Jump to content
IGNORERAD

Blev det bättre med kuppen?

Guest Loikkari

Recommended Posts

Oregistrerad

Hur märks kuppen i vardagslivet? Har det blivit bättre eller sämre? Är det svårare uträtta sina ärenden hos myndigheterna, polisen, mm.

Själv råkade jag idag, på egen dumhet, köra mot enkelriktad på Walking Street, från Bali Hai mot Beach Rd. Tänkte inte alls på att den är enkelriktat,

och mötte en polis som satt i början,, eller rättare sagt i slutet av gatan och blev stoppad av honom. Nåväl har inget att påpeka om själva boten,

gjorde ju fel och böten var ju befogat. Han frågade om jag inte ville gå till stationen, då skulle han ha 300 THB, men jag sa att jag har tid och vill

åka till soi 9 där statione ligger. Han plocka av mitt körkort och gav mig papret där förseelsen var skriven, med orden att det kostar 400 THB.

Det visste jag innan och åkte till staionen för att betala. De har en tavla brevid luckan där det står beloppen för de vanligaste trafikbrott, bla

driving against trafick flow 400 THB. Väl i luckan sa polisen 600 THB jag påpekade att det kostar 400 och riktade mot tavlan, men han ville ha

600 THB ialladall. Okey sa jag då och medan jag plockade fram sedlar från blomboken sa han plötsligt 500 THB its okey? Då gav jag honom

500 THB och var väldigt förvirrat vad som skulle gälla? Men 500 skrevs i kvitton och jag åkte iväg för att hämta mitt körkort igen. Han som stoppade

tittade på kvitton och med leende sa att jag skulle ha nöjt med 300 THB.  De pengar skulle nog ha åkt ner i hans ficka direkt men nu vet jag inte

vad som händer med pengarna som jag betalade inne på stationen.

Så i denna ärende har det inte blivit bättre utan fortfarande samma skit o förvirring med olika budskap, skit tycker jag och jag vlev faktiskt lite

besviken på utvecklingen. Nu ska alla gnällspikar ha det klart att jag inte gnäller om själva böten, jag gjorde fel och betalar därefter men hanteringen

först av den polis som stoppade mig, och sen inne på staionen tycker jag var fel och ruttet. Så om de inte kan få bukt på dessa grundsaker, hur

fan kan de få ordning på större problem? Juntan bytte ju polis ledning på Pattaya, verkar fortsätta likadant, bara pengarna slinker ner i andras fickor.

Nu är det inte Thaksins folk som skor sig utan andra.

post-7521-0-98235100-1403865767.jpgpost-7521-0-05579100-1403866352.jpg

Ändrades av Loikkari
Dela på andra sajter

• Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Baa

7

• Moritz

6

• ban99arne

4

• kitungmakmak

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror tyvärr inte det går att vända ett genomkorrumperat samhälle på en månad

Vänta 10-20 år så har förhoppningsvis mycket hänt om inte vissa politiker kommer till makten förstås och för ner allt till samma katastrofnivå som var nu fram till kuppen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det tar lång tid att ändra ett beteende, speciellt om det är en viktig inkomstkälla.

När poliserna längst ned i näringskedjan får riktiga löner så vänder det, inte före.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Det tar lång tid att ändra ett beteende, speciellt om det är en viktig inkomstkälla.

När poliserna längst ned i näringskedjan får riktiga löner så vänder det, inte före.

Tror inte det hjälper med "riktiga" löner. Mycket vill ha mer...

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu tänkte jag att man kan lägga hur man upplever vardagen just nu, idag dela gärna erfarenheter om situationer som har hänt. Tro kan man i kyrkan. ???

Dela på andra sajter

Hur märks kuppen i vardagslivet? Har det blivit bättre eller sämre? Är det svårare uträtta sina ärenden hos myndigheterna, polisen, mm.

Jag har inte märkt någon skillnad bortsett ifrån att inlåningsräntan på bankerna har blivit mycket lägre.

