Jump to content
IGNORERAD

Resa i Norge


S m i l e 1

Recommended Posts

S m i l e 1

Hej. Vi tänkte bila till Oslo och ta ett hopp i Holmenkollen om de finns nysnö. :)
Sen norrut Trollstigen, Ålesund, Trondheim och över till Sverige.
Vad finns det att se och uppleva på den rytten?
Puman

Ändrades av Surin P3
Fixat taggarna
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jobbe

    5

  • S m i l e 1

    4

  • Kenneth4618

    3

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

S m i l e 1

Hej. Vi tänkte bila till Oslo och ta ett hopp i Holmenkollen om de finns nysnö. :)

Sen norrut Trollstigen, Ålesund, Trondheim och över till Sverige.

Vad finns det att se och uppleva på den rytten?

Puman

Hej Ingen som varit i Norge?

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ingen som varit i Norge?

Puman

 

Jo

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Jo

Hej Va bra men har du något bra tips hur man tar sig (vilken väg) från Oslo till Trondheim?

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hej Va bra men har du något bra tips hur man tar sig (vilken väg) från Oslo till Trondheim?

Puman

E6, R3 åsså E6 igen kan väl vara nåt att kika på i nån bilatlas. Är väl bara 50-60 mil så det går ganska fort. 100km/timme och 60mil är 6 timmar.

Men ska du köra efter kusten så kan det ta lite längre. Men kanske mer tillfredsställande än att bara blåsa genom "hela" Norge i ett svep.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

E6, R3 åsså E6 igen kan väl vara nåt att kika på i nån bilatlas. Är väl bara 50-60 mil så det går ganska fort. 100km/timme och 60mil är 6 timmar.

Men ska du köra efter kusten så kan det ta lite längre. Men kanske mer tillfredsställande än att bara blåsa genom "hela" Norge i ett svep.

 

Du har inte kört genom Norge nyligen ser jag, det är 80 km/h timmen som gäller på de flesta vägar och de är oftast inte alls lämpade att köra så mycket fortare än så på -Oslo-Bergen tar exempelvis 8 timmar att köra och det är ganska exakt 50 mil. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Vi tänkte bila till Oslo och ta ett hopp i Holmenkollen om de finns nysnö. :)

Sen norrut Trollstigen, Ålesund, Trondheim och över till Sverige.

Vad finns det att se och uppleva på den rytten?

Puman

 

Någon snö fanns det inte i Holmenkollen igår iallafall...

 

Jag föreslår Rv7 upp till Gol sedan vidare över Hemsedal till Flåm-ta tåget upp till myrdal och tillbaka. Vackert så det förslår. Ta sedan båten från Gudvangen till Kaupanger så får ni en fjordkryssning på köpet. Kör sedan via Briksdal om ni vill upp på en glaciär och sedan vidare till Geiranger och ta Örnvägen via Lien till Trollstigen. Alternativt färjan mellan Geiranger och Valldal. Ta en 3-5 dagar på er så ni hinner se och uppleva en del

 

post-3473-0-54114300-1404583621_thumb.jp

 

Trollstigen

 

post-3473-0-63654300-1404583692_thumb.jp

 

Geiranger från Örnvägen

 

post-3473-0-93195300-1404583758_thumb.jp

 

Vattenfallet de sju systrarna

 

post-3473-0-68409800-1404583844_thumb.jp

 

Bergen

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Någon snö fanns det inte i Holmenkollen igår iallafall...

 

Jag föreslår Rv7 upp till Gol sedan vidare över Hemsedal till Flåm-ta tåget upp till myrdal och tillbaka. Vackert så det förslår. Ta sedan båten från Gudvangen till Kaupanger så får ni en fjordkryssning på köpet. Kör sedan via Briksdal om ni vill upp på en glaciär och sedan vidare till Geiranger och ta Örnvägen via Lien till Trollstigen. Alternativt färjan mellan Geiranger och Valldal. Ta en 3-5 dagar på er så ni hinner se och uppleva en del

 

attachicon.gifIMG_1711.JPG

 

Trollstigen

 

attachicon.gifIMG_1694.JPG

 

Geiranger från Örnvägen

 

attachicon.gifIMG_1668.jpg

 

Vattenfallet de sju systrarna

 

attachicon.gifIMG_1149.jpg

 

Bergen

Har åkt den rutten en gång och kan bara hålla med att det är fantastiskt  vackert :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt den rutten en gång och kan bara hålla med att det är fantastiskt  vackert :thumbsup:

 

Ja det är vackert, men jag föredrar att åka in i Toklandet i höjd med Åre/Duved. Naturen är stunning, men om man som jag åker in för att fiska så är det inte tokdyrt så länge...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dels åkt med ett fartyg upp efter kusten till Trondheim, med en massa stopp på vägen, en toppenresa!  Underbara vyer! :4:

Dessutom har jag bilat i den nedre regionen ett par gånger. En resa från Bodö med bil ner till sydkustsen har jag också gjort.

 

Sammanfattning av resorna är: Ta god tid på dig när du kör, det finns en hel del fina ställen efter vägen vilken väg du än väljer. Mycket att titta på!

