Jump to content
IGNORERAD

Väntetider och handläggningssätt


Guest santerre

Recommended Posts

Vi skickade in ansökan om uppehållstillstånd i slutet av december 2014. Har nu fått kontakt med en handläggare i Sundsvall där vårt ärende ligger. (min hemstad, så det är ju bra)

För en månad sedan hade de precis börjat med höstens ansökningar så vår börjar de kanske med om ett par, tre månader. Försökte få förtur då jag blev pappa för 5 månader sedan och påpekade att enligt lag så ska barnärenden få förtur. Svaret blev att de flesta ärenden innefattar barn så det ger ingen förtur, surt sa räven :(

Håller precis på att författa ett svar på mailet med ett försök att åtminstone få igång ärendet för att få göra intervjun i Bangkok innan jag åker till Sverige den 26 april. Det är ju enklare ifall jag är här. Tänkte även trycka på lite om att det inte är så bra för barn att splittra familjen, tror tyvärr inte att det funkar men man kan ju alltid hoppas, blir jobbigt att lämna kvar dem. Om ändå barnkonventionen varit lag, men det kommer snart verkar det som.

 

Enligt mina beräkningar så verkar det som vårt ärende i bästa fall blir klart i juli/augusti, i så fall ca 7 - 8 månader.

Hej Du sa du blev pappa.Var du gift vid födelsen? Om inte, har du legaliserat barnet som ditt?Dvs inte bara ditt namn på födelse attesten.Du kan då söka ett samordnings nummer för barnet och söka ett pass med det.Vid ankomst till Sverige ändras samordningsnumret till personnummer.Som sagt med barnet som svensk medborgare går det snabbt med PUT till modern.Lycka till/Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nilsson68

    11

  • glimten66

    9

  • John Khonken

    7

  • Downlake

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kul, men vad menar du?

Känns lite knapsu...

Puss

Erkki

Erkki

Så attans glad. Då vår ansökan blev beviljad igår fredag.

Därför världens lyckligaste [emoji7] [emoji4]

Och känslorna rinner över en.

Som ett par whiskey även gjorde av glädje [emoji6]

Puss

Nilsson68

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Du sa du blev pappa.Var du gift vid födelsen? Om inte, har du legaliserat barnet som ditt?Dvs inte bara ditt namn på födelse attesten.Du kan då söka ett samordnings nummer för barnet och söka ett pass med det.Vid ankomst till Sverige ändras samordningsnumret till personnummer.Som sagt med barnet som svensk medborgare går det snabbt med PUT till modern.Lycka till/Jan

Tack för det, Jan.

Vi är inte gifta. Har möte på domstolen 20 april för bekräftelse av faderskapet. Ska sedan till vårt lokala amphoe för påskrift och sedan skicka det till Svenska ambassaden i Bangkok, som i sin tur skickar det till skattemyndigheten i Sverige, ifall jag förstått det rätt. Efter en månad så ska han vara svensk medborgare.

Han har ett thailändskt pass men han kommer ju inte till sverige utan mamma, ammar ju fortfarande.

Tänkte skriva en tråd hur det gått till, det kan ju alltid hjälpa någon.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Nilsson [emoji4] [emoji4] [emoji4]

Tack Glimten.

Jag håller tummarna för er. Tänker på er[emoji4] [emoji106]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Glimten.

Jag håller tummarna för er. Tänker på er[emoji4] [emoji106]

Tack Nilsson du har ett hjärta av guld [emoji7] [emoji7] [emoji7]
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack för det, Jan.

Vi är inte gifta. Har möte på domstolen 20 april för bekräftelse av faderskapet. Ska sedan till vårt lokala amphoe för påskrift och sedan skicka det till Svenska ambassaden i Bangkok, som i sin tur skickar det till skattemyndigheten i Sverige, ifall jag förstått det rätt. Efter en månad så ska han vara svensk medborgare.

Han har ett thailändskt pass men han kommer ju inte till sverige utan mamma, ammar ju fortfarande.

Tänkte skriva en tråd hur det gått till, det kan ju alltid hjälpa någon.

