Jump to content
IGNORERAD

Varmvattenrör i Thailand?


sarne

Recommended Posts

Upp till dej som byggherre att se till att det utförs, annars inte

 

 

 

Jag svarade på frågan om fuktspärr ; "Upp till dej som byggherre..."

 

Själv har jag fuktspärr

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    15

  • janne_h

    13

  • Khemmarat

    8

  • husse

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mycket vettigt skrivet från någon som förmodligen inte är yrkesman på området!!

 

Nej jag vet lite om mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett litet problem med fuktsparr i tropiskt klimat, dat hander att fukten "byggs in" istallet for att avdunsta, vad jag erfarit vill inte de Thailandska byggherrarna/arkitekterna anvanda fuktsparr overhuvudtaget!

Varfor det ar sa vet inte jag men det finns saekert en vettig forklaring!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade på frågan om fuktspärr ; "Upp till dej som byggherre..."

 

Själv har jag fuktspärr

 

Vilket jag inte skulle välja i Thailand. Diffusionsöppet rakt igenom så slipper man problem.

Men det betyder inte för den skull att just du drabbas av problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt ett litet problem med fuktsparr i tropiskt klimat, dat hander att fukten "byggs in" istallet for att avdunsta, vad jag erfarit vill inte de Thailandska byggherrarna/arkitekterna anvanda fuktsparr overhuvudtaget!

Varfor det ar sa vet inte jag men det finns saekert en vettig forklaring!

 

Japp mitt inlägg ovan ger en rätt bra förklaring.

Men man kanske skall passa på att då varna för nya material och färger som är diffusionstäta. Beprövat är alltid bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket jag inte skulle välja i Thailand. Diffusionsöppet rakt igenom så slipper man problem.

Men det betyder inte för den skull att just du drabbas av problem.

Fuktspärr ? ;

 

post-7077-0-39019500-1404489493.jpg

 

Har fuktspärr under plattan (huset), var frestad  att göra det traditionsenligt i badrummet med, men

 

det hände inte.

 

Egentligen är jag lite splittrad, har inte fått några problem än, men ?

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuktspärr ? ;

 

attachicon.giffuktspärr.jpg

 

Har fuktspärr under plattan (huset), var frestad  att göra det traditionsenligt i badrummet med, men

 

det hände inte.

 

Egentligen är jag lite splittrad, har inte fått några problem än, men ?

 

Problem!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Ji2.jpg

 

Varför fuktspärrade du under huset? För att fukten inte skall tränga upp eller för att den inte skall vandra ner?

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

De där pex-rören, äter inte råttor och möss hål på dom om de ätit råttgift och blir törstiga?

Aldrig hört talas om.

Inte i Sverige iallafall.

Pex är snabbare att jobba med.

Billigare också.

Men tjockväggiga så man får gå upp lite i storlek där det går.

Godkännda för installation inuti vägg.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är säkert så att det är andra villkor när man bygger i tropiska klimat, Men dusch på andra våningen utan fuktspärr skulle ju kunna innebära att man får problem med fukt fläckar i taket på 1 vån tycker mig sett det på en del hotell. Skulle oxå kunna bli problem på 1 vån om man har en gjuten platta som alltid står fuktig.

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

För att fukten inte skall tränga upp

 

Ok! Men vad skulle ha hänt om nu fukten trängt upp? Troligen ingenting.

I värsta fall så kan det bli så att om du kör mycket AC så blir ditt golv kallt och fukten kondenserar under din fuktspärr. Detta eftersom ditt golv ovanför fuktspärren är kallt och då kyler ner marken närmast under där då fukten kondenseras.  Du skulle då möjligtvis kunna få problem med dålig lukt eller mögel om det blir ett hål på fuktspärren någonstanns.

Beroende på förhållandena precis hos dig så betyder det ju inte att det nödvändigtvis blir så. Men det kan vara en riskfaktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är säkert så att det är andra villkor när man bygger i tropiska klimat, Men dusch på andra våningen utan fuktspärr skulle ju kunna innebära att man får problem med fukt fläckar i taket på 1 vån tycker mig sett det på en del hotell. Skulle oxå kunna bli problem på 1 vån om man har en gjuten platta som alltid står fuktig.

/matz

 

I just det fallet med dusch på andra våningen så skulle faktiskt även jag överväga fuktspärr.

Nu brukar ju toaletterna ligga ovanför varandra vilket gör att det inte borde bli så stora temperaturskillnader mellan våningsplanen. Därför borde det inte vara något problem att fuktspärra på plan två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Men vad skulle ha hänt om nu fukten trängt upp? Troligen ingenting.

