Jump to content
IGNORERAD

Armé personal inblandad i ris bedrägeriet.


Khun Ken

Recommended Posts

Jag vet ju givetvis inte helt säkert men jag tror inte jetskiuthyrning genererar speciellt mycket pengar till generalerna. Inte heller tror jag att ledande generaler drog in pengar på risskandalen. Men jag kan ju ha fel där också och erkänner gärna mina tillkortakommanden om juntageneralen erkänner skuld i de fallen.

 

Hur många generaler finns det i Thailand? Hur mycket har de i statlig lön och vad är deras egentliga samlade inkomster? Fundera på det en stund och ställ dig sedan frågan varför just militären är främst lämpad att minska korruptionen och verka för demokrati.

 

Försöka även att framställa svar som inte är otrevliga i vanlig ordning så kanske även vi kan ha en intressant debatt.

 

Att dom tar tag i de svulster som gett landet problem internationellt eller nationellt kan väl inte vara fel eller ?

 

Vilka som är mest lämpliga har jag ingen aning om men det är tyvärr bara "juntan" som tycker det är viktigt att ta tag i korruptionsproblemen. Politikerna har ju bevisligen inte tyckt det var viktigt de senaste åren. Vilka tycker du är lämpligast att ta tag i korruptionsproblemen i Thailand ?

 

På vilket sätt var jag otrevlig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    15

  • Joints

    13

  • Khun Ken

    12

  • Moritz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Militären väljer bara ut vissa mål som på inga vis konkurrerar med deras egna intressen. Med andra ord spel för galleriet. Den ultimata korruptionsbrottet är enligt min mening att begå olagliga statskupper. Så skulle de verkligen vara intresserade av att få slut på korruptionen kan de ju bura in sig själva.

 

Två förslag för att stävja korruptionen är att man stärker de juridiska instanserna så att de är fristående utan inblandning från maktmonopolet samt, och minst lika viktigt, att man har en fri och så gott det går oberoende press. Givetvis ska man även kunna granska och kritisera makten på Internet utan rädsla för att bli förföljd och fängslad. Just idag riskerar man fängelse om man granskar militären så hur man med hull och hår kan svälja all information juntan väljer att presentera är för mig en gåta.

 

Som några tidigare skrev tycker jag jämförelsen med Sverige är intressant. Skulle vi inte ha alla kontrollinstanser och blåslampor upp i häcken på politikerna skulle antagligen skillnaden inte vara så gigantiska mellan våra länder som det är idag.

 

Ja, jo, det finns mycket vettigt i det du skriver, men om vi tittar på det pengamässigt största korruptionshålet i Thailand på sistone, risstödet, som kostat 3-4 hela militärbudgetar för att sätta det i perspektiv, vad kan göras åt det? Vem tror på allvar att precis dom som ställde till med det kommer att utreda det? Ja, i och för sig, det gjorde man ju, på en dag eller så, och inget fel hade begåtts. Det vet vi ju nu hur det ligger till. Om dom riktigt megastora fiskarna tillåts komma undan, vilka signaler sänder det till Somchai på risåkern eller fabriksgolvet? Kommer man att känna sig hypermotiverad att vara ärlig och göra rätt för sig och aldrig ge eller ta en muta? Bara för att visa sig med ett bättre exempel än dom rika bluffmakarna i toppen som skott sig. För egen del tror jag inte det. Man blir förbannad och tänker att man måste se till att alla fall kapa åt sig så mycket man själv kan av kakan.

 

Stärka de juridiska instanserna är nog också en jättebra idé. Men man måste nog städa ut en hel del skit ur dom först!

