag och blev felaktigt behandlad i en restaurang. Du tycker alltså att det räcker för att bedöma en hel stad som bestående av bedragare?

 

// mrco

Intressant med folk som antar vad som skrivits. Istället för att faktiskt kommentera det man skriver. :nono:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för diverse dispyter många ggr ,men bara i turistorterna.

Brukar alltid fråga efter priserinnan jag beställer , men denna gång  gick jag in i ett hål i väggen långt från stranden i Patong där 2 mycket unga tjejer jobbade, och beställde en liten öl(singha) ,jojo när när jag skulle betala ville dom ha 119 bath, vägrade betala så dom skulle fråga chefen men dom skulle ha sina 119?bath,slängde till dom en hundring och gick ,vände mig  om för att se reaktionen och det vara glada miner på dom 2,,tyvärr komm dom nog att täna mera pengar på detta viset .Jag går ju aldrig dit igen men vad hjälper det när förmodligen tusentals andra göra varje vecka. :fie:

I Pattaya beställde jag in ett glas rödvin till maten som luktade pyton och smakade fan.fick ett nytt glas vin som var till belåtenhet.

Men på notan skulle jag betala för skiten också vilket jag vägrade. Detta var en rest,.med svensk ägare Servitrisen var riktigt sur på mig, såg att  hon gick bort till en farang (svensken) och pratade, sedan kom hon med nya notan och dängde i bordet ,gissa om jag letade i fickorna efter jämna pengar,hehe

En annan gång skulle jag beställa pizza ,servitrisen kom tillbaks och frågade om jag ville ha ost på pizzan ,naturligtvis sa jag, ok då blir det 55 bath extra.Då fick jag nog och gick.

En del ggr vill dom inte ge tillbaka växelpengarna, sura miner när man påpekar detta.

Det handlar inte om pengar ,det är ändå småpengar men det är principen och att man ogillar att dom försöker blåsa en.

Men detta är nog ett fenomen i turistorterna,i norra thai har jag ALDRIG råkat för detta ,vad jag vet :not_i: 

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du var där i en dag och blev felaktigt behandlad i en restaurang. Du tycker alltså att det räcker för att bedöma en hel stad som bestående av bedragare?

 

// mrco

 

 

 

 

 

Tycker att det du skriver är extremt tydligt och inget man behöver "anta"  :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med folk som antar vad som skrivits. Istället för att faktiskt kommentera det man skriver. :nono:

 

Vad är det jag har antagit? Förstår du inte själv vad du har skrivit i dina tidigare inlägg om Hua Hin. Det vore mer klädsamt om du kunde erkänna att du kanske inte har varit tillräckligt mycket i Hua Hin för att kunna döma ut staden.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det jag har antagit? Förstår du inte själv vad du har skrivit i dina tidigare inlägg om Hua Hin. Det vore mer klädsamt om du kunde erkänna att du kanske inte har varit tillräckligt mycket i Hua Hin för att kunna döma ut staden.

 

// mrco

Det tog tydligen personligt....

Jag upplevde stan så. Är det tillåtet att ha uppfattningar om saker och ting?

 

Var har jag dömt ut staden som så. Hur mycket du än tycker om huahin så ser jag ingen dragelse att åka dit.

Bland annat för att försäljare agerade oetiskt just på stranden ganska exakt nedanför Hilton.

 

Och jag respekterar väl att du inte tycker som jag. Du däremot tycks ta väldigt illa vid dig för att andra inte tycker om Hua Hin på samma sätt som dig. Och gör antaganden om att om jag var där längre så skulle jag minsann ändra uppfattning.

Jag ger mig tusan att det finns andra ställen i Thailand som jag gillar som inte du har så mycket till övers för? Ska jag kritisera dig då för att din åsikt inte är likströmmig med min?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant - men lika tråkigt att någon ovetande om de här problemen ska råka illa ut!

 

Men skulle du verkligen betala 5000kr om du hoppade in i en taxi från arlanda till stockholm om du inte har kollat om han har taxameter alternativt glömt bort att fråga efter priset?

