Jump to content
IGNORERAD

Hyra och köra bil i Thailand


kenneth073

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Det är väl nånting som är allmänt känt vad som gäller... :)

 

Nej det är inte förbjudet att  köra på Internationellt körkort. Dock kan vissa mindre seriösa försäkringsbolag hävda att dom inte behöver betala. Om man inte har Thailändskt körkort. Är man där längre tid SKA man skaffa sig Thailändskt körkort.

Hej

 

Då kan det alltså helt riktigt uppstå vissa problem med enbart ett Internationellt körkort, har även hört fall där lokal polis inte har accepterat dom Internationella körkorten, så det finns nog anledning till att varna lite för dessa.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dannep4

    18

  • Tallviking

    15

  • leifen

    13

  • janne_h

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Då kan det alltså helt riktigt uppstå vissa problem med enbart ett Internationellt körkort, har även hört fall där lokal polis inte har accepterat dom Internationella körkorten, så det finns nog anledning till att varna lite för dessa.

 

Mvh isan lover

 

Läs mitt inlägg 48. Det förklarar nog dom flesta sådana fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Då kan det alltså helt riktigt uppstå vissa problem med enbart ett Internationellt körkort, har även hört fall där lokal polis inte har accepterat dom Internationella körkorten, så det finns nog anledning till att varna lite för dessa.

 

Mvh isan lover

Polisen accepterar väl till och med bibliotekskort. Så det tror jag knappast vara ett problem. Om inte polisen vill hitta på ett problem för att få en muta.

Var väl någon som postade en böter på forumet. Ställd till Mr körkort? :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Polisen accepterar väl till och med bibliotekskort. Så det tror jag knappast vara ett problem. Om inte polisen vill hitta på ett problem för att få en muta.

Var väl någon som postade en böter på forumet. Ställd till Mr körkort? :)

Hej

 

Visst inträffar det att polisen vill hitta ett problem för att kräva böter och då kan nog ett körkort som dom inte känner igen bli en bra anledning.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

På de internationella som bland annat OK utfärdar finns en sida med thailändsk översättning

 

Att behöva ett thaikort för att köra hyrbil som turist behövs inte. PUNKT

 

Säger polismannen något annat så ta upp telefon och ring turistpolisen på nr 1155 eller ge fanskapet 200 bath

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

På de internationella som bland annat OK utfärdar finns en sida med thailändsk översättning

 

Att behöva ett thaikort för att köra hyrbil som turist behövs inte. PUNKT

 

Säger polismannen något annat så ta upp telefon och ring turistpolisen på nr 1155 eller ge fanskapet 200 bath

 

Men om du står skriven i husboken, är du då turist eller bofast? Det skulle jag vilja veta för det är i varje fall inte jag helt säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

På de internationella som bland annat OK utfärdar finns en sida med thailändsk översättning

 

Att behöva ett thaikort för att köra hyrbil som turist behövs inte. PUNKT

 

Säger polismannen något annat så ta upp telefon och ring turistpolisen på nr 1155 eller ge fanskapet 200 bath

Hej

 

Det fungerar ju på turistorter men i stora delar av landet finns det väl ingen turistpolis?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Men om du står skriven i husboken, är du då turist eller bofast? Det skulle jag vilja veta för det är i varje fall inte jag helt säker på.

Är man där på turistvisa så är man turist

 

Regeln var ju max 90 dagar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hej

 

Det fungerar ju på turistorter men i stora delar av landet finns det väl ingen turistpolis?

 

Mvh isan lover

 

Nej men de svarar säkert i telefon och kan förklara för bypolisen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man där på turistvisa så är man turist

 

Regeln var ju max 90 dagar

 

Med ditt resonemang så är en thailändsk kvinna bosat i Sverige med dubbla medborgarskap och innehavare av svenskt körkort turist i Thailand?

Menar du att det gör någon skillnad om hon rest in på svenskt eller thailändskt pass?

 

Tillåt mig tvivla på att det är så enkelt.

Jag vidhåller mitt tidigare påstående i inlägg 48 tills någon visar en trovärdig källa som säger något annat.

 

Enligt Thailand så är hon bosatt i Thailand.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Med ditt resonemang så är en thailändsk kvinna bosat i Sverige med dubbla medborgarskap och innehavare av svenskt körkort turist i Thailand?

Menar du att det gör någon skillnad om hon rest in på svenskt eller thailändskt pass?

 

Tillåt mig tvivla på att det är så enkelt.

Jag vidhåller mitt tidigare påstående i inlägg 48 tills någon visar en trovärdig källa som säger något annat.

 

Enligt Thailand så är hon bosatt i Thailand.

Nu har jag svarat på vad som gäller för en svensk turist vilket TS Kenneth är

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej men de svarar säkert i telefon och kan förklara för bypolisen

Hej

 

Ja hoppas kan man ju alltid, själv känner jag ingen som har provat detta uppe hos oss.

 

Har turistpolisen befogenheter utan för sina egna områden?

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag svarat på vad som gäller för en svensk turist vilket TS Kenneth är

 

Vad gäller om du är skriven i husboken? Är du då en turist?

 

Detta har såklart inget med TS att göra utan bara för att bringa klarhet.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Näää nu ger jag upp

 

 

Säger som Stenmark

 

De é int lönt å förklar..

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vanliga trafikkontroller brukar inte pass, viseringar och husböcker efterfrågas alls, bara körkort.

 

Har fått rådet av flera expats att inte lita på lokala poliser och internationellt körkort.

Deras kunskap är för låg och knappast lönt att bråka.

 

Vid en olycka blir läget ett helt annat och säkert ännu oklarare.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller om du är skriven i husboken? Är du då en turist?

 

Detta har såklart inget med TS att göra utan bara för att bringa klarhet.

 

Det avgörs nog inte i husboken utan avgörs vilket typ av visa du har

 

Du kan knappast kallas "bofast" om du är här på 30-dagars turistvisum

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller om du är skriven i husboken? Är du då en turist? Detta har såklart inget med TS att göra utan bara för att bringa klarhet

 

Vill du ha klarhet så kontakta berörd Thaimyndighet, dom svaren du får här tvivlar du jo (med all rätt) på.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vanliga trafikkontroller brukar inte pass, viseringar och husböcker efterfrågas alls, bara körkort.

 

Har fått rådet av flera expats att inte lita på lokala poliser och