Dela på andra sajter

Migrantgrupper rapporterar en mycket tätare frekvens av crackdowns sedan militären tog över.

Såpass mycket större att jag själv hamnade i en - hur liten är inte sannolikheten för det!

Att de tre pickups som väntade ute på gatan fick åka tomma därifrån kan vi och våra kameror antagligen tackas för.

Inte ovanligt att pass helt enkelt stjäls och förstörs av poliserna som därefter tar migrantarbetare med sig för att de inte har dokument.

Polisen har normalt inte rätt att ta sig in på tomten eller in i huset som de gjorde, men på grund av det rådande

(undantags-)tillståndet gör de det ändå - och de var inte sena att påpeka att vi var flera än 5 personer i rummet.

Så jo, det märks.

I fortsättningen kommer en födelsedagstårta alltid att vara redo i frysen.

mvh

Ändrades av Moritz
Dela på andra sajter

Jag har inte märkt någon skillnad bortsett ifrån att inlåningsräntan på bankerna har blivit mycket lägre.

DjungelNemo märker ingen skillnad pga djungelvy

Dela på andra sajter

Tycker det blivit lättare att parkera och nu slipper man ju dessutom rösta.

Dela på andra sajter

Folk är mer öppna och på ett bättre humör nu.

Har inte sett en enda militär på tre veckor ännu.

Man ser ingen skillnad i vardagen alls med andra ord.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hur är det på turistorterna? Hörde rykten om att det är väldigt lugnt, dvs lite turister i pattis i alla fall. Kan ju vara lite trist för kanibalerna som "lever på turister" :)

ทีรัก

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hur är det på turistorterna? Hörde rykten om att det är väldigt lugnt, dvs lite turister i pattis i alla fall. Kan ju vara lite trist för kanibalerna som "lever på turister" :)

Är dom Kanibaler så äter dom väll inte fisk? (Torskar) ;-)

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Är dom Kanibaler så äter dom väll inte fisk? (Torskar) ;-)

Hmm, tänkte inte på det :)

ทีรัก

Dela på andra sajter

Suárez..?

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Suárez..?

Hehe, kanske skall vara 2 "n", men sån är jag. Det bjuder jag på. :)

Kallar dom skämtsamt så, men androfagenger är ju kanske inte lika roligt om man nu tänker efter.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Va i Bangkok (igen) i veckan, inte sag man nan skillnad dar trots alla propaer om sanering av ditt eller datt, det enda jag tyckte mig marka va att det var ovaligt lite folk i rorelse, aven lite tunnt pa Suvvan!

I gar hade dom sparrat av hela Udon city och tog utandningsprov pa framst bilforare men aven pa en del MC, har ingen koll pa om det ar nagon skillnad mot forr, 2000 pa plats eller en natt i finkan o 2000 pa morgonen med kvitto!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Va i Bangkok (igen) i veckan, inte sag man nan skillnad dar trots alla propaer om sanering av ditt eller datt, det enda jag tyckte mig marka va att det var ovaligt lite folk i rorelse, aven lite tunnt pa Suvvan!

I gar hade dom sparrat av hela Udon city och tog utandningsprov pa framst bilforare men aven pa en del MC, har ingen koll pa om det ar nagon skillnad mot forr, 2000 pa plats eller en natt i finkan o 2000 pa morgonen med kvitto!

vilket valde du :police:

Dela på andra sajter

Satt pa flaket pa en TucTuc tillhorande en TucTucforare vid namn Tuc, Jo det ar sant, han kallas sa.

En bra observationsplats emedan det skulle blasas av samtliga bilforare vare sig dom korde Pickis eller nya MB!

sa det va lixom lite trafikstockning!

Dela på andra sajter

Känns bra om de skulle ta lite krafttag mot fyllekörningen..!

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Kan du lägga in en bild på ditt kvitto?

:giggle:

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Känns bra om de skulle ta lite krafttag mot fyllekörningen..!