Förlåt om jag frågar.Varför behöver du gå till domstol. Vi fick Maria I Udonthani. Jag skrev på papprena på plats. Vi var inte gifta då. Var absolut Inga problem. Fick förtur direct. Om vi var på Amphur också kommer jag inte ihåg. Men mycket troligt. För Maria finns I husboken. Maria blev automatiskt svensk medborgare när vi sökte för då var vi gifta. Vi tog också hit grabben . 13 år tog två månader. Han kom 2014. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Glimten.

PM om du önskar någon leverans till gumman ?

Förstått att hon jobbar på Skrapis gammla ställe Two Lions.

Tar inte lång tid hemifrån oss. Vi åker in nästan dagligen till Fiskebyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag frågar.Varför behöver du gå till domstol. Vi fick Maria I Udonthani. Jag skrev på papprena på plats. Vi var inte gifta då. Var absolut Inga problem. Fick förtur direct. Om vi var på Amphur också kommer jag inte ihåg. Men mycket troligt. För Maria finns I husboken. Maria blev automatiskt svensk medborgare när vi sökte för då var vi gifta. Vi tog också hit grabben . 13 år tog två månader. Han kom 2014. 

Vi var på svenska ambassaden i Bangkok och de behövde en faderskapsbekräftelse från domstolen. Annars skulle inte skatteverket godkänna faderskapet.

Kanske nya regler nu eller så fick vi en nitisk handläggare, jag vet inte. Skulle ju inte förvåna mej ifall det funkar på något enklare sätt, behöver ju dessutom ha en advokat och ett vittne för att ordna allt med domstolen. 

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var på svenska ambassaden i Bangkok och de behövde en faderskapsbekräftelse från domstolen. Annars skulle inte skatteverket godkänna faderskapet.

Kanske nya regler nu eller så fick vi en nitisk handläggare, jag vet inte. Skulle ju inte förvåna mej ifall det funkar på något enklare sätt, behöver ju dessutom ha en advokat och ett vittne för att ordna allt med domstolen. 

Tog fram den nya bibeln, dvs google och på swedenabroad.com så  står det bla att man behöver."Ett thailändskt domstolsbeslut från Child and Juvenile Courtsom fastställer faderskapet. Endast födelsecertifikatet godtas ej "

 

 Så det är nog helt rätt väg att gå, har varit på en första intervju inför domstolsförhandlingarna den 20 april.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glimten.

PM om du önskar någon leverans till gumman ?

Förstått att hon jobbar på Skrapis gammla ställe Two Lions.

Tar inte lång tid hemifrån oss. Vi åker in nästan dagligen till Fiskebyn.

Tack Nilsson ska ha dey i åtanke

Ja hon jobbar på skrapis gamla ställe [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7]

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tog fram den nya bibeln, dvs google och på swedenabroad.com så  står det bla att man behöver."Ett thailändskt domstolsbeslut från Child and Juvenile Courtsom fastställer faderskapet. Endast födelsecertifikatet godtas ej "

 

 Så det är nog helt rätt väg att gå, har varit på en första intervju inför domstolsförhandlingarna den 20 april.

Har jag fattade detta rätt. Om jag står som fader på födelscertifikatet. Så gäller inte det. Låter mycket märkligt. Om vi skiljer oss. Slipper jag betala underhåll då. Mycket otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag fattade detta rätt. Om jag står som fader på födelscertifikatet. Så gäller inte det. Låter mycket märkligt. Om vi skiljer oss. Slipper jag betala underhåll då. Mycket otroligt.

Hade med födelsecertifikatetet till ambassaden men det räckte inte, det kanske gjorde det förr. När jag och mitt svenska ex fick våra 2 barn i Sverige fick jag också skriva på en faderskapsbekräftelse, tror det var på socialnämnden då, vi var sambo, har för mej det skulle bevittnas också. Är man gift så behövs ingen faderskapsbekräftelse.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Hade med födelsecertifikatetet till ambassaden men det räckte inte, det kanske gjorde det förr. När jag och mitt svenska ex fick våra 2 barn i Sverige fick jag också skriva på en faderskapsbekräftelse, tror det var på socialnämnden då, vi var sambo, har för mej det skulle bevittnas också. Är man gift så behövs ingen faderskapsbekräftelse.

