Jump to content
IGNORERAD

Och dessa infektioner


L200

Recommended Posts

  • Svar 166
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • L200

    14

  • kitungmakmak

    12

  • måne

    7

  • FF

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kitungmakmak

Funderar lite på hur mycket jag egentligen kan om detta, alltså vi ställde upp skorna mot väggen (tja, sen köpte vi en skoställning när vi var lite längre på samma ställe) för att inte kryp skulle trivas.

Men småsår, och whatever. Skall man ha med sig lite förband, sårsprit och annat bra å ha. Det har jag inte ens tänkt på... Har inte ens packat ett plåster.  Kör med tvål och vatten, men nu börjar jag fundera...

 

Slår ju skallen i diverse lågt hängande föremål som takbalkar (tja, bambustänger kanske är en bättre beskrivning), lampor och annat skrot som dom hänger i axelhöjd nästan.

Tjejen smörjer på med nån illaluktande salva även om det inte gör ont eller blöder. Men det kanske är för att det inte skall bli infekterat. Hon har alltid med en burk sån gegga i alla fall.

 

Kanske borde kolla lite på husapoteket, nu har jag bara dimor och resorb samt lite andra meds som läkarna tycker jag borde käka. Vet att brorsdottern som var nere och dök hade packat ättiksprit för brännmaneterna, men

om man nu skall använda det tvistas det ju åxå om.

 

För det verkar ju vara jäkligt fiffigt att snabbt avgöra om man ska till sjukan, och att undvika infektioner i sår som normalt sett inte (nu tänkte jag mer på Sverige) jag skulle brytt mig om ens.

 

Nåt som ser ut som TS ben vill jag definitivt inte råka ut för. Huvva...

 

Än så länge har det ju gått bra, men better safe than sorry.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Funderar lite på hur mycket jag egentligen kan om detta, alltså vi ställde upp skorna mot väggen (tja, sen köpte vi en skoställning när vi var lite längre på samma ställe) för att inte kryp skulle trivas.

Men småsår, och whatever. Skall man ha med sig lite förband, sårsprit och annat bra å ha. Det har jag inte ens tänkt på... Har inte ens packat ett plåster.  Kör med tvål och vatten, men nu börjar jag fundera...

 

Slår ju skallen i diverse lågt hängande föremål som takbalkar (tja, bambustänger kanske är en bättre beskrivning), lampor och annat skrot som dom hänger i axelhöjd nästan.

Tjejen smörjer på med nån illaluktande salva även om det inte gör ont eller blöder. Men det kanske är för att det inte skall bli infekterat. Hon har alltid med en burk sån gegga i alla fall.

 

Kanske borde kolla lite på husapoteket, nu har jag bara dimor och resorb samt lite andra meds som läkarna tycker jag borde käka. Vet att brorsdottern som var nere och dök hade packat ättiksprit för brännmaneterna, men

om man nu skall använda det tvistas det ju åxå om.

 

För det verkar ju vara jäkligt fiffigt att snabbt avgöra om man ska till sjukan, och att undvika infektioner i sår som normalt sett inte (nu tänkte jag mer på Sverige) jag skulle brytt mig om ens.

 

Nåt som ser ut som TS ben vill jag definitivt inte råka ut för. Huvva...

 

Än så länge har det ju gått bra, men better safe than sorry.

 

Är det sån där mentol-gegga hon smörjer in med? Tycker de verkar använda den som huskur mot allt. Även den den där sniffmentolen som ser ut som ett läppstift ska in i näsan på alla sjuka oavsett om det är en förkylning eller trafikolycka. 

Ändrades av swedenfarang

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Är det sån där mentol-gegga hon smörjer in med? Tycker de verkar använda den som huskur mot allt. Även den den där sniffmentolen som ser ut som ett läppstift ska in i näsan på alla sjuka oavsett om det är en förkylning eller trafikolycka. 

 

Skulle gissa på att den kallas tigerbalsam, luktar menthol och nåt annat... Jo luktstiften har hon ju åxå försökt få mig att använda..

Men tigerbalsam är ju mot onda muskler och ledvärk, varför den skulle vara bra för när jag dunkat skallen i nåt fattar jag inte. Eller så är det nåt annat.

