Jump to content
IGNORERAD

Air Asia bokning med Ö i efternamnet!?

Naam jai

Recommended Posts

hej provade boka med air asia men kan inte använda mitt Ö i efternamnet ...får upp please use roman alfabet A-Z

då blir det ju fel namn på biljetten ..fan hur man ska komma runt detta...får väl ringa dom. nånn som haft liknande

problem?

Dela på andra sajter

Ö blir OE.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kika längst ner på passet. Där har du namnet utan prickar och ringar.

Å =AA

Ä=AE

Ö=OE

Tror jag det var.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

hej provade boka med air asia men kan inte använda mitt Ö i efternamnet ...får upp please use roman alfabet A-Z

då blir det ju fel namn på biljetten ..fan hur man ska komma runt detta...får väl ringa dom. nånn som haft liknande

problem?

Inga problem alls, jag har ö mitt efternamn då skriver man med o event oe   . Samma på

alla biljetter när jag rest med Thai och tror jag, alla andra bolag med

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Funkar med o,a och a oxå

Hmm, hur skiljer man på a och a?

hehe, jag tror det fungerar utan prickar och ringar åxå men då jag bokade så körde jag med det som stod på passet. Då blir det inget tjafs.

ทีรัก

Dela på andra sajter

jo jag anade det, ...tusen tack, snabba ryck här MPR när det är som bäst :14::thumbsup:

Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Kika längst ner på passet. Där har du namnet utan prickar och ringar.

Å =AA

Ä=AE

Ö=OE

Tror jag det var.

Detta med att kolla längst ned på passet har jag aldrig tänkt på. Jag var tvungen att gå bort och kolla i mitt pass.

Jag har ett liknande problem som Naam jai, jag kan inte köpa en biljett i mitt riktiga namn hos Air Asia. Jag köpte en biljett i förrgår nämligen och jag gissade på ett namn som jag trodde skulle fungera.

När jag nu såg vad det står längst ner i mitt pass så såg jag att jag hade gissat rätt    :)

Mvh Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

Hmm, hur skiljer man på a och a?

hehe, jag tror det fungerar utan prickar och ringar åxå men då jag bokade så körde jag med det som stod på passet. Då blir det inget tjafs.

Jag vet faktisk inte.

Själv heter jag något med a men inte med a.

Eftersom de som ska kolla inte känner till bokstäverna de ser i passet går det lika bra med selleri.

Dela på andra sajter

Ja, det vanliga är att namnet per automatik ändras till OE, AA eller AE . Men inte på Air Asia där man bara får ett felmeddelande.

Detta resulterade i att jag i onyktert tillstånd beställde en inrikes biljett i Filippinerna utan prickarna dvs inte korrekt. Detta brydde dom sig inte om kanske bara för det var inrikes. Tror internationella flighter har hårdare regler.

Dela på andra sajter

GreenValley

Varför rådfrågar ni inte helt enkelt Herr Baa?

Han har stor erfarenhet av bokstäver utan prickar! :crazy:

Dela på andra sajter

Detta låter intressant. Berätta mer :)

Dela på andra sajter

Detta resulterade i att jag i onyktert tillstånd beställde en inrikes biljett i Filippinerna utan prickarna dvs inte korrekt. Detta brydde dom sig inte om kanske bara för det var inrikes. Tror internationella flighter har hårdare regler

Nej, på mina biljetter för kommande resa till Bangkok har dom stavat mitt namn med o inte oe och

det är inte första gången

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Detta med att kolla längst ned på passet har jag aldrig tänkt på. Jag var tvungen att gå bort och kolla i mitt pass.

Jag har ett liknande problem som Naam jai, jag kan inte köpa en biljett i mitt riktiga namn hos Air Asia. Jag köpte en biljett i förrgår nämligen och jag gissade på ett namn som jag trodde skulle fungera.

När jag nu såg vad det står längst ner i mitt pass så såg jag att jag hade gissat rätt    :)

Mvh Luke the Drifter

Jaha! Så du heter egentligen Lüke the Drifter?

Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Jaha! Så du heter egentligen Lüke the Drifter?

:D  :lol:  Det var just ett sådant u med prickar ovanför som jag fick som förslag när jag skrev mitt riktiga namn och det kändes inte riktigt rätt    :)

Mvh Señor Luke

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

Väldigt mycket OT.

En kompis som heter Jörgen var utomlands och troligtvis lite berusad när han kom i samspråk med några engelsmän. Han skulle förklara vad bokstaven ö var för något.

"It's an O with two pricks on".

Dom blev lite förvånande över den beskrivningen.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

Alltid retar det nagon, :thumbsup:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Jag har både Ä och Ö i mitt efternamn och bokar alltid biljett med A och O så det har inte varit några problem, UTOM i USA. Dit  bokade inte jag utan jobbet och då blev det med AE och OE i namnet på biljetten och det va ju inte samma som i passet så där blev jag tagen åt sidan och en supervisor kom och ställde frågor om varför jag inte hade samma namn på biljetten som det stog i passet.  :y13:

Så det kan bli strul vilket som.

Robbanthai

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Dela på andra sajter

Tror inte det är så noga i Thailand. Skulle boka en biljet med Nok Air åt min frus son. Jag fick då bokstavera namnet på engelska, men när hon skrivit ner namnet och bad mig titta, hade hon bytt ut ett L mot ett N. Jag påpekade detta, men svaret blev bara "same, same". Han kom med planet i alla fall :)

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror inte det är så noga i Thailand. Skulle boka en biljet med Nok Air åt min frus son. Jag fick då bokstavera namnet på engelska, men när hon skrivit ner namnet och bad mig titta, hade hon bytt ut ett L mot ett N. Jag påpekade detta, men svaret blev bara "same, same". Han kom med planet i alla fall :)

I Thailand går det säkert bra med nickname.

T.ex Noi eller Ning

Dela på andra sajter

I Thailand går det säkert bra med nickname.

T.ex Noi eller Ning

Daling?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...