Jump to content
IGNORERAD

Fyra pitbulls attackerade kvinna i Prachuap Khiri Khan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Här uppe löser många Thaiare problemet enkelt. Det läggs ut förgiftat kött nattetid. Mycket vanlig lösning. Har även hänt att hundar som skäller för mycket nattetid inne på

tomter har hittats döda på morgonen utan anledning. Bra eller dålig lösning...döm själva!

Hej

 

Tyvärr drabbar utlagt gift både oskyldiga hundar, katter och andra vilda köttätare.

 

Det bästa är att avliva eller byta den hund som faktiskt anfaller och biter människor mot en hink eller balja i plast.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 522
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    124

  • Tallviking

    40

  • Lappen

    37

  • Baa

    29

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Tyvärr drabbar utlagt gift både oskyldiga hundar, katter och andra vilda köttätare.

 

Det bästa är att avliva eller byta den hund som faktiskt anfaller och biter människor mot en hink eller balja i plast.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

I plast till o med :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna inte öppet mål till hundlobbyn genom att prata om "kamphundar"

 

Förbjud farliga hundraser var det.

 

Inte enskilda hundägare med tillhörande hundar som redan bitit ihjäl någon - för då är det för sent.

Förbjud de raser som expertis kommer överens om är potentiellt farliga och ge tunga straff för de som ändå anskaffar dom.

 

Vilket straff man ska utdöma till de som från flera meters håll filmar en pitbull som "tycker om en baby", vet jag knappt.

Med tanke på vad snabbt det kan gå innan babyn är en död baby med knäckt nacke och avsliten halspulsåder

är kastration utan bedövning ett för lindrigt straff.

 

Folk som tycker det är av pedagogisk värde att visa upp sådana videor, bör även de för evigt förbjudas innehav

av hundar större än tax. De har tydligt demonstrerat sin inkompetens vad angår riskbedömning.

 

Alla raser är potentiellt farliga om dom uppfostras fel. Vad är det som icke hundägare inte förstår här? Janne har på ett ypperligt sätt förklarat detta i en sisådär 50 inlägg bara i denna tråden.

 

Sedan gör givetvis en liten hund inte lika stor skada men mot ett barn behöver inte hunden vara speciellt stor för att skada ett barn allvarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, nu är det väl så att expertisen är överens om att alla hundraser är potentiellt farliga. Det kan för övrigt nämnas att detta gäller även hästar. Dock i betydligt större omfattning. Även nötboskap har ett värre "track record" än hundar vad gäller antal dödade människor. 

 

För att inte tala om "fruar" ! :whistle:

 

Skall vi avliva alla fruar kanske för säkerhets skull ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, nu är det väl så att expertisen är överens om att alla hundraser är potentiellt farliga. Det kan för övrigt nämnas att detta gäller även hästar. Dock i betydligt större omfattning. Även nötboskap har ett värre "track record" än hundar vad gäller antal dödade människor. 

 

Jag kanske haft tur men det är ytterst sällan jag träffar på lösspringande hästar och kor här i Bangkok.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla raser är potentiellt farliga om dom uppfostras fel. Vad är det som icke hundägare inte förstår här? Janne har på ett ypperligt sätt förklarat detta i en sisådär 50 inlägg bara i denna tråden.

 

Sedan gör givetvis en liten hund inte lika stor skada men mot ett barn behöver inte hunden vara speciellt stor för att skada ett barn allvarligt.

Det handlar knappast om att folk inte förstår utan att folk har en helt annan uppfattning än dom självutnämnda experterna i tråden (hundägarna), en hund, oavsett ras kan vara farlig i olika nivåer och hundägaren kan till viss del styra detta beroende hur han sköter och tar hand om sin hund.

 

Vissa raser är svårare att ta hand om och kräver mer kunskap och tålamod av hundägaren.

 

Vissa raser (kamphundar) är framavlade för att fightas och döda och om ägaren inte är en "expert"  så är det lätt att det går snett, och när det går snett med dessa odjur så är det stor chans att skadorna blir bra mycket värre än med en "icke kamphund"...

