Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

22 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast jag har lärt mig att sensorerna på mavic 2 inte är perfekta. Så risken är stor att man kraschar ändå, om man flyger i skog. Förhoppningsvis är detta fixat till mavic 3? 

Är de snåla på programuppdateringar (firmware)?

Nu var det ju en rejäl uppdatering på minin iallafall.

Lite som kamera märken nikon är snåla med firmware uppdateringar, hellre  en ny modell.

Fujifilm är däremot bättre enligt mig.

 

Det är ju mest firmwaren som skall förfinas när de märker att något måste/ bör förbättras, annars blir det dyrt och tråkigt i längden om man måste köper en ny varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev Rillex:

Är de snåla på programuppdateringar (firmware)?

Nu var det ju en rejäl uppdatering på minin iallafall.

Lite som kamera märken nikon är snåla med firmware uppdateringar, hellre  en ny modell.

Fujifilm är däremot bättre enligt mig.

 

Det är ju mest firmwaren som skall förfinas när de märker att något måste/ bör förbättras, annars blir det dyrt och tråkigt i längden om man måste köper en ny varje år.

Ibland kommer uppdateringar för ofta 

Och kan ibland vara ostabila. 

Dock när det gäller active tracking, så är det en hårdvarugrej. 

Finns en annan drönare som heter Skydio 2. Den är bättre på tracking. Men har andra nackdelar,som kortare batteritid. Kan ej tracka på avstånd. Sämre kamera. 

Kolla denna film så ser du vad jag menar. 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tekkor:

Ett försiktigt inlägg i er drönartråd.

Finns det inte en marknad utöver att tex leta försvunna personer med dessa, tänker på forntidens flygfotograferande av gårdar och hus, skulle det va nått för er, och med dagens kameror blir det väl riktigt bra bilder...

 

Sen har jag ett klipp på en kille från USA jag följer, byggare som gör allt och gillar maskiner, sen filmar oftast med drönaren i sina flesta klipp. Vill minnas att han var nöjd med denna. Kanske kan  ge tips om filmning för nån här i tråden.

 

Hur gör han när han filmar sig själv när han kör lastbilen? Finns det automatik för det eller får man feppla med bil och drönare samtidigt??

 

Replacing the camera ribbon cable on a DJI Mavic drone.

 

13:06 Talking about camera gear

 

Killen har även svetsat ihop sitt hus av container och helsvetsat metalltak, audirs2 skulle nog gilla tråden :) Stör inlägget er tråd, be mod att ta bort inlägget.

https://www.youtube.com/channel/UCUujfNBK9uv3cIW-P5PX7vA/videos

Det finns redan en marknad för detta. Missing people, brukar annonsera om folk som vill hjälpa till, i diverse grupper på Facebook. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Fast jag har lärt mig att sensorerna på mavic 2 inte är perfekta. Så risken är stor att man kraschar ändå, om man flyger i skog. Förhoppningsvis är detta fixat till mavic 3? 

Oavsett så hade jag inte kört utan fritt spelrum runtom/ovan.Känns som att utmana ödet lite för mycket.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev L64:

Oavsett så hade jag inte kört utan fritt spelrum runtom/ovan.Känns som att utmana ödet lite för mycket.

Har du lagt upp filmen du tog på Tonga, eller var det nu var, den där du flyger ut över havet och sen tillbaka till en munter gube som skålar med drönaren?

En av de trevligaste drönar filmer jag sett!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Har du lagt upp filmen du tog på Tonga, eller var det nu var, den där du flyger ut över havet och sen tillbaka till en munter gube som skålar med drönaren?

En av de trevligaste drönar filmer jag sett!

 

MVH

Är det denna du tänker på?   om det nu går o länka från fejjan...

 

 

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev L64:

Är det denna du tänker på?   om det nu går o länka från fejjan...

 

 

Det där måste väl vara Samoa? Har du inte nån från To Sua  också, så jävla coolt ställe...

 

 

IMG_7619.JPG

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Benriach:

Det där måste väl vara Samoa? Har du inte nån från To Sua  också, så jävla coolt ställe...

 

Jepp, Samoa.Var på To Sua eller rättare sagt så var drönaren där.Hade läst innan att familjen som äger stället inte uppskattade drönare på sin mark så jag drog dit den från en strand 500 meter bort istället.

 

 

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev L64:

Jepp, Samoa.Var på To Sua eller rättare sagt så var drönaren där.Hade läst innan att familjen som äger stället inte uppskattade drönare på sin mark så jag drog dit den från en strand 500 meter bort istället.

 

 

Hur högt flyger du där?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev L64:

Är det denna du tänker på?   om det nu går o länka från fejjan...

 

 

Japp så jävla bra!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur med transport på flygplan, cabinväskan eller incheckat?

Tänkt på batterierna.

Sen genom tullen, kan det bli problem om man inte har rätt dokumentation?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Hur högt flyger du där?

Ingen aning om exakta meter men runt 100 och tillräckligt högt för att griniga familjen vare sig kan se eller höra den.

 

Här lite högre iaf.Något jag aldrig skulle göra i civilisationen... bla så var närmaste plan på 11000 meters höjd 70-80 mil bort, öns endaste helikopter var "parkerad" sen flera år och någon annan flygtrafik där nere i hörnet på ön existerar inte.