I värsta fall så kan det bli så att om du kör mycket AC så blir ditt golv kallt och fukten kondenserar under din fuktspärr. Detta eftersom ditt golv ovanför fuktspärren är kallt och då kyler ner marken närmast under där då fukten kondenseras. Du skulle då möjligtvis kunna få problem med dålig lukt eller mögel om det blir ett hål på fuktspärren någonstanns.

Beroende på förhållandena precis hos dig så betyder det ju inte att det nödvändigtvis blir så. Men det kan vara en riskfaktor.

Fuktspärr är på den sida fukten kommer ifrån.

I fallet med krypgrund får man spruta in polyurethane skum i grunden och få stop på både kyla fukt och radon (Sverige)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuktspärr är på den sida fukten kommer ifrån.

I fallet med krypgrund får man spruta in polyurethane skum i grunden och få stop på både kyla fukt och radon (Sverige)

 

Nu pratar vi om Thailand! Där är det inte lika självklart från vilket håll fukten kommer alla gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
UglyFarang

Innan man bestämmer sig för att fuktspärra i Thailand så måste man ställa sig frågan vad det är den skall skydda.

I Sverige finns det helt klart en poäng då det på andra sidan fuktspärren är ömtåligt byggmaterial som trä, gips och isolering.

I Thailand så är det i dom flesta fall en vägg bestående av någon slags betong eller sten. Denna är inte fuktkänslig. På andra sidan väggen så har man med all säkerhet målat med en diffusionsöppen färg som alltså släpper igenom fukt.

När du då duschar så är det ju inte så att vattnet forsar igenom väggen eller golvet. Möjligtvis sipprar det in lite fukt i fogen. Men eftersom klimatet i Thailand gör att det är varmt året om så dunstar den fukten rätt snabbt igen. Antingen åt det håll den kom ifrån eller åt något annat håll. Så länge fukten kan vandra fritt så blir det inga problem.

 

Våra svenska tankesätt om hur man skall bygga fungerar inte i Thailand.

 

Förra året bodde jag på ett hotell i Rayong. Där hade dom tapetserat med någon typ at vinyltaper i rummen. För oss i Sverige så är det ju inga problem men i Thailand så blir det problem.

Den fuktiga luften vid havet gör att hela byggnaden håller hen relativt hög fuktighet. Vad som händer med en vinyltapet i rummet är att när man då kör luftkonditioneringen så blir väggarna kalla närmast bakom tapeterna. Eftersom tapeterna inte släpper igenom fukt så bildades det mögel som det också luktade i alla dom tre rummen som vi förfogade över.

 

Detta är bara ett exempel på att man inte får tänka att svensk byggstandard är det ända rätta. Den är en standard för vårt svenska klimat. Här gäller något helt annat.

 

När jag hade eget i byggbranschen och gjorde en del våtrum så när man byggde i källare med murade/gjutna väggar, gjuten platta så fuktspärrade vi ALDRIG mot yttervägg endast golv och innerväggar så jag ger dej delvis rätt, däremot samma förhållande på ovanvåning så fuktskyddar man helt och hållet på både vägg och golv efter de olika våtzonerna som reglerna anger, jag skulle definitivt fuktspärra på en ovanvåning i Thailand om jag byggde hus där.

 

Enligt ett test som redovisades i senaste Vi i villa så var det mest skit med de godkända foliesystemen i Sverige i dag, 17 av 20 läckte vid testet..

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Fuktspärr ? ;

 

attachicon.giffuktspärr.jpg

 

Har fuktspärr under plattan (huset), var frestad  att göra det traditionsenligt i badrummet med, men

 

det hände inte.

 

Egentligen är jag lite splittrad, har inte fått några problem än, men ?

 

Fuktspärr eller kapillärbrytande skikt?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuktspärr eller kapillärbrytande skikt?

 

kapillärbrytande

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade eget i byggbranschen och gjorde en del våtrum så när man byggde i källare med murade/gjutna väggar, gjuten platta så fuktspärrade vi ALDRIG mot yttervägg endast golv och innerväggar så jag ger dej delvis rätt, däremot samma förhållande på ovanvåning så fuktskyddar man helt och hållet på både vägg och golv efter de olika våtzonerna som reglerna anger, jag skulle definitivt fuktspärra på en ovanvåning i Thailand om jag byggde hus där.

 

Enligt ett test som redovisades i senaste Vi i villa så var det mest skit med de godkända foliesystemen i Sverige i dag, 17 av 20 läckte vid testet..

Jag menade naturligtvis vid bygge ovan mark i Sverige. En källarvägg ar alltid kall året om och därför gäller helt andra sätt att bygga där.

Ber om ursäkt om jag var otydligt i mitt tidigare inlägg.

Enligt mig så skall man undvika att göra bostadsutrymme i en källare. Om jag hade en dusch i källaren så skulle jag enbart skydda precis i duschen och runt avloppet.

