Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

Beställ från djisverige.se så får du med 1 st extra batteri och en speciell ryggsäck för ~12600kr :)

 

Tooo late.

 

Fan va rolig den e att flyga.. Lika rolig som den e tråkig att ställa in.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tooo late.

 

Fan va rolig den e att flyga.. Lika rolig som den e tråkig att ställa in.

 

Hoppas batterierna får lite mer power efter ett par laddningar, nu (efter bara en laddning) räcker dom bara ca 16 minuter. Fast det är väl missen med två batteripack, inget av dom blir helt 100.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas batterierna får lite mer power efter ett par laddningar, nu (efter bara en laddning) räcker dom bara ca 16 minuter. Fast det är väl missen med två batteripack, inget av dom blir helt 100.

Det är ungefär där jag hannar med när jag lämnar 20-30% batteri kvar. Du har väl uppdaterat maskinen så du har den smarta batteriindikatorn i appen ?

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas batterierna får lite mer power efter ett par laddningar, nu (efter bara en laddning) räcker dom bara ca 16 minuter. Fast det är väl missen med två batteripack, inget av dom blir helt 100.

 

Ungefär detsamma.

Men visst är det kul dom minuterna?

//G 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktig bit är gimbalen du sätter kameran i ,,blir aldrig bra film utan bra gimbal. Sen mitt tycke ska man köpa multicopter finns mycket bättre alternativ  än phantom.

Håller med om att gimbalen är bland det viktigaste om man vill kunna få en bra film.

Vilken tycker du är mycket bättre än Phantom 2 Vision + för under 15000 kr eller så kanske du tänker på dom billigare versionen ?

 

Vems kändiskocks gård är detta ?

post-7568-0-03918600-1408127842_thumb.jp

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga som kanske redan varit uppe men har inte läst tråden

 

Läste eller hörde på radio att det är olagligt att filma utan tillstånd i Sverige med dessa prylar

 

Stämmer det ??

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga som kanske redan varit uppe men har inte läst tråden

 

Läste eller hörde på radio att det är olagligt att filma utan tillstånd i Sverige med dessa prylar

 

Stämmer det ??

 

Vet inte hur det riktigt är men tror att den korkade lagen lever vidare idag som kom till efter 1:a eller 2:a världskriget för att fienderna inte skulle få syn på bra mål att bomba.

Nu har vi ju tex https://www.google.com/earth/ så att alla kan spana från luften om man vill.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett exempel om jag hade en tomt med pool och jag och min familj ligger där och badar och solar

och en sådan där flyger över och filmar så skulle jag nog skjuta ner den med ett luftgevär eller liknade

om jag kunde.

 

Dags att köpa ett gevär kanske för om alla kör omkring med dessa så har man inget privatliv överhuvudtaget

 

Paintbollgevär vore kanske en idé

 

 

Lägger till att jag tycker det blir skithäftiga filmer :good:

 

Men vem garanterar ett privatliv för de som inte vill vara med på bild

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett exempel om jag hade en tomt med pool och jag och min familj ligger där och badar och solar

och en sådan där flyger över och filmar så skulle jag nog skjuta ner den med ett luftgevär eller liknade

om jag kunde.

 

Dags att köpa ett gevär kanske för om alla kör omkring med dessa så har man inget privatliv överhuvudtaget

 

Paintbollgevär vore kanske en idé

Hagelbössa, jag skulle också försöka skjuta ner den om inte den som flög var i närheten :)

Dom drönarna vi kör med så måste man flyga väldigt nära för att man ska kunna se vem det är där nere.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hagelbössa, jag skulle också försöka skjuta ner den om inte den som flög var i närheten :)

Dom drönarna vi kör med så måste man flyga väldigt nära för att man ska kunna se vem det är där nere.

OK jag vet inte så mycket om dem.

 

jag tror du vet vad jag menade om privatliv

 

Fast jag kommer ihåg när vi flög luftballong ljudlöst från Fittja till Kista över Eckerö och Drottningholm och ingen kamera

då hade man kunnat fått en del bilder

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett exempel om jag hade en tomt med pool och jag och min familj ligger där och badar och solar

och en sådan där flyger över och filmar så skulle jag nog skjuta ner den med ett luftgevär eller liknade

om jag kunde.

 

Dags att köpa ett gevär kanske för om alla kör omkring med dessa så har man inget privatliv överhuvudtaget

 

Paintbollgevär vore kanske en idé

Jag pryade i min ungdom på en fabrik och satt på ett kontor dit folk ringde när nåt gick sönder. Där knappade jag in en kod på en personsökare för att få tag i en reparatör. En gång lyckades jag ta över styrsystemet på ett radiostyrt flygplan i närheten och såg till att det störtade.

