Jump to content
IGNORERAD

Registrering av uppehållsort


gst

Recommended Posts

Vad ska man till stranden och göra?

Där finns ju varken solstolar, mat eller dryck! :crazy:

Du kan ju alltid hyra en jetski, dessa utgor ju ingen fara for landets sakerhet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    21

  • Mr Ning Ning

    8

  • frogfish

    7

  • hakancnx

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Jag har sedan tidigare en sånt här fodral till passet som skyddar lite, kommer dock aldrig släpa med mig passet till stranden eller ut på kvällen ändå.

Har en passkopia i fickan och det är enbart för att vissa nattklubbar kräver pass för att man skall få komma in.

 

attachicon.gifIMG_1725.jpg

Hade ju varit en idé, just nu har jag en halsväska som är avpassad för pass och pengar. Men den är inte songkran-resistent (vattentät). ;)

Ska snoka lite efter en vattentät variant när jag kommit ner. Tänkte inte ens på det när jag köpte denna, men en zip-lock påse borde ju duga i nödfall. Dom delade väl ut sådana på flygplatsen gratis åxå.

 

Ang registreringen så tycker jag den hade blivit slöare nu, var ju ett jäkla klottrande på första resan. Nu sätter jag bara en kråka på kortet i bästa fall och så tar dom en kopia på pass och ibland på visakortet.

Eller skickar gumman, det går fortare i alla fall. Vissa pratar förvånansvärt lite Engelska för att jobba på hotell. Men det var ju lite norröver jag hade det problemet, gubben snackade inte ett enda ord Engleska, inte dom på 7/11 heller eller kassan på Big C. Men då hade jag aldrig passet med mig, en kopia på pass var ju med men det såg ju inte ut att vara tillräckligt.

 

Nu är ju frågan hur ofta man blir stoppad på stan, när jag är på resa så är den såklart med (fast inte när vi åkte hem till henne)... Jag har då inte blivit stoppad än, men då blir ju det intressanta hur mycket trassel ett förlorat pass ställer till det i jämförelse med 2.000Baht i böter. Det är ju bara åka hem på ett provisoriskt, lite buttert om det sker första veckan på 3 månaders trippen.

 

Men det är väl bara slänga passet i handväskan, jag får ju ändå inte gå nånstans utan att hon följer med. Och dit hon går så följer handväskan och telefonen med... Nästan säkrare att pilla fast passet på telefonen när jag tänker närmare efter för den sover hon ju med åxå. :)

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ju varit en idé, just nu har jag en halsväska som är avpassad för pass och pengar. Men den är inte songkran-resistent (vattentät). ;)

Ska snoka lite efter en vattentät variant när jag kommit ner. Tänkte inte ens på det när jag köpte denna, men en zip-lock påse borde ju duga i nödfall. Dom delade väl ut sådana på flygplatsen gratis åxå.

 

Ang registreringen så tycker jag den hade blivit slöare nu, var ju ett jäkla klottrande på första resan. Nu sätter jag bara en kråka på kortet i bästa fall och så tar dom en kopia på pass och ibland på visakortet.

Eller skickar gumman, det går fortare i alla fall. Vissa pratar förvånansvärt lite Engelska för att jobba på hotell. Men det var ju lite norröver jag hade det problemet, gubben snackade inte ett enda ord Engleska, inte dom på 7/11 heller eller kassan på Big C. Men då hade jag aldrig passet med mig, en kopia på pass var ju med men det såg ju inte ut att vara tillräckligt.

 

Nu är ju frågan hur ofta man blir stoppad på stan, när jag är på resa så är den såklart med (fast inte när vi åkte hem till henne)... Jag har då inte blivit stoppad än, men då blir ju det intressanta hur mycket trassel ett förlorat pass ställer till det i jämförelse med 2.000Baht i böter. Det är ju bara åka hem på ett provisoriskt, lite buttert om det sker första veckan på 3 månaders trippen.

 

Men det är väl bara slänga passet i handväskan, jag får ju ändå inte gå nånstans utan att hon följer med. Och dit hon går så följer handväskan och telefonen med... Nästan säkrare att pilla fast passet på telefonen när jag tänker närmare efter för den sover hon ju med åxå. :)

Jag har ett allroundfodral Aquapac som jag är mycket nöjd med.

Klarar vattentryck ner till fem meter.

 

Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå, men jag uppfattade att du menade att det aldrig var några kontroller. den här förändringen genomförs ju nu, och än så länge enbart i Hua Hin om jag fattat rätt. Många befarar dock att de striktare reglerna kommer att genomföras i hela Thailand, och frågan är ju vad som händer då, både med skyldigheten att visa pass, och att registrera vilken provins man befinner sig i.

I normala fall behöver du inte registrera något. Du registrerar när du kommer till Thailand på arrivalcard. Då är du registrerad.

