Jump to content
IGNORERAD

Registrering av uppehållsort


gst

Recommended Posts

Har du inte märkt att de skuggat dej i alla år du varit i LOS? Det är den gamla kommunistskräcken som spökar. Fast thailändarna har mycket snyggare och duktigare agenter än KGB. Du vet aldrig om det är tjejen du flörtar med eller katoyen som stöter på dig.

 

Jag har aldrig haft något ont av dom reglerna i alla år jag varit i Thailand. Bor jag hemma i byn så har jag min registrering där och bor jag på hotell så sköter dom det åt mig. Någon gång på 80-talet så har jag för mig att de ofta ville ha reda på var man skulle resa när man lämnade ett ställe och drog iväg någon annanstans. De var ju bara att dra till med något. Taskigt för den som satt och väntade på att man skulle dyka upp! :crazy:  Men jag sov inte dåligt om nätterna för den skull.

 

Fast börjar de att tillämpa detta strikt och jagar dig om du missar något så känns det inte riktigt bra. Men jag känner mig inte så orolig för att de ska skugga mig och se om jag bryter mot regeln. Tror inte att de har den tiden att lägga ner på att förfölja turister.

Den enda som skuggar mig är frugan och det gör hon rätt i  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    21

  • Mr Ning Ning

    8

  • frogfish

    7

  • hakancnx

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

den som flyttar till Th skall inom 24 tim rapotera till immigration var du bor

              OM du inte gör det

så får du böta när du förlänger/förnyar/ändrar visumet

 

det råkade jag ut för  (då gäller det att ha en bra nödlögn förberedd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju färre turister/faranger i Thailand, desto färre kritiska ögon som ser vad som händer (och de som kommer dit/är kvar ska passa sig j*vligt noga). Är väl inte mer komplicerat än så :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hålla på och springa till immigration är man inte intresserad av.

Oftast långa köer där, så då få man åka någon annanstans..

Inte värre än så.

Tror Thailand blir de stora förlorarna..

Rock on!

Varför ska du börja springa till immigration?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tror att all denna oro är helt obefogad.Än sen om det står på papper det

har bra saker gjort men som sen visat inte stämma.Hade det varit i östblocket innan

sovjets fall skulle jag vara lika bekymrad som ni verkar vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Hur många har fått visa sitt pass för polisen? Jag själv har aldrig behövt det och då har jag suttit som passagerare flera gånger i fordon som blivet stoppade av polisen för böter mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har fått visa sitt pass för polisen? Jag själv har aldrig behövt det och då har jag suttit som passagerare flera gånger i fordon som blivet stoppade av polisen för böter mm.

 

Nästan varje gång bussen mellan CM och Mae Sai blev stoppad av polisen så fick man visa passet.  Detta var ett flertal år sedan, men det är formodligen lika nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har fått visa sitt pass för polisen? Jag själv har aldrig behövt det och då har jag suttit som passagerare flera gånger i fordon som blivet stoppade av polisen för böter mm.

 

Nu var det ju förändringarna (eller striktare efterföljning av regler som vissa säger) som var det intressanta. Jag har heller aldrig tidgare behövt visa något pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Om detta blir verklighet lagom till högsäsongen så kan det ju bli jobbigt för folk som reser dit.

 

Så snart kanske man hör,,"det var bättre förr" ( före kuppen) även här på MPR.

 

Resultat visar sig nog om några månader.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Nu var det ju förändringarna (eller striktare efterföljning av regler som vissa säger) som var det intressanta. Jag har heller aldrig tidgare behövt visa något pass.

Ja ursäkta att jag smög in en fråga då, men var lite nyfiken på hur omfattande kontrollerna är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät bli att skriva hotell på visumansökan då vi fyllde i på planet.

Helt enkelt för att vi inte bestämt oss för vilket.

 

I passkontrollen uppmärksammades detta och jag drog till med "Carlsberg hotel, Sukumvit"

(en av de få stadsdelar i Bangkok jag kan stava till utan vidare)

 

Inga problem.

 

Tror inte det är många hotell som tar anmälningsplikten på allvar - många har aldrig frågat oss efter annat än frugans ID

 

En storm i ett glas vatten, tror jag.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ursäkta att jag smög in en fråga då, men var lite nyfiken på hur omfattande kontrollerna är.

 

Jadå, men jag uppfattade att du menade att det aldrig var några kontroller. den här förändringen genomförs ju nu, och än så länge enbart i Hua Hin om jag fattat rätt. Många befarar dock att de striktare reglerna kommer att genomföras i hela Thailand, och frågan är ju vad som händer då, både med skyldigheten att visa pass, och att registrera vilken provins man befinner sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät bli att skriva hotell på visumansökan då vi fyllde i på planet.

Helt enkelt för att vi inte bestämt oss för vilket.

 

I passkontrollen uppmärksammades detta och jag drog till med "Carlsberg hotel, Sukumvit"

(en av de få stadsdelar i Bangkok jag kan stava till utan vidare)

 

Inga problem.

 

Tror inte det är många hotell som tar anmälningsplikten på allvar - många har aldrig frågat oss efter annat än frugans ID

 

En storm i ett glas vatten, tror jag.

 

Återigen, så har jag alltid gjort förut, men själva poängen i tråden är ju att kontrollerna ska bli striktare, och att du måste anmäla till immigration hela tiden var du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, så har jag alltid gjort förut, men själva poängen i tråden är ju att kontrollerna ska bli striktare, och att du måste anmäla till immigration hela tiden var du är.

 

Är i Thailand en månad ett par-tre ggr per år och far runt som en skållad råtta i hela landet utom i södern.

