Jump to content
IGNORERAD

Konfirmerat att det blir striktare regler vid Visa-runs


hakancnx

Recommended Posts

Dock är det inte glasklart på vad som verkligen gäller.

Det är som någon på Thai Visa uttryckte det; "Clear as mud"

Saxat från Thai Visa:

VISA CRACKDOWN

Confirmed: Visa run crackdown effective from August 12, 2014: Thai Foreign Ministry

BANGKOK: -- The Ministry of Foreign Affairs in Bangkok are instructing the Royal Thai Embassies and Consulates worldwide about the visa run crackdown in a letter dated June 23, 2014.

For the first time in writing, the ministry confirms the Thai Immigration Bureau's current crackdown on border runners.

The Ministry of Foreign Affairs says the crackdown is aimed to prevent visa runners who abuse the visa exemption scheme from working illegally in Thailand.

In the letter The Foreign Ministry is confirming earlier information that visa runners will be prohibited from entering Thailand as of August 12, 2014.

Visa applicants are advised to acquire appropriate Non-Immigrant visas at Thai Embassies or Consulates prior to their arrival.

Previously the Immigration Bureau has announced a crackdown for border runners. The published letter is said to be a strong indication that the Royal Thai Embassies and Consulates now has been instructed to be restrictive in issuing back-to-back tourist visas.

Letter attached (below).

Source: The Ministry of Foreign Affairs, Bangkok, Thailand

-- thaivisa.com 2014-06-30

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    17

  • Khemmarat

    14

  • hakancnx

    11

  • Mr Ning Ning

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Detta har ju funnits på andra expatsforum en tid nu.

 

Om jag förstår det rätt är det de som använder samma "landpassager" regelbundet som var 14:e dag och inte har något visa annat än turistvisa vid inpassage. (30 dar vid internationell flygplats)

 

Jag tycker att det känns rätt om jag nu med min begränsade engelska förstått saken rätt.

 

Finns mycket tomtar i detta land.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Intressant att se hur det tolkas, jag lämnade landet i april så jag räknar med att komma in, sen drar jag innan VOA går ut.

 

Står ingenting om vad som räknas som en visarun eller inte. hur länge ska man vara utanför gränsen för att få flyga in igen hade varit kul att se.

 

För returen hem går ju från BKK. Den biljetten vill jag inte betala igen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden nu är att man tydliggör att man inte kommer att tillåta någon sk visa-run.

Min högst personliga tolkning blir att om man har ett VOA, så måste man flyga ut och in igen med för att få ett nytt sådant.

Om man har ett double entry turist visa så måste man säkert behöva vara ute ur landet minst en dag för att få tillgång till det andra visat. Framtiden får visa om jag tolkat rätt, men TiT gäller...

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett visa med re-enrty, singel, double trippel  eller  multipel tror jag det heter så är det inga problem alls. 

 

När det saknas kommer allt i en annan dager.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så säker på det Leifen. Tror inte man kan göra en visa run med den typen av visa heller. Man måste nog vara borta en längre tid än någon timme.

Men som sagt, det blir Thai Immigration som har tolkningsföreträde...

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så säker på det Leifen. Tror inte man kan göra en visa run med den typen av visa heller. Man måste nog vara borta en längre tid än någon timme.

Men som sagt, det blir Thai Immigration som har tolkningsföreträde...

Finns det instämplat i visat hur många passager man kan göra så gäller det.

 

Man får vara uppmärksam vad som gäller i sitt visa,

är det ett double entré visa får man de dagar som står i visat. 

 

Jag brukar använda 2x60 dagars turistvisa  och då får jag 60 nya dagar oavsett flyg eller land, timme eller dagar.

Förlängning hos immigrations med 30 dagar á 1900bath.

 

 

 

Själv brukar jag stanna längre än någon timma, för att spara dagar och att få se ett nytt resmål.

En vecka är inte fel i ett grannland.

 

Men drar jag över gränsen en timma för att vända så skall man nog inte få sina dagar så lätt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett visa med re-enrty, singel, double trippel  eller  multipel tror jag det heter så är det inga problem alls. 

 

När det saknas kommer allt i en annan dager.

 

Tror du har rätt, men  när visat går ut så kan man nog inte åka till grannländerna och få ett nytt (nu menar jag turistvisum) eftersom ett turistvisum är ju till för turister och inte "långliggare", dessa ska ju skaffa sig ett non immigrant visum eftersom de inte klassas som turister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enligt mig ganska tydligt att dessa regler gäller dem som inte har visum alls och försöker köra på med VOA.

 

De som faktiskt fixat visum på ambassad/konsulat (oavsett modell), har generellt inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enligt mig ganska tydligt att dessa regler gäller dem som inte har visum alls och försöker köra på med VOA.

De som faktiskt fixat visum på ambassad/konsulat (oavsett modell), har generellt inga problem.

Håller med dig!

Ett double entry förlorar ju sin mening om man inte får återvända enligt vad som står på visumet.

Non immigrant är dom ju även restriktiva med om man inte är kvalificerad för det. Så det kan ju aldrig bli var mans egendom.

Finns ju dom som faktiskt är i Thailand längre tid utan vare sig yrkes, affärs, eller familje skäl. Utan för den skull jobba. Utan är faktiska turister. Verkar ju konstigt om Thailand skulle exkludera denna grupp. Bara för sakens skull?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Man får bara turist visa tre gånger på år.  och då talar jag om One Journy sen är det bara att lämna Thailand i 6 månader och börja om igen

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

https://www.facebook.com/hdvisa/posts/652300188189621

 

 

URGENT VISA INFORMATION: Starting IMMEDIATELY the Immigration at Thailand borders does not issue visa on arrival entry stamps anymore. On arrival you need to have a valid visa in your passport (Tourist, Non B, Non O, aso.) or you will not be able to enter Thailand. You will not get 30 days on arrival without a valid visa!