Det är inga höghastighetsvägar i Norge, så var beredd på att det tar tid. Följ trafikreglerna! Snuten är tuff!

Övernattning finns för det mesta i hytter om man vill göra det enkelt för sig, finns nästan överallt. Men hitta en helst före klockan 5.

 

Allt kostar mycket kosing, ta med en extra plånbok!

 

Ha en trevlig resa

 

Bild på en utsikt mot Röros, mitt i juli men 5 grader varmt, FY FAN! Pärlan får vara med på bild, det var ju hon som gjorde jobbet :24:

 

post-9424-0-19060800-1404589742.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Hej Ingen som varit i Norge?

Puman

Bara en fråga?varför gå in på ett thaiforum skapa en profil och sen göra ett första inlägg där man vill veta om hur man ska resa i Norge?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Bara en fråga?varför gå in på ett thaiforum skapa en profil och sen göra ett första inlägg där man vill veta om hur man ska resa i Norge?

 Inte till mig frågan var ställd, men babysteps... Man börjar med det lilla och sen kan man ta det stoora kliven.

 

Eller så är det nån MPRare som vill skojja lite med oss..

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ingen som varit i Norge?

 

 

Jodå, åkt mestadels på vestlandet. Mitt förslag är att du åker E16 från Oslo till Sogndalsfjorden, tar färjan över - o fortsätter sen vägen som går över Sognfjellet, ett tips kan va att där stanna ngn natt på Krossbu turiststation o gå med på en guidad glaciär-tur på Jotunheimen. Du åker sen ner till Lom där du tar vänster i 3-vägsrondellen in på RV15, stanna gärna i Skjåk o häng med killarna ut på rafting. Annars fortsätter du på RV 15 mot Geiranger, glöm inte att svänga upp på Dalsnibba o kolla utsikten över Geiranger-fjorden. I Geiranger rekommenderar jag inte att stanna, mkt rika kryssningsturister som trissat upp priserna där. Fortsätt istället direkt upp på fjället via örnevägen som efter en färjeöverfart vid Eidsdal-Valldal så småningom tar dig till trollstigen. När du kommer ner från trollstigen o ner till e136 så har du trollväggen några kilometer sydom - kan va värt att stanna till på den stora parkeringen nedanför väggen o kika lite.Annars tar du vänster ner till Åndalsnes, romsdalsfjorden heter fjorden - mkt lättfiskat efter makrill o sej, hyr en båt, kan nästan garantera att du får se tumlare runt båten.

Måna camping 15-20 km väster om åndalsnes är bra om man vill hyra båt o fiska lite. Annars kan du fortsätta norrut till Eresfjord/nesset o därifrån köra Aursjövägen, vilken jag tycker är mer spektakulär än Trollstigen.

Du hamnar då i Sunndalsöra där du sen kan köra ut till E6 o ta dig vidare till Trondheim.

Men, andra riktigt fina områden/platser som jag kan reka är runt Stryn - Lovatnet - Bödalen - Bödalssetra. Du kan även stanna i förutnämnda Lom, därifrån kan du köra upp till Galdhöpiggen o testa sommarskidåkning, eller köpa in dig i ett replag o "bestiga" Galdhöpiggen - nordens högsta berg. Mkt lätt bestigning.

Vid Åndalsnes kan du köra upp i Vengedalen o gå uppför litlfjellet(30 minuter) o få en jävligt nice utsikt över Rauma(älven) o trollväggen o fjorden.

Atlanterhavsveien rekommenderas oxå, googla!

Det finns mkt att göra o se på vestlandet - men ha gott om tid, det går inte fort att köra från a till b.

 

Finns lite bilder i denna tråden:

Ändrades av mangokid
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Bara en fråga?varför gå in på ett thaiforum skapa en profil och sen göra ett första inlägg där man vill veta om hur man ska resa i Norge?

Han kanske har en thaitjej/fru

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga?varför gå in på ett thaiforum skapa en profil och sen göra ett första inlägg där man vill veta om hur man ska resa i Norge?

Helt rätt så hälsar man nykomlingar välkommen.Då blir de säkert långvariga
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv kört enheldel i Norge tycker att de flesta platser är vackra.Kör Trollstigen är mitt tips

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Det var 38 år sedan jag körde i Norge men det är helt fantastisk natur och underbart

vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir sugen på en tripp dit igen, var där senast 1995, typ.

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Man blir sugen på en tripp dit igen, var där senast 1995, typ.

åker dit nu
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Vi tänkte bila till Oslo och ta ett hopp i Holmenkollen om de finns nysnö. :)

Sen norrut Trollstigen, Ålesund, Trondheim och över till Sverige.

Vad finns det att se och uppleva på den rytten?

Puman

 

Vi åkte i dom där trakterna i Augusti 2012. Har lite bilder. Men jag är bortrest nu och har inte alla anteckningar med mig om exakta platser men det är ju hur tjusigt som helst överallt.