 

Jag sväljer inte alls juntans propaganda med hull och hår. Jag inser att mycket är tillrättalagt och att somligt förtigs. Men det som man med egna ögon kan se att det sker, det sker också! Annat kanske döljs. Men till exempel risstödet har bevisligen haft de konsekvenser vi kan se och få bekräftade. Det är för enormt för att kunna gömma. Exempelvis Thailands exportsiffror kan nog bara manipuleras till en begränsad del, det finns ju en köparsida också och statistik förs inte bara av Thailand utan av tullmyndigheter världen över, sammanställs och publiceras. Såvida inte militären i Thailand kan förbjuda eller manipulera information från källor utanför Thailand får vi nog lita på att den stämmer. Och hur var det med öppenheten från YL-regeringens sida när det gäller risförsäljning till utlandet; priser, villkor, volymer? Det var väl inte särskilt öppet, eller hur? Men den manipulationen verkar inte störa särskilt mycket... Jag tycker militären verkar mer öppna med saker och ting än YL-regeringen, faktiskt. Vi kan se på TV när rislagren inspekteras, det står i tidningen vad man finner där, med bilder och allt. YL-regeringen hemlighöll rubbet.

 

Det sista du skriver är nog också ganska sant. Dels att skillnaderna faktiskt är gigantiska mellan Sverige och Thailand, det instämmer jag i. Sedan att kontrollinstanser måste finnas. Så någon måste sätta upp dessa kontrollinstanser. Just nu verkar det trots allt vara militären som gör det, efter att kontrollinstanserna antingen brutits ned av tidigare regeringar eller aldrig funnits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, ett ROT som gav statskassan massor av miljarder i nya skatter och gjorde flera tiotusentals svartjobb vita är väl inte så dåligt.

Tror du får läsa på lite bättre.

 

Men ämnet är ju i mitt tycke off topic.

 

Finns bättre sätt att försvara den folkvalda regeringens från 2011 prestationer.

 

Alls inte OT om man tänker efter lite grann...

 

Visst blev det lite bättre på ytan, men ROT-köret är ett stort svart hål!!! Jag var i Sverige ett tag och såg "Uppdrag granskning" eller nåt, med Janne Josefsson, som klädde av det inpå skinnet. Man behöver inte ens lämna med fakturor på skiten! Fylla i lite på nätet och skicka in bara, Inte ens ett bankkonto behövs för att få ut stålarna, kontanter går finfint! Parallelen med risstödet känns faktiskt inte helt fel! Ett lösaktigt konstruerat populistiskt program som gynnar ett särintresse (risbönderna i Thailand och fastighetsägare i Sverige, som subventioneras med skattemedel) och som konstrueras med otillräckliga kontrollinstanser. I Sverige blev det granskat, inte i Thailand.

 

Då kan man ju säga att det behövs journalister som snokar i sånt där. Jämföra med Thailand och klaga på militärens censur. Jovisst, men hur mycket kunde de Thailändska journalisterna avslöja om risstödet på Takkiregeringens tid? Det var stora blylocket på där. Visselblåsaren åkte ut i kylan. Så den relevanta jämförelsen är att den som ställt till det, alltså respektive regering, knappast kommer att gräva för mycket i dom egna kökkenmöddingarna. Janne Josefsson gör det i Sverige, i Thailand blev det dessvärre ingen utredning förrän militären tog över. Det är lite kusligt, faktiskt!

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jo, det finns mycket vettigt i det du skriver, men om vi tittar på det pengamässigt största korruptionshålet i Thailand på sistone, risstödet, som kostat 3-4 hela militärbudgetar för att sätta det i perspektiv, vad kan göras åt det? Vem tror på allvar att precis dom som ställde till med det kommer att utreda det? Ja, i och för sig, det gjorde man ju, på en dag eller så, och inget fel hade begåtts. Det vet vi ju nu hur det ligger till. Om dom riktigt megastora fiskarna tillåts komma undan, vilka signaler sänder det till Somchai på risåkern eller fabriksgolvet? Kommer man att känna sig hypermotiverad att vara ärlig och göra rätt för sig och aldrig ge eller ta en muta? Bara för att visa sig med ett bättre exempel än dom rika bluffmakarna i toppen som skott sig. För egen del tror jag inte det. Man blir förbannad och tänker att man måste se till att alla fall kapa åt sig så mycket man själv kan av kakan.

