Jump to content
IGNORERAD

Thailands junta meddelar fler regler för media och hotar med nedstängning


MPR Nyheter

Recommended Posts

 

 

Så är det självklart. Det ska kritiseras objektivt och rent generellt fördömas.

Men även en folkvald regering skall kritiseras och granskas samt straffas för eventuella brott, mot demokratin eller mot vad det nu kan vara för brott de begått.

Och i värsta fall avsättas (eller avgå frivilligt) om de brott de begått är för grova.

 

Men då är ju frågan vem som ska avsätta en "trasig" regering?

 

Finns det inget konstitutionsutskott eller motsvarande i Thailand? 

 

Att avsätta en hel regering verkar i mina öron både overkill och stenåldern på samma gång. Den minister som varit ansvarig för maktmissbruket skall ställas till svar. Inte en hel folkvald regering. Kan det vara så svårt att ta till sig?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    23

  • Surin P3

    16

  • Joints

    15

  • b-tung

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns det inget konstitutionsutskott eller motsvarande i Thailand? 

 

Att avsätta en hel regering verkar i mina öron både overkill och stenåldern på samma gång. Den minister som varit ansvarig för maktmissbruket skall ställas till svar. Inte en hel folkvald regering. Kan det vara så svårt att ta till sig?

 

 

Dom heter Konstitutionsdomstolen och när dom ansåg att amnestiförslaget var fel enligt konstitutionen och vägrade låta regeringen köra igenom det valde regeringen på eget bevåg att AVGÅ !

 

Dom blev INTE AVSATTA !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur enkelt som helst, låt regeringen få föra sin politik och om det kommer odemokratiska krafter så ska militären HJÄLPA regeringen så dom kan genomföra sin politik.

Är den aktuellas regeringens politik extremt dålig  så väljs en ny genom demokratiska val.

 

Inte så svårt, eller hur!

Vad menar du nu? Det är väl varken thai- eller MPR-style. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det är ju same, same but different.

 

Innan fick man inte kritisera Yingluck, klanen, risprogrammet, Thaksin, monarkin eller någon Shinawatra kontrollerad verksamhet. Nu är det andra saker man inte får kritisera bortsett från monarkin så läget är egentligen oförändrat.

 

Jag kan hålla med om att kraven på en självutnämnt demokratisk regering är högre än en juntan. Att du dock blundar för juntans hot mot pressen och jämför den med yinglucks är precis samma form av tunnelseende som din "idol" på andra sidan brukar ägna sig åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen så hade nytt val hållits, eftersom politikerna helt plötsligt blivit varse om riktig demokrati eftersom någon tipsat dem om MPR, Yingluck hade röstats bort i fredligt val och vinnaren var ett nytt parti helt utan korrupta medlemmar.

Tänk vad enkelt det är om man bara läser på MPR.

 

Tänk vad olika saker man kan lära sig på MPR.

Själv så har jag lärt mig att thailändska soldater är bäst lämpade att sköta precis allt från inkassolagar, jetskiuthyrning, skolutbildning, demokrati, korruption, lagstiftning, journalistik och faktiskt precis allt annat också. Det finns ingen hejd på hur fantastiska soldaterna är. De ordnar upp precis allting och det behövs inte ens ett kontrollsystem där man kritiskt granskar vad de gör. Totalt onödigt eftersom soldaterna vet vad som är bäst för folket. Undersökningar visar att minst 80 % av befolkningen stödjer soldaterna medan undersökningar på MPR visar att det är 100 %.

 

Jag tror att thailändsk soldatdemokrati kommer att bli Thailands nästa exportsuccé - efter kycklingar och ris då givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom heter Konstitutionsdomstolen och när dom ansåg att amnestiförslaget var fel enligt konstitutionen och vägrade låta regeringen köra igenom det valde regeringen på eget bevåg att AVGÅ !

 

Dom blev INTE AVSATTA !

Det äger sin riktighet. Men om inte jag är helt fel ute avgick de av "taktiska" skäl enbart för att utlysa nyval och ytterligare åskådliggöra sin majoritetsställning hos väljarna.

 

Detta drag visade sig ju dock inte falla i god jord hos de krafter som i verkligheten styr landet när saker och ting ställs på sin spets. Som i detta fall med det heltokiga amnestiförslaget. Då visar sig maktens krets och slår till med kraft och utesluter nya fria val på obestämd tid.

 

Att denna krets dessutom inväntar timmen för nationens sönderfall för att få större förståelse hos folket för deras "ingripande" påvisar en viss framförhållning i planeringen. Hade de menat allvar med att stötta en demokrati hade de lätt kunnat gå med på detta nyval under förutsättning att detta går såväl juste tillväga genom militära bevakare ute i landet och dess vallokaler samt nolltolerans vad gäller våld och sammanstötningar mellan de båda (eller ev. olika) fraktionerna.

 

Hur svårt kunde detta vara?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vad olika saker man kan lära sig på MPR.