 

 

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

En kort film från östra Luzon, Filippinerna.

 

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur med transport på flygplan, cabinväskan eller incheckat?

Tänkt på batterierna.

Sen genom tullen, kan det bli problem om man inte har rätt dokumentation?

Har ännu aldrig stött på något land där dom inte får föras in.Är nog bara ett litet antal.

Batterierna ska vara i kabinen.Jag har mina batterier i såna här små safety bag

 

1147903461_20200606_1029152.thumb.jpg.acc3b0b7c60023abdb7b44781419cc14.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev L64:

Är nog bara ett litet antal.

Var av jag misstänker att Thailand är ett, det är därför jag tvekat en stund på att köpa en bättre, beställde för nått år sen i Thailand från Banggood, men det blev tji i tullen.

Men står i valet o kvalet nu att spendera lite surt förvärvade pengar igen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Soengsang:

Var av jag misstänker att Thailand är ett, det är därför jag tvekat en stund på att köpa en bättre, beställde för nått år sen i Thailand från Banggood, men det blev tji i tullen.

Men står i valet o kvalet nu att spendera lite surt förvärvade pengar igen.

Nu pratar du om 2 olika saker.

Att ta in drönare i Thailand i är tillåtet när man tex anländer Suvvan.

Importera själv blir ju en annan sak vilket jag inte har koll på vad som gäller.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Ingen som äger en sådan där " undervattensdrönare " och har spelat in film?

 


 

https://b2c.cdon.se/hemelektronik/chasing-dory-undervattensdronare-p53208968

 

 

 

Hahaha, har letat men de jag sett varit så fruktansvärt dyra, beställde direkt!

529006001_Skarmavbild2020-06-06kl_12_15_45.thumb.png.ee4a4ed215a4c9e2dae33dc98063afcf.png

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev L64:

Nu pratar du om 2 olika saker.

Att ta in drönare i Thailand i är tillåtet när man tex anländer Suvvan.

Importera själv blir ju en annan sak vilket jag inte har koll på vad som gäller.

Hoppas det är så, för mitt svar från tullen var att jag behövde de doc som nämns tidigare i denna tråd, för att få in den i Thailand från annat land via postorder.

Skulle tro att det blir det samma om man blir stoppad på Suvarnabhumi, jag kan ju ha fel....hoppas, för då behöver jag inte tveka mer, men gissar @janne_h har koll på hur det ligger till.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hoppas det är så, för mitt svar från tullen var att jag behövde de doc som nämns tidigare i denna tråd, för att få in den i Thailand från annat land via postorder.

Skulle tro att det blir det samma om man blir stoppad på Suvarnabhumi, jag kan ju ha fel....hoppas, för då behöver jag inte tveka mer, men gissar @janne_h har koll på hur det ligger till.

Du får ta in drönare i Thailand men skulle inte rekommendera att den ligger ny och fin i sin orginalkartong.

 

Tillstånd som nämndes tidigare behövs om du ska flyga lagligt.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hoppas det är så, för mitt svar från tullen var att jag behövde de doc som nämns tidigare i denna tråd, för att få in den i Thailand från annat land via postorder.

Skulle tro att det blir det samma om man blir stoppad på Suvarnabhumi, jag kan ju ha fel....hoppas, för då behöver jag inte tveka mer, men gissar @janne_h har koll på hur det ligger till.

Suvarnabhumi är inga problem. 

Kan vara problem om drönaren ligger i originalkartong. Då dom kan hävda att den ska säljas. Har man drönaren i en väska så är det inga problem. Köper du via postorder så är det ju normalt att du i Thailand betalar tull och moms. Drönare när du flyger in är ju på samna nivå som att du har med dig en dator i väskan. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

Ingen som äger en sådan där " undervattensdrönare " och har spelat in film?

 


 

https://b2c.cdon.se/hemelektronik/chasing-dory-undervattensdronare-p53208968

 

 

 

Hade kunnat vara något. Dock känns det inte riktigt bra med sladd. Då man borde kunnat göra den så den styrs med radio. Även om den är under vattnet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hur med transport på flygplan, cabinväskan eller incheckat?

Tänkt på batterierna.

Sen genom tullen, kan det bli problem om man inte har rätt dokumentation?

Inga problem. Kolla dock på flygbolagets sida, då det är batterierna som är grejen. Normalt ska polerna på batteriet vara täckta. Personligen för ändamålet har jag köpt gummilock till mina batterier. 

Du tar dom med handbagaget. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev L64:

Har ännu aldrig stött på något land där dom inte får föras in.Är nog bara ett litet antal.

Batterierna ska vara i kabinen.Jag har mina batterier i såna här små safety bag

 

1147903461_20200606_1029152.thumb.jpg.acc3b0b7c60023abdb7b44781419cc14.jpg

Jag har likadana. 

Finns dock en del länder där det är problem har jag läst. Costa rica har jag för mig att dom tar drönaren i tullen. Och återlämnade den vid hemresan. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Var av jag misstänker att Thailand är ett, det är därför jag tvekat en stund på att köpa en bättre, beställde för nått år sen i Thailand från Banggood, men det blev tji i tullen.

Men står i valet o kvalet nu att spendera lite surt förvärvade pengar igen.

Vad var det som var problem i tullen? Normalt bara att betala tull och moms så är det inga problem.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...