Bor du på hotell, kondo eller hyr av någon husägare så registrerar dom åt dig, du behöver inte bry dig ett skit om det.

 

Om du åker och hälsar på bekanta så är det väl lite osäkrare vad som gäller. Frågan om det inte ligger på husägaren. Detta skiter jag i och jag tror inte att immigration kommer att ha spioner ute för att se om du slarvar med detta.

 

Problemet är att ha med passet. Inte så kul att dra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har fått visa sitt pass för polisen? Jag själv har aldrig behövt det och då har jag suttit som passagerare flera gånger i fordon som blivet stoppade av polisen för böter mm.

Säg att jag som passagerare ungefär blivit stoppad i kontroller 20 ggr. I 2-3 fall har jag visat passet. I 2 fall har jag inte haft passet med mig och följdaktligen inte kunnat visa det. De har då ställt några frågor till mig och frugan eller svågern som körde en gång, sedan har vi fått åka. Övriga gånger har de tittat på min genomhederliga nuna och med ett leende visat att allt är ok.

 

Då har jag undantagit 80-talet då man blev stoppad i riktiga kontroller och fick visa pass och bli filmad så fort man åkte söderöver.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

I normala fall behöver du inte registrera något. Du registrerar när du kommer till Thailand på arrivalcard. Då är du registrerad.

Bor du på hotell, kondo eller hyr av någon husägare så registrerar dom åt dig, du behöver inte bry dig ett skit om det.

 

Om du åker och hälsar på bekanta så är det väl lite osäkrare vad som gäller. Frågan om det inte ligger på husägaren. Detta skiter jag i och jag tror inte att immigration kommer att ha spioner ute för att se om du slarvar med detta.

 

Problemet är att ha med passet. Inte så kul att dra på.

 

Idag regsitrerar jag själv inget, utom det jag skriver på arrival kortet. Frågan är ju vad som kommer att krävas.

 

Om jag t ex skriver hembyn på arrival kortet, sedan åker på en rundtur. I bästa fall bor jag på hotell, och de sköter registreringen? Behöver jag sedan registrera om mig när jag kommer tillbaka till byn?

 

Jag fattar inte riktigt hur det är tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En jävligt dum regel isf.Ska de följa en var helst man är,har man fått visum att besöka landet så innebär det väl att man är betrodd att vistas där.Förstår inte varför de ska veta exakt var man befinner sig?

 

 

Man får köra med min taktik när krångliga och onödiga regler används.

Skulle alla se till att rapportera vi förflyttning av sin lekamen, så skulle det bli en pappersexercis utan dess like.

Givetvis så ska man se till att flytta på sig lite extra.

 

När detta börjar "fungera" så inser man det korkade i det hela och lägger ner projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste följande på Thaivisa nu:

 

He added that starting from August 29, foreigners who failed to produce their passports would be fined up to Bt20,000 and jailed for up to two years.

 

Visserligen isamband med overstay, men regeln lär ju gälla alla.

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/747534-august-29-heavy-new-penalties-await-visa-overstays-thai-immigration/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett skäl gott som något att inte ha på sig passet alltid. Bättre att betala B 2.000 än att bli av med passet och kanske behöva betala B 20.000, om man har otur....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag regsitrerar jag själv inget, utom det jag skriver på arrival kortet. Frågan är ju vad som kommer att krävas.

 

Om jag t ex skriver hembyn på arrival kortet, sedan åker på en rundtur. I bästa fall bor jag på hotell, och de sköter registreringen? Behöver jag sedan registrera om mig när jag kommer tillbaka till byn?

 

Jag fattar inte riktigt hur det är tänkt?

Dessa bestämmelser om var man bor har varit i drift i Thailand väldigt många år och i princip sett likadana ut som nu.

Att de skärper upp tillämpningen skulle naturligtvis komma att innebära att man får registrera om sig och att meddela om man åker och hälsar på bekanta och bor hemma hos dessa. Förmodligen kommer det att bli samma som vanligt i Thailand. Vem man frågar avgör vilket svar du får och så kommer hela alltet att falla.

 

Du har rätt i att det är otydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett skäl gott som något att inte ha på sig passet alltid. Bättre att betala B 2.000 än att bli av med passet och kanske behöva betala B 20.000, om man har otur.

 

 

Det senare låte ju inte så trevligt dock :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratet är nog ett sätt att förbereda allmänheten på nästa stora glitterprojekt:

Massiv utbyggnad av fängelsekapaciteten.

 

Hur ska man annars få plats med alla turister utan rätt stämpel  i passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

En sak som kanske har redan besvarats, vem blir bötfälld ifall hotell, guesthouse eller svärmor inte gör anmälan? Mycket intressant

Fast jag misstänker att det blir falangen i alla fall i alla case.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som kanske har redan besvarats, vem blir bötfälld ifall hotell, guesthouse eller svärmor inte gör anmälan? Mycket intressant

Fast jag misstänker att det blir falangen i alla fall i alla case.