Själv så har jag lärt mig att thailändska soldater är bäst lämpade att sköta precis allt från inkassolagar, jetskiuthyrning, skolutbildning, demokrati, korruption, lagstiftning, journalistik och faktiskt precis allt annat också. Det finns ingen hejd på hur fantastiska soldaterna är. De ordnar upp precis allting och det behövs inte ens ett kontrollsystem där man kritiskt granskar vad de gör. Totalt onödigt eftersom soldaterna vet vad som är bäst för folket. Undersökningar visar att minst 80 % av befolkningen stödjer soldaterna medan undersökningar på MPR visar att det är 100 %.

 

Jag tror att thailändsk soldatdemokrati kommer att bli Thailands nästa exportsuccé - efter kycklingar och ris då givetvis.

 

Alltså precis det jag skrev. Eller det du skriver. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dar funkar inte, du ar rodskjorta oberoende vad du skriver om du inte jamsar med " de kloka och fargblinda".

Du verkar också ha dom rätta kriterierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Men då är ju frågan vem som ska avsätta en "trasig" regering?

 

 

 Samma som i alla andra länder som vill vara demokratiska på riktigt - de juridiska instanserna. Nu funkade ju inte de instanserna precis som alla andra institutioner, regelverk och kontrollfunktioner. Det finns bara ett organ med kraft och det är militären. En del verkar trivas med det medan andra tror att militärens makt måste bort en gång för alla och ge utrymme för självständiga institutioner som stabiliserar den struktur vars grund demokratin kan växa på.

 

Just därför är jag emot precis allt militären gör. Inte för att de gör fel utan just för att de gör saker de inte ska syssla med. De visar med all tydlighet vilken slags statskick de vill ha och där ingår det absolut inte att avveckla sin egen makt och stärka andras utan precis tvärtom.

 

För övrigt läste jag på thaivisa igår att man inte får kritisera juntan. Gör man det riskerar man avstängning. Tror knappast juntan bryr sig speciellt mycket om vad som skrivs där, men ändå.

 

Några länkar på vad internationell press och thailändska akademiker har för åsikt; http://www.washingtonpost.com/opinions/can-Thailand-save-its-democracy/2014/07/19/f41013f8-05ea-11e4-bbf1-cc51275e7f8f_story.html

 

http://www.washingtonpost.com/opinions/pavin-chachavalpongpun-Thailand-junta-tries-to-silence-its-critics-to-protect-the-king/2014/06/17/c77415ee-f341-11e3-914c-1fbd0614e2d4_story.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja det är ännu ett bra exempel på Svenskars försvar av diktatur och förtryck.

 

Man upphör som sagt aldrig att förvånas över vad folk kan försvara.

 

Mvh isan lover

Glömde du att det var vänsterrörelsen som stöttade dom????

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså precis det jag skrev. Eller det du skriver. :D

 

Japp, MPR kan bli den nya bibeln. Profeter finns ju redan och religionskriget är i full swing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde du att det var vänsterrörelsen som stöttade dom? ???

 

och Magret Thatcher som ju var en riktig rödstrumpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Samma som i alla andra länder som vill vara demokratiska på riktigt - de juridiska instanserna. Nu funkade ju inte de instanserna precis som alla andra institutioner, regelverk och kontrollfunktioner. Det finns bara ett organ med kraft och det är militären. En del verkar trivas med det medan andra tror att militärens makt måste bort en gång för alla och ge utrymme för självständiga institutioner som stabiliserar den struktur vars grund demokratin kan växa på.

 

Just därför är jag emot precis allt militären gör. Inte för att de gör fel utan just för att de gör saker de inte ska syssla med. De visar med all tydlighet vilken slags statskick de vill ha och där ingår det absolut inte att avveckla sin egen makt och stärka andras utan precis tvärtom.

 

För övrigt läste jag på thaivisa igår att man inte får kritisera juntan. Gör man det riskerar man avstängning. Tror knappast juntan bryr sig speciellt mycket om vad som skrivs där, men ändå.

 

Några länkar på vad internationell press och thailändska akademiker har för åsikt; http://www.washingtonpost.com/opinions/can-Thailand-save-its-democracy/2014/07/19/f41013f8-05ea-11e4-bbf1-cc51275e7f8f_story.html

 

http://www.washingtonpost.com/opinions/pavin-chachavalpongpun-Thailand-junta-tries-to-silence-its-critics-to-protect-the-king/2014/06/17/c77415ee-f341-11e3-914c-1fbd0614e2d4_story.html

 

Ja, i mogna demokratier ser man till att militären får mindre och mindre makt. För att till slut var det de ska vara en försvarsmakt till för att försvara mot yttre hot.

Det görs med mogna politiker och mogen politik.

Inget som vi sett ett uns av i Thailand på senare år.

 

Vad gäller länkarna, så känns de något bekanta och ensidiga.

Gemene man här i Thailand, ser inte (av det jag sett), militären med samma pessimism som skribenterna i dina länkar.

