Jump to content
IGNORERAD

Registrering av uppehållsort


gst

Recommended Posts

Kan man inte bara låta Immigration I Hua Hin få inloggningsuppgifterna på "Hitta min Mobil" så kan de i realtid ta reda var jag är.... 

 

Tror det är en övernitisk chef i Hua Hin som ska visa sig redig och visa cheferna I BKK att här minsann följer vi lagarna.....

 

 

För mig är det självklart att rapportering gäller för hotell och guesthouse. Och om man flyttar från hus, condo eller lägenhet. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    21

  • Mr Ning Ning

    8

  • frogfish

    7

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan man inte bara låta Immigration I Hua Hin få inloggningsuppgifterna på "Hitta min Mobil" så kan de i realtid ta reda var jag är. 

 

Tror det är en övernitisk chef i Hua Hin som ska visa sig redig och visa cheferna I BKK att här minsann följer vi lagarna..

 

 

För mig är det självklart att rapportering gäller för hotell och guesthouse. Och om man flyttar från hus, condo eller lägenhet. 

Tolkar det så oxå, även om en nitisk tjänsteman kanske kan tolka det annorlunda. Finns ingen möjlighet att de kan kontrollera detta i nån större omfattning. Skulle gissa att enda sättet att komma i kläm för detta är om man killat fel person på fel ställe, men då finns det säkert värre saker att oroa sig för :thumbsup:

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det enda problem jag kan se nu är då jag bor hemma hos någon jag känner.

Då har jag ju ingen som meddelar Mig. om var jag uppehåller mig.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda problem jag kan se nu är då jag bor hemma hos någon jag känner.

Då har jag ju ingen som meddelar Mig. om var jag uppehåller mig.

Har ärligt talat svårt att se att nån skulle vara intresserad (no offence). Måste ju finnas viktigare saker på dagordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Har ärligt talat svårt att se att nån skulle vara intresserad (no offence). Måste ju finnas viktigare saker på dagordningen.

Tog upp det mer som ett exempel när regeln skulle kunna bli ett problem.

 

Tycker dock att det är bra att såna här saker tas upp ibland så att man blir påmind att det faktiskt finns såna här regler.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hotellet eller resorten registrerar var ni är och bor .

krångla nu inte till allt , det är inga som helst problem.

 

OK, om det är som du säger är du ju oftast OK när jag lämnar byn (om det inte är för att hälsa på bekanta och bo hos dem), Hotellet registrerar var jag är och anmäler detta till immigration. När jag så kommer tillbaka till byn måste jag ändå meddela immigration att jag är tillbaka, eller har jag feltolkat det också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog upp det mer som ett exempel när regeln skulle kunna bli ett problem.

 

Tycker dock att det är bra att såna här saker tas upp ibland så att man blir påmind att det faktiskt finns såna här regler.

 

Inte minst på senare tiden har det ju uppstått ett ökat intresse för regler och att de efterlevs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog upp det mer som ett exempel när regeln skulle kunna bli ett problem.

 

Tycker dock att det är bra att såna här saker tas upp ibland så att man blir påmind att det faktiskt finns såna här regler.

Jo, det är ju bra att veta vad som egentligen gäller, även om det i realiteten inte fungerar så. Då blir det lättare att acceptera varför man åker dit (om man gör det), man har ju själv brutit mot ev regel. Problemet blir väl mest att folk uppfattar regler som de efterlevs och inte som de egentligen är skrivna. Därav en del indignerade som säger "Men han/hon gjorde ju så oxå..." :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jo, det är ju bra att veta vad som egentligen gäller, även om det i realiteten inte fungerar så. Då blir det lättare att acceptera varför man åker dit (om man gör det), man har ju själv brutit mot ev regel. Problemet blir väl mest att folk uppfattar regler som de efterlevs och inte som de egentligen är skrivna. Därav en del indignerade som säger "Men han/hon gjorde ju så oxå..." :thumbsup:

Sen finns det ju alltid en risk att man blir lite för noncalant och struntar i det mesta.

 

Jag hade "glömt" ta med leg. när vi skulle iväg och fiska utanför Chiang Mai.

Just den dagen blev vi stoppade.

Polismannen ville veta vem jag var och varifrån jag kom.

Det blev ett rasande pladder mellan mitt ex och polismannen.

Till slut fick vi dock åka utan böter eller annan åtgärd.

 

Så man ska inte utmana ödet heller.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det här med leg vet jag ju att det alltid gällt, men däremot inte praktiserats. Leg-tvång gäller ju även för thailändare.

 

När man sedan ska hyra en moppe på en turistort så kräver de ju passet i depostion om jag ska hyra moppe, har därför låtit min fru hyra i stället för jag tycker inte om att lämna ifrån mig passet. Av henne har de då i stället krävt att hon lämnar sitt ID-kort i depostion. Nu kanske hennes motorcykelkörkort duger som legitimation, men det har de ju inte ens velat se när vi hyrt.

