Jump to content
IGNORERAD

Konfirmerat att det blir striktare regler vid Visa-runs


hakancnx

Recommended Posts

kitungmakmak

Det måste finnas miljoner farranger som kan flytande Thai...med tanke på hur många ED-visas som utfärdrats... Vet inte hur utbrett detta är, men gissar att det missbrukas...

 

Finns ingen garanti för att man lär sig nåt på kursen, antagligen är SFI åxå ett lysande exempel på detta.

 

Men ett ED för att lära sig engelska skulle ju vara ganska smutt.

Risken är väl stor att jag får lära upp läraren i så fall, om det är samma klass på dessa som den jag träffade på i Isaan.

 

Men 2-3 timmars privatundervisning över en lunch i veckan skulle jag väl stå ut med för att få ett ED-visum.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    17

  • Khemmarat

    14

  • hakancnx

    11

  • Mr Ning Ning

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Äntligen lite positiva nyheter. Om man kommer in på sk "Visa On Arriva"l, får man nu förlänga detta med 30 dagar, mot tidigare 7. Kostar samma, B 1.900.

Saxat från ThaiVisa:

Longer visa exemption extensions begin August 29, 2014

BANGKOK: -- The Immigration Bureau has announced that of August 29. 2014 you will be able to extend your visa exemption period whilst you're in Thailand by 30 days, instead of the current 7 days, giving a total visa-exemption stay of 60 days. The fee for extension of stay is 1,900 Baht (unchanged).

Currently, a visa exemption entry can be extended by 7 days at your nearest Immigration office. From August 29th, it can be extended by 30 days. In effect, you can be in the country without a visa for 60 days.

Also - the Commander of Immigration has removed the proposed lifetime ban for overstaying 10 years. Thaivisa will publish the new, more lenient rules shortly.

The Immigration Commander has also stated that immigration are working to ensure that the new rules are being standardized at both immigration checkpoints and immigration offices nationwide.

If you are traveling on visa-exempt or with a tourist visa, bring these documents for your extension:

1. Your onward flight ticket or eTicket out of Thailand within the 30 days

2. Minimum 10,000 Baht, or rather 20,000 Baht

3. Hotel booking confirmation - and if you have it, your itinerary

4. One photo, passport sized.

5. Application fee, 1,900 Baht

It is not clear whether after 29th August this will still be an automatic refusal stamp with 30 days to leave, or whether the procedure will be changed and you will instead be granted an extension of 30 days.

Thaivisa News thanks the Immigration HQ in Bangkok for these updates. We are expecting more updates in the coming days and weeks. Thaivisa News is due to meet up with the Immigration Commander and his staff next week for a longer interview. Watch this space and subscribe to our newsletter for the latest Immigration updates.

In addition to Thaivisa was able to get this info confirmed direct with the Immigration Bureau, we also thank Thaivisa member and freelance journalist Scott Mallon in Bangkok for supplying us with this video explaining the news in Youtube video format:

-- thaivisa.com 2014-07-20

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya overstayregler ocksa.

 

Se for fasen till att ni inte blir haffade med overstay, da blir det 5 ar utan Beer Chang!

post-3426-0-97017100-1406012291_thumb.pn

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya overstayregler ocksa.

 

Se for fasen till att ni inte blir haffade med overstay, da blir det 5 ar utan Beer Chang!

 

Åkte på 5 dagars overstay när det var oroligt i Bangkok förra gången.

Massor med checkpoints, vi blev stoppade flera gånger på vägen till Suvan.

Väl där, och inte innan gick det upp för mig att jag hade stannat för länge.

2500 i böter - ingen annan påföljd.

 

Att tänka sig att om hade någon kollat passet precis utanför flygplatsen

hade man blitt portad i 5 år, om det var samma regler då.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tufft, 1 dag overstay om man blir tagen = 5års avstängning.

 

Vilket motsvaras av att hålla sig undan i landet i 3-5år... Utan att bli haffad då, ger samma avstängning.

 

Låter lite som 10år i fängelse eller 20.000 baht i böter som jag läser om ibland. Finns ingen rim och reson i saker och ting.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tufft, 1 dag overstay om man blir tagen = 5års avstängning.

 

Vilket motsvaras av att hålla sig undan i landet i 3-5år... Utan att bli haffad då, ger samma avstängning.

 

Låter lite som 10år i fängelse eller 20.000 baht i böter som jag läser om ibland. Finns ingen rim och reson i saker och ting.

Hmm undrar vad som händer med frun om hon åker in på Svenskt pass och får overstay..?

Fanns eventuellt finns ett sätt att gå runt problemet. Hörde om en kille för ett gäng år sen som vart portad på livstid för lindrigt narkotikabrott. Han ändrade namnet i Sverige och tog ut ett nytt pass. Med nytt namn och passnummer var han en annan person i Thailands ögon.