 

Tror hon "köpte" en burk åt mig åxå (dvs jag betalade för två och fick en), men när jag kom tillbaka nästa gång och hon såg att den var kvar i ryggan oöppnad så försvann den.

 

Har för mig att det var en tiger på förpackningen i alla fall.

 

Men hur gör ni andra, har ni med er sårsprit, kompresser, plåster, gasbinda, bomull, jodlösning och hela faderuttan eller är det lite som jag. Det löser man den dagen det behövs.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Men hur gör ni andra, har ni med er sårsprit, kompresser, plåster, gasbinda, bomull, jodlösning och hela faderuttan eller är det lite som jag. Det löser man den dagen det behövs.

 

Inför längre resor så brukar jag alltid gipsa mig i förebyggande syfte.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Skulle gissa på att den kallas tigerbalsam, luktar menthol och nåt annat... Jo luktstiften har hon ju åxå försökt få mig att använda..

Men tigerbalsam är ju mot onda muskler och ledvärk, varför den skulle vara bra för när jag dunkat skallen i nåt fattar jag inte. Eller så är det nåt annat.

 

Tror hon "köpte" en burk åt mig åxå (dvs jag betalade för två och fick en), men när jag kom tillbaka nästa gång och hon såg att den var kvar i ryggan oöppnad så försvann den.

 

Har för mig att det var en tiger på förpackningen i alla fall.

 

Men hur gör ni andra, har ni med er sårsprit, kompresser, plåster, gasbinda, bomull, jodlösning och hela faderuttan eller är det lite som jag. Det löser man den dagen det behövs.

 

Har alltid en liten flaska med Betadine som är en antiseptisk lösning, i min "medicinväska", som man kan skvätta på och rengöra sår med oavsett var olyckan inträffar. Finns att köpa billigt på alla apotek. 

 

post-3997-0-37170600-1406818085.jpeg

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör ni andra, har ni med er sårsprit, kompresser, plåster, gasbinda, bomull, jodlösning och hela faderuttan eller är det lite som jag. Det löser man den dagen det behövs

 

Har du varit i Thailand ? Ibland undrar jag, allt du listar finns jo på plats.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gissa på att den kallas tigerbalsam, luktar menthol och nåt annat... Jo luktstiften har hon ju åxå försökt få mig att använda..

Men tigerbalsam är ju mot onda muskler och ledvärk, varför den skulle vara bra för när jag dunkat skallen i nåt fattar jag inte. Eller så är det nåt annat.

 

Tror hon "köpte" en burk åt mig åxå (dvs jag betalade för två och fick en), men när jag kom tillbaka nästa gång och hon såg att den var kvar i ryggan oöppnad så försvann den.

 

Har för mig att det var en tiger på förpackningen i alla fall.

 

Men hur gör ni andra, har ni med er sårsprit, kompresser, plåster, gasbinda, bomull, jodlösning och hela faderuttan eller är det lite som jag. Det löser man den dagen det behövs.

Även "monkey" är populär

post-6130-0-12458300-1406818329_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Fy fan den där jävla monkey..den ska smetas på allt. Blir galen.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan den där jävla monkey..den ska smetas på allt. Blir galen.

Haha, men den är fin när man är täppt i näsan, bara att kleta på lite på överläppen så släpper det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, men den är fin när man är täppt i näsan, bara att kleta på lite på överläppen så släpper det :)

 

Sätt kletet på en bomullspinne och kör upp den i näsan så hjälper det länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan även sätta på plåster på utsatta ställen så som haka, knän och näsa i förebyggande syfte.

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har du varit i Thailand ? Ibland undrar jag, allt du listar finns jo på plats.

Jo jag har nog varit dit en sväng, men jag tänkte mer på om man har det packat och klart. Det går ju att köpa en kamera, dator och kläder där nere åxå men jag tar faktiskt med mig sånt.

 

Jag har ett litet syetui för att fixa kläder (knappar å sånt) men inte nåt för sårvård. Men jag kanske skall skita i att fråga, allt går ju att köpa överallt. Reser du själv naken åxå?

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Reser du själv naken åxå?

 

Kallingar och sandaler på , resten finns på plats

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 Med 70% sprit från Pharmacy, kökspapper och diverse sårbandage kommer man långt, priset ca 150 THB hela kalaset.