 

Enda gångerna vi sluppit lämna ifrån oss något av dessa är när vi hyrt direkt på hotellet vi bor på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det här med leg vet jag ju att det alltid gällt, men däremot inte praktiserats. Leg-tvång gäller ju även för thailändare.

 

När man sedan ska hyra en moppe på en turistort så kräver de ju passet i depostion om jag ska hyra moppe, har därför låtit min fru hyra i stället för jag tycker inte om att lämna ifrån mig passet. Av henne har de då i stället krävt att hon lämnar sitt ID-kort i depostion. Nu kanske hennes motorcykelkörkort duger som legitimation, men det har de ju inte ens velat se när vi hyrt.

 

Enda gångerna vi sluppit lämna ifrån oss något av dessa är när vi hyrt direkt på hotellet vi bor på.

Hmm... Har aldrig lämnat ifrån mig passet när jag hyr MC och gör det rätt ofta. Ofta tar de en kopia av passet och en mindre deposition (3-5000 baht), men passet skulle jag aldrig ge till nån annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med gst här. Börjar dom införa detta lär många skita i att åka till Thailand. Blir ju ett jävla spring till imigration om man åker så som jag brukar gör, dvs styr näsan dit det blåser typ.

Det finns ju trots allt många grannländer som är betydligt enklare att få både längre visum samt man slipper rapportera varenda gång man bytt boende.

 

Det står ju klart och tydligt att både du och hotellet skall anmäla till imigration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med gst här. Börjar dom införa detta lär många skita i att åka till Thailand. Blir ju ett jävla spring till imigration om man åker så som jag brukar gör, dvs styr näsan dit det blåser typ.

Det finns ju trots allt många grannländer som är betydligt enklare att få både längre visum samt man slipper rapportera varenda gång man bytt boende.

 

Det står ju klart och tydligt att både du och hotellet skall anmäla till imigration.

 

post-3404-0-31802400-1406712564_thumb.jp

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

http://www.thaivisa.com/forum/topic/747147-immigration-foreigners-must-now-carry-valid-id-at-all-times-report-within-24-hours/

 

Där står det så här:

24-hour reporting

Hua Hin Immigration is from today also enforcing the requirements that you and your landlord (condominium owner, house owner etc) must report to Immigration within 24 hours of moving in to a new address. On your arrival card you already reported your place of stay, and if that changes you need to visit Immigration and report your new address. This applies to both tourists and expats.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thaivisa.com/forum/topic/747147-immigration-foreigners-must-now-carry-valid-id-at-all-times-report-within-24-hours/

 

Där står det så här:

24-hour reporting

Hua Hin Immigration is from today also enforcing the requirements that you and your landlord (condominium owner, house owner etc) must report to Immigration within 24 hours of moving in to a new address. On your arrival card you already reported your place of stay, and if that changes you need to visit Immigration and report your new address. This applies to both tourists and expats.

 

Condominium eller house är INTE hotell

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hua Hin Immigration clarifies rules on foreigners carrying ID

 

xhh3.jpg.pagespeed.ic.Nx4jt5rtv9.jpg

 

HUA HIN:-- Following yesterday’s news regarding the requirement for foreigners in Thailand to carry ID with them at all times, Thaivisa.com and local Immigration offices have been inundated with messages and comments from foreigners concerned about how they may be affected by this news.


In order to seek fruther clarification about this, Thaivisa.com has today met with Pol.Col. Thanasak Vongluekiat, Superintendent of Prachuap Khirikhan and Phetchaburi Immigration.


Pol.Col. Thanasak confirmed the following:


1. By law, all tourists and expats nationwide are required to carry their original passports with them at all times. There is no exception to this. Failure to carry your original passport may result in a 2,000 THB fine. The reason behind this is that Immigration needs to keep track of overstayers and foreign criminals who may be staying illegally in the country.


2. The information provided at an Immigration meeting yesterday was unclear. The correct information, which has always been the case, is that no other forms of identification are acceptable. This includes any other form of photo ID, such as a Thai/foreign driving license or a photocopy of your passport.


3. Immigration does not provide any kind of ‘stamp’ verification on a photocopy of a passport as announced at the meeting yesterday. Therefore, you are required to keep your original passport with you at all times as per point #1 above.


Thaivisa.com would like to thank Pol.Col. Thanasak Vongluekiat and his staff for taking time out of their busy schedule in order to clarify this.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint, då är det bara att ta med passet även på stranden :( Undrar hur många stulna pass som kommer att rapporteras om detta ska efterlevas. Ett svenskt pass lär väl vara värt en del.

