Jump to content
IGNORERAD

1,000 samlades på Phuket - vill ha tillbaka solstolar och försäljning till stränderna


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    36

  • Tamdai

    14

  • Khun Ken

    8

  • MaiChai

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gör han det!!

Till 80%, dessutom Lao/Issan och har for mig en del Khmer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte kan det bal bero pa att han talar flytande Thailandska?

 

 

Nää. Jesus pratade väl samma språk som ...

 

Sluta dumma dig nu, herr Baa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää. Jesus pratade väl samma språk som ...

 

Sluta dumma dig nu, herr Baa.

Va var det for dumt med det? Talar man Thai med en Thailandare uppbar man mycket mer respekt i possitv bemarkelse samt blir mer accepterad i samhallet, och da menar jag av gemene man, inte bara "samhallsfunktionerna!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Djävulens advokat?

Brukar inte du svara pa fragor du fatt? Kallas  i min varld vanlig sund artighet! Vad det kallas i din vet jag inte!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va var det for dumt med det? Talar man Thai med en Thailandare uppbar man mycket mer respekt i possitv bemarkelse samt blir mer accepterad i samhallet, och da menar jag av gemene man, inte bara "samhallsfunktionerna!

 

 

Ja men om farangen pratar en massa skit så är det inte sant, bara för att han är en farang som pratar thai. Hoppas herrn förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar inte du svara pa fragor du fatt? Kallas  i min varld vanlig sund artighet! Vad det kallas i din vet jag inte!

 

 

Blanda inte in artighet med dumhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men om farangen pratar en massa skit så är det inte sant, bara för att han är en farang som pratar thai. Hoppas herrn förstår.

Synd om dig som far det bemotandet, sjalv tycker jag det ar trevligt att stappla fram pa mina tafatta forsok och bli trevligt bemott!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blanda inte in artighet med dumhet.

OK nu borjar ja fatta dina ibland kryptiska inlagg, du tror du ar artig nar du egentligen ar dum, elle tvartom!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det lugnt nu herr Baa.

 

Du är väl inte någon som ska kommentera andra allt för mycket, lynnig som herrn verkar vara.

 

Jag vågar nästan påstå att du påminner lite om mig själv, hehe. Jag tror tom att om vi träffades irl utan att veta om nicket kunde vi kanske komma bra överens. 

 

Måste medge att jag gilar att reta dig.

 

Ta nu tre djupa andetag. Förresten gör det varje gång innan du rör tangenterna.

 

Hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du skall inte tro att dom lever av att bara hyra ut solstolar, Thailändarna är mångysslare, kärringen säljer säkert nånting som mat, frukt eller nått annat , och gubben har säkert ett jobb på kvällen han med. Så nog klarar dom av lågsäsongen utan att svälta..

Hej

 

Så är det nog, dom strandförsäljare jag har blivit vän med har sysslat med lite av varje i en familj, dom har inte bara hyrt ut stolar och sålt öl på stranden, några familjemedlemmar har varit fiskare och haft nät och burar, kör båtturer, kör taxi, säljer t-shirts och saronger, andra har drivit en servering eller haft en vagn på någon gata i stan där dom sålt ex.vis pannkakor, bakad potatis, grillad majs eller frukt.

 

Några i familjen är aktiva på dagen och andra sover då och arbetar på kvällen, men mycket av det dom sysslar med verkar ju ändå vara inriktat på turism så lite säsongsbetonat är det nog ändå.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Där alla har problem så beskriver du hur du skrider in och plötsligt så bjuder de hem dig och bjuder på mat och utflykter och allt trevligt som finns.

 

Inga problem finns och de är naturligtvis alla från ditt Shangrilaa, någonstans i Bortistan.

 

IL, ibland får man en känsla av att du är frälsaren.

 

Nu väntar jag på att du ska kunna mätta alla thailändare som kommer till Sverige inför bärsäsongen med hummer från  västkusten. Din enda insats är naturligtvis att du berört hummern och  läst en välsignelse, på thai, och vips blev de jättemånga.

 

Mvh 

 

Din medmänniska

Hej

 

Ja jag vidhåller att det finns gott om vänliga och sociala strandförsäljare och då inte bara i Thailand utan övriga världen också, det ligger i deras eget intresse att ha bra kontakt med sina kunder, bjuder man på sig själv och ser dessa försäljare som jämnlika medmänniskor och inte som lägre ställda tjänstejon så ökar chansen till ett bra utbyte för båda parter betydligt, kan man sen kombinera det med språk o.s.v är succen inte långt borta.

 

Själv brukar jag t.ex agera som tolk åt både uthyrare, restaurangägare och strandförsäljare när dom och deras kunder inte lyckas förstå varandra, detta brukar uppskattas av både säljare och kunder, ibland förmedlar jag kontakter till fisketurer, båtuthyrning och liknande.

 

Tror man att dom som jobbar på stranden är lurendrejare och gangsters och man ska bli uppkörd och lurad redan innan man går till stranden så får man nog lätt en dålig attityd själv, sen blir det kanske nog lätt så att man uppfattas som lite dryg, grinig, negativ, snål och besvärlig och då tycker kanske strandförsäljaren att det är ok att plocka just den turisten på lite extra pengar.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte kan det bal bero pa att han talar flytande Thailandska?