 

Stärka de juridiska instanserna är nog också en jättebra idé. Men man måste nog städa ut en hel del skit ur dom först!

 

Jag sväljer inte alls juntans propaganda med hull och hår. Jag inser att mycket är tillrättalagt och att somligt förtigs. Men det som man med egna ögon kan se att det sker, det sker också! Annat kanske döljs. Men till exempel risstödet har bevisligen haft de konsekvenser vi kan se och få bekräftade. Det är för enormt för att kunna gömma. Exempelvis Thailands exportsiffror kan nog bara manipuleras till en begränsad del, det finns ju en köparsida också och statistik förs inte bara av Thailand utan av tullmyndigheter världen över, sammanställs och publiceras. Såvida inte militären i Thailand kan förbjuda eller manipulera information från källor utanför Thailand får vi nog lita på att den stämmer. Och hur var det med öppenheten från YL-regeringens sida när det gäller risförsäljning till utlandet; priser, villkor, volymer? Det var väl inte särskilt öppet, eller hur? Men den manipulationen verkar inte störa särskilt mycket... Jag tycker militären verkar mer öppna med saker och ting än YL-regeringen, faktiskt. Vi kan se på TV när rislagren inspekteras, det står i tidningen vad man finner där, med bilder och allt. YL-regeringen hemlighöll rubbet.

 

Det sista du skriver är nog också ganska sant. Dels att skillnaderna faktiskt är gigantiska mellan Sverige och Thailand, det instämmer jag i. Sedan att kontrollinstanser måste finnas. Så någon måste sätta upp dessa kontrollinstanser. Just nu verkar det trots allt vara militären som gör det, efter att kontrollinstanserna antingen brutits ned av tidigare regeringar eller aldrig funnits.

 

Hej och tack för ett trevligt svar!

 

Risstödet är ett av flera tecken på dåvarande regeringens totala inkompetens och jag har svårt att se någon vettig person försvara deras handlande mer än att möjligtvis var deras idé från grunden en snäll sådan. Men hela systemet var ju uppbyggt för att bli en fantastisk korruptionsfest. Huruvida lillasystern själv fick smulor i fickan låter jag vara osagt. Hon var ju tyvärr aldrig mer än en söt marionett även om jag föredrar henne framför hennes bror eller valfri kuppgeneral. Hon var ju trotts allt framröstad, något som man knappt vågar säga nuförtiden.

 

När det gäller skuldfrågan blir det mer komplicerat eftersom Thailand just nu styrs med järnhand av en general och allt från domare och journalister dansar efter hans pipa. Så hur ska man veta vad som är sant eller inte? Det är ju olagligt att framföra kritik, något som starkt ifrågasätter det som du ser som öppenhet.  Däremot ifrågasätter jag inte alls att militären kan hitta starka bevis för oegentligheter. Men tillbaks till ruta ett, hur kan man lita på deras information?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för ett trevligt svar!

 

Risstödet är ett av flera tecken på dåvarande regeringens totala inkompetens och jag har svårt att se någon vettig person försvara deras handlande mer än att möjligtvis var deras idé från grunden en snäll sådan. Men hela systemet var ju uppbyggt för att bli en fantastisk korruptionsfest. Huruvida lillasystern själv fick smulor i fickan låter jag vara osagt. Hon var ju tyvärr aldrig mer än en söt marionett även om jag föredrar henne framför hennes bror eller valfri kuppgeneral. Hon var ju trotts allt framröstad, något som man knappt vågar säga nuförtiden.

 

När det gäller skuldfrågan blir det mer komplicerat eftersom Thailand just nu styrs med järnhand av en general och allt från domare och journalister dansar efter hans pipa. Så hur ska man veta vad som är sant eller inte? Det är ju olagligt att framföra kritik, något som starkt ifrågasätter det som du ser som öppenhet.  Däremot ifrågasätter jag inte alls att militären kan hitta starka bevis för oegentligheter. Men tillbaks till ruta ett, hur kan man lita på deras information?