 

Nu är ju detta iof ingen nyhet, bara att det inte efterlevs. Jag undrar mer över rapportskyldigeheten över var man befinner sig.

Ändrades av gst
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Hua Hin Immigration clarifies rules on foreigners carrying ID

 

xhh3.jpg.pagespeed.ic.Nx4jt5rtv9.jpg

 

HUA HIN:-- Following yesterday’s news regarding the requirement for foreigners in Thailand to carry ID with them at all times, Thaivisa.com and local Immigration offices have been inundated with messages and comments from foreigners concerned about how they may be affected by this news.

In order to seek fruther clarification about this, Thaivisa.com has today met with Pol.Col. Thanasak Vongluekiat, Superintendent of Prachuap Khirikhan and Phetchaburi Immigration.

Pol.Col. Thanasak confirmed the following:

1. By law, all tourists and expats nationwide are required to carry their original passports with them at all times. There is no exception to this. Failure to carry your original passport may result in a 2,000 THB fine. The reason behind this is that Immigration needs to keep track of overstayers and foreign criminals who may be staying illegally in the country.

2. The information provided at an Immigration meeting yesterday was unclear. The correct information, which has always been the case, is that no other forms of identification are acceptable. This includes any other form of photo ID, such as a Thai/foreign driving license or a photocopy of your passport.

3. Immigration does not provide any kind of ‘stamp’ verification on a photocopy of a passport as announced at the meeting yesterday. Therefore, you are required to keep your original passport with you at all times as per point #1 above.

Thaivisa.com would like to thank Pol.Col. Thanasak Vongluekiat and his staff for taking time out of their busy schedule in order to clarify this.

Där ser man.

Endast pass som id.

 

Verkar bli hårdare tag en tid nu.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har en polis-colonel I Hua Hin förtydligat kravet på identification.

 

 I och för sig klart som korvspad, men korkat.....

 

Jag kommer att som tidigare ha en kopia på pass med mig I plånboken. Jag tar böter hellre än förlorar, eller sliter på passet I onödan.

Dock om jag reser utanför hemorten så kommer jag att ha passet med.

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Hålla på och springa till immigration är man inte intresserad av.

Oftast långa köer där, så då få man åka någon annanstans..

Inte värre än så.

Tror Thailand blir de stora förlorarna..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får se om fler provinser följer efter Hua Hin, och om det blir ett officiellt konfirmerande från högsta ort.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Om alla faranger boende i Thailand ska börja stämpla in sig hos Immigration i Jomtien vid ett studiebesök i området kommer det att bli kaos, den saken är klar. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i alla fall att detta krånglar till tillvaron ordentligt.

 

Hur många miljoner utlänningar är det i Thailand varje år? Alla dess ska rapportera var de befinner sig? Kommer polis och/eller immigration att få utökade resurser för detta? Trodde inte att de hade så lite att göra tidigare, att de måste fylla på deras dagar med fler arbetsuppgifter. Hur många timmar ska man stå i kö vid varje förflyttning för att rapportera in var man befinner sig?

 

Ska man åka och hälsa på bekanta över en helg, så måste man börja med att leta efter immigration (eller polisstation?), innan man kan åka till kompisen och bo där över helgen :(

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om alla faranger boende i Thailand ska börja stämpla in sig hos Immigration i Jomtien vid ett studiebesök i området kommer det att bli kaos, den saken är klar. :crazy:

 

Fritz..

 

Precis vad jag menade i ett tidgare inlägg :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En jävligt dum regel isf.Ska de följa en var helst man är,har man fått visum att besöka landet så innebär det väl att man är betrodd att vistas där.Förstår inte varför de ska veta exakt var man befinner sig?

Har du inte märkt att de skuggat dej i alla år du varit i LOS? Det är den gamla kommunistskräcken som spökar. Fast thailändarna har mycket snyggare och duktigare agenter än KGB. Du vet aldrig om det är tjejen du flörtar med eller katoyen som stöter på dig.

 

Jag har aldrig haft något ont av dom reglerna i alla år jag varit i Thailand. Bor jag hemma i byn så har jag min registrering där och bor jag på hotell så sköter dom det åt mig. Någon gång på 80-talet så har jag för mig att de ofta ville ha reda på var man skulle resa när man lämnade ett ställe och drog iväg någon annanstans. De var ju bara att dra till med något. Taskigt för den som satt och väntade på att man skulle dyka upp! :crazy:  Men jag sov inte dåligt om nätterna för den skull.

 

Fast börjar de att tillämpa detta strikt och jagar dig om du missar något så känns det inte riktigt bra. Men jag känner mig inte så orolig för att de ska skugga mig och se om jag bryter mot regeln. Tror inte att de har den tiden att lägga ner på att förfölja turister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...