Kan möjligtvis vara skillnaden. Men vi var inte gifta när Maria kom till världen. Däremot var vi gifta när vi sökte UT för familjen

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag fattade detta rätt. Om jag står som fader på födelscertifikatet. Så gäller inte det. Låter mycket märkligt. Om vi skiljer oss. Slipper jag betala underhåll då. Mycket otroligt.

Du har fattat rätt.Om du inte är gift vid födelsen så spelar det ingen roll vems namn det står på födelse attesten.Juridiskt här i Thailand är mamman ensam vårdnadshavare om detta inte legaliseras vid nämnda domstol och då kan pappan få delad vårdnad.//Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fattat rätt.Om du inte är gift vid födelsen så spelar det ingen roll vems namn det står på födelse attesten.Juridiskt här i Thailand är mamman ensam vårdnadshavare om detta inte legaliseras vid nämnda domstol och då kan pappan få delad vårdnad.//Jan

Så har min gumma också sagt, hon har läst lite juridik. Men å andra sidan har hon sagt mycket tok också ;)

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Du har fattat rätt.Om du inte är gift vid födelsen så spelar det ingen roll vems namn det står på födelse attesten.Juridiskt här i Thailand är mamman ensam vårdnadshavare om detta inte legaliseras vid nämnda domstol och då kan pappan få delad vårdnad.//Jan

Jag verkar bara gjort fel. men ändå så är det så det blev. Maria föddes den 19 okt. Vi gifte oss den 7 jan. Jag skickade in ansökan även för Maria till MIG. Med betalning. Fick pengarna tillbaka. Det var MIG som talade om att hon var svensk eftersom vi var gifta

Link to comment
Dela på andra sajter

Migrationsverkets tillståndsenhet= rena lotteriet. En kompis till mig och hans tjej lämnade in ansökan om uppehållstillstånd för henne elektroniskt för 2 veckor sen... Idag kom beslutet att hon får komma. Ett helt vanligt ärende utan begäran om förtur. Jag och mon tjej har väntat i elva månader utan att beslut tagits. En annan kompis och hans tjej väntar fortfarande på tid till intervjuv på ambassaden i Bangkok. Dem har väntat i sex månader..Hur fan kan det vara sådan skillnad. Dem påstår ju att dem hanlägger i turordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

En god vän fick svar att hans tjej och hennes dotter fått 2-års UT förra veckan, den ansökan lämnades in i December 2014, så bara knappt 4 månader, de är inte gifta och det är inte hans dotter.

 

Så visst är Migr... märkliga?

 

Kanske hjälpte det att båda mamman och hennes dotter varit i Sverige på besök?

Dottern en gång och mamman tre ggr.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnade in ansöksn om UT27/12 i BKK intervju den 2/1 o idag kom så beslutet fan va gla jag e nuuuuu52328d724b94f056c5240e947b668a23.jpg

Gsn va nice inte ens 3 månader [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Lämnade in ansöksn om UT27/12 i BKK intervju den 2/1 o idag kom så beslutet fan va gla jag e nuuuuu52328d724b94f056c5240e947b668a23.jpg

Gsn va nice inte ens 3 månader [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7]

Härligt   Grattis :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Grattis :good:

Tackar kenneth [emoji4] [emoji4] [emoji4]

Så skönt att det.gick så snabbt [emoji7] [emoji7] [emoji7]

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Lämnade in ansöksn om UT27/12 i BKK intervju den 2/1 o idag kom så beslutet fan va gla jag e nuuuuu52328d724b94f056c5240e947b668a23.jpg

Gsn va nice inte ens 3 månader [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7] [emoji7]

Grattis kul för er men saknaden för Two Lions bäste servitris blir stor [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis kul för er men saknaden för Two Lions bäste servitris blir stor [emoji1]

Sam sip sam hon kanske blir kvar där tills jag kommer ner [emoji4]

När hon åker så kommer hon sakna er me det vet ja [emoji6] [emoji6]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...