 

Ser ingen som helst anledning till att dessa monsterhundars existens oavsett ägare...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag kanske haft tur men det är ytterst sällan jag träffar på lösspringande hästar och kor här i Bangkok.

 

/ SatanG

 

Nu hjälper det inte så mycket om vi skulle förbjuda alla hundar i Sverige.

Du skulle nog fortfarande se lika få hästar och kor i BKK, och lika många lösspringande hundar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar knappast om att folk inte förstår utan att folk har en helt annan uppfattning än dom självutnämnda experterna i tråden (hundägarna), en hund, oavsett ras kan vara farlig i olika nivåer och hundägaren kan till viss del styra detta beroende hur han sköter och tar hand om sin hund.

Vissa raser är svårare att ta hand om och kräver mer kunskap och tålamod av hundägaren.

Vissa raser (kamphundar) är framavlade för att fightas och döda och om ägaren inte är en "expert" så är det lätt att det går snett, och när det går snett med dessa odjur så är det stor chans att skadorna blir bra mycket värre än med en "icke kamphund"...

Ser ingen som helst anledning till att dessa monsterhundars existens oavsett ägare...

Hmmm låter motstridigt.

Man ska vara expert för att handha dessa raser.

Men inte ens experter är berättigade att handha dessa raser enligt dig.

Vilken expertis besitter du själv som kan uttala dig om detta så säkert?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

X

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar knappast om att folk inte förstår utan att folk har en helt annan uppfattning än dom självutnämnda experterna i tråden (hundägarna), en hund, oavsett ras kan vara farlig i olika nivåer och hundägaren kan till viss del styra detta beroende hur han sköter och tar hand om sin hund.

 

Vissa raser är svårare att ta hand om och kräver mer kunskap och tålamod av hundägaren.

 

Vissa raser (kamphundar) är framavlade för att fightas och döda och om ägaren inte är en "expert"  så är det lätt att det går snett, och när det går snett med dessa odjur så är det stor chans att skadorna blir bra mycket värre än med en "icke kamphund"...

 

Ser ingen som helst anledning till att dessa monsterhundars existens oavsett ägare...

 

Tja, vilka som är experter på hundar utav hundägare och dom som aldrig haft eller uppfostrat är ju rätt enkelt att svara på.

 

Vilken ras är det du kallar monsterhundar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här uppe löser många Thaiare problemet enkelt. Det läggs ut förgiftat kött nattetid. Mycket vanlig lösning. Har även hänt att hundar som skäller för mycket nattetid inne på

tomter har hittats döda på morgonen utan anledning. Bra eller dålig lösning...döm själva!

 

Ja det är en typiskt thailösning för då slipper man ta en konfrontation ansikte mot ansikte. Detsamma gäller bilkörning, thai kan vara hur trevliga som helst face to face men bakom mörka bilrutor kommer aggressionerna fram. Satan till aggressiva människor bakom ratten är svåra att hitta, tur man är likadan :-) Att en thai skulle ha förståelse för ens argumentation angående deras hundar ser jag som en utopi och det bidrar antagligen till att vissa hellre häller ut gift. iom detta går det eventuellt behålla grannsämjan då bevis om vem som gjort det kan hållas dolt och därmed blir det mindre konfrontation. Har man däremot snackat allvar med grannen och dennes hund sedan dödas får man nog hålla en jävla koll över axeln under decennier framåt. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, vilka som är experter på hundar utav hundägare och dom som aldrig haft eller uppfostrat är ju rätt enkelt att svara på.

 

Vilken ras är det du kallar monsterhundar?

 

Tja, du är säkert expert på din hund.

 

Ok, skulle väl kanske skrivit kamphundar, det blev tydligen för krångligt att göra den associationen.

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hjälper det inte så mycket om vi skulle förbjuda alla hundar i Sverige.

Du skulle nog fortfarande se lika få hästar och kor i BKK, och lika många lösspringande hundar.

 

Javisst, men det innebär ju inte att man inte kan vara emot det. Dessutom handlade ju tråden om kamphundar i Thailand.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du är säkert expert på din hund.

 

Ok, skulle väl kanske skrivit kamphundar, det blev tydligen för krångligt att göra den associationen.

