Jump to content
IGNORERAD

Konfirmerat att det blir striktare regler vid Visa-runs


hakancnx

Recommended Posts

kitungmakmak

Skall du studera så sök ett visa för detta

 

http://thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/53

 

Hmm, visst... Men då är jag tillbaka på ruta 1. Jag kan inte ansöka via post och ombuden tar med visakostnaden ungefär lika mycket som flygresan till Kambodja kostar.

 

Skulle jag vilja stanna längre så hade det ju varit ett alternativ dock. Men nu är det bara 90 dagar som jag hade tänkt vara borta.

 

Lite deppigt om jag fixar ett visum i kambodja och så kommer jag inte in i landet i alla fall. Jag antar att jag kommer in första gången då jag lämnade Thailand i april i år. Så det har gått 5 månader tills jag skall in igen.

 

Ska vara en jäkla visarun om 5 månader räknas, men för 30 dagar är jag mer osäker.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    17

  • Khemmarat

    14

  • hakancnx

    11

  • Mr Ning Ning

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För mig är definitionen av visa-run, en resa ut och in i landet samma dag.

Och det är sådant som inte får missbrukas mera.

Flera turistvisum efter varandra med tillhörande visaruns är det som stoppas i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

För mig är definitionen av visa-run, en resa ut och in i landet samma dag.

Och det är sådant som inte får missbrukas mera.

Flera turistvisum efter varandra med tillhörande visaruns är det som stoppas i första hand.

Får hoppas att du har rätt. Men TiT... jag gillar inte dom svepande förklaringarna om att det är upp till immigration officer att avgöra som jag sett lite här och där.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas att du har rätt. Men TiT... jag gillar inte dom svepande förklaringarna om att det är upp till immigration officer att avgöra som jag sett lite här och där.

 

Upp till den enskilde tjänstemannen att avgöra...

Inget att förfasas över.

Det är så Thailand fungerar.

Och en anledning att många MPR-trådar blir långa ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scores of foreigners refused entry to Thailand at Malaysian border

 

xtourist+visa+stock+photo.jpg.pagespeed.

 

 

SONGKHLA:-- More than 100 foreign nationals per month are being refused entry to Thailand despite having valid tourist visas, according to a senior Immigration official at the Sadao border checkpoint.

 

Following Thaivisa.com’s breaking news story regarding the crackdown on the misuse of tourist visas, deputy superintendent Lt. Col Banphot Kittivarathe of Sadao Immigration has confirmed that if an individual can not prove they are a genuine tourist they will be refused entry to Thailand, reports the Phuket Gazette.

 

Col Banphot claimed that as as many as 100 foreigners per month are being denied entry on the basis they could be using a tourist visa to enter the country and work illegally.

 

Persistent abusers of the tourist visa system and the ones who are likely to arouse suspicion of Immigration officials are those who “are using many tourist visas to enter Thailand multiple times”, says Col Banphot.

 

Legitimate tourists who wish to enter Thailand are advised to show officials hotel bookings or some kind of travel itinerary.

 

Sadao is located in Songkhla province and is one of the major border checkpoints on the Thai/Malaysian border.

 

In the past, Sadao has been popular with border runners travelling from Phuket and other tourist destinations in southern Thailand.

 

xthaivisa-news.png.pagespeed.ic.ASDmYCLR
-- thaivisa.com 2014-07-15

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas att du har rätt. Men TiT... jag gillar inte dom svepande förklaringarna om att det är upp till immigration officer att avgöra som jag sett lite här och där.

 

Fast så har det alltid varit.

 

En kompis till mig höll på att få stanna i Laos för många år sedan eftersom han, enligt passgubben, inte var rätt klädd.

I och för sig är han ifrån Västindien och har en väldigt "maskulin" kropp och var inte alls påklädd på överkroppen. :)

Samt tyckte att passgubben fullständigt skulle skita i hur han gick klädd (eller oklädd), det var inte hans ensak eller problem. Han var på semester och då får man gå klädd hur man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Out-in visa hoppers now being barred from entry to Thailand

PHUKET: -- Pol Col Sanchai Chokkayaikij, Superintendent of the Phuket Immigration Office, this afternoon confirmed to The Phuket News that the multiple “Out-In” visa hop is now officially dead.

“Every immigration post on land borders and at airports now has the same rules.

“If they are genuine tourists that's fine. But if we believe they are not tourists, they will not be readmitted into Thailand.

“We can see [from their passport stamps] if a foreigner has stayed in Thailand too long [on tourist visas]. We will not let them in.”

The impending clampdown has been a while coming, and has been applied in stages, with some Immigration posts ahead of others.

On May 13, the then-national head of Immigration, Lt Gen Pharnu Kerdlarpphon explained to The Phuket News, “Lots of nationalities come to Thailand on tourist visas but they come to work. I really want them to do the right thing, not to try to dodge around the law and evade taxes.”