 

Nä, kanske inte, men vilken information gick att gräva fram om risstödet under YLs tid i regeringsställning? Det kanske inte var olagligt att kritisera, bara omöjligt att få fram fakta och lönlöst att publicera om man fick det, allt rullade på ändå. Se resonemang i mitt inlägg som jag skrev medan du svarade på mitt, ett hack rakt upp!

 

Väl bekomme, för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom tar tag i de svulster som gett landet problem internationellt eller nationellt kan väl inte vara fel eller ?

 

Vilka som är mest lämpliga har jag ingen aning om men det är tyvärr bara "juntan" som tycker det är viktigt att ta tag i korruptionsproblemen. Politikerna har ju bevisligen inte tyckt det var viktigt de senaste åren. Vilka tycker du är lämpligast att ta tag i korruptionsproblemen i Thailand ?

 

På vilket sätt var jag otrevlig ?

 

Om man ser militären som svulsten nummer ett, så som jag gör, så är det ganska fel.

 

Jag ser inga större skillnader mellan politiker och militärer mer än antal medaljer och att de senare har betydligt mer makt.

 

Just nu anser jag att pressfriheten och yttrandefrihet är bäst lämpade att ta tag i korruption. Av någon märklig anledningen delar inte juntan den åsikten. Undra varför. Givetvis hade det varit ett väldigt bra och nödvändigt komplement med flera fristående och fungerande juridiska organ. Men det existerar ju inte nu under juntans maktmonopol.

 

Nu har jag svarat på dina frågor så då inväntar jag svara på mina.

 

Och nej, du var inte otrevlig nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser militären som svulsten nummer ett, så som jag gör, så är det ganska fel.

 

Jag ser inga större skillnader mellan politiker och militärer mer än antal medaljer och att de senare har betydligt mer makt.

 

Just nu anser jag att pressfriheten och yttrandefrihet är bäst lämpade att ta tag i korruption. Av någon märklig anledningen delar inte juntan den åsikten. Undra varför. Givetvis hade det varit ett väldigt bra och nödvändigt komplement med flera fristående och fungerande juridiska organ. Men det existerar ju inte nu under juntans maktmonopol.

 

Nu har jag svarat på dina frågor så då inväntar jag svara på mina.

 

Och nej, du var inte otrevlig nu.

 

jag vet tyvärr inte hur många generaler det finns eller hur mycket dom tjänar !

 

Varför tjuvslängen om att jag är otrevlig när jag nu inte var det ?

 

varför skulle helt plötslig press och yttrandefrihet kunna ta tag i korruptionsproblemet i Thailand just nu ? Dom har ju aldrig lyckats det minsta hittills ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Alls inte OT om man tänker efter lite grann...

Visst blev det lite bättre på ytan, men ROT-köret är ett stort svart hål!!! Jag var i Sverige ett tag och såg "Uppdrag granskning" eller nåt, med Janne Josefsson, som klädde av det inpå skinnet. Man behöver inte ens lämna med fakturor på skiten! Fylla i lite på nätet och skicka in bara, Inte ens ett bankkonto behövs för att få ut stålarna, kontanter går finfint! Parallelen med risstödet känns faktiskt inte helt fel! Ett lösaktigt konstruerat populistiskt program som gynnar ett särintresse (risbönderna i Thailand och fastighetsägare i Sverige, som subventioneras med skattemedel) och som kontrueras med otillräckliga kontrollinstanser. I Sverige blev det granskat, inte i Thailand.