 

 

Taxar är avlade för att väldigt aggresivt jaga i olika typer av gryt

 

Skall dom avlivas ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Javisst, men det innebär ju inte att man inte kan vara emot det.

 

/ SatanG

 

Nä, det har du rätt i.

 

Sverige känns ändå som ett icke-problem i detta fallet, även om en attack är en för mycket.

Fast en ilsken schäfer är nog inte heller att leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du är säkert expert på din hund.

 

Ok, skulle väl kanske skrivit kamphundar, det blev tydligen för krångligt att göra den associationen.

 

 

Hundar, pluralis.  Jag anser mig vara väldigt duktig på hundar då jag uppfostrat Leonberger, Rotweiler, Ridgeback samt inte att glömma bort kinesisk nakenhund i mitt vuxna liv. Utav dessa raser är det nakenhunden som varit mest reserverad och den vi fått jobba mest med för att bli social. En google på dessa raser skulle knappast gett det resultatet.

 

Denna debatt är ju lika tröttsam nu som den var på 80 talet när Rotweiler kallades mördarhund var och varannan vecka i kvällstidningarna. Idag är Rotweilerns problem tydligen borta eftersom detta inte är en Kamphund utan vakthund. 

 

Hur tänker du dig att ett förbud skulle i verkligheten? Skall polisen slå på blåljuset och skjuta av hundar av rasen Amstaff när dom ser den? Eller skall befintliga hundar få finnas kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm låter motstridigt.

Man ska vara expert för att handha dessa raser.

Men inte ens experter är berättigade att handha dessa raser enligt dig.

Vilken expertis besitter du själv som kan uttala dig om detta så säkert?

 

Det är väl bra om man är expert oavsett vilken ras man har, det jag menar är att en kamphund med fel ägare är bra mycket farligare än en vanlig hund med fel ägare.

 

Även om hundägaren är en expert så kan givetvis hunden få ett spel och balla ur av någon anledning och ge sig på ägaren eller någon annan och en kamphund som är framavlad för att fightas ställer givetvis till med avsevärt mer skada än andra hundar.

 

Jag är ingen expert på hundar, till skillnad från dig, trots det har jag en åsikt, och sunt furnuft säger mig att en kamphund när eller om den blir aggresiv och anfaller så är den riktigt jävla farlig jämfört med en vanlig hund, håller du inte med om det?

 

Det finns liksom en anledning till att vissa raser används som kamphundar och andra inte.

 

Pga av denna tråd såg jag faktiskt en dokumentär i ämnet igår som var ganska intressant, den killen verkade rätt duktig på hundar, kanske till och med slår dig på fingrarna i ämnet, nja, vid närmare eftertanke gör han nog inte det :fie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=yKHznwVTxYg

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Taxar är avlade för att väldigt aggresivt jaga i olika typer av gryt

 

Skall dom avlivas ?

Sen när tillföll taxar kategorin kamphundar och varför frågar du mig om dom skall avlivas?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hundar, pluralis.  Jag anser mig vara väldigt duktig på hundar då jag uppfostrat Leonberger, Rotweiler, Ridgeback samt inte att glömma bort kinesisk nakenhund i mitt vuxna liv. Utav dessa raser är det nakenhunden som varit mest reserverad och den vi fått jobba mest med för att bli social. En google på dessa raser skulle knappast gett det resultatet.

 

Denna debatt är ju lika tröttsam nu som den var på 80 talet när Rotweiler kallades mördarhund var och varannan vecka i kvällstidningarna. Idag är Rotweilerns problem tydligen borta eftersom detta inte är en Kamphund utan vakthund. 

 

Hur tänker du dig att ett förbud skulle i verkligheten?

 

Skall polisen slå på blåljuset och skjuta av hundar av rasen Amstaff när dom ser den?

 

Eller skall befintliga hundar få finnas kvar?

Woow, flera hundar.

 

Finns säkert några bra regler/lagar som man skulle kunna införa från någon av dom 9 länderna nedan som redan har förbud/restriktioner.

 

 

"Av 16 europeiska länder har nio förbud eller restriktioner mot kamphundar, till exempel american staffordshire terrier, pitbull, mastiff, tosa, dogo argentino, fila brasiliero, rottweiler."

