Jump to content
IGNORERAD

Thailands junta meddelar fler regler för media och hotar med nedstängning


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag bor inte i Thailand. Hade jag bott i Thailand hade jag givetvis sett med klarhet och förstått nyttan och nöjet med juntor. Nu är jag bara en verklighetfrånvarande drömmare med floskler och löjliga principer :)

 

Kom att tänka på en sak, tidigare när jag kritiserade TRT, PT och Shinfamiljen använde jag mig av precis samma argument och "löjliga principer". Då fick jag karma i massor av precis samma medlemmar som idag kritiserar mig. Skumt och antagligen är det väl mig det är fel på men det lever jag lätt med.

 

Det här med att svara på egna citat känns också helt ok. Ska nog fortsätta med det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    23

  • Surin P3

    16

  • Joints

    15

  • b-tung

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja, i mogna demokratier ser man till att militären får mindre och mindre makt. För att till slut var det de ska vara en försvarsmakt till för att försvara mot yttre hot.

Det görs med mogna politiker och mogen politik.

Inget som vi sett ett uns av i Thailand på senare år.

 

Vad gäller länkarna, så känns de något bekanta och ensidiga.

Gemene man här i Thailand, ser inte (av det jag sett), militären med samma pessimism som skribenterna i dina länkar.

Även lite roligt att läsa kommentarerna till artiklarna. Lite MPR över dem. :D

Måste hålla med dig. Här syns inget hat eller liknande mot militären. Men inte heller något direkt jubel. Vardagen har sin gilla gång.

Har frågat en del Thaiare vad dom tycker. Rycker mest på axlarna och säger same,same. Dom flesta anser att militärer är lika korrupta

som politiker,chefer,kommun-anställda m.m  Och konstigt vore det väl om detta glittergäng vore helt utan skrupler nu när dom sitter

ensamma vid det stora smörgås-bordet.  

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med dig. Här syns inget hat eller liknande mot militären. Men inte heller något direkt jubel. Vardagen har sin gilla gång.

Har frågat en del Thaiare vad dom tycker. Rycker mest på axlarna och säger same,same. Dom flesta anser att militärer är lika korrupta

som politiker,chefer,kommun-anställda m.m  Och konstigt vore det väl om detta glittergäng vore helt utan skrupler nu när dom sitter

ensamma vid det stora smörgås-bordet.  

 

För att stanna i metaforen handlar det nog om ett tag-själv-bord där de har full kontroll över menyn.

Kompisar, ryggdunkare och chronies styr och ställer i köket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för den komplimangen. :)

 

Ja, det skulle vara väldigt intressant att se nästa regering ge sig på ett bra försök till att minska militärens makt.

Först lite införande av utompolitiska institutioner som inte tillsätts av sittande regering eller åtminstone inte kan avsättas av sittande regering, vars uppgift är att se till att sittande regering följer lagarna. Och att straffen faktiskt efterlevs.

För att sen helt enkelt hugga bort militärens makt.

 

Om det vore så lätt, hade det redan hänt.

Men jag tror det kommer att kräva en generation till innan någon kommer att försöka sig på det, samt att monarkins makt (eller ska vi säga kungadyrkan) måste minimeras eller rent utav elimineras. Och alla vet vad som måste hända innan processen kan starta.

 

Ja, det är ju dit jag vill komma. Militären har monopol på makten och inget de gör verkar i motsatt riktning. Dessutom vill de ju utöka hjärntvätten i skolan så att nästa generation ska ställa högre krav känns i nuläget något orealistiskt.

 

Thaksin fick hållas sina första år. Klarade sig genom rättegångar även om det var ställt utan all rimlig tvivel att han var skyldig tills dess han började utmana den gamla makteliten på allvar. Sedan gick det som de gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar också ha dom rätta kriterierna.

Yes sir, at least I got a great sence of humor!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I am laughing my ass of!!! cheesy.gif

Good' n you.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det äger sin riktighet. Men om inte jag är helt fel ute avgick de av "taktiska" skäl enbart för att utlysa nyval och ytterligare åskådliggöra sin majoritetsställning hos väljarna.

