Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

Screenshot_20200524-185236_Chrome.thumb.jpg.3fd5fdeaa6e1692d5ee2e90c5a2ebfbe.jpgUpp till 7 kg behövs ingen svensk körkort.

Regler finns på transportstyrelsens hemsida.

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Har du skaffat det svenska körkortet ?

 

1 timme sedan, skrev JJC:

Screenshot_20200524-185236_Chrome.thumb.jpg.3fd5fdeaa6e1692d5ee2e90c5a2ebfbe.jpgUpp till 7 kg behövs ingen svensk körkort.

Regler finns på transportstyrelsens hemsida.

 

Tack!

Har appen Drönarguiden där jag ser var man kan flyga.

Så nere på ängen i Vinterviken går inte men på framsidan funkar till max 50 m.

Sen startar den inte heller om jag är på fel område.

Det är det minsta man kan göra att följa det reglementet.

Sen att följa övriga länders regelverk, blir bara förbannad på folk som har åsikter på youtube klipp ang. ex Angkor Wat.

 

B582A00C-45A9-4619-8CE4-849DAB426492.thumb.png.ed2792c4e3b7b5f76bfd69b85bd75ae8.png

 

 

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
18 minuter sedan, skrev Rillex:

 

Tack!

Har appen Drönarguiden där jag ser var man kan flyga.

Så nere på ängen i Vinterviken går inte men på framsidan funkar till max 50 m.

Sen startar den inte heller om jag är på fel område.

Det är det minsta man kan göra att följa det reglementet.

Sen att följa övriga länders regelverk, blir bara förbannad på folk som har åsikter på youtube klipp ang. ex Angkor Wat.

 

B582A00C-45A9-4619-8CE4-849DAB426492.thumb.png.ed2792c4e3b7b5f76bfd69b85bd75ae8.png

 

 

Tänk på att det blir nya regler nu från 1/7

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Rillex:

Jag har även kollat denna så här hemma ska det funka bra. 👍

Akta dig så du inte bryter det minsta mot någon regel. Paragrafryttare och Polisen kommer och tar dig 😂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev JJC:

Akta dig så du inte bryter det minsta mot någon regel. Paragrafryttare och Polisen kommer och tar dig 😂😉

Då är jag mest rädd för paragrafryttarna. 😏🥳😏 Men sånna och polisen behöver jag inte frukta eftersom den inte ska användas till något suspekt eller ur min sikt. 😏😏😏

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Rillex:

Någon som har gjort det tidigare? Är det någon idé?

Tror @janne_h har bra koll på det där, han har gjort det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt man är kriminell så man slipper bry sig. 

 

Hemkokad hexacopter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Rillex:

Suttit och försökt fylla i ett drönartillstånd för Thailand...

Tilläga att till Laos verkar inget sådant behövas.

Någon som har gjort det tidigare? Är det någon idé?

Nu tillhör jag ju inte de som ligger och hovrar lite var, -hursomhelst, det är bara ett komplement till min kamera.

Tänkte det kunde vara bra/kul att ha helt enkelt!

 

 

911398460_Skrmavbild2020-05-24kl_16_31_48.png.0476d787450f9a679dd52c6385cf9187.png

Jag har en grupp på Facebook som heter Fly drones in Thailand. Där står det mesta. Men i korta drag ska du ha försäkring. Samt kopia pass mm som caat vill ha. Kolla så alla handlingar kommit in. Annars blir det avslag. 

När du fått tillståndet. Och befinner dig i Thailand. Då besöker du nbct. Tar med dig pass serienummer på drönaren mm. Sen får du direkt ett tillstånd från dom som gäller 90 dagar eller tills ditt visum löper ut, om innan 90 dagar. Varken caat eller nbct kostar pengar. 

Caat tillståndet, löper för övrigt på 2 år. Men tar tid att få. 

Du måste ha båda tillstånden för att flyga lagligt. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Skönt man är kriminell så man slipper bry sig. 

 

Hemkokad hexacopter. 

Har du ingen kamera, så behövs inget tillstånd. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Rillex:

Då är jag mest rädd för paragrafryttarna. 😏🥳😏 Men sånna och polisen behöver jag inte frukta eftersom den inte ska användas till något suspekt eller ur min sikt. 😏😏😏

Det är ganska hårt reglerat. Men egentligen inget svårt att förstå regelverket. Väldigt stora delar av Thailand är nofly zoner. Men det finns även stora delar där det är tillåtet. Det inkluderar dom flesta turistorter. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är bild på nofly zoner över Thailand. 

Screenshot_20200525-120313_Earth.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det är ganska hårt reglerat. Men egentligen inget svårt att förstå regelverket. Väldigt stora delar av Thailand är nofly zoner. Men det finns även stora delar där det är tillåtet. Det inkluderar dom flesta turistorter. 

 

Toppen med karta , tack så mycket!