 

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.407425-minister-vill-forbjuda-kamphundar

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan håller ni på än å tjafsar???

 

Lägg ner är ett gott tips för ingen kommer å vinna

 

Alla är lika envisa

 

Orka ödsla energi på att förklara för en som inte fattar nått

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra om man är expert oavsett vilken ras man har, det jag menar är att en kamphund med fel ägare är bra mycket farligare än en vanlig hund med fel ägare.

 

Även om hundägaren är en expert så kan givetvis hunden få ett spel och balla ur av någon anledning och ge sig på ägaren eller någon annan och en kamphund som är framavlad för att fightas ställer givetvis till med avsevärt mer skada än andra hundar.

 

Jag är ingen expert på hundar, till skillnad från dig, trots det har jag en åsikt, och sunt furnuft säger mig att en kamphund när eller om den blir aggresiv och anfaller så är den riktigt jävla farlig jämfört med en vanlig hund, håller du inte med om det?

 

Det finns liksom en anledning till att vissa raser används som kamphundar och andra inte.

 

Pga av denna tråd såg jag faktiskt en dokumentär i ämnet igår som var ganska intressant, den killen verkade rätt duktig på hundar, kanske till och med slår dig på fingrarna i ämnet, nja, vid närmare eftertanke gör han nog inte det :fie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=yKHznwVTxYg

 

Nu vart det ju nästan komiskt. Cesar Milan är hund världens största förespråkare av just Pitbull Han hade tidigare en Pitbull vid namn Daddy som var med i alla hans program och lugnade alla andra hundar. Hans nuvarande Pitbull heter Junior. Och Daddy har tyvärr gått hädan av ålderskäl.

Du kanske skulle titta en del på hans videos så kanske du lär dig ett och annat om att Pitbull inte är som du vill framställa dom som.

 

Vad gäller mig så har jag aldrig benämnt mig som expert. Men då jag har haft/har flera hundar. Samt jobbat med hundar professionellt som militär hundförare tidigare. Ger mig en viss insikt i hur hundar fungerar.

Det är dock fantastiskt att du utifrån att läsa några artiklar tydligen vet mer om just Pitbull än Cesar Milan. :) som du hänvisar till som källa .. :wink:

 

Edit: Apollo (rottweilern) har adopterats av Cesars son.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när tillföll taxar kategorin kamphundar och varför frågar du mig om dom skall avlivas?

En tax är mera bitbenägen. Dom har ca 300 kilo i käften. Så skadorna om en tax biter blir ganska omfattande.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när tillföll taxar kategorin kamphundar och varför frågar du mig om dom skall avlivas?

 

Därför att kamphundar definieras som hundar avlade för att just göra vissa saker på grund av sitt beteende

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En tax är mera bitbenägen. Dom har ca 300 kilo i käften. Så skadorna om en tax biter blir ganska omfattande.

Hej

 

Jag tror ändå att dom flesta skulle föredra att bli anfallna av en tax än en pitbull.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du faktiskt at och ge dig i din verklighetsfrånvända retorik.

Jag har aldrig påstått att Satan har dålig koll på sina barn.

 

Och ärligt talat är jag nu jävligt trött på alla djävla idi*ter som inte klarar av att läsa innantill!

 

I Thailand har du 2 val. Göra nånting åt hunden själv. (prata med ägaren, mörda hunden eller något annat sätt som du anser löser ditt problem)

I annat fall är det tyvärr så att du får hålla dina barn borta.

Jag försvarar inte dessa hundar och ägare ett skit.

Det är nånting du fått för dig. Men däremot så anser jag att ett förbud av "kamphundar" är bara en illusion av säkerhet. Det finns mycket annat som man kan ta till som löser problemet på andra sätt.

I Thailand hr saker en helt annan dynamik. Och är ännu mera komplicerat.

 

Jag bor i ett villaområde med ca 70 hus i Nongprue och vi hade 20-25 vildhundar som vistades i - och i anslutning till vårt område.

Hundarna välte bl a soptunnor utanför husen för att leta mat.

 

Vi var några husägare som gjorde en anmälan till kommuen för ca en månad sedan och idag är området helt fritt från lösspringande hundar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...