Vem vet, talangerna kanske finns kvar ?  Det vore skoj att testa, ring mig sen. :good:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK jag vet inte så mycket om dem.

 

jag tror du vet vad jag menade om privatliv

Ser man en drönare som flyger över trädtopparna så behöver man inte bekymra sig för den ska kunna ta några detaljerade bilder.  

Man måste flyga väldigt nära i så fall och stå nära er så ni lär se vem piloten är. 

Om en drönare närmar sig er så lär ni höra när den kommer, det går inte smyga sig nära någon för att ta något foto kan jag lova.  

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pryade i min ungdom på en fabrik och satt på ett kontor dit folk ringde när nåt gick sönder. Där knappade jag in en kod på en personsökare för att få tag i en reparatör. En gång lyckades jag ta över styrsystemet på ett radiostyrt flygplan i närheten och såg till att det störtade.

Vem vet, talangerna kanske finns kvar ?  Det vore skoj att testa, ring mig sen. :good:

 

Fritz..

Tack Fritz du är min stora tröst i cyberrymden :good:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga som kanske redan varit uppe men har inte läst tråden

 

Läste eller hörde på radio att det är olagligt att filma utan tillstånd i Sverige med dessa prylar. Stämmer det ??

Det är helt rätt som du antar. Det krävs mer än bara ett tillstånd!

  

Som vanligt bör man vara försiktig med att göra inlägg totalt utan kunskap, för det gör ju inte saken bättre av att skriva ".men tror att den korkade lagen lever vidare idag.." Vet du inte, så avstå då hellre från att skriva massa trams!

Följande gäller inom svenskt territorialområde:

Försäkring: Krävs för att inte stå för ev skadekostnader. Ansvarsförsäkring minst 20 mnkr rekommenderas.

Transportstyrelsens tillstånd: UAS 1B-631

Försvarsmaktens tillstånd för självgranskning och spridning av flygbilder: FMTM 10 830:10971

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa fråga

 

Om en sådan flyger in över min tomt och jag kan ju givetvis inte veta vad den filmar

 

Har jag rätt att ta ner den med lämpliga metoder ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt rätt som du antar. Det krävs mer än bara ett tillstånd!

   Som vanligt bör man vara försiktig med att göra inlägg totalt utan kunskap, för det gör ju inte saken bättre av att skriva ".men tror att den korkade lagen lever vidare idag.." Vet du inte, så avstå då hellre från att skriva massa trams!

Följande gäller inom svenskt territorialområde:

Försäkring: Krävs för att inte stå för ev skadekostnader. Ansvarsförsäkring minst 20 mnkr rekommenderas.

Transportstyrelsens tillstånd: UAS 1B-631

Försvarsmaktens tillstånd för självgranskning och spridning av flygbilder: FMTM 10 830:10971

Och du är säker på att det gäller privatpersoner som flyger radiostyrda plan ?

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du är säker på att det gäller privatpersoner som flyger radiostyrda plan ?

utan kameror så är det ok

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

utan kameror så är det ok

Så flyger vi bara utan filma så är det okej, bara titta FPV bilden är okej. Någon som tycker att det låter okej. Lite som att om man kör 92 km/h på en 90 km/h väg :)

Man kanske inte ska få filma med videokamera på allmänplats heller :)  

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Så flyger vi bara utan filma så är det okej, bara titta FPV bilden är okej. Någon som tycker att det låter okej. Lite som att om man kör 92 km/h på en 90 km/h väg :)

Man kanske inte ska få filma med videokamera på allmänplats heller :)

Jag är inte så insatt men på allmän plats så tycker jag att det är ganska ok att bli filmad

 

MEN inte hemma på min tomt i smyg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så flyger vi bara utan filma så är det okej, bara titta FPV bilden är okej. Någon som tycker att det låter okej. Lite som att om man kör 92 km/h på en 90 km/h väg :)

Man kanske inte ska få filma med videokamera på allmänplats heller :)

Det är olagligt att filma med fast monterad videokamera i bilen som filmar "allmän plats" vägar, parkeringar mm. mm.

Livet är en resa, lev mera!
Frihet det ger man och ansvar det tar man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så insatt men på allmän plats så tycker jag att det är ganska ok att bli filmad

 

MEN inte hemma på min tomt i smyg

Du lär hör om en drönare närmar sig, det går inte smygfilma dig kan jag lova :)

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olagligt att filma med fast monterad videokamera i bilen som filmar "allmän plats" vägar, parkeringar mm. mm.

Du är riktigt rolig !

Har du aldrig sett på https://www.google.com/maps/views/streetview?gl=se som filmar typ hela världen från bilen ?

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...