Mvh. borje222

Tycker jag med, men det hjalper inte om man fortfarande kan slanta av pa plats och sedan fortsatta kora darifran,

Nu ar detta inget som kommit efter kuppen, i alla fall inte i Udon, fragan ar om det overhuvudtaget markts nagonting alls for gemene man, jag kan inte se nagonting vare sig buu eller bae men det har formodligen rullat ett o annat huvud i Risbyn med!

Dela på andra sajter

Kan du lägga in en bild på ditt kvitto?

:giggle:

MVH

Hehe, nej, sana bravader ar jag for gammal for att utsatta mig for. Visst har man val tagit nan bira efter golfen innan man kort hem, men med ett lagligt spann upp till 0,5 ar det inga pompem!

Dela på andra sajter

Tycker jag med, men det hjalper inte om man fortfarande kan slanta av pa plats och sedan fortsatta kora darifran,

Nu ar detta inget som kommit efter kuppen, i alla fall inte i Udon, fragan ar om det overhuvudtaget markts nagonting alls for gemene man, jag kan inte se nagonting vare sig buu eller bae men det har formodligen rullat ett o annat huvud i Risbyn med!

Det jag sett i risbyn, är att allt fler köper en beg. bil, istället för en moppe, (tex, frugans bror köpte en Volvo 740, för 70 000B ) och som alla vet, tar Thaien fordonet till festen, och därifrån...Annars är han ju inte en riktig man...

Och det gör ont att bli påkörd av en bil, jämfört med en moppe...

Sen kanske man inte behöva sätta gränser på 0,2 promille, men väl se till så att de åtminstone kan gå..!

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Loikkari, on 27 Jun 2014 - 05:43, said:

Själv råkade jag idag, på egen dumhet, köra mot enkelriktad på Walking Street, från Bali Hai mot Beach Rd. Tänkte inte alls på att den är enkelriktat,

och mötte en polis som satt i början,, eller rättare sagt i slutet av gatan och blev stoppad av honom. Nåväl har inget att påpeka om själva boten,

gjorde ju fel och böten var ju befogat. Han frågade om jag inte ville gå till stationen, då skulle han ha 300 THB, men jag sa att jag har tid och vill

åka till soi 9 där statione ligger. Han plocka av mitt körkort och gav mig papret där förseelsen var skriven, med orden att det kostar 400 THB.

Det visste jag innan och åkte till staionen för att betala. De har en tavla brevid luckan där det står beloppen för de vanligaste trafikbrott, bla

driving against trafick flow 400 THB. Väl i luckan sa polisen 600 THB jag påpekade att det kostar 400 och riktade mot tavlan, men han ville ha

600 THB ialladall. Okey sa jag då och medan jag plockade fram sedlar från blomboken sa han plötsligt 500 THB its okey? Då gav jag honom

500 THB och var väldigt förvirrat vad som skulle gälla? Men 500 skrevs i kvitton och jag åkte iväg för att hämta mitt körkort igen. Han som stoppade

tittade på kvitton och med leende sa att jag skulle ha nöjt med 300 THB.  De pengar skulle nog ha åkt ner i hans ficka direkt men nu vet jag inte

vad som händer med pengarna som jag betalade inne på stationen.

Så i denna ärende har det inte blivit bättre utan fortfarande samma skit o förvirring med olika budskap, skit tycker jag och jag vlev faktiskt lite

besviken på utvecklingen. Nu ska alla gnällspikar ha det klart att jag inte gnäller om själva böten, jag gjorde fel och betalar därefter men hanteringen

först av den polis som stoppade mig, och sen inne på staionen tycker jag var fel och ruttet. Så om de inte kan få bukt på dessa grundsaker, hur

fan kan de få ordning på större problem? Juntan bytte ju polis ledning på Pattaya, verkar fortsätta likadant, bara pengarna slinker ner i andras fickor.

Nu är det inte Thaksins folk som skor sig utan andra.

attachicon.gifsakko.jpgattachicon.gifsakot.jpg

Jag tolkar det som att du betalade 500 till statskassan iom kvittot istället för 300 ner i polismannens ficka 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...