Kan ju vara så att dom registrerar personnummer idag?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm undrar vad som händer med frun om hon åker in på Svenskt pass och får overstay..?

Fanns eventuellt finns ett sätt att gå runt problemet. Hörde om en kille för ett gäng år sen som vart portad på livstid för lindrigt narkotikabrott. Han ändrade namnet i Sverige och tog ut ett nytt pass. Med nytt namn och passnummer var han en annan person i Thailands ögon.

Kan ju vara så att dom registrerar personnummer idag?

Och fingeravtryck!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och fingeravtryck!

Precis i passet ja. Men inte säkert att dom använder sig av detta vid inpassering?

 

Känner mig i.o.f.s inte speciellt orolig. Då jag på alla resor under 23 år inte haft en dag overstay.

Värre var det för några år sedan då min fru som stolt nysvensk med svenskt pass ville passera in i Thailand med sitt svenska pass.

Vi skulle åka till kambodja. Och det gjorde att hon endast fick 15 dagar på återresan. Vilket renderade att 2 unga grabbar(hennes söner) plus min fru åkte på overstay. Alla 3 hade även Thai pass. Vilket dom på suvvan sket högaktnigsfullt i! Jag som farang klarade mig med mitt non imm B multi.

Så det var lite kul att se att samtliga Thailändare i sällskapet förutom farangen åkte på overstay.

Hon lärde sig av läxan. Och reser endast in på Thaipass efter detta.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tufft, 1 dag overstay om man blir tagen = 5års avstängning.

 

Vilket motsvaras av att hålla sig undan i landet i 3-5år... Utan att bli haffad då, ger samma avstängning.

 

Låter lite som 10år i fängelse eller 20.000 baht i böter som jag läser om ibland. Finns ingen rim och reson i saker och ting.

 

 

Det blir ju billigt med semester om man inte får åka till Thailand på 5år.

Vad har Sverige för regler när thailändare har overstay i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju billigt med semester om man inte får åka till Thailand på 5år.

Vad har Sverige för regler när thailändare har overstay i Sverige?

 

Svaret skiljer sig inte så mycket från det samma i Thailand:

Det beror på vem som stoppar dig och hela situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis i passet ja. Men inte säkert att dom använder sig av detta vid inpassering?

Det finns ett internationellt beslut om hanteringen av detta, kommer inte ihag men det ligger inte sarskilt langt framme i tiden da man skall stoppa fingret i en avlasare som da skall matcha passet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det finns ett internationellt beslut om hanteringen av detta, kommer inte ihag men det ligger inte sarskilt langt framme i tiden da man skall stoppa fingret i en avlasare som da skall matcha passet!

Då undrar man hur det går för dom som inte har några fingeravtryck kvar?

 

Såg att många som flyr från afrika bränner eller har syra för att ta bort dom för att det inte ska gå att indentifiera personen.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bränt bort eller på annat sätt inte kan identifieras med fingeravtryck, så måste man på annat kunna styrka sin identitet eller så kan pass inte utfärdas.... Hur gör den som har amputerade armar?

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Om man bränt bort eller på annat sätt inte kan identifieras med fingeravtryck, så måste man på annat kunna styrka sin identitet eller så kan pass inte utfärdas. Hur gör den som har amputerade armar?

Några kommer säkert drabbas av ett sådant beslut.

 

Och skulle det finnas något kryphål i systemet så utnyttjas det trol av dom med mindre ärliga avsikter.

Same same m a o.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Då undrar man hur det går för dom som inte har några fingeravtryck kvar?

 

Såg att många som flyr från afrika bränner eller har syra för att ta bort dom för att det inte ska gå att indentifiera personen.

 

 

 

En ajfån gick väl i alla fall att låsa upp med näsan, knogen, bröstvårtan och det manliga organet (eller en katt tass)

http://www.digitaltrends.com/mobile/apple-touch-id-body-part-tests/#!bjKz0u

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inte helt fel ute,

En av mina bästa vänner här, säger att han ett flertal gånger kommit utan visum.

Sen gått till Im och fått två månader till pga barn/giftermål.

Jag har ingen anledning att misstro honom.

 

Stämmer bra det. Jag flyger alltid hit på enkelbiljett och utan visum. Får 30 dagar när jag landat och går jag till immigration när det är minst 15 dagar kvar av de 30 dagarna så får jag snabbt 60 dagars förlängning för 1900 B. Går enkelt om man har fru eller barn.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Stämmer bra det. Jag flyger alltid hit på enkelbiljett och utan visum. Får 30 dagar när jag landat och går jag till immigration när det är minst 15 dagar kvar av de 30 dagarna så får jag snabbt 60 dagars förlängning för 1900 B. Går enkelt om man har fru eller barn.

 

/ SatanG

Och vi andra får bara 30+30 för 1900baht, men då slipper man ju svärmor åxå. ;)

Eller med turist single 90 dagar men då kostar ju visat en del+extension.