Detta därför att väggen är kall och fukten därför inte skulle dunsta igen på samma sätt som i Thailand där det alltid är varmt.

Det skadar givetvis inte att fuktspärra runt duschen på andra våningen i Thailand. Men lutar golvet rätt trår jag inte att det är nödvändigt. Mellan över och undervåning så brukar det finnas en luftspalt och om betongen blir fuktig så torkar den upp utan att det syns på nedervåningen. eftersom det är luft emellan.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Se urklipp GVK. Men vet att andra regler gäller i Thailand...

Om dem nu har några regler. Många olika system beroende på område,byggare osv.

Lycka till.

Varning för gamla hus och källare

I källare, gamla hus och så vidare är det viktigt att kontrollera att underlaget inte är för fuktigt, eller riskerar att bli för fuktigt över tid. I källare är det vanligt att man har problem med just tillskjutande fukt underifrån. En tätskiktsfolie ska normalt inte monteras på underlag som har en relativ fuktighet på 85 procent eller mer. Vid högre nivåer kan limmet brytas ner och konstruktionen riskerar att haverera.

Tätskiktsfolier godkänns av branschorganisationen Byggkeramikrådet. Tätskikt godkänns tillsammans med fästmassa, keramiska plattor och fogmassa i system. Provning utförs enligt metoder beskrivna i Byggkeramikrådets Bilaga B - Godkända system. System godkänns när de uppfyller angivna krav för täthet, vidhäftning, deformationsupptagningsförmåga och förseglingars täthet efter rörelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Jag menade naturligtvis vid bygge ovan mark i Sverige. En källarvägg ar alltid kall året om och därför gäller helt andra sätt att bygga där.

Ber om ursäkt om jag var otydligt i mitt tidigare inlägg.

Enligt mig så skall man undvika att göra bostadsutrymme i en källare. Om jag hade en dusch i källaren så skulle jag enbart skydda precis i duschen och runt avloppet.

Detta därför att väggen är kall och fukten därför inte skulle dunsta igen på samma sätt som i Thailand där det alltid är varmt.

Det skadar givetvis inte att fuktspärra runt duschen på andra våningen i Thailand. Men lutar golvet rätt trår jag inte att det är nödvändigt. Mellan över och undervåning så brukar det finnas en luftspalt och om betongen blir fuktig så torkar den upp utan att det syns på nedervåningen. eftersom det är luft emellan.

 

Tänk om fler var så smarta och behöll källaren som "nyttoutrymme" typ tvättsutga och pannrum och liknande istället för att göra allrum och sovrum och liknande.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Se urklipp GVK. Men vet att andra regler gäller i Thailand...

Om dem nu har några regler. Många olika system beroende på område,byggare osv.

Lycka till.

Varning för gamla hus och källare

I källare, gamla hus och så vidare är det viktigt att kontrollera att underlaget inte är för fuktigt, eller riskerar att bli för fuktigt över tid. I källare är det vanligt att man har problem med just tillskjutande fukt underifrån. En tätskiktsfolie ska normalt inte monteras på underlag som har en relativ fuktighet på 85 procent eller mer. Vid högre nivåer kan limmet brytas ner och konstruktionen riskerar att haverera.

Tätskiktsfolier godkänns av branschorganisationen Byggkeramikrådet. Tätskikt godkänns tillsammans med fästmassa, keramiska plattor och fogmassa i system. Provning utförs enligt metoder beskrivna i Byggkeramikrådets Bilaga B - Godkända system. System godkänns när de uppfyller angivna krav för täthet, vidhäftning, deformationsupptagningsförmåga och förseglingars täthet efter rörelse.

 

Att plattorna ingår i godkännandet har jag aldrig hört tidigare trots ett flertal år i byggbranschen.

 

Tyvärr så betyder inte godkänt varken att det är bra eller ens fungerar:

 

"När Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) gjorde ett funktionstest av de 20 vanligaste tätskikten för badrum, var resultatet nedslående.

Endast tre tätskikt klarade testet med hedern i behåll. Övriga 17 läckte"

 

http://www.viivilla.se/bad/bygga-och-renovera-badrum/chockresultatet-17-av-20-tatskikt-lacker/

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt UglyFarang.

Fix fog tätskickt av samma märke ifylld i dokument ligger till grund för godkännande,garanti.

Tyvärr är det så att upprättade system av tätskikt förändras kontinuerligt. När man gör dessa tester efter en tid. Då ofta med bransch och försäkringsbolagen.

Brukar komma ett par uppdateringar från både gvk och byggkeramikrådet varje år. Om både tätskikt,rörgenomföringar anslutning mot brunnar osv osv.

Så detta byggtekniska område verkar inte ha något slut !!

Tyvärr !![emoji17] [emoji6]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...