Är det inte så att dom endast skall förvara uppgifterna för att kunna uppge vilka gäster dom haft vid förfrågan?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

En rundresa i Thailand blir alltså marig att genomföra enl.nya regler,en spontan sådan alltså

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

En rundresa i Thailand blir alltså marig att genomföra enl.nya regler,en spontan sådan alltså

Ja, vissa kompisar kanske inte vill att man kommer och hälsar på, om dom måste till immigration och tala om att man blev lealöss och sov över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nu förstår jag varför svärmor alltid ringer polisen när jag dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste följande på Thaivisa nu:

 

He added that starting from August 29, foreigners who failed to produce their passports would be fined up to Bt20,000 and jailed for up to two years.

 

Visserligen isamband med overstay, men regeln lär ju gälla alla.

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/747534-august-29-heavy-new-penalties-await-visa-overstays-thai-immigration/

Som du skriver galler detta ENDAST om du av nagon anledning skulle bli arresterad vid overstay! Inget ovrigt ar nytt bara summan pa boter och tiden for utestangning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom det; En officiell dementi ang dumheterna från Hua Hin,

 

No need to worry says Bangkok Immigration Commander

 

xvoravat-amornvivat.jpg.pagespeed.ic.QGs

Deputy Commander and Police Colonel

Voravat Amornvivat file photo

 

BANGKOK:-- [thaivisa.com] After the confusion surrounding the news that all foreigners in Thailand are required to carry their passport with them at all times, Thaivisa.com has today obtained official clarification on this matter.

 

Earlier this afternoon, Thaivisa.com spoke to Deputy Commander and Police Colonel Voravat Amornvivat, a senior official at Immigration headquarters in Bangkok.

 

Deputy Commander Voravat wanted to reassure the expat community in Thailand about the current situation.

 

He told Thaivsia.com that information in an article published by The Nation on 31 July 2014, was incorrect.

 

Deputy Commander Voravat confirmed that foreign tourists and expats do not need to carry their passports with them at all times.

 

He said that tourists can of course leave their passports locked in their hotel safe and enjoy their holiday in Thailand without worrying about the need to carry their original passport.

 

Deputy Commander Voravat also said that for expats living here, a Thai driving license or photocopy of your passport can be used as a form of identification.

 

However, if Immigration Police suspect an individual to be overstaying in Thailand or being involved in illegal activity, then the individual would be required to produce their original passport promptly.

 

Deputy Commander Voravat referred to Section 58, which reads as follows:

 

Any alien who has no lawful document for entering the Kingdom under section 12(1);....under this Act; and has no identification in accordance with the Law on Alien registration, is considered to have entered the Kingdom in violation of the Act.

 

Entering or staying in Thailand without holding a valid passport and visa/extension is subject a fine and possible prison sentence.

 

“Making all foreigners in Thailand carry their original passports with them would be very difficult.”

 

“It’s about being reasonable and using common sense”

 

“But if we think a foreigner is involved in illegal activity then we will of course need to see their original passport, this is normal”, said Deputy Commander Voravat.

 

Deputy Commander Voravat is eager to avoid further misunderstandings and miscommunication regarding immigration matters and is happy to work with Thaivisa.com in the future in order to provide correct information to foreign tourists and the wider expat community in Thailand.

 

Thaivisa.com thanks  Deputy Commander Voravat for his interview and taking time to clarify the situation.

 

The idea of foreigners being able to get a copy of their passport officially stamped by Immigration is currently not an option. However, it is always a good idea to have a copy of your passport with you at all times while in Thailand.

 

thaivisa-news.png.pagespeed.ce.ASDmYCLRp
-- thaivisa.com 2014-07-31

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, samma som tidigare gällande pass.  Nu väntar vi på klargörande ang den tokiga registreringen vid resor. Fortsättning följer...

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du skriver galler detta ENDAST om du av nagon anledning skulle bli arresterad vid overstay! Inget ovrigt ar nytt bara summan pa boter och tiden for utestangning!

 

Ja det känns i alla fall lite betryggande för mig som inte haft en enda dags overstay på 23 år.

Min fru och mina 2 styvsöner däremot som är dubbelmedborgare har lyckats med att få overstay i Thailand där dom är medborgare. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det känns i alla fall lite betryggande för mig som inte haft en enda dags overstay på 23 år.

Min fru och mina 2 styvsöner däremot som är dubbelmedborgare har lyckats med att få overstay i Thailand där dom är medborgare. :)

 

Är inte enda möjligheten att åka på overstay som thailändsk medborgare

att man åker in i sitt eget land på ett utländsk pass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte enda möjligheten att åka på overstay som thailändsk medborgare

att man åker in i sitt eget land på ett utländsk pass?

 

Vilket dom gjorde har han skrivit i en annan tråd :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...