Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bönder fattigast i ASEAN.

Khun Ken

Recommended Posts

Hej

Så många lektioner var t.o.m jag på att jag förstår att 8 500 baht per ton är betydligt mer än 7 000 baht per ton som det skulle ha blivit om man betalade "hälften".

Mvh isan lover

Du måste missat någon eller några viktiga lektioner om du tycker att 8500 baht är betydligt mer än 7000 baht men samtidigt bara "något lägre" än 15 000 baht. Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

• Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

26

• Surin P3

23

• Khun Ken

16

• Moritz

14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du måste missat någon eller några viktiga lektioner om du tycker att 8500 baht är betydligt mer än 7000 baht men samtidigt bara "något lägre" än 15 000 baht.

Nu blev det svårt.
Dela på andra sajter

Det finns ju system idag för i princip alla anställda att betala 4-7% av sin lön i skatt och få både en mindre pension och även en försäkring.

För risbönder som antingen inte har jobb övriga tiden på året eller jobbar svart, så blir det väl nåt i stil med 3% av risskörden för att ta del av denna pension.

Det ska ju tydligen vara valfritt att vara med i denna pensionsfond. Så väljer man att jobba svart eller inte betalar dessa 3%, så kan man ju inte begära nån pension heller.

Jag vet en kille fån mina hemtrakter som i stort sett bara jobbat svart i Sverige. Nu är han 61 och ska gå i pension och har 1090 kr i pensionsrätt. Nu är han upprörd för det. 

Som nam naa.

Dela på andra sajter

Jag vet en kille fån mina hemtrakter som i stort sett bara jobbat svart i Sverige. Nu är han 61 och ska gå i pension och har 1090 kr i pensionsrätt. Nu är han upprörd för det. 

Som nam naa.

Lite som jag då.

Har bara jobbat ca åtta år i Sverige.

Gissar att min pension inte blir i världsklass.

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Som nam naa.

Slog just på minpension.se eller vad den nu hette. Om jag inte tjänar en spänn till så får jag 14kkr/månad som sen sjunker med åldern till runt 9-10kkr tror jag det var.

Nu pluggar jag och får/lånar 7kkr. Så jag får alltså dubbelt i pension i alla fall. Hipp hipp... tja det var ju ganska bra i alla fall. Om den nu är justerad för att visa vad jag så att säga skulle få ut i dagens fall.

Annars kanske 14kkr/månad motsvarar veckopengen för en 5-åring. Då är det ju mindre bra.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Slog just på minpension.se eller vad den nu hette. Om jag inte tjänar en spänn till så får jag 14kkr/månad som sen sjunker med åldern till runt 9-10kkr tror jag det var.

Nu pluggar jag och får/lånar 7kkr. Så jag får alltså dubbelt i pension i alla fall. Hipp hipp... tja det var ju ganska bra i alla fall. Om den nu är justerad för att visa vad jag så att säga skulle få ut i dagens fall.

Annars kanske 14kkr/månad motsvarar veckopengen för en 5-åring. Då är det ju mindre bra.

4.700 kr verkar jag kunna få. Men bara om jag flyttar tillbaka till Sverige eller annat godkänt land. Nä, jag tror inte det.

Dela på andra sajter

kitungmakmak

4.700 kr verkar jag kunna få. Men bara om jag flyttar tillbaka till Sverige eller annat godkänt land. Nä, jag tror inte det.

Vafalls, dom ska väl strunta i vart jag tillbringar mina sista år. Men det var väl nåt med garantipension som bara utbetalas inom... nånting.

Läste om gumman (90 nånting år) som flyttade ner till Thailand för att vara med sonen och förlorade pensionen.

Så jäkla tragiska regler, dom ska väl skita i var jag tar ut min pension.

Haha, hittade Eva... http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/utlandsflytt-kan-sanka-pensionen/

96 var hon, gott gry i gumman att dra ner till Thailand då.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Vafalls, dom ska väl strunta i vart jag tillbringar mina sista år. Men det var väl nåt med garantipension som bara utbetalas inom... nånting.

Läste om gumman (90 nånting år) som flyttade ner till Thailand för att vara med sonen och förlorade pensionen.