 

Detta drag visade sig ju dock inte falla i god jord hos de krafter som i verkligheten styr landet när saker och ting ställs på sin spets. Som i detta fall med det heltokiga amnestiförslaget. Då visar sig maktens krets och slår till med kraft och utesluter nya fria val på obestämd tid.

 

Att denna krets dessutom inväntar timmen för nationens sönderfall för att få större förståelse hos folket för deras "ingripande" påvisar en viss framförhållning i planeringen. Hade de menat allvar med att stötta en demokrati hade de lätt kunnat gå med på detta nyval under förutsättning att detta går såväl juste tillväga genom militära bevakare ute i landet och dess vallokaler samt nolltolerans vad gäller våld och sammanstötningar mellan de båda (eller ev. olika) fraktionerna.

 

Hur svårt kunde detta vara?

 

Jag håller med dig lenno, det borde vara rätt enkelt att fixa rättvisa val där deltagarna anger sina planer för politiken, utan fantastiska och populistiska överbud som leder till ruin för landet och med respekt för valhemligheten och lugn och ro på valdagen.

 

Jag har för mig att det föreslogs en grundlig genomgång av valsystemet och konstitutionen innan nyvalet. Var det inte ett av kraven från de regeringskritiska? Jag vill minnas det. Jag tycker mig också minnas att de röda kraftfullt motsatte sig detta och att valet skulle göras riktigt kvickt, innan några ändringar i lagarna. Var det inte så? Om jag får spekulera lite så tror jag att man snabbt ville se till att vinna valet i samma stil som tidigare, så att man som sagt skulle kunna göra ett nytt försök att trumfa igenom den galna amnestin för allehanda politiker som är brottslingar (inte för politiska brott, således). Så införde regeringen YL undantagstillstånd... minns jag rätt nu? Då kan man fråga sig hur en valrörelse överhuvudtaget kan hållas under undantagstillstånd. Men det kanske inte var meningen att folk skulle kunna hålla politiska möten och diskutera politik före valet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Militären har monopol på makten och inget de gör verkar i motsatt riktning. Dessutom vill de ju utöka hjärntvätten i skolan så att nästa generation ska ställa högre krav känns i nuläget något orealistiskt.

 

Att utöka hjärntvätten är enligt mig omöjlig i dagens läge, vi får nog vänta på att människorna som dyrkar sin kung, inte har honom att dyrka innan de börjar se problemet i att blint älska en monark.

Och jag kan tycka att deras första, stora fel var just deras försök till att styra skolan och de unga via deras helt idi*tiska punkter, som vi såg för en kort tid sen.

En sådan punktlista om ett antal år kommer förhoppningsvis ses som vad det är och folket kan då börja demonstrera emot militärens makt och tokiga förslag. Samt förhoppningsvis ha en regering som stödjer detta handlande.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Sen är det ju ett privilegium vi har, vi som fortfarande lever, att vi kan vara efterkloka.

Tyvärr så lär vi oss av historien att vi inte lär oss av historien.

 

Lite forskning finns väl på den finansiella sidan http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/varldsekonomi/tiofragorochsvar/vadkanvilaraossavhistoriskamisstag.5.227e434213e2118426e1ef.html

 

Men "the wat to end all wars" var ju åxå att gapa över lite väl mycket sagt efter WW I

 

Så det hjälper inte alltid att vara efterklok heller.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Finns det nån information om hur kungen mår egentligen? Har även hört att drottningen också är sjuk? Väldigt intressant och se vad som händer med monarkin den dagen kungen gå bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan man inte enligt gällande regler.

 

Mvh isan lover

 

Så det är ju kul att du nu insett att det som PTP ägnade sig åt i samband med debatten om amnestin var ett grovt brott mot demokratins regler. Märkligt dock att du hittills försvarat agerandet med näbbar och klor...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att kraven på en självutnämnt demokratisk regering är högre än en juntan. Att du dock blundar för juntans hot mot pressen och jämför den med yinglucks är precis samma form av tunnelseende som din "idol" på andra sidan brukar ägna sig åt.