Även lite roligt att läsa kommentarerna till artiklarna. Lite MPR över dem. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i mogna demokratier ser man till att militären får mindre och mindre makt. För att till slut var det de ska vara en försvarsmakt till för att försvara mot yttre hot.

Det görs med mogna politiker och mogen politik.

Inget som vi sett ett uns av i Thailand på senare år.

 

Vad gäller länkarna, så känns de något bekanta och ensidiga.

Gemene man här i Thailand, ser inte (av det jag sett), militären med samma pessimism som skribenterna i dina länkar.

Även lite roligt att läsa kommentarerna till artiklarna. Lite MPR över dem. :D

 

Ensidiga för att de inte med kraft kritiserar Yingluck? Det är väl klart att gemene man inte ser samma saker som akademikern som riskerar fängelse om han återvänder till Thailand, men är det verkligen ett bra argument?

 

Nä, Thailand är inte moget någonstans. Men hur tror du att juntan skapar förutsättningar för mogna politiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

..och det görs ju i ett första steg i parlamentet men det förutsätter ju att de som har majoriteten vid tillfället inte förbjuder oppositionen att granska, kritisera och debattera majoritetens förslag...

Hej

 

Det kan man inte enligt gällande regler.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ensidiga för att de inte med kraft kritiserar Yingluck? Det är väl klart att gemene man inte ser samma saker som akademikern som riskerar fängelse om han återvänder till Thailand, men är det verkligen ett bra argument?

 

Nä, Thailand är inte moget någonstans. Men hur tror du att juntan skapar förutsättningar för mogna politiker?

 

Frågan är väl snarare om politikerna skapar förutsättningar för att militären ska slippa gå in och bryta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frågan är väl snarare om politikerna skapar förutsättningar för att militären ska slippa gå in och bryta.

Hej

 

Återigen i en demokrati är det kontrollorgan och väljare som sköter detta och och militären ska inte "gå in och bryta" i något alls. 

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, i mogna demokratier ser man till att militären får mindre och mindre makt. För att till slut var det de ska vara en försvarsmakt till för att försvara mot yttre hot.

Det görs med mogna politiker och mogen politik.

Inget som vi sett ett uns av i Thailand på senare år.

 

Vad gäller länkarna, så känns de något bekanta och ensidiga.

Gemene man här i Thailand, ser inte (av det jag sett), militären med samma pessimism som skribenterna i dina länkar.

Även lite roligt att läsa kommentarerna till artiklarna. Lite MPR över dem. :D

Hej jag är dålig på engelska men det är väl för mycket begärt att be om

en översättning,men dom kommentarer som speglade MPR medlemmar kan du kanske bjuda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Återigen i en demokrati är det kontrollorgan och väljare som sköter detta och och militären ska inte "gå in och bryta" i något alls. 

 

Mvh isan lover

 

Helt rätt. I en demokrati är det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

undersökningar på MPR visar att det är 100 %.

 

Har du och alla som tidigare kritiserade juntan nu gått över till the dark side? :)

 

100% inbegriper ju alla.. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl snarare om politikerna skapar förutsättningar för att militären ska slippa gå in och bryta.

 

Genom att avskaffa militärens makt. Den frågan var ju enkel. Har du ingen svår? :)

 

För övrigt har jag upptäckt att det är ganska trivsamt att debattera med dig. Tycker annars att debattklimatet är löjligt lågt med samma gamla pajkastning och etikettsklistrande som alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du och alla som tidigare kritiserade juntan nu gått över till the dark side? :)

 

100% inbegriper ju alla.. :)

 

Jag bor inte i Thailand. Hade jag bott i Thailand hade jag givetvis sett med klarhet och förstått nyttan och nöjet med juntor. Nu är jag bara en verklighetfrånvarande drömmare med floskler och löjliga principer :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att avskaffa militärens makt. Den frågan var ju enkel. Har du ingen svår? :)

 

För övrigt har jag upptäckt att det är ganska trivsamt att debattera med dig. Tycker annars att debattklimatet är löjligt lågt med samma gamla pajkastning och etikettsklistrande som alltid.

 

Tackar för den komplimangen. :)

 

Ja, det skulle vara väldigt intressant att se nästa regering ge sig på ett bra försök till att minska militärens makt.

Först lite införande av utompolitiska institutioner som inte tillsätts av sittande regering eller åtminstone inte kan avsättas av sittande regering, vars uppgift är att se till att sittande regering följer lagarna. Och att straffen faktiskt efterlevs.

För att sen helt enkelt hugga bort militärens makt.

 

Om det vore så lätt, hade det redan hänt.

Men jag tror det kommer att kräva en generation till innan någon kommer att försöka sig på det, samt att monarkins makt (eller ska vi säga kungadyrkan) måste minimeras eller rent utav elimineras. Och alla vet vad som måste hända innan processen kan starta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du och alla som tidigare kritiserade juntan nu gått över till the dark side? :)

 

100% inbegriper ju alla.. :)

cheesy.gif cheesy.gif cheesy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...