 

Flytande Thailändska vet jag inte men han brukar hävda att han pratar flytande Lao. Det är ett snarlikt språk, men det är inte thailändska...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytande Thailändska vet jag inte men han brukar hävda att han pratar flytande Lao. Det är ett snarlikt språk, men det är inte thailändska...

Tja, nu klarar han sakert att forklara sjalv, men da vi traffats ar det ju mest svenska. dock har jag inga som helst tvivel pa hans Thaikunskap av det jag snappat upp nar han tilltalar Thailandare.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många glömmer att uthyrare/försäljare skall dra in hela årslönen på turistsesongen.

Att gå hemma i byn utan jobb föder man inte fru och barn på.

Alla måste ju leva hela året och människor kan inte gå i ide när turisterna inte finns.

 

På senare år har jag betalt 50tbh för solstolar i Karon med liggmodell och jomtien med sittmodell.

På jomtien beach varierar priserna beroende på vilken uthyrare man går till

 

Born41.

 

Alltså, jag har inte upplevt att solstolarna försvinner från stranden under lågsäsong. Lika många stolar och parasoller brukar det vara fast givetvis mindre turister som nyttjar dem.

 

Att de är mångsysslare och kör en grillvagn på kvällen eller tar ett par rundor för tuk-tuk maffian är ju självklart. Det gäller ju att flasha med rikedom när man är hemma under songkrahnveckan.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Flytande Thailändska vet jag inte men han brukar hävda att han pratar flytande Lao. Det är ett snarlikt språk, men det är inte thailändska...

Hej

 

Jag pratade hyfsad Thailändska som ung eftersom min dåvarande fru var ifrån Petchabun, där talade en stor majoritet Thailändska och ett fåtal Lao.och vi vistades ju på landsbygden där helt utan kontakt med utlänningar, så det var bara att prata Thai eller bli helt isolerad.

 

Men sedan mitten på nittiotalet har jag har ju vistats i norra delen av Isaan och där pratar inte i princip någon Thailändska så här blir det bara Lao (Isaan), detta har inneburit att jag nu pratar bättre Lao än Thai, jag har nästan helt slutat använda Thai och det har fått till följd att jag börjar glömma bort en del av den, förmodligen går den att väcka till liv men det finns inget behov av det eftersom jag nästan aldrig umgås med folk som pratar Thai. 

 

Men med Lao är det precis tvärtom, det språket används ju flitigt och byggs på mer och mer för varje år, så numera pratar jag Lao även på turistorter vid havet och i Bangkok, detta förvånar många Thai men roar samtidigt dessa, dom man möter som pratar Lao uppskattar verkligen detta.

 

Reser man sen runt i landet så träffar man folk ifrån Isaan överallt, i städer, på stränder, i taxin, på bussen, på hotell, i affärer, på restauranger och gatukök, jag är då helt övertygad om att språket det hjälper mig att få många vänner, bli trevligt bemött, få bra priser, få kontakter och möjlighet till lite annorlunda upplevelser.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Va var det for dumt med det? Talar man Thai med en Thailandare uppbar man mycket mer respekt i possitv bemarkelse samt blir mer accepterad i samhallet, och da menar jag av gemene man, inte bara "samhallsfunktionerna!

 

Så är det väl i alla samhällen, behärskar du språket så blir du bemött på ett bättre

 

sätt än om du inte har besvärat dej med att åtminstone försöka.

 

Det har jo friskt diskuterats i en annan tråd om thaikvinnors svenskautbildning

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag har inte upplevt att solstolarna försvinner från stranden under lågsäsong. Lika många stolar och parasoller brukar det vara fast givetvis mindre turister som nyttjar dem.

 

Att de är mångsysslare och kör en grillvagn på kvällen eller tar ett par rundor för tuk-tuk maffian är ju självklart. Det gäller ju att flasha med rikedom när man är hemma under songkrahnveckan.

Då har du inte varit i Phuket under lågsäsong, först efter ryss invasionen har det börjat dyka upp stolar under lågsäsong..
Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du inte varit i Phuket under lågsäsong, först efter ryss invasionen har det börjat dyka upp stolar under lågsäsong..

 

Det är visserligen 3 år sedan sist jag var där under lågsäsong-juni månad räknas väl fortfarande dit?

 

Då fanns det gott om solstolar i Patong iallafall med tillhörande uthyrare.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är visserligen 3 år sedan sist jag var där under lågsäsong-juni månad räknas väl fortfarande dit?

 

Då fanns det gott om solstolar i Patong iallafall med tillhörande uthyrare.

Sa ar det, har sett stort sett lika dant ut aret runt, bara antalet turister som varierat.  Samma sak inne pa Bangla (om nu det skulle vara en matstation), barerna oppna, bara antalet "servitriser" som skiljer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa ar det, har sett stort sett lika dant ut aret runt, bara antalet turister som varierat.  Samma sak inne pa Bangla (om nu det skulle vara en matstation), barerna oppna, bara antalet "servitriser" som skiljer!

 

Det skall väl tilläggas att han inte hade ställt ut alla solstolarna, det fanns ett gäng som var staplande inne bland trädraderna. Men nog fan bedrivs verksamheten året runt.

 

...och på barerna är man ju än mer "hansum man" under lågsäsongen...

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...