Då kan man ju säga att det behövs journalister som snokar i sånt där. Jämföra med Thailand och klaga på militärens censur. Jovisst, men hur mycket kunde de Thailändska journalisterna avslöja om risstödet på Takkiregeringens tid? Det var stora blylocket på där. Visselblåsaren åkte ut i kylan. Så den relevanta jämförelsen är att den som ställt till det, alltså respektive regering, knappast kommer att gräva för mycket i dom egna kökkenmöddingarna. Janne Josefsson gör det i Sverige, i Thailand blev det dessvärre ingen utredning förrän militären tog över. Det är lite kusligt, faktiskt!

Ja och Janne Josefsson är guden av grävande journalister... Så då måste det vara så.

Nu såg jag det programmet. Och inte ens JJ påstår det du skriver ovan.

Min bransch som var extremt svart vart mycket vit i ett snäpp. Och om du räknar på ett jobb som till exempel kostar 5000 som exempel.

Arbetskostnaden kanske är 1500 varav staten betalar 750

500 minus 750 lika med 4250 av dessa får staten in 850 i moms sen får man in skatt och arbetsgivaravgift på löner vilket motsvarar ett par kronor till.

Man har dessutom begränsningar på vilka jobb som är Rot berättigade eller inte.

Troligtvis så kommer ROT att ändras då den används som osund konkurrens.

Men tro inte en minut att staten går back på det. Då svartarbete inbringar ingenting till staten.

Och det är alternativet till Rot.

Svartarbete var ju så djupt rotat i Sverige tidigare. Att folk brydde sig inte om att kolla om svartjobbet var billigare än vitt dito. Bara det var svart.

Folk har nu förstått att beställa jobb med kvitto med garanti är bättre än att beställa jobbet svart.

Vilket hela samhället tjänar på.

Så hur man än räknar så tjänar staten på att betala Rot.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, kanske inte, men vilken information gick att gräva fram om risstödet under YLs tid i regeringsställning? Det kanske inte var olagligt att kritisera, bara omöjligt att få fram fakta och lönlöst att publicera om man fick det, allt rullade på ändå. Se resonemang i mitt inlägg som jag skrev medan du svarade på mitt, ett hack rakt upp!

 

Väl bekomme, för övrigt.

Vi är nog alla överrens om att Thailand behöver mer öppenhet och bättre fungerande juridik oavsett vem som sitter vid rodret. Jag tycker dock att risskandalen är ett öppet mål. Det innebär inte att jag anser det fel att det undersöks grundligt och att liknande ekonomiska katastrofer ska förhindras.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet tyvärr inte hur många generaler det finns eller hur mycket dom tjänar !

 

Varför tjuvslängen om att jag är otrevlig när jag nu inte var det ?

 

varför skulle helt plötslig press och yttrandefrihet kunna ta tag i korruptionsproblemet i Thailand just nu ? Dom har ju aldrig lyckats det minsta hittills ?

 

Det skrevs tusentals artiklar om Thaksins alla korruptionsintressen. Det medverkade till att hans popularitet dalade bland den läsande delen av befolkningen. Skrevs också kilometer om alla dumheter han sa. Skrämmande läsning. Hade det rådigt total censur under Thaksins tid vid makten hade han säkerligen suttit kvar där helt okritiserad och betydligt rikare och maktfullkomlig.

 

Men visst, helt plötsligt kommer ju inte pressfrihet att utrota korruption. Inte heller helt ensam. Däremot långsamt och tillsammans med andra intressenter tex. befolkningen som vill veta vad som verkligen händer och framförallt vikten och betydelsen av att fritt kunna vädra sina åsikter.

 

En bra idé att undersöka antalet generaler och deras förmögenheter om man är genuint intresserad av korruption. Är man inte det är det nog bästa att låta bli.

 

Jag vet inte om du är otrevlig eller inte men ganska ofta skriver du otrevligt. Det var i förebyggande syfte och fungerade den gången alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrevs tusentals artiklar om Thaksins alla korruptionsintressen. Det medverkade till att hans popularitet dalade bland den läsande delen av befolkningen. Skrevs också kilometer om alla dumheter han sa. Skrämmande läsning. Hade det rådigt total censur under Thaksins tid vid makten hade han säkerligen suttit kvar där helt okritiserad och betydligt rikare och maktfullkomlig.