1 timme sedan, skrev janne_h:

Jag har en grupp på Facebook som heter Fly drones in Thailand. Där står det mesta. Men i korta drag ska du ha försäkring. Samt kopia pass mm som caat vill ha. Kolla så alla handlingar kommit in. Annars blir det avslag. 

När du fått tillståndet. Och befinner dig i Thailand. Då besöker du nbct. Tar med dig pass serienummer på drönaren mm. Sen får du direkt ett tillstånd från dom som gäller 90 dagar eller tills ditt visum löper ut, om innan 90 dagar. Varken caat eller nbct kostar pengar. 

Caat tillståndet, löper för övrigt på 2 år. Men tar tid att få. 

Du måste ha båda tillstånden för att flyga lagligt. 

Den gruppen ska jag då gå med i/ kolla.

1 timme sedan, skrev janne_h:

Har du ingen kamera, så behövs inget tillstånd. 

Kamera är det..

 

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det är ganska hårt reglerat. Men egentligen inget svårt att förstå regelverket. Väldigt stora delar av Thailand är nofly zoner. Men det finns även stora delar där det är tillåtet. Det inkluderar dom flesta turistorter. 

 

 

1 timme sedan, skrev janne_h:

Här är bild på nofly zoner över Thailand. 

Screenshot_20200525-120313_Earth.jpg

Tack så mycket för klara besked!!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Rillex:

Toppen med karta , tack så mycket!

Om du kollar i gruppen. Så beskriver jag där , hur du kan få kartan till google earth. Då kan du söka på specifika platser. Och se om det är flygförbud där eller ej.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev janne_h:

Om du kollar i gruppen. Så beskriver jag där , hur du kan få kartan till google earth. Då kan du söka på specifika platser. Och se om det är flygförbud där eller ej.

Tackar jag gick med i gruppen. 🙏😊🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Här är bild på nofly zoner över Thailand. 

Screenshot_20200525-120313_Earth.jpg

Janne vet du om dessa no fly zoner redan ligger inne i dji s drönare typ mavic..

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev wavis:

Janne vet du om dessa no fly zoner redan ligger inne i dji s drönare typ mavic..

Inte alla. Dock får man väl flyga med lite tänk, så löser det sig. Jag var i ratchaburi som var röd zon. Frågade brudarna på cafét. Som hävdade att många flög däromkring. Lyfte tog min film inga problem. Oftast vet polisen ingenting. Dock skulle det vara jobbigt om drönaren kraschar och skapar en skogsbrand. Så det gäller att flyga med förstånd. 

Verkar dock som flygplatserna ligger inne. Jag bor 7,5 km från Don Muang fågelvägen. Och vill jag lyfta från min tomt. Så säger min mavic 2 zoom att jag får verifiera att jag flyger på eget ansvar. Detta poppar inte upp på andra ställen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Inte alla. Dock får man väl flyga med lite tänk, så löser det sig. Jag var i ratchaburi som var röd zon. Frågade brudarna på cafét. Som hävdade att många flög däromkring. Lyfte tog min film inga problem. Oftast vet polisen ingenting. Dock skulle det vara jobbigt om drönaren kraschar och skapar en skogsbrand. Så det gäller att flyga med förstånd. 

Verkar dock som flygplatserna ligger inne. Jag bor 7,5 km från Don Muang fågelvägen. Och vill jag lyfta från min tomt. Så säger min mavic 2 zoom att jag får verifiera att jag flyger på eget ansvar. Detta poppar inte upp på andra ställen. 

Oki tack, Förstått att flygzonerna bedöms olika i olika länder. Själv e jag en söndagsflygare både inom modellflyg o drönare o har bra koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har tips på var man kan ta en försäkring som inte kostar löjligt mycket?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev L64:

Någon som har tips på var man kan ta en försäkring som inte kostar löjligt mycket?

Den måste täcka 1 miljon Baht. Jag köpte min från Mittare insurance Public Company.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-25 at 10:29, skrev janne_h:

 

 

Var lite skillnad i folkmängd och trafik. Vi får hoppas landet restartar snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Den måste täcka 1 miljon Baht. Jag köpte min från Mittare insurance Public Company.

 

Så en vanlig dvs ”svensk hemförsäkring” med tillägg jag har duger inte? 

Den är på 1,5 milj. Kr. 

Iofs jag kan nog kontakta dem och be dem skriva in min drönare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Rillex:

Så en vanlig dvs ”svensk hemförsäkring” med tillägg jag har duger inte? 

Den är på 1,5 milj. Kr. 

Iofs jag kan nog kontakta dem och be dem skriva in min drönare också.

Tror ej att caat godkänner svensk hemförsäkring. Det handlar alltså om försäkring för skador mot 3e part. Om till exempel din drönare skulle krascha, och bränna upp ett hus. Då vill man vara säker på att dom kan få ersättning för det. Vet ej om din hemförsäkring kan täcka detta? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...