Du har helt rätt men jag och min dåvarande sambo vägrade i Hurgada Eypten och då körde

han in i en gränd och beordrade oss att lämna taxin.Det slutade bra med en stärkande promenad

men blev en av flera anledningar till att jag aldrig sätter min fot i detta landet igen.

Enda ljuspunkten på denna resa var pojkarna som städade rummet,roliga och jättetrevliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock såg jag redan då att hua hin var eldorado för Thai som ville tjäna en slant utanför det normala på turister. Ingen stad jag känner ytterligare lockelse att åka till.

 

 

 

Du får givetvis ha vilken åsikt du vill men jag tycker att man bör ha tillbringat lite mer tid på ett ställe för att kunna bedöma en hel stad. Det första citatet är i mina ögon en utdömning av staden. Du såg ju direkt att den var ett eldorado för Thai som vill lura turister. (jag ser nu att det jag citerat kommer från när Krille citerade dig men det är ju dina ord från ett tidigare inlägg).

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog tydligen personligt.

Jag upplevde stan så. Är det tillåtet att ha uppfattningar om saker och ting?

 

Var har jag dömt ut staden som så. Hur mycket du än tycker om huahin så ser jag ingen dragelse att åka dit.

Bland annat för att försäljare agerade oetiskt just på stranden ganska exakt nedanför Hilton.

 

Och jag respekterar väl att du inte tycker som jag. Du däremot tycks ta väldigt illa vid dig för att andra inte tycker om Hua Hin på samma sätt som dig. Och gör antaganden om att om jag var där längre så skulle jag minsann ändra uppfattning.

Jag ger mig tusan att det finns andra ställen i Thailand som jag gillar som inte du har så mycket till övers för? Ska jag kritisera dig då för att din åsikt inte är likströmmig med min?

 

 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

/Krille

Vi har bevisligen olika syn på att döma ut en stad.

För mig handlar det då om personerna och inte staden som så. Och med stor sannolikhet kommer dom även inte från Hua Hin . Utan kommit dit för att sälja.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bevisligen olika syn på att döma ut en stad.

För mig handlar det då om personerna och inte staden som så. Och med stor sannolikhet kommer dom även inte från Hua Hin . Utan kommit dit för att sälja.

 

Ja, nu kan väl knappast ens du slingra dig längre. He he

Ändrades av oberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar nog inte om att slingra sig.

Jag personligen känner ingen lockelse att åka tillbaka dit helt enkelt.

Detta för att jag upplevde varianter där av det som tråden handlade om. Dock så sa vi tack men nej tack till dessa försäljare.

Jag har åkt till Thailand sen 1991 och har sett både det ena och det andra av Thailand. Det finns platser runt Hua Hin som jag upplever mycket gemytligare. Som Cha Am till exempel. Finns ett gäng stränder som är ganska mysiga.

Stranden vid stan innehöll oseriösa strandstolsförsäljare. Hästar som skiter på stranden och en djävla massa snäckor som man skär sig på.

 

Finns en strand vid ett militärområde söder Om Hua Hin som är helt underbart fin.

 

Sen har jag full respekt för att det finns dom som gillar Hua Hin av en eller annan anledning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får givetvis ha vilken åsikt du vill men jag tycker att man bör ha tillbringat lite mer tid på ett ställe för att kunna bedöma en hel stad. Det första citatet är i mina ögon en utdömning av staden. Du såg ju direkt att den var ett eldorado för Thai som vill lura turister. (jag ser nu att det jag citerat kommer från när Krille citerade dig men det är ju dina ord från ett tidigare inlägg).

 

// mrco

Ja precis. På samma sätt som Pattaya är eldorado för diverse Thaidrägg som ser snabba cash och möjlighet till att blåsa faranger.

Vilket är långt ifrån att döma ut Pattaya eller att påstå att det är normen för alla Thai i Pattaya. Gäller för övrigt för många turister där också.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...