Please share this information.

https://www.facebook.com/hdvisa/posts/652722074814099

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ska bli intr att se hur mkt dom ska krångla till det med visa nu.

Kanske lika bra att lägga ner sitt åkande till "amazing" Thailand.

Håller med Dig, om man inte har visum i sitt pass! Läste på en annan forum om en kille som skulle vidare från Filipinerna via BKK till HEL

och hade två dagars stoppover i Bangkok, han hade varit i Thailand för två år sedan med visa runs, 15 dagar åt gången och en 30 dagars

period i år. Han nekades inträde och fick vänta anslutningflyg i Immigrationen i två dygn. Nu har jag lite svårt att tro om allt berättades som

har hänt men ifall de börjar behandla fler likadant sprids ryktet och ingen vågar ens försöka komma in i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

keyvisathailand.com skriver så här http://www.keyvisathailand.com/7-days-at-the-thai-border-and-thats-your-lot/

 

7 days at the Thai border and that’s your lot!!!
July
01 2014

It has been announced today to our visa run Agents that from today the 1st June 2014 all Nationalities who enter Thailand on a free visa on arrival e.g. 30 days standard if they wish to travel to the Thai border and return by land you will only be stamped 7 days, not 15 or 30 days like they did previously 7 DAYS AND THAT IS IT.

It has also been announced once you have been to the Thai border by land and had one lot of 7 days you cannot cross the border again if you wish to stay longer then you have to travel outside of Thailand to a Thai Consulate to obtain a Thai tourist visa or something similar and the you can return to Thailand on a visa type.

The only exemptions at the Thai border are people with Non Immigrant visas multiple entry and double or triple entry tourist visas obtained overseas or from a Thai consulate around Thailand.

So it’s getting harder guys, if your stay is going to be over 30 days then I suggest you consider obtaining a visa from a Thai Consulate in your home Country before arriving in Thailand. No visa, if you cross a border expect only 7 days!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Håller med Dig, om man inte har visum i sitt pass! Läste på en annan forum om en kille som skulle vidare från Filipinerna via BKK till HEL

och hade två dagars stoppover i Bangkok, han hade varit i Thailand för två år sedan med visa runs, 15 dagar åt gången och en 30 dagars

period i år. Han nekades inträde och fick vänta anslutningflyg i Immigrationen i två dygn. Nu har jag lite svårt att tro om allt berättades som

har hänt men ifall de börjar behandla fler likadant sprids ryktet och ingen vågar ens försöka komma in i landet.

Ja, fan vet hur dom tänker.

Vill man komma iväg 2-3 veckor på en kort semester så håller i a fall inte jag på och krånglar med ambassad och visum.

Då blir det nåt annat land.

Men det kanske bara ska gälla vid ankoms med annat än flyg och formuleringen blivit lite konstig.

Bara vänta och se hur det utvecklas.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyger man in så får man ju fortfarande 30 dagar fast man inte har visum.

 

Ser inte riktigt problemet.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Dig, om man inte har visum i sitt pass! Läste på en annan forum om en kille som skulle vidare från Filipinerna via BKK till HEL

och hade två dagars stoppover i Bangkok, han hade varit i Thailand för två år sedan med visa runs, 15 dagar åt gången och en 30 dagars

period i år. Han nekades inträde och fick vänta anslutningflyg i Immigrationen i två dygn. Nu har jag lite svårt att tro om allt berättades som

har hänt men ifall de börjar behandla fler likadant sprids ryktet och ingen vågar ens försöka komma in i landet.

Om det har gått så långt? Så lär det inte dröja länge förens det kommer kontraorder på detta på vanligt Thaivis? När dom förstår vidden av detta.

Om dom nu vill framstå som ett turistvänligt land så verkar det ju konstigt att dom ska stoppa turister vid gränsen. Och krångla till det med visumansökningar innan.

Verkar vara mer än vanligt inom Thailändska myndigheter att man tar ogenomtänkta beslut utan att göra en konsekvensanalys innan. För att sen backa sig ur dom illa kvickt när man ser att utfallet vart något helt annat än man tänkt.

Personligen bryr jag mig inte. Då jag har Non Im O. Men det är ju bedrövligt om dom inte ens släpper in korttids turister i landet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu kommer ju de flesta hit med flyg så det bör inte påverka dem, ifall man inte hamnar i samma situation som killen i mitt fall. Men som sagt

jag tror inte att han har berättat hela storyn, vad som ligger bakom nekandet av inträde. Så än så länge är det ingen panik för vanliga turister

eller de som lever här pga familjeförhållanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nonsens!

Mycket möjligt, inte skrivet av mig utan bara länkat. Kanske ljuger både han och keyvisathailand.com.

Kanske har de för många kunder så de försöker skrämmä bort en del på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På ambassadens hemsida står det inget nytt :

 

General Information

 

 

  • Your passport must be valid during your stay in Thailand (we recommend atleast 6 months by the time of your arrival.
  • You are required to obtain a visa IF going to Thailand for business, conference, research, study etc., or IF you are planning to stay for more than 30 days for tourism.
  • For Swedish passport and others 49 countries who are on the TOURIST VISA EXEPTION can stay in Thailand without a visa up to 30 days (when you arrive by airplane), if you have a proof of departure from Thailand within 30 days. BUT if you enter Thailand at the immigration checkpoints which border neighboring counties (by land or sea), you will be allowed to stay for 15 days each time ONLY

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket möjligt, inte skrivet av mig utan bara länkat. Kanske ljuger både han och keyvisathailand.com.

Kanske har de för många kunder så de försöker skrämmä bort en del på detta sätt.

 

Nej jag menade ju inte dig, utan länkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...