Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bönder fattigast i ASEAN.


Khun Ken

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Jag säger självklart inte att det är fel med lån överlag, men att det skulle vara en nödvändighet anser jag vara nonsens.

Kan man inte klara sig utan lån, så är det nåt som inte stämmer med ekonomin. Personens ekonomi eller landets ekonomi.

Hej

 

Jag och frugan lånar inte heller men vi är knappast representativa för den stora massan, vi får nog ändå konstatera att lån i princip är en nödvändighet för att kunna utveckla både små och stora företag både i i-länder och u-länder.

 

Använder man lån på ett bra sätt, till rätt saker på ett kontrollerat sätt så är det egentligen inget stort problem utan snarare en möjlighet.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    26

  • Surin P3

    23

  • Khun Ken

    16

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Jag och frugan lånar inte heller men vi är knappast representativa för den stora massan, vi får nog ändå konstatera att lån i princip är en nödvändighet för att kunna utveckla både små och stora företag både i i-länder och u-länder.

 

Använder man lån på ett bra sätt, till rätt saker på ett kontrollerat sätt så är det egentligen inget stort problem utan snarare en möjlighet.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jo men i Thailand är det väldigt vanligt, speciellt brukar du påpeka detta, att folk lånar till bilar, MC, TV-apparater och annan onödig lyx för att imponera på grannar, släktingar etc och lånar från ockrare och lånehajar

 

Knappast "lån på ett bra sätt, till rätt saker på ett kontrollerat sätt" så det ÄR ett stort problem i Thailand med lån

 

Det har varit flera artiklar om just denna lånesituation i Thailand den senaste tiden i olika media

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag och frugan lånar inte heller men vi är knappast representativa för den stora massan, vi får nog ändå konstatera att lån i princip är en nödvändighet för att kunna utveckla både små och stora företag både i i-länder och u-länder.

 

Använder man lån på ett bra sätt, till rätt saker på ett kontrollerat sätt så är det egentligen inget stort problem utan snarare en möjlighet.

 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag pratar inte om företags ekonomi, utan privatpersoners.

Likaså är min graf för privatpersoner, inte företag.

 

Att företag lånar är som du skriver en nödvändighet i många fall.

Det är ju liksom idén med ett företag, att tjäna pengar, men som privatperson ska det absolut inte behövas.

Och det är där jag ser risker. Det lånas alldeles för mycket i Thailand av privatpersoner, till allt möjligt och det kommer en dag att kosta dyrt.

Men tills dess ser ju Thailands befolkning ut att vara rikare än grannländernas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag pratar inte om företags ekonomi, utan privatpersoners.

Likaså är min graf för privatpersoner, inte företag.

 

Att företag lånar är som du skriver en nödvändighet i många fall.

Det är ju liksom idén med ett företag, att tjäna pengar, men som privatperson ska det absolut inte behövas.

Och det är där jag ser risker. Det lånas alldeles för mycket i Thailand av privatpersoner, till allt möjligt och det kommer en dag att kosta dyrt.

Men tills dess ser ju Thailands befolkning ut att vara rikare än grannländernas.

Hej

 

I min värld är bönder företagare både i och utanför Thailand.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo men i Thailand är det väldigt vanligt, speciellt brukar du påpeka detta, att folk lånar till bilar, MC, TV-apparater och annan onödig lyx för att imponera på grannar, släktingar etc och lånar från ockrare och lånehajar

 

Knappast "lån på ett bra sätt, till rätt saker på ett kontrollerat sätt" så det ÄR ett stort problem i Thailand med lån

 

Det har varit flera artiklar om just denna lånesituation i Thailand den senaste tiden i olika media

Hej

 

Ska man vara ärlig så finns det naturligtvis både folk som sköter och missköter sina lån. 

 

Men för många bönder är lån en nödvändighet t.ex för att skaffa mer mark, bygga en grisfarm, köpa djur, köpa maskiner eller redskap, starta en gummiträdsfarm eller plantera oljepalmer.

 

Dessa kan sedan öka inkomsterna och räcka till både ränta och ökade inkomster, att vissa individer missköter sina lån är ju ett problem men det är väl inget unikt för Thailand ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I min värld är bönder företagare både i och utanför Thailand.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag drar nog gränsen för vad som kan kallas företagare, när det gäller bönder, vid de som gör det endast för att tjäna pengar.

