Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Synd att spamma ner tråden ytterligare med denna diskussion. Du kommer bara att fråga igen och igen

 

Artikeln har ett ganska enkelt språk och budskap.

Vill du ifrågasätta att man ska ha tillstånd för fotografering och vill du inte tro juristens besked

att det är högst osannolikt att man får det så OK - var salig i din tro.

 

 

Du verkar ha svårt att förstå. 

 

Läs det som TV skrivit här i dag, det överrenstämmer till 100 % med vad min bekant har sagt och han kör, ska köra, kommersiellt.

 

När du läser, läs långsamt och tänk efter vad texten säger så kanske du börjar förstå. Är det oklart, läs en gång till, långsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fakta från dig som vanligt och inte en massa svammel som från Moritz. 

 

Transportstyrelsen har min bekant sökt tillstånd från pga kommersiell inriktning.

 

Länsstyrelsens övervakningstillstånd är enbart anpassat för fast kameraövervakning. Det ser man tydligt när man kollar blanketten för ansökan

 

Så flygfotografering på allmän plats med drönare är just nu en gråzon mellan flygfotograferingstillståndet från försvarsmakten, UAV-flygfarkosttillståndet från transportstyrelsen och övervakningstillstånden från länstyrelsen

 

Som det framgår av artikeln har regeringen börjat inse detta och tar upp det på EU-nivån nästa år

 

Fram tills dess är det lite "vilda västern" utan klara regler eller direktiv och öppet för egna tankar och idéer eftersom inga prövningar gjorts som sätter praxis med dagens situation.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

Blir det inte jobbigt att ständigt ha förstoppning ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Länsstyrelsens övervakningstillstånd är enbart anpassat för fast kameraövervakning. Det ser man tydligt när man kollar blanketten för ansökan

 

Så flygfotografering på allmän plats med drönare är just nu en gråzon mellan flygfotograferingstillståndet från försvarsmakten, UAV-flygfarkosttillståndet från transportstyrelsen och övervakningstillstånden från länstyrelsen

 

Som det framgår av artikeln har regeringen börjat inse detta och tar upp det på EU-nivån nästa år

 

Fram tills dess är det lite "vilda västern" utan klara regler eller direktiv och öppet för egna tankar och id´´eer eftersom inga prövningar gjorts som sätter praxis med dagens situation.

 

Plus att man inte får fotografera från ovan om man riskerar att fota militär hemlighet.. (Försvars..makten bestämmer var) Moment 22...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Jag blev just tvungen att köpa leksaker för att ni trollar så mycker om det.

Inga 10000kr dock

Köper från Kina, en liten hubsan X4 med kamera och en syma x5c med HD kamera.

Totalpriset ca $100 inkl frakt.

 

Filmförbud??? skitlöjligt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Jag blev just tvungen att köpa leksaker för att ni trollar så mycker om det.

Inga 10000kr dock

Köper från Kina, en liten hubsan X4 med kamera och en syma x5c med HD kamera.

Totalpriset ca $100 inkl frakt.

 

Filmförbud??? skitlöjligt.

Ska vara en kul och bra sak. Lycka till

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack TV nu förstår jag varför inte hjärnan funkar på hen

Han behöver väl inte köpa någon drönare, han är ju en.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara smart börja med enklare saker, jag var säker på att mista min idag efter en pilotmiss men otroligt nog kom den tillbaka till mig lätt skadad :(

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Några bilder från dagens flygtur vid   Mabprachan lake (Pattaya)

 

Fina bilder!

Jag läste nånstans att en böjd horisont är en inställningsfråga och att det går att få den rak (om du känner för det alltså). :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina bilder!

Jag läste nånstans att en böjd horisont är en inställningsfråga och att det går att få den rak (om du känner för det alltså). :)

Hej Jag tror inte det går i inställningarna men det går nog att fixa i photoshop.  Men ska kolla det är många saker att lära sig och upptäcka. Rikitg kul att flyga. Men filma är jag inte så bra på. Har försökt förut med videokamera men jag får inte till det, det verkar vara så med flygfilmning också. Dessutom går min dator på knäna när jag försöker redigera. Nå har du titta mera på att köpa nått? 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jag tror inte det går i inställningarna men det går nog att fixa i photoshop.  Men ska kolla det är många saker att lära sig och upptäcka. Rikitg kul att flyga. Men filma är jag inte så bra på. Har försökt förut med videokamera men jag får inte till det, det verkar vara så med flygfilmning också. Dessutom går min dator på knäna när jag försöker redigera. Nå har du titta mera på att köpa nått? 

 

Kräftskiva och middagar med efterföljande rehab har kommit emellan så det har inte blivit nåt än, men frun kom hem häromdan med beskedet att Big C extra hade lite olika maskiner, så jag börjar kanske där.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en bild på skyltfönstret på Wentzells hobby i Stockholm city.

Prislappen säger 9990 spänn.

 

post-6637-0-50470500-1407763300_thumb.jp

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog en bild på skyltfönstret på Wentzells hobby i Stockholm city.

Prislappen säger 9990 spänn.

 

attachicon.gifFlyg0065.jpg

 

Webhallen säljer ett pkt. Phantom 2 Vision+ med 2 batterier för 12900:-

Jag tror jag åker dit nu...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

AliExpress.com så får du den billigare :-)

Nej inkl. frakt så blir det billigare på Webhallen

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inkl. frakt så blir det billigare på Webhallen

http://www.aliexpress.com/item/2014-hot-selling-DJI-Phantom-2-Vision-plus-GPS-RC-Quadcopter-5-8G-FPV-Camera-3/1943709440.html

Men det är klart kan du köpa den direkt så skulle jag också göra det. Lättare att klaga om nått är fel.

En mycket rolig leksak. Tror dock att den med gopro kamera är lite vassare att filma med Men det blir dyrare och lite mera mickel. Mycket nöjd med min P2V+

Lycka till

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.aliexpress.com/item/2014-hot-selling-DJI-Phantom-2-Vision-plus-GPS-RC-Quadcopter-5-8G-FPV-Camera-3/1943709440.html

Men det är klart kan du köpa den direkt så skulle jag också göra det. Lättare att klaga om nått är fel.

En mycket rolig leksak. Tror dock att den med gopro kamera är lite vassare att filma med Men det blir dyrare och lite mera mickel. Mycket nöjd med min P2V+

Lycka till

//G

 

Jag köpte en Go Pro värsting på Suvvan när jag åkte hem i Mars? men den var så jäkla pillig att hålla på med så jag gav bort den till min yngsta son... Tålamodet tröt...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktig bit är gimbalen du sätter kameran i ,,blir aldrig bra film utan bra gimbal. Sen mitt tycke ska man köpa multicopter finns mycket bättre alternativ  än phantom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj va rolig den är att ställa in... Finn fem fel...

 

Nåja jag får väl ringa Durian the hacker i morgon...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Webhallen säljer ett pkt. Phantom 2 Vision+ med 2 batterier för 12900:-

Jag tror jag åker dit nu...

Beställ från djisverige.se så får du med 1 st extra batteri och en speciell ryggsäck för ~12600kr :) Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Ändrades av Songkran

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...