Haha, hittade Eva... http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/utlandsflytt-kan-sanka-pensionen/

Du kanske hittade

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Du kanske hittade

Mjä, jag hade nog inte hittat MPR då. Var helt inställd på att resa till indien innan jag bokade en tripp igen till Thailand 2013 i mars.

Blev en spontantripp, men då fastnade jag för landet igen (och en vacker dam).

Så Indien finns väl kvar hoppas jag, för dit har jag inte tagit mig (än).

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Som nam naa.

Träffat några äldre som ångrar innerligt att de inte lagt undan lite pengar tidigare för att kunna åka till Thailand o 

njuta lite på pensionen. Tur man har tid att göra det själv om man nu lever ens då,jag tar den chansen. Annars

får väl sonen sätta sprätt på skiten..:)

Dela på andra sajter

Problemet var väl att sonen försökte tälja en slant på storyn om gumman.

Hade inte tidningarna skrivit om henne.

Så hade hon förmodligen klarat pensionen.

Nu vart det ju känt hos försäkringskassan. Så dom fick anledning att dra in pensionen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

@ kitungmakmak: Mitt råd är att strunta i Indien! Det finns andra resmål i grannskapet som är mycket bättre. Indien är bara skitigt och besvärligt att resa i. En tidskapsel där inget vettigt verkar ha hänt sedan kolonisatörerna åkte hem. Ta en tur till Kambodja och du inte varit där. Åk till Siem Reap tre dagar och kolla in valda delar av Angkorkomplexet, sedan båt ner till Phnom Penh. Där kan man lätt spendera en vecka och se allt från palats till tortyrfängelser.

@ Framtida pensionärer: Jag känner igen mig lite grann, jag är själv lite sen med att börja spara, så jag känner att jag kom igång i senaste laget. Men bättre sent än aldrig.

Det här är mitt råd. Den som bor utrikes och tänkt pensionera sig utrikes bör fundera på ett offshore pensionssparande (funkar vid pensionering i Sverige också, med då har man bara en skattefördel under intjäningstiden, inte vid utbetalning). OBS! Inget skattefuffens! Helt lagligt och strikt kontrollerat. Det finns här i Thailand och är öppet för enbart expats, ej Thai. Du måste ha arbetstillstånd och betala skatt i Thailand samt ha en fast adress här som du kan bevisa att du bor på. El och teleräkningar i ditt namn, hyresavtal, o d. Man sparar i en mix av fonder som man väljer själv och kan byta under avtalsperioden. När den löper ut och man pensionerar sig har man en check på en massa som man kan putta i säkra räntepapper med garanterad men lägre avkastning. Sedan tar man ut räntorna på det som pension. Kapitalet ligger kvar och ärvs av efterlevande. Man kan också sätta sprätt på rubbet om man vill. T ex lösa ett huslån för att ha råd att bo kvar. Jag kan lämna e-post adress till min kontakt, om jag får här på forumet.

@ Admin: Om detta blir OT föreslår jag flytt till en egen tråd eller nåt. Vi gled in på ett viktigt ämne och chansen bör inte gå förlorad.

Dela på andra sajter

kitungmakmak

@ kitungmakmak: Mitt råd är att strunta i Indien! Det finns andra resmål i grannskapet som är mycket bättre. Indien är bara skitigt och besvärligt att resa i. En tidskapsel där inget vettigt verkar ha hänt sedan kolonisatörerna åkte hem. Ta en tur till Kambodja och du inte varit där. Åk till Siem Reap tre dagar och kolla in valda delar av Angkorkomplexet, sedan båt ner till Phnom Penh. Där kan man lätt spendera en vecka och se allt från palats till tortyrfängelser.

Resan till Kambodja 4v redan bokad och betald. Men vad jag ska göra där återstå att se. Det får väl bli en överraskning. Men spränga några kor med RPG tänker jag i alla fall undvika. ;)

Kör en lite längre visa run...

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Så Indien finns väl kvar hoppas jag, för dit har jag inte tagit mig (än).

Som vanligt finns allt på MPR så även Indien om man vill ha inspiration

Efter det får du leta upp Edvardpop´s alla bilder från Indien, kommer inte ihåg om han har en egen tråd eller om du får gå igenom alla inlägg  i dagens bildtråden  :crazy:

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du måste missat någon eller några viktiga lektioner om du tycker att 8500 baht är betydligt mer än 7000 baht men samtidigt bara "något lägre" än 15 000 baht.