 

Personligen föredrar jag klara och tydliga riktlinjer om vad man får och inte får skriva och granska om i Thailand framför hur det var innan kuppen då man alltid var lite osäker på vad som gällde och inte gärna ville ha sin arbetsplats eller sitt hem omringat av yaabaa höga "Demokrati försvarare" utsända av  den folkvalda regeringen för att se till så att all rapportering passar in i deras mall.

 

Ifall man nu ska ha någon censur över huvudtaget. Bäst vore ju ett land utan den typen av censur som förekom både innan och efter militärkuppen, både under Yingluck och Abhisit.

 

Men det finns ju tydligen de som på allvar tror att censur och inskränkningar i yttrandefriheten kom till Thailand först den 22 maj 2014...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån information om hur kungen mår egentligen? Har även hört att drottningen också är sjuk? Väldigt intressant och se vad som händer med monarkin den dagen kungen gå bort.

 

Kungen mår väl bättre än vad han gjort på ganska många år, han vårdas väl inte på Siriraj sjukhuset längre utan är i palatset i Hua Hin. Vad gäller drottningen har jag hört en hel del rykten om hennes hälsotillstånd och det lär inte vara bra. Kan mycket väl bli så att hon lämnar in innan maken gör det.

 

Kronprinsen turnerar i Europa, den 19/7 var han i München-förmodligen hos den "officiella" älskarinnan.

 

http://www.flightradar24.com/reg/hshrh

 

Han har inte varit tillbaka i Thailand på två månader och även om han njuter av playboylivet så brukar han ju inte hålla sig utanför landet under så lång tid. Får se om han återvänder innan den 12/8?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig där, demokrati är inte alls så komplicerat som kuppvännerna vill göra det till och landets militär har naturligtvis inget som helst intresse av att utveckla demokratin eller att stärka dom folkvaldas makt, militären hindrar aktivt en demokratisk utveckling och agerar för att bevara sitt eget inflytande. 

 

Mvh isan lover

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så det är ju kul att du nu insett att det som PTP ägnade sig åt i samband med debatten om amnestin var ett grovt brott mot demokratins regler. Märkligt dock att du hittills försvarat agerandet med näbbar och klor...

Hej

 

Enligt många juridiska och konstitutionella experter på området bröt inte regeringen mot någon lag när dom lade fram amnestiförslaget till omröstning i parlamentet, så detta råder det delade meningar om, men helt klart ogillade Demokraterna, PDRC och dom gula förslaget.

 

Det som du kallar ett grovt brott lär upprepas ganska snart gällande kuppmakare och militär, hoppas du kommer att vara lika snabb och aktiv i ditt fördömmande av detta då. 

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån information om hur kungen mår egentligen? Har även hört att drottningen också är sjuk? Väldigt intressant och se vad som händer med monarkin den dagen kungen gå bort.

 

Ska man tro den officiella version så har ju kungen mått bättre dag för dag alltsedan han hamnade på sjukhus för några år sedan. Snart är han i samma form som en 20-åring. Jag vill fortfarande veta varför han spenderade flera år på sjukhus istället för att vårdas i hemma. Det saknas ju inte resurser för att uttrycka det milt. Min högst personliga gissning är för att undvika familjebråk. Drottningen har enligt skvaller fått hjärnblödning och är inte vid sunda vätskor.

 

Det dröjer innan kungen går bort. Det finns en tidsplan för det men detaljerna är liksom allt annat dolt. Mitt alldeles egna påhitt, men det kan ju vara nära sanningen. Tror nämligen att det skulle vara katastrof för juntan om kungen försvann just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen föredrar jag klara och tydliga riktlinjer om vad man får och inte får skriva och granska om i Thailand framför hur det var innan kuppen då man alltid var lite osäker på vad som gällde och inte gärna ville ha sin arbetsplats eller sitt hem omringat av yaabaa höga "Demokrati försvarare" utsända av den folkvalda regeringen för att se till så att all rapportering passar in i deras mall.