Immigration has also begun to apply blacklisting to people who overstay their permits to stay in Thailand.

 

xtpn.jpg.pagespeed.ic.C_p7GTU0Be.jpg
-- Phuket News 2014-07-15

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på fb att en svensk kille med ED-visa fick detta indraget då han missat 90-dagarsrapporteringen.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Sånt gillar väl Jimmy Åkesson. Kanske skulle lite ännu mer strikt praxis oxå så blir han ännu nöjdare. 

hoppas :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

För mig är definitionen av visa-run, en resa ut och in i landet samma dag.

Och det är sådant som inte får missbrukas mera.

Flera turistvisum efter varandra med tillhörande visaruns är det som stoppas i första hand.

blir väl nere en 6 veckor till vintern ,tänkte ta en tripp till laos 2 dagar ,+ ev 2-3 dagar i kambodja och en vecka i flappeland ,lika bra att ansöka om ett 60 dagar dubbel entry + att jag har ju flygbiljett till Sverige ,så bör ju inte vara några problem och dom kan ju se i passet att det är mitt mönster från föregånde år att jag endast är turist

 

Link to comment
Dela på andra sajter

blir väl nere en 6 veckor till vintern ,tänkte ta en tripp till laos 2 dagar ,+ ev 2-3 dagar i kambodja och en vecka i flappeland ,lika bra att ansöka om ett 60 dagar dubbel entry + att jag har ju flygbiljett till Sverige ,så bör ju inte vara några problem och dom kan ju se i passet att det är mitt mönster från föregånde år att jag endast är turist

Ring mig om du får problem, så kommer jag och håller dig sällskap i utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ring mig om du får problem, så kommer jag och håller dig sällskap i utlandet.

hör av mig var inte orolig ,blir några dagar i din provins också om jag nu kommer in från laos

Link to comment
Dela på andra sajter

hör av mig var inte orolig ,blir några dagar i din provins också om jag nu kommer in från laos

 

Vi får hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

hör av mig var inte orolig ,blir några dagar i din provins också om jag nu kommer in från laos

Åfan, nog äger jag lite mark här i Sverige. Men äger man en hel provins i Thailand så smäller det ju högre ;)

 

Nåja, jag kommer ju att hålla ögonen öppna när det gäller problem som uppkommer för turister utan visum.

Men jag tror inte det ska vara nåt problem för mig. Utan det är nog personer som bara vänt över gränsen (borderrun kallas det visst åxå) som dom är ute efter.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Från TV:

 

A senior official at the Royal Thai Embassy in Stockholm, who asked not to be named, confirmed to Thaivisa.com that they have had no communication or guidance from the Ministry of Foreign Affairs regarding the visa crackdown.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

“But if the immigration officer at the border does not believe that he is a tourist then the officer can deny entry.
 

 

Gardera med krysch som Putte sa!

Det finns ju sedan tidigare en klausul som sager "det ar upp till den enskilde officeren att gora bedomningar fran fall till fall"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Gardera med krysch som Putte sa!

Det finns ju sedan tidigare en klausul som sager "det ar upp till den enskilde officeren att gora bedomningar fran fall till fall"

 

Haha! Måste man stå där o svettas varje gång och undra på vilket humör officeren är på denna dag..

Attraktivt? Nä...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Måste man stå där o svettas varje gång och undra på vilket humör officeren är på denna dag..

Attraktivt? Nä...

 

Men Thailand i et nötskal.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

E man nervöst lagd är det ju bara att stoppa in en tusenbahtare i passet

Och åka dit för bestickning av tjänsteman, det är ju nya tider nu. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans om att man får 3 månaders besöksvisum på en gång om man har barn i Thailand. Gäller 

det fortfarande,nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget är nytt vad jag har läst, det är bara så att dom säger att "nu följer vi lagen/reglerna"

 

Inte en dag för tidigt.

 

Vore bedrövligt tycker jag om inte våran myndighet inte följde dom, då fick vi flytta på grund

 

av platsbrist

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Läste nånstans om att man får 3 månaders besöksvisum på en gång om man har barn i Thailand. Gäller 

det fortfarande,nån som vet?

Hur ska man veta om man har ungar i Thailand när man varit där till å från under 20år som ungkarl... ;)

 

Inte sett nåt sån i visumreglerna för TR i alla fall. Men det finns flera obskyra visumtyper som jag inte kikat närmare på.

Tror du tänker på http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nånstans om att man får 3 månaders besöksvisum på en gång om man har barn i Thailand. Gäller 

det fortfarande,nån som vet?

 

Man "får" inget  men det är samma visa som om du är gift med Thai

 

http://thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/50

 

inget nytt mao

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...