 

Men visst, helt plötsligt kommer ju inte pressfrihet att utrota korruption. Inte heller helt ensam. Däremot långsamt och tillsammans med andra intressenter tex. befolkningen som vill veta vad som verkligen händer och framförallt vikten och betydelsen av att fritt kunna vädra sina åsikter.

 

En bra idé att undersöka antalet generaler och deras förmögenheter om man är genuint intresserad av korruption. Är man inte det är det nog bästa att låta bli.

 

Jag vet inte om du är otrevlig eller inte men ganska ofta skriver du otrevligt. Det var i förebyggande syfte och fungerade den gången alldeles utmärkt.

 

Ja det var ju en massa svammel och drömmar

 

VILKA personer eller organisation anser du är bäst lämpade att ta tag i korruptionsproblemen i Thailand genom att ges makten i landet just nu !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ju en massa svammel och drömmar

 

VILKA personer eller organisation anser du är bäst lämpade att ta tag i korruptionsproblemen i Thailand genom att ges makten i landet just nu !

 

Så var du otrevlig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var du otrevlig igen.

 

Och du svarslös och går över i personangrepp...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för ett trevligt svar!

 

Risstödet är ett av flera tecken på dåvarande regeringens totala inkompetens och jag har svårt att se någon vettig person försvara deras handlande mer än att möjligtvis var deras idé från grunden en snäll sådan. Men hela systemet var ju uppbyggt för att bli en fantastisk korruptionsfest. Huruvida lillasystern själv fick smulor i fickan låter jag vara osagt. Hon var ju tyvärr aldrig mer än en söt marionett även om jag föredrar henne framför hennes bror eller valfri kuppgeneral. Hon var ju trotts allt framröstad, något som man knappt vågar säga nuförtiden.

 

När det gäller skuldfrågan blir det mer komplicerat eftersom Thailand just nu styrs med järnhand av en general och allt från domare och journalister dansar efter hans pipa. Så hur ska man veta vad som är sant eller inte? Det är ju olagligt att framföra kritik, något som starkt ifrågasätter det som du ser som öppenhet.  Däremot ifrågasätter jag inte alls att militären kan hitta starka bevis för oegentligheter. Men tillbaks till ruta ett, hur kan man lita på deras information?

Var hon egentligen framröstad eller var det Thaksin man röstade på? De demokratiska system som du anser ska råda, existerar inte i Thailand utan hon var precis som du säger en marionett för sin "bror". Eftersom den öppenhet du eftersträvar inte heller fanns under den framröstade regeringen, har det inte varit demokrati annat än möjligtvis på valdagen, sedan kämpar alla för att sätta in sina marionetter på de viktiga posterna för att till sist berika sig själva.

 

Föredrar då faktiskt att militären tar över, än att en wannabe diktator kidnappar det demokratiska systemet. Som så många ggr tidigare sagts så fungerar inte det demokratiska systemet om inte det finns granskande funktioner som har befogenheter att tillrättavisa politikerna. I ett korrupt samhälle som Thailand finns inte det och då är det väl ganska naturligt att man går tillbaka till det som tidigare fungerat. Det har trots allt lett till att det thailändska landet tagit sig fram på ett sätt som gjort att det faktiskt haft bättre förutsättningar än de flesta länderna i övrigt i regionen. Om vi tittar på hur det ser ut i närområdet så är det väl så att länderna runt omkring Thailand går mera framåt än vad Thailand gjort den sista tiden?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrevs tusentals artiklar om Thaksins alla korruptionsintressen. Det medverkade till att hans popularitet dalade bland den läsande delen av befolkningen. Skrevs också kilometer om alla dumheter han sa. Skrämmande läsning. Hade det rådigt total censur under Thaksins tid vid makten hade han säkerligen suttit kvar där helt okritiserad och betydligt rikare och maktfullkomlig.