 

Du har aldrig fått problem med flyget om du reser med enkel utan visum?

Det har debatterats lite hit och dit kring detta,

jag blev ju i alla fall tillfrågad om visum vid incheck då jag hade 31 (tja 30 dagar pga när Thai lyfter, jag passerar kontrollen dag 30 men lyfter dag 31) dagar på min ToR.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vi andra får bara 30+30 för 1900baht, men då slipper man ju svärmor åxå. ;)

Eller med turist single 90 dagar men då kostar ju visat en del+extension.

 

Du har aldrig fått problem med flyget om du reser med enkel utan visum?

Det har debatterats lite hit och dit kring detta,

jag blev ju i alla fall tillfrågad om visum vid incheck då jag hade 31 (tja 30 dagar pga när Thai lyfter, jag passerar kontrollen dag 30 men lyfter dag 31) dagar på min ToR.

 

Blev nekad en gång i London med BA. Ringde upp rederiet som direkt ändrade till en T/R som sedan bokades av efter jag var framme.

Inga andra bolag har gett några problem, inte heller immigration i Bkk.

Skulle någon fråga vid incheckning säg att du ska köpa biljett på plats, du har ju faktiskt en månad på dig, det kanske hjälper.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Blev nekad en gång i London med BA. Ringde upp rederiet som direkt ändrade till en T/R som sedan bokades av efter jag var framme.

Inga andra bolag har gett några problem, inte heller immigration i Bkk.

Skulle någon fråga vid incheckning säg att du ska köpa biljett på plats, du har ju faktiskt en månad på dig, det kanske hjälper.

 

/ SatanG

 

Tja, just på ToR så har jag ju sett att det verkar bli billigare än 2 enkel.

Men dom flesta säger att det fungerar - och några (däribland jag har blivit kontrollerad i alla fall, av flyget - inte passkontrollen).

 

Dom flesta backpackers har ju ingen bokad utresa heller, utan drar landvägen så det verkar fungera för det mesta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, just på ToR så har jag ju sett att det verkar bli billigare än 2 enkel.

Men dom flesta säger att det fungerar - och några (däribland jag har blivit kontrollerad i alla fall, av flyget - inte passkontrollen).

 

Dom flesta backpackers har ju ingen bokad utresa heller, utan drar landvägen så det verkar fungera för det mesta.

 

En av de få fördelarna med Norwegian - om inte den enda - är att det inte är dyrare att åka åt andra hållet.

Biljetterna säljs som enkelbiljetter. Tror att Air Berlin och Wizzair och kanske Ryan håller på med liknande affärsmodell.

 

Så den dagen man tvingas forka ut deg så släkten kan komma till Sverige måste det inte bli svindyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

En av de få fördelarna med Norwegian - om inte den enda - är att det inte är dyrare att åka åt andra hållet.

Biljetterna säljs som enkelbiljetter. Tror att Air Berlin och Wizzair och kanske Ryan håller på med liknande affärsmodell.

 

Så den dagen man tvingas forka ut deg så släkten kan komma till Sverige måste det inte bli svindyrt.

Åfan, det visste jag inte. Även om jag beställt med norrbaggarna.

 

Så missar jag utresan så gäller hemresan i alla fall. Kan ju vara bra å veta om, annars faller normalt sett den.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfan, det visste jag inte. Även om jag beställt med norrbaggarna.

 

Så missar jag utresan så gäller hemresan i alla fall. Kan ju vara bra å veta om, annars faller normalt sett den.

 

Det däremot, vågar jag inte svara på.

Kolla upp, för allt smör i Småland.

 

Edit:

Kan det här betyda att det går bra?

 

Alla biljetter debiteras per person och enkelresa och inkluderar alla skatter med undantag för valfria tilläggstjänster.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det däremot, vågar jag inte svara på.

Kolla upp, för allt smör i Småland.

 

Edit:

Kan det här betyda att det går bra?

 

Alla biljetter debiteras per person och enkelresa och inkluderar alla skatter med undantag för valfria tilläggstjänster.

 

Får väl ta och läsa det finstilta på biljetterna (fick 4st, 2 inrikes och 2 longhaul)...

Sånt gör jag ju normalt sett aldrig, för iväg kommer jag ju alltid och hem löser sig på nåt sätt.

 

Men det är ju intressant att veta i alla fall.

 

Så man har lite på fötterna om det strular på utresan, det går ju att flyga ikapp till ARN om jag slantar upp lite till antar jag.

 

EDIT: Ähh, stod inte nåt speciellt på biljetterna i alla fall. Jag kör väl som vanligt, funkar det så funkar det..

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

GlobalWalker

Någon här vilka regler som gäller om man kommer till Thailand i egen segelbåt?
Skulle tro att det tar ca ett år innan det blir aktuellt, men ändå?
 

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...