 

post-7521-0-06967700-1406819807_thumb.jp

post-7521-0-80921700-1406819809_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

 Med 70% sprit från Pharmacy, kökspapper och diverse sårbandage kommer man långt, priset ca 150 THB hela kalaset.

 

Det där är bra grejer! Me like :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

 Med 70% sprit från Pharmacy, kökspapper och diverse sårbandage kommer man långt, priset ca 150 THB hela kalaset.

Det+nån jodopax (Betadine) skall jag nog skaffa. Inte roliga bilder TS visade upp.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det+nån jodopax (Betadine) skall jag nog skaffa. Inte roliga bilder TS visade upp.

 

Om du kollar dom noga innan du drar på dom tror jag gummistövlar har samma förebyggande effekt mot det TS visade upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit mycket på balkongen de senaste veckorna då det varit varmt.

 

Getingarna är bedrövliga nu och jag lyckades bli stucken häromdan.

Satte tea tree oil på huden där gadden gått in och det tog bort smärtan totalt (men inte svullnad och klåda).

 

Jagar fortfarande envetna getingar (med ett elektriskt tennisrack) för jag vägrar låta dom jaga in mig i huset.

 

Frugan testade att starta upp en rökelsepinne och trots blåst funkar det alldeles utmärkt.

Inte en geting i närheten men man får tända en ny var 15 minut.

Tur att det är 1000 i paketet :-)

 

Rekommenderas om man står ut med doften av rökelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Om du kollar dom noga innan du drar på dom tror jag gummistövlar har samma förebyggande effekt mot det TS visade upp.

Det skulle ju vara en syn, blå/lila chang t-shirt, datorrygga, magväska shorts och gummistövlar. Tja, jag testar med 150B survivorpacken först tror jag. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Har varit mycket på balkongen de senaste veckorna då det varit varmt.

 

Getingarna är bedrövliga nu och jag lyckades bli stucken häromdan.

Satte tea tree oil på huden där gadden gått in och det tog bort smärtan totalt (men inte svullnad och klåda).

 

Jagar fortfarande envetna getingar (med ett elektriskt tennisrack) för jag vägrar låta dom jaga in mig i huset.

 

Frugan testade att starta upp en rökelsepinne och trots blåst funkar det alldeles utmärkt.

Inte en geting i närheten men man får tända en ny var 15 minut.

Tur att det är 1000 i paketet :-)

 

Rekommenderas om man står ut med doften av rökelse.

Kör nåt som jag tror heter USS 622 för att bli av med mygg men då ska det vara lite vindstilla för att dom ska fungera (I Sverige). Det kanske inte är så enkelt att fixa om du är nere i LOS.

Men fungerar det med rökelse så är det ju perfekt.. Tyckte inte dom vi köpte till nåt tempel luktade nåt alls, så det är nog nåt annat ni bränner än det jag tänkte på.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör nåt som jag tror heter USS 622 för att bli av med mygg men då ska det vara lite vindstilla för att dom ska fungera (I Sverige). Det kanske inte är så enkelt att fixa om du är nere i LOS.

Men fungerar det med rökelse så är det ju perfekt.. Tyckte inte dom vi köpte till nåt tempel luktade nåt alls, så det är nog nåt annat ni bränner än det jag tänkte på.

Läste att man ska vara lite försiktig med rökelserna mkt gifter å tungmetaller där 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Läste att man ska vara lite försiktig med rökelserna mkt gifter å tungmetaller där 

Insekterna kanske är smartare än vad vi är alltså... Tja, det ligger nåt i det faktiskt. Som arter är dom (tex kackerlackor) långlivade rackare i alla fall.

 

Men för att återknyta lite till tråden, TS... hoppas du mår bättre nu. Jag blev lite eller ganska fundersam när jag såg bilderna. Är det värt att sticka dit ner igen. Men, allt är bokat så jag drar. Tjolahopp.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det L200, snåla för tusan inte på sjukhus, se till att få den bästa vården..!

Hoppas verkligen du kryar på dig...!! Man blir lite orolig, då du inte gjort några fler inlägg sedan i tisdags...

Krya på dig.

 

Mvh. Börje med familj

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...