 

Men visst, helt plötsligt kommer ju inte pressfrihet att utrota korruption. Inte heller helt ensam. Däremot långsamt och tillsammans med andra intressenter tex. befolkningen som vill veta vad som verkligen händer och framförallt vikten och betydelsen av att fritt kunna vädra sina åsikter.

 

En bra idé att undersöka antalet generaler och deras förmögenheter om man är genuint intresserad av korruption. Är man inte det är det nog bästa att låta bli.

 

Jag vet inte om du är otrevlig eller inte men ganska ofta skriver du otrevligt. Det var i förebyggande syfte och fungerade den gången alldeles utmärkt.

 

Man kan väl sammanfatta det så här. Media brukar ju kallas 3e makten för att dom genom sina skriverier kan påverka politiker i en demokrati.

I en diktatur spelar det inte så stor roll efter som diktatorn bryr sig i alla fall inte om vad media skriver ändå.

Således gör fri media störst nytta i en demokrati... :)

Sen ska vi ju inte sticka under stolen med, apropå Thaksin. Så gjorde han ju ett antal försök att tysta journalister som han ansåg skrev kritiskt mot honom.

Ett exempel från 2005 tror jag det var? Då han såg till att 2 journalister från Nation fick sparken för att dom skrev artiklar som han ansåg som kritiska.

2004 var han ju så paranoid. Så han påstod att taxichaufförerna avlyssnade honom för att sprida illvillig information till media.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Egentligen så är ju det nånting som är sekundärt.

Har dom inte plockat stålar själv. Så måste det ju vara det mest klantigaste beslutet genom tiderna. Att utforma risprogrammet som det var.

Ungefär jämställt med att ställa en Royce i Rinkeby eller rosengård på torget över natten med öppna dörrar och nycklarna i. Och förvänta sig att bilen skulle stå orörd till morgonen.

Hej

 

Klantigt och kriminellt är två helt skilda saker.

 

Tanken med stödet var ju att ge bönderna bättre betalt, öka risproduktionen och få fler att stanna kvar på landet istället för att flytta till städernas slum.

 

Man lyckades delvis eftersom bönderna fick bättre ekonomi, mark som låg i träda odlades upp och utflyttningen bromsades och ersattes t.o.m på vissa platser av en återflytt till byarna ifrån städerna.

 

Men stödet fungerade ändå inte p.g.a svårigheterna att få sålt riset till ett högre pris, problem med lagerhållning, bedrägerier och brott inom systemet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

Hur många generaler finns det i Thailand? Hur mycket har de i statlig lön och vad är deras egentliga samlade inkomster? Fundera på det en stund och ställ dig sedan frågan varför just militären är främst lämpad att minska korruptionen och verka för demokrati.

 

Försöka även att framställa svar som inte är otrevliga i vanlig ordning så kanske även vi kan ha en intressant debatt.

Hej

 

Sökte lite på antalet generaler i Thailand och fick fram att det enligt uppgifter i en tråd på MPR ifrån Bangkok Post var hela 1 600 redan år 2012, detta ska jämföras med att länder i väst normalt har 10-20 generaler och att USA med sina stora styrkor har ca 50 generaler.

 

 

 

En annan tråd där man diskuterade det stora antalet Generaler i Thailand var denna http://www.thaivisa.com/forum/topic/275444-how-many-military-generals-and-police-generals-that-Thailand-really-has på ThaiVisa.

 

Där uppgav en skribent att antalet Generaler inom arme och polis kan uppgå till så många som 5 000, samt att antalet högre officerare med lägre rang i så fall borde vara ca 50 000. 

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av de bättre svaren på frågan i det forum var

"Räkna antal golfbanor och multiplicera med 10"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Sökte lite på antalet generaler i Thailand och fick fram att det enligt uppgifter i en tråd på MPR ifrån Bangkok Post var hela 1 600 redan år 2012, detta ska jämföras med att länder i väst normalt har 10-20 generaler och att USA med sina stora styrkor har ca 50 generaler.

 

 

 

En annan tråd där man diskuterade det stora antalet Generaler i Thailand var denna http://www.thaivisa.com/forum/topic/275444-how-many-military-generals-and-police-generals-that-Thailand-really-has på ThaiVisa.

 

Där uppgav en skribent att antalet Generaler inom arme och polis kan uppgå till så många som 5 000, samt att antalet högre officerare med lägre rang i så fall borde vara ca 50 000. 

 

Mvh Isan lover

 

USA har en maxgräns enligt US Code § 526 att ha 962 generalspersoner maximalt och utav dom är 310 avsedda för internationell verksamhet

 

I oktober 2013 hade Thailand  1750 generalspersoner varav majoriteten har "inaktiva poster" eller har uppnått pension men innehar fortfarande graden och har lön istället för pension

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett korrupt samhälle som Thailand finns inte det och då är det väl ganska naturligt att man går tillbaka till det som tidigare fungerat.

 

Och vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Generaler med "inaktiva poster" hehe.

Surprise.

Men många glittrande medaljer.

 

Kolla hur många "inaktiva" politiker, rektorer, myndighetsledare etc etc det finns i Thailand så skall du upptäcka att det är ett väldigt vanligt sätt att ge statstjänstemän "pension" i Thailand. Gäller inte bara militärer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla hur många "inaktiva" politiker, rektorer, myndighetsledare etc etc det finns i Thailand så skall du upptäcka att det är ett väldigt vanligt sätt att ge statstjänstemän "pension" i Thailand. Gäller inte bara militärer

 

När det gäller militären skulle jag önska de var flera.

Ju mera inaktiva desto bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sen ska vi ju inte sticka under stolen med, apropå Thaksin. Så gjorde han ju ett antal försök att tysta journalister som han ansåg skrev kritiskt mot honom.

Ett exempel från 2005 tror jag det var? Då han såg till att 2 journalister från Nation fick sparken för att dom skrev artiklar som han ansåg som kritiska.

2004 var han ju så paranoid. Så han påstod att taxichaufförerna avlyssnade honom för att sprida illvillig information till media.

 

Ja, han var sannerligen ingen vän av fri press. Hans våta dröm var ju självklart att få den makt som juntan har idag. Tänk så mycket han kunnat genomföra utan några som helst problem och utan minsta kritik. Han måste grymt ångra att han valde en karriär inom polisen istället för militären.

 

Har han någonsin åkt taxi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är det?

Som jag skrev tidigare så har Thailand legat bra till i utvecklingen av de sydostasiatiska länderna. De som styrde under den tiden var kungahuset och den elit som alla ser ner på. Naturligtvis var det förkastligt att så få skulle ha så mycket och att folket i övrigt inte hade någon större del i den ekonomiska utveklingen. När demokratiseringen påbörjades gick Thailand små steg framåt på 90-talet och utvecklingen i landet var enorm. Tills bubblan sprack. Den demokratiska utvecklingen pågick väl några år in på 2000-talet innan den barkade iväg. Hade landet fortsatt att gå i den riktning som Thaksin avvek från runt 2004 så har förmodligen aldrig militären klivit in på scenen igen.  

 

Hur man än vrider och vänder det så tycker jag att den utveckling som landet haft efter 2005 inte har varit positiv ur demokratisk synpunkt. Naturligtvis är militären en anledning men den som inte inrättat sig efter att jobba för landets bästa utan mera sett landet som en förlängning av den egna plånboken tycker jag är den som drivit på att det gått som det gått.

 

Landet behöver en vettig konstitution och politikerna måste lära sig att det inte bara är amnesti som är rättesnöret, utan att leva upp till de lagar som finns. Så länge ingen övervakande oberoende myndighet finns som kan slå stopp när det går fel har militären en funktion att fylla. Fast visst hade vi alla sett att det inte har behövts!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...