 

post-5055-0-53668300-1404647584_thumb.jp

 

 

Tyvärr så var det VÄLDIGT tjock dimma på vägen upp på Trollstigen. Man såg rent ut sagt inte ett skit. Så det blev inte många bilder :-)

 

post-5055-0-00845300-1404647672_thumb.jp

 

Men väl uppe på toppen och på väg ner på andra sidan så började dimman att lätta.

 

post-5055-0-29874400-1404647844_thumb.jp

 

Såna här får man räkna med befinner sig lite var som helst när man åker i Norge. I Sverige stänger vi inne våra får, I Norge tvärtom, man stänger dom ute...

 

post-5055-0-72121700-1404647986_thumb.jp

 

Geiranger där nere med tillhörane kryssningsfartyg. Tyvärr fortfarande disigt.

 

post-5055-0-45429600-1404648187_thumb.jp

 

post-5055-0-15072900-1404648309_thumb.jp

 

Geiranger från andra sidan.

 

post-5055-0-40743100-1404648342_thumb.jp

 

Det här är alltså i Augusti. På väg mot Stryn.

 

post-5055-0-26718500-1404648455_thumb.jp

 

Hyrde en hytte nere i Stryn.

 

post-5055-0-14117100-1404648618_thumb.jp

 

Som sagt, det finns vackra platser.

 

post-5055-0-39213400-1404648693_thumb.jp

 

Gjorde en avstickare till Jostedalsbreen.

 

post-5055-0-73004500-1404648758_thumb.jp

 

post-5055-0-01730200-1404648889_thumb.jp

 

Nä det är inte Grand Canyon, det är i Norge.

 

post-5055-0-05682800-1404648933_thumb.jp

 

Ibland måste man åka färja också. Tyvärr inte gratis som i Sverige.

 

post-5055-0-07672000-1404649005_thumb.jp

 

post-5055-0-22338000-1404649079_thumb.jp

 

Gjorde ytterligare en avstickare till Jostedalsbreen. Från andra sidan. Nästan finare här. Turkost klart vatten.

 

post-5055-0-27346800-1404649115_thumb.jp

 

post-5055-0-86720200-1404649234_thumb.jp

 

post-5055-0-72136100-1404649269_thumb.jp

 

Har många fler bilder, hoppas att du har fått några uppslag.

 

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

När man laddar upp bilder här på forumet så tappar dom det mesta av färger, kontrast och krispighet.

Bilderna är tagna med hyfsade grejer men här ser dom ut som om dom är tagna med en mobiltelefon från 2005..

 

Är det jag som gör nåt fel?

 

// Jobbe

Ändrades av Jobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi åkte i dom där trakterna i Augusti 2012. Har lite bilder. Men jag är bortrest nu och har inte alla anteckningar med mig om exakta platser men det är ju hur tjusigt som helst överallt.

 

attachicon.gifDSC_7697.JPG

 

 

Tyvärr så var det VÄLDIGT tjock dimma på vägen upp på Trollstigen. Man såg rent ut sagt inte ett skit. Så det blev inte många bilder :-)

 

attachicon.gif300_1364.JPG

 

Men väl uppe på toppen och på väg ner på andra sidan så började dimman att lätta.

 

attachicon.gif300_1368.JPG

 

Såna här får man räkna med befinner sig lite var som helst när man åker i Norge. I Sverige stänger vi inne våra får, I Norge tvärtom, man stänger dom ute...

 

attachicon.gif300_1386.JPG

 

Geiranger där nere med tillhörane kryssningsfartyg. Tyvärr fortfarande disigt.

 

attachicon.gif300_1447.JPG

 

attachicon.gif300_1451.JPG

 

Geiranger från andra sidan.

 

attachicon.gif300_1462.JPG

 

Det här är alltså i Augusti. På väg mot Stryn.

 

attachicon.gif300_1476.JPG

 

Hyrde en hytte nere i Stryn.

 

attachicon.gif300_1494.JPG

 

Som sagt, det finns vackra platser.

 

attachicon.gif300_1508.JPG

 

Gjorde en avstickare till Jostedalsbreen.

 

attachicon.gif300_1517.JPG

 

attachicon.gif300_1532.JPG

 

Nä det är inte Grand Canyon, det är i Norge.

 

attachicon.gif300_1544.JPG

 

Ibland måste man åka färja också. Tyvärr inte gratis som i Sverige.

 

attachicon.gif300_1594.JPG

 

attachicon.gif300_1596.JPG

 

Gjorde ytterligare en avstickare till Jostedalsbreen. Från andra sidan. Nästan finare här. Turkost klart vatten.

 

attachicon.gif300_1604.JPG

 

attachicon.gif300_1605.JPG

 

attachicon.gif300_1621.JPG

 

Har många fler bilder, hoppas att du har fått några uppslag.

 

// Jobbe

Helt underbara bilder!

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Som en liten detalj så kan jag berätta att första gången jag älskade med mamman

till mina fyra fantastiska flickor var på ett hotell på Hardangervidda.

Kyparen sa att vinet var starkt nog.

Nästa gång jag åker till Sverige på sommaren så blir det några dar i Norge

framför allt för min thaisambo som skrek i backen före Batong

men även jag älskar vyerna i Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...