Jump to content
IGNORERAD

Vi med drönare - Quad helikopter - FPV


Songkran

Recommended Posts

Så var man på gång igen. Nu är ena 250 quaden klar. Håller på med en backup också! :-).  

1-2015-07-08 18.06.18.jpg

Tjenis Gustav ,, Skoj att du fortfarande håller på , Tror jag bara har ett tiotal flygningar i år men hållt på med flygplan också en del nu i sommar. ( av med isoleringsbanden runt esc självhäftande kudde under och ett strips värmen måste ut från dem ). Kommer förbi nästa gång jag passerar fiskebyn inte omöjligt jag har med mig en rese quad då..Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 951
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Songkran

    155

  • Gustav

    80

  • wavis

    70

  • FF

    62

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tjenis Gustav ,, Skoj att du fortfarande håller på , Tror jag bara har ett tiotal flygningar i år men hållt på med flygplan också en del nu i sommar. ( av med isoleringsbanden runt esc självhäftande kudde under och ett strips värmen måste ut från dem ). Kommer förbi nästa gång jag passerar fiskebyn inte omöjligt jag har med mig en rese quad då..Ha de

Hej tack för tipset, Jag har inte prövat den lilla ännu, ska ta och göra det. Har själv varit lite slö. Den nya lilla är bara halvfärdig. Men nu har jag fått en ny lödpenna så det kanske tar fart. Nu är det uppe igen om att banna alla quadar och sånt. Trist om det blir så eller är så. Ska kolla upp det hela med mina källor.

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygappen varnade igår att mitt batteri har någon cellfel och jag bör inte flyga med den. 60 laddningar under 1 år och den är förbrukad :(

Ett nytt batteri kostar 1000 kr +.

 

Hände samma för mig när uppgradeade quaden men när mäter batteriet hittar jag inga fel den..

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Ny dom: tillstånd krävs för att fotografera med drönare

Kammarrätten ger Datainspektionen rätt och konstaterar att det krävs tillstånd för att fota med drönare.

Förvaltningsrätten i Linköping har tidigare i år meddelat i en dom att det var fritt fram för en drönare utrustad med kamera att fota, och att den inte omfattades av kameraövervakningslagens regler. Det motiverades då med att kameran endast var uppe en kort tid och därmed inte skulle vara uppsatt i lagens mening.

Men Datainspektionen valde att överklaga domen och nu har Kammarrätten i Jönköping kommit fram till en annan slutsats, nämligen att det krävs tillstånd från länsstyrelsen för att drönarfota.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.646126/tillstand-fota-dronare

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny dom: tillstånd krävs för att fotografera med drönare

Kammarrätten ger Datainspektionen rätt och konstaterar att det krävs tillstånd för att fota med drönare.

Förvaltningsrätten i Linköping har tidigare i år meddelat i en dom att det var fritt fram för en drönare utrustad med kamera att fota, och att den inte omfattades av kameraövervakningslagens regler. Det motiverades då med att kameran endast var uppe en kort tid och därmed inte skulle vara uppsatt i lagens mening.

Men Datainspektionen valde att överklaga domen och nu har Kammarrätten i Jönköping kommit fram till en annan slutsats, nämligen att det krävs tillstånd från länsstyrelsen för att drönarfota.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.646126/tillstand-fota-dronare

 

Har du en drönare själv eller är du bara skadeglad rättshaverist ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har det kommit vapen för att skjuta ner drönare med radiovågor

http://www.idg.se/2.1085/1.639765/dronare-gevar

 

Det ska finnas något liknande under utveckling som ska kunna slå ut fordon, vad jag hört så ska den baseras på EMP-teknik.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska finnas något liknande under utveckling som ska kunna slå ut fordon, vad jag hört så ska den baseras på EMP-teknik.

Har funnits i många år men är inte särskilt användbart praktiskt eftersom bilelektronik är väl skyddad mot den typen av störningar från början till skillnad mot drönarnas elektronik

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Har funnits i många år men är inte särskilt användbart praktiskt eftersom bilelektronik är väl skyddad mot den typen av störningar från början till skillnad mot drönarnas elektronik

Då är detta nog nya grejor på gång, dessa är under test nu.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis som var hemma i Sverige nu vid jul o nyår håller på i ett team och arbetar med detta nu.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis som var hemma i Sverige nu vid jul o nyår håller på i ett team och arbetar med detta nu.

Hans team är inte direkt ensamma om detta. Har funnits många "EMP-vapen som stoppar bilar" genom tiderna

Sedan 1988 blev det dessutom lättare eftersom det då infördes betydligt mer elektroniska delar i tändsystemen på bilarna som går att störa ut

Jobbar han på firman i UK som gör "RF Safe-Stop" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans team är inte direkt ensamma om detta. Har funnits många "EMP-vapen som stoppar bilar" genom tiderna

Sedan 1988 blev det dessutom lättare eftersom det då infördes betydligt mer elektroniska delar i tändsystemen på bilarna som går att störa ut

Jobbar han på firman i UK som gör "RF Safe-Stop" ?

Vet ej vad företaget heter, men det är inte i UK.

Vilket land det är ska nog inte diskuteras här.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej vad företaget heter, men det är inte i UK.

Vilket land det är ska nog inte diskuteras här.

Som sagt finns det många företag som jobbar med detta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Tjena grabbar!

Fick denna tingesten av brorsan som kom och besökte oss i Thailand. Inköpt på Hongkongs flygplats.

LARK FPV, U842-1.

Finns det någon med lite tips och tricks?

Lite dålig batteritid tycker jag. Under 10 min. Men larmar när fanskapet får lågt med kräm, vilket är bra. Dock larmar den inte när radion får lågt. Det höll på att gå åt helvete vid kvällens mörkerflygning. Tack och lov fick jag lite kontakt de sista 5 metrarna och kunde bromsa upp.

2 grannar bort på vedtraven hittade vi den blinkandes. Inte bland sockerrören med ormar och scorpioner. Puh.

Försöker bifoga 2 bilder och en film från igår dagtid.

Internet ligger nere och jag försöker via telefonen.

Tacksam för vägledande tips

Raggarnimage.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt drag i telefonen.

Någon film blir det inte.

Ska försöka igen med dronebilden.

........image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig batteritid, osökt kommer man att tänka på grannens gräsklippningsrobot, och den ser nästan ut som en upponedvänd drönare :)

 

Hoppas du får upp filmen snart... Alltid kul med mörkerflygning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Snart samma förbud i Thailand

 

Drones fitted with cameras to be banned in Thailand

Bangkok:– The flying of drones in Thailand is set to be banned as part of a new government crackdown.

According to the Transport Ministry, the new regulations will come into effect next month and will prohibit members of the public flying drones fitted with cameras.
The regulations will be used to govern the use of aerial drones which are capable of flying at high altitude, and are considered a threat national security and which also can be violation of the privacy of others, reports Thai PBS.

http://tech.thaivisa.com/drones-fitted-cameras-banned-Thailand/3290/
 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

Snart samma förbud i Thailand

 

Drones fitted with cameras to be banned in Thailand

Bangkok:– The flying of drones in Thailand is set to be banned as part of a new government crackdown.

According to the Transport Ministry, the new regulations will come into effect next month and will prohibit members of the public flying drones fitted with cameras.
The regulations will be used to govern the use of aerial drones which are capable of flying at high altitude, and are considered a threat national security and which also can be violation of the privacy of others, reports Thai PBS.

http://tech.thaivisa.com/drones-fitted-cameras-banned-Thailand/3290/
 

Snart? Artikel är från         BY JONATHAN FAIRFIELD ON 2015-01-26

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...