Hej

Problemet är att man inte har fått några 15 000 baht per ton, men det är ju inte lätt för er stadsbor och turister som inte odlar ris att känna till.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Problemet är att man inte har fått några 15 000 baht per ton, men det är ju inte lätt för er stadsbor och turister som inte odlar ris att känna till.

Det försvann väl en del av pengarna på vägen ner till risbonden !

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det försvann väl en del av pengarna på vägen ner till risbonden !

Hej

Bönderna fick oftast inte ens 14 000 baht, återstår att se hur mycket av dom utlovade 8 500 bahten som når bonden.

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Bönderna fick oftast inte ens 14 000 baht, återstår att se hur mycket av dom utlovade 8 500 bahten som når bonden.

Du menar korruptionen under dina idoler fungerar lika "effektivt" under juntan ?

Dela på andra sajter

Problemet var väl att sonen försökte tälja en slant på storyn om gumman.

Hade inte tidningarna skrivit om henne.

Så hade hon förmodligen klarat pensionen.

Nu vart det ju känt hos försäkringskassan. Så dom fick anledning att dra in pensionen.

Tillägget var det väl ?

Det som ingen får när de lämnar landet.

Och visst konstaterade väl många att det var så dax att komma på det när man väl flyttat.

Dela på andra sajter

Hej

De utlovades 15 000 baht iallafall av PTP. Att sen dina idoler började stjäla pengar från bönderna direkt borde man ju förstått med tanke på deras girighet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Vad dom fick och vad dom blev lovade stämmer alltså inte.

Har dom blivit bedragna av sin frälsare.

Känns lite som Korpelarörelsen

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du menar korruptionen under dina idoler fungerar lika "effektivt" under juntan ?

Hej

Korruption har mig veterligen funnits i över 100 år i Thailand och den är både djupt rotad och allmänt utbredd, ser inte en militärdiktatur som någon lösning på detta samhällsgissel.

Ser man på korruption i ett historiskt perspektiv är den nog som mest utbredd just i diktaturer eller f.d sådana t.ex i forna öststaterna, Kina, Syd Amerika, Asien och Afrika, så diktatur verkar enligt mig snarare vara en bra grogrund för korruption än en minskad sådan.

Dela på andra sajter

Hej

Korruption har mig veterligen funnits i över 100 år i Thailand och den är både djupt rotad och allmänt utbredd, ser inte en militärdiktatur som någon lösning på detta samhällsgissel.

Ser man på korruption i ett historiskt perspektiv är den nog som mest utbredd just i diktaturer eller f.d sådana t.ex i forna öststaterna, Kina, Syd Amerika, Asien och Afrika, så diktatur verkar enligt mig snarare vara en bra grogrund för korruption än en minskad sådan.

Ännu en gång "försvarar du" korruptionen eftersom dina idoler är framstående i den grenen

Kom istället med din lösning på hur skall man få bukt med den !

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ännu en gång "försvarar du" korruptionen eftersom dina idoler är framstående i den grenen

Kom istället med din lösning på hur skall man få bukt med den !

Hej

Jag har absolut inte militären som idoler, jag konstaterar bara att diktatur med militärt styre verkar vara en bra grogrund för en väl utvecklad och stor korruption om man ser sig runt om på jorden, enligt mig råder det ingen som helst tvekan om att länder med diktatur eller en historia av en sådan har större problem med korruption än andra länder.

Detta tycker jag visar på att diktatur och militärstyre inte allas verkar vara någon lösning på korruption utan snarare en bra grogrund för koruption.

Dela på andra sajter

Hej

Jag har absolut inte militären som idoler, jag konstaterar bara att diktatur med militärt styre verkar vara en bra grogrund för en väl utvecklad och stor korruption om man ser sig runt om på jorden, enligt mig råder det ingen som helst tvekan om att länder med diktatur eller en historia av en sådan har större problem med korruption än andra länder.

Detta tycker jag visar på att diktatur och militärstyre inte allas verkar vara någon lösning på korruption utan snarare en bra grogrund för koruption.

Så du menar militären med alla sina insatser MOT korruption skall lyckas ÖKA korruptionen från den extremt höga nivå dina idoler fått den till ?

Vilken kunskap och fakta bygger du denna teori på ?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...