Inte de som odlar mark mest för att få mat i magen och säljer överskottet.

 

Så de med t.ex. över 100 rai skulle jag klassa som företagare.

Och de med mindre än 50 rai som privatpersoner, med en blandad kompott däremellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om lån, min dotter (egen företagare) omsätte då ca 90 tkr i mån, hade en marginal på ca 40%.

Det gick inte fortsätta i sin etta på 45 kvm, hon hittade ett hus här 620 tkr, Hon tog kontakt med sin Bank.

Dom sa lämna in alla papper, hon har inga lån på sitt företag, men bara tagit ut en lön på 8500 kr mån.

Hon hade pengar till handpenningen, eftersom hon inte tagit mer lön än detta, fick hon inget lån av banken.

Vi fick lösa det på något annat sätt, så nu har hon sitt hus.. Inte lätt här Sverige att vara (ung) företagare..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

"Centre for international Study" är det juntan ?

 

 

flor. Är du nöjd med det svaret?

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju enbart varit på visarun till Kambodja och barnen där som var både skitiga och trasigt klädda och tiggde pengar

 

vet jag inte om de likt( tiggarna här i Sverige som haltar fram med ktyckor och i nästa sekund kan springa) om de är

 

snittet av befolkningen men om nu framgångarna varit så stora i Il`s by och som han beskrivit så ofta så tycker jag att deras

 

levnadsstandard borde vara betydligt högre än vad den är i Burma då de ju under samma tid haft en så avskydd regim som militärjunta.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har ju enbart varit på visarun till Kambodja och barnen där som var både skitiga och trasigt klädda och tiggde pengar

 

vet jag inte om de likt( tiggarna här i Sverige som haltar fram med ktyckor och i nästa sekund kan springa) om de är

 

snittet av befolkningen men om nu framgångarna varit så stora i Il`s by och som han beskrivit så ofta så tycker jag att deras

 

levnadsstandard borde vara betydligt högre än vad den är i Burma då de ju under samma tid haft en så avskydd regim som militärjunta.

Haahahaa!

Min mamma såg en romer i Helsingfors som vars fot var kraftigt vinklad och han använde kryckor.Hon tyckte såå synd om mannen för att senare på dagen se han springa.

Under tiden hade det alltså hänt ett mirakel alltså. :av-109998:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ska man vara ärlig så finns det naturligtvis både folk som sköter och missköter sina lån. 

 

Men för många bönder är lån en nödvändighet t.ex för att skaffa mer mark, bygga en grisfarm, köpa djur, köpa maskiner eller redskap, starta en gummiträdsfarm eller plantera oljepalmer.

 

Dessa kan sedan öka inkomsterna och räcka till både ränta och ökade inkomster, att vissa individer missköter sina lån är ju ett problem men det är väl inget unikt för Thailand ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Hur många bönder har inte pantsatt och förlorat mark för att dom tagit dessa onödiga lån tuill bilar, mc och tv-apparater som INTE behövs för att bruka sin mark ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många bönder har inte pantsatt och förlorat mark för att dom tagit dessa onödiga lån tuill bilar, mc och tv-apparater som INTE behövs för att bruka sin mark ?

Det är ju inte ovanligt att låna för spel och dobbel eller låna för att betala de lån man inte har pengar att betala lånen på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har ju enbart varit på visarun till Kambodja och barnen där som var både skitiga och trasigt klädda och tiggde pengar

 

vet jag inte om de likt( tiggarna här i Sverige som haltar fram med ktyckor och i nästa sekund kan springa) om de är

 

snittet av befolkningen men om nu framgångarna varit så stora i Il`s by och som han beskrivit så ofta så tycker jag att deras

 

levnadsstandard borde vara betydligt högre än vad den är i Burma då de ju under samma tid haft en så avskydd regim som militärjunta.

Hej

 

Håller med dig om detta och levnadstandarden är naturligtvis högre i Thailand än grannländer som Kambodja, Burma och Laos, det var därför jag ifrågasatte statistiken.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur många bönder har inte pantsatt och förlorat mark för att dom tagit dessa onödiga lån tuill bilar, mc och tv-apparater som INTE behövs för att bruka sin mark ?

Hej

 

Någon nationell statistik på detta har jag inte tagit del av, du får gärna dela med dig av din.

 

Så min bedömning av detta blir självupplevd och subjektiv, jag har i princip inga eller åtminstone väldigt exempel ifrån familj, släkt och bybor där mark har förlorats vid lån, dom familjemedlemmar och släktingar som har problem med lån äger ingen egen mark och dom lånar till konsumtion vilket är ohållbart.

 

Dom som äger mark är i mina ögon lite försiktigare och lånar mer till vettiga saker även om undantag finns.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Någon nationell statistik på detta har jag inte tagit del av, du får gärna dela med dig av din.

 

Så min bedömning av detta blir självupplevd och subjektiv, jag har i princip inga eller åtminstone väldigt exempel ifrån familj, släkt och bybor där mark har förlorats vid lån, dom familjemedlemmar och släktingar som har problem med lån äger ingen egen mark och dom lånar till konsumtion vilket är ohållbart.

 

Dom som äger mark är i mina ögon lite försiktigare och lånar mer till vettiga saker även om undantag finns.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Varför skrev du då detta ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skrev du då detta ?

 

Att kineser lånar ut pengar är väl de "ganska få exempel" han har från sin närmsta omgivning

men har du någon statistik på...

 

"Hur många bönder har inte pantsatt och förlorat mark för att dom tagit dessa onödiga lån tuill bilar,

mc och tv-apparater som INTE behövs för att bruka sin mark ?"

 

som du skrev om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför skrev du då detta ?

Hej

 

Den länk du hänvisar till tycker jag påvisar ännu ett skäl till att människor ska få låna pengar i bank just för att slippa vara hänvisade till lokala ockrare.

 

En vanlig bank tar en normal ränta och hotar inte folk till livet med vapen om man inte kan betala, ser det som ett rättvisekrav att även relativt fattiga människor ska kunna låna pengar inom Banksystemet och till normala kostnader, men visst ska både låntagare och banker se till att inte för stora lån tas.

 

Mvh isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att kineser lånar ut pengar är väl de "ganska få exempel" han har från sin närmsta omgivning

men har du någon statistik på...

 

"Hur många bönder har inte pantsatt och förlorat mark för att dom tagit dessa onödiga lån tuill bilar,

mc och tv-apparater som INTE behövs för att bruka sin mark ?"

 

som du skrev om?

Hej

 

Han bluffade nog, jag tror inte att det finns någon sådan statistik.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Den länk du hänvisar till tycker jag påvisar ännu ett skäl till att människor ska få låna pengar i bank just för att slippa vara hänvisade till lokala ockrare.

 

En vanlig bank tar en normal ränta och hotar inte folk till livet med vapen om man inte kan betala, ser det som ett rättvisekrav att även relativt fattiga människor ska kunna låna pengar inom Banksystemet och till normala kostnader, men visst ska både låntagare och banker se till att inte för stora lån tas.

 

Mvh isan lover  

 

Normala banker med normala räntor lånar inte ut pengar till folk utan tillgångar eller säkerhet vilket jag trodde du visste !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Han bluffade nog, jag tror inte att det finns någon sådan statistik.

 

Mvh isan lover

 

Det var en retorisk fråga men det var tydligen för avancerat att förstå !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en retorisk fråga men det var tydligen för avancerat att förstå !

 

"Hur många bönder har inte pantsatt och förlorat mark för att dom tagit dessa onödiga lån tuill bilar,

mc och tv-apparater som INTE behövs för att bruka sin mark ?"

 

Man skulle lätt kunna uppfatta det som fakta du hade koll på, men det var det alltså inte.

Har du en uppfattning om hur många det handlar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hur många bönder har inte pantsatt och förlorat mark för att dom tagit dessa onödiga lån tuill bilar,

mc och tv-apparater som INTE behövs för att bruka sin mark ?"

Man skulle lätt kunna uppfatta det som fakta du hade koll på, men det var det alltså inte.

Har du en uppfattning om hur många det handlar om?

Frågan var av typen "hur många gånger har jag inte sagt till dig att tvätta händerna innan du äter" vilket naturligtvis inte finns något svar på

Fattar du inte det eller spelar du bara oförstående och trögtänkt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var av typen "hur många gånger har jag inte sagt till dig att tvätta händerna innan du äter" vilket naturligtvis inte finns något svar på

Fattar du inte det eller spelar du bara oförstående och trögtänkt ?

 

Frågan var vänligt menad, och ändå ett försök att ställa samma krav på lödighet som du själv kräver av andra

men om det kan glädja erkänner jag gärna att jag både är oförstående och trögtänkt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...