 

Då blir man ju lite nyfiken på vad du skriver och varför du skriver. Vad har du skrivit efter kuppen och var har det publicerats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ska man tro den officiella version så har ju kungen mått bättre dag för dag alltsedan han hamnade på sjukhus för några år sedan. Snart är han i samma form som en 20-åring. Jag vill fortfarande veta varför han spenderade flera år på sjukhus istället för att vårdas i hemma. Det saknas ju inte resurser för att uttrycka det milt. Min högst personliga gissning är för att undvika familjebråk. Drottningen har enligt skvaller fått hjärnblödning och är inte vid sunda vätskor.

 

Det dröjer innan kungen går bort. Det finns en tidsplan för det men detaljerna är liksom allt annat dolt. Mitt alldeles egna påhitt, men det kan ju vara nära sanningen. Tror nämligen att det skulle vara katastrof för juntan om kungen försvann just nu.

Hej

 

Själv tror jag att han är lika sjuk och nära döden nu som för några år sedan, det känns som om det kan hända något vilken dag som helst och kuppmakarna vill nog gärna vara vid makten när det händer.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt många juridiska och konstitutionella experter på området bröt inte regeringen mot någon lag när dom lade fram amnestiförslaget till omröstning i parlamentet, så detta råder det delade meningar om, men helt klart ogillade Demokraterna, PDRC och dom gula förslaget.

 

Det som du kallar ett grovt brott lär upprepas ganska snart gällande kuppmakare och militär, hoppas du kommer att vara lika snabb och aktiv i ditt fördömmande av detta då. 

 

Mvh isan lover

 

Så du tycker amnesti för 25000 brott var ett bra demokratiskt förslag?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du tycker amnesti för 25000 brott var ett bra demokratiskt förslag?

 

/ SatanG

Hej

 

Utan att ta ställning till förslaget i fråga var bra eller dåligt så ser det faktiskt ut som om regeringen gjorde allt för att verkligen följa både konstitution, regler och praxis i parlamentet när dom försökte få igenom amnestiplanen, det var väl helt enkelt nödvändigt för att ha någon som helst chans att få igenom detta kontroveriella förslag.

 

Jag tror att dom tidigare medlemmar i konstitiutions domstolen, högsta domstolen, juridiska experter och akademiker som uttalade sig för att förslaget var lagligt och i linje med gällande regler i parlamentet och konstitution kan ha haft rätt, inte ens den nuvarande konstitutions domstolen var eniga i sitt beslutet, även där fanns det oenighet om det var rätt eller fel.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de som tycker att allt eller det mesta juntan hittat på är framsteg

så undrar jag hur de samma tolkar ev. lättnader i censuren av media eller skrotning av order 97.

 

Ett steg tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir man ju lite nyfiken på vad du skriver och varför du skriver. Vad har du skrivit efter kuppen och var har det publicerats?

Har skrivit om Norge och Malaysia publicerat i Kina, Tyskland och snart Sverige.

Har som sagt inte varit i Thailand sedan kuppen men baserar min åsikt på hur det fungerade förra gången. Istället för att ett gäng "Demokrati kämpar" hotar att slå ihjäl dig eller din familj om du skriver ofördelaktigt om någon klan besläktad verksamhet eller intresse så kom det ganska klara besked vad som gällde från militären då och detsamma verkar ha skett nu.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt många juridiska och konstitutionella experter på området bröt inte regeringen mot någon lag när dom lade fram amnestiförslaget till omröstning i parlamentet, så detta råder det delade meningar om, men helt klart ogillade Demokraterna, PDRC och dom gula förslaget.

 

Det som du kallar ett grovt brott lär upprepas ganska snart gällande kuppmakare och militär, hoppas du kommer att vara lika snabb och aktiv i ditt fördömmande av detta då. 

 

Mvh isan lover

Så att förbjuda oppositionen i parlamentet att debattera regeringens förslag är demokratiskt i din värld...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...