Kommer nog att invänta och väga risken för upptäckt mot besväret att hitta någon som vill notera min ankomst.

 

Förövrigt tror jag inte det är speciellt för Thailand.

 

I Bosnien och Serbien har jag alltid tillfrågats om att lämna in pass vid incheckning på hotellen

och på frågan om det nu skulle vara nödvändigt med tanke på att de borde känna mig

var svaret att de var tvungna att rapportera min närvaro till polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är i Thailand en månad ett par-tre ggr per år och far runt som en skållad råtta i hela landet utom i södern.

Kommer nog att invänta och väga risken för upptäckt mot besväret att hitta någon som vill notera min ankomst.

 

Förövrigt tror jag inte det är speciellt för Thailand.

 

I Bosnien och Serbien har jag alltid tillfrågats om att lämna in pass vid incheckning på hotellen

och på frågan om det nu skulle vara nödvändigt med tanke på att de borde känna mig

var svaret att de var tvungna att rapportera min närvaro till polisen.

 

Så har det varit. Hotellen lånar ju (nästan) alltid passet och tar en kopia av det, men om man tolkar de nya reglerna, så dels måste du alltid ha passet med dig (även när du badar med stor risk för stöld) samt rapportera till immigration så snart du är i en provins mer än 48 timmar.

 

Tidigare har i alla fall jag lärt mig att en kopia av passet är tillräckligt, och jag har aldrig rapporterat till immigration var jag befinner mig, förutom på arrival card som fylls i innan passkotrollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, så har jag alltid gjort förut, men själva poängen i tråden är ju att kontrollerna ska bli striktare, och att du måste anmäla till immigration hela tiden var du är.

Återigen detta är möjligtvis en uppryckning av samma regler som jag läste om

2007-08.Jag brydde mig aldrig och ingen har trackat mig trots flera semestrar på

Phuket och jag är säker på att även militären vill ha farangerna kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Om nu syftet är att komma åt overstay/kriminella personer så kanske det blir en hårdare drive för att sen återgå till det som varit.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken är säkerligen att komma åt overstays och kriminella, men det drabbar ju oss som reser runt i Thailand.

 

Oron verkar dock måttlig här på MPR, på andra forum (t ex thai.nu och thaivisa) är oron och upprördheten betydligt större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken är säkerligen att komma åt overstays och kriminella, men det drabbar ju oss som reser runt i Thailand.

 

Oron verkar dock måttlig här på MPR, på andra forum (t ex thai.nu och thaivisa) är oron och upprördheten betydligt större.

 

Det kanske finns ett antal med dårligt samvete på dom forumen, här däremot finns det enbart laglydiga körgossar  :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät bli att skriva hotell på visumansökan då vi fyllde i på planet.

Helt enkelt för att vi inte bestämt oss för vilket.

 

I passkontrollen uppmärksammades detta och jag drog till med "Carlsberg hotel, Sukumvit"

(en av de få stadsdelar i Bangkok jag kan stava till utan vidare)

 

Inga problem.

 

Tror inte det är många hotell som tar anmälningsplikten på allvar - många har aldrig frågat oss efter annat än frugans ID

 

En storm i ett glas vatten, tror jag.

Du har helt rätt har vi ett flertal övernattningar aldrig visat pass.

 

Men nu vet jag om du tar in på ett boende på över 20000 bht så vill de ta kopia av ditt pass.

 

Tror inte detta kommer att ställa till problem för oss, det är andra de vill åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ser inte ett problem, hotell fixar det åt dig och har du annat boende så surfar du in på immigration.go.th och reggar dig själv. Eller så står det på papperslappen jag läste i alla fall.

 

Blir ju värre om man skall släpa passet med sig överallt, men det blir väl att ha passet i en plastpåse i ett moneybelt. Men den kommer ju att se ut som om hunden tuggat på den efter ett tag.

 

Vill ju inte bli av med passet utomlands, men det säkraste kanske är att ha den på sig i alla fall. Securityboxen kan nog städerskan öppna bara hon vill.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sedan tidigare en sånt här fodral till passet som skyddar lite, kommer dock aldrig släpa med mig passet till stranden eller ut på kvällen ändå.

Har en passkopia i fickan och det är enbart för att vissa nattklubbar kräver pass för att man skall få komma in.

 

post-6130-0-63100200-1406724576_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Fint, då är det bara att ta med passet även på stranden :( Undrar hur många stulna pass som kommer att rapporteras om detta ska efterlevas. Ett svenskt pass lär väl vara värt en del.

 

Nu är ju detta iof ingen nyhet, bara att det inte efterlevs. Jag undrar mer över rapportskyldigeheten över var man befinner sig.

Vad ska man till stranden och göra?

Där finns ju varken solstolar, mat eller dryck! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man till stranden och göra?

Där finns ju varken solstolar, mat eller dryck! :crazy:

Ev lite glass :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag har sedan tidigare en sånt här fodral till passet som skyddar lite, kommer dock aldrig släpa med mig passet till stranden eller ut på kvällen ändå.

Har en passkopia i fickan och det är enbart för att vissa nattklubbar kräver pass för att man skall få komma in.

 

attachicon.gifIMG_1725.jpg

På thailändska ambassaden i Stockholm hade dom rivit sönder mitt svenska pass för att dom tyckte att skicket inte var perfekt.

Svenska ambassaden i Helsingfors medhöll att det hade tryckts upp många pass som inte höll kvaliteten men dom krävde ändå att jag skulle betala 1800kr för det nya passet. :diablo:

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...