Jump to content
IGNORERAD

Thailands bilförsäljning har sjunkit med 40% enligt Toyota


MPR Nyheter

Recommended Posts

(Reuters) - An incentive program for first-time car buyers in Thailand has backfired with more than 100,000 indebted consumers defaulting, leaving the big global manufacturers that dominate Southeast Asia's largest auto market struggling to defend their margins.

 

http://www.reuters.com/article/2013/09/22/us-Thailand-autos-idUSBRE98L0JJ20130922

Sag att MrATM redan svarat korrekt pa detta.

 

HaHa, man skulle kunna tro det, men med Thailandsk logik blir bilarna i stallet dyrare eftersom det ar fler som ska dela pa kakan!

 

 

Att det ryktats en massa om uteblivna betalningar med de upp till 100 000 THB kommer sig manga ggr av missforstand da man inte kopt en bil som gav 100 000 utan en model som gav betydligt mindre i skatterabatt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    7

  • Moritz

    5

  • Baa

    2

  • Moipenyang

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När ska politiker lära sig att all subventionering bara leder till dyrare hus, dyrare bilar, dyrare hantverkare... inte fan låter hantverkare eller bilförsäljare eller städfirmor konsumenten få behålla hela kakan...så dumma är dom inte! Slopa allt vad bidrag och subventioner heter. Exv. Jordbruksstödet i EU kostar miljarder euro bara för att fylla på ett antal redan rika storbönders bankkonton. Ren idi*ti. 

Link to comment
Dela på andra sajter

När ska politiker lära sig att all subventionering bara leder till dyrare hus, dyrare bilar, dyrare hantverkare... inte fan låter hantverkare eller bilförsäljare eller städfirmor konsumenten få behålla hela kakan...så dumma är dom inte! Slopa allt vad bidrag och subventioner heter. Exv. Jordbruksstödet i EU kostar miljarder euro bara för att fylla på ett antal redan rika storbönders bankkonton. Ren idi*ti. 

 

Rut och rot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen köpte jag själv en bil åt frun under det där programmet, men den hade blivit köpt ändå och det hindrar inte att jag tycker det var megaidi*tiskt på multipla plan! Ännu ett bevis på att Thaksin är en marknadsekonomins pajas och inte alls en särskilt slipad affärsman. (Vi får väl se om det kommer några pengar, det påstås vara jäääättenära nu...)

 

Det gav inte stöd åt några speciellt behövande direkt, utan sådana som jag som har råd ändå och pappas pojke/flicka som får en 18 års present. Bonden som åker skruttig pickis kunde inte köpa - det måste vara första bil! Att många som egentligen inte haft råd också har satt sig i skuld och hamnar i problem är jag övertygad om. Många har säkert lagt sig på långa leasingtider för att få råd och lagt lägsta möjliga handpenning. Sedan är det oftast annuitet också, så räntorna betalas mer i början än mot slutet, så om dom vill lösa leasingen för att kunna sälja är dom nästan skyldiga hela beloppet fortfarande. Som lök på laxen får dom inte rabatten heller om dom säljer, men värdet på bilen är likförbannat lägre p g a rabatten. Taskigt läge!

 

Thailand har verkat ha haft höga priser på begagnade bilar, bra andrahandsvärden, tack vare att underhåll och reparationer är förhållandevis billiga och det finns gott om folk som har sämre ställt och inte har haft råd med nytt. Sedan kom PT's genidrag! Luften gick totalt ur begagnatmarknaden, det är helt riktigt att det går att göra klipp nu! Jag har själv en annan bil som skall säljas av och nu kommer det surt tillbaks - den är mindre värd nu! Tack Yuckling så jävla mycket! Regeringar ska inte peta i marknaden, vare sig det gäller ris eller bilar. Dom skall sätta ramarna, se till att lagar och regler följs, det är allt.

 

Tänk er att ni är handlare av begagnade bilar och sitter på ett lager av bilar för ett antal miljoner som plötsligt förlorat mer i värde än ni normalt har i vinstmarginal på varje affär... tänk ett tag... nå, hur känns det? Lite bittert, kanske?

 

Sedan har jag en egen teori om bevekelsegrunderna som PT hade för det där programmet. Apropå att somliga blivit lurade alltså... och andra inte... Detta var inte alls tänkt som ett "stöd" riktat till stackars thailändska bilkonsumenter, enligt min mening. Inte enbart i alla fall. Jag tror nämligen att detta var PT-regeringens sätt att be om ursäkt och kompensera bilföretagen för sin taffliga hantering av översvämningarna tidigare. Det gällde att se till så dom inte drar iväg till mera torra trakter. Till exempel Honda stod ju still i över sex månader eller nåt, vill jag minnas. Så skattebetalarna fick pröjsa för den klantigheten en gång till! Jag menar, gissa vart vinsterna skickas? Läs dom där artiklarna där bildirektörer uttalar sig. Är det någon av dom som beklagar sig över att det blev en dip i efterfrågan efter boomen med förstabilsprogrammet? Dom skyller nog på helt andra faktorer, eller har jag fel? Dom vill ju inte kritisera snälla jultomten som kom med godis!

 

Det enda goda jag kan säga om detta program är väl att jag hittills inte hört något om några massiva mutskandaler i det, men det kanske finns det också.

 

Nån som vill köpa en begagnad bil... förresten... ??? Billigt... snyft...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rut och rot?

Är man indoktrinerad kommunist eller Socialdemokrat. Så lär man väl aldrig utnyttja svart arbetskraft eller beställa hantverkshjälp över huvudtaget. Detta förutsätter naturligtvis att man ej äger fastighet.

Snarare är risken större att man jobbar i byggbranschen. Och tidigare utfört svart arbete?

Då gillar man naturligtvis inte Rot och rut. Då det ger ett avbräck i den personliga plånboken.

Dock är faktum att dessa bidrag har stoppat större delen av den svarta sektorn i dessa brancher. Vilket gör att skatteverket får in dom pengarna med råge vad det kostar i intäkter.

Om du tycker detta är dåligt är det bara att opponera dig. Men Rot och rut är själv betalande.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man indoktrinerad kommunist eller Socialdemokrat. Så lär man väl aldrig utnyttja svart arbetskraft eller beställa hantverkshjälp över huvudtaget. Detta förutsätter naturligtvis att man ej äger fastighet.

Snarare är risken större att man jobbar i byggbranschen. Och tidigare utfört svart arbete?

Då gillar man naturligtvis inte Rot och rut. Då det ger ett avbräck i den personliga plånboken.

Dock är faktum att dessa bidrag har stoppat större delen av den svarta sektorn i dessa brancher. Vilket gör att skatteverket får in dom pengarna med råge vad det kostar i intäkter.

Om du tycker detta är dåligt är det bara att opponera dig. Men Rot och rut är själv betalande.

 

Sköna spillda krafter.

Jag undrade helt enkelt om motståndet mot allehanda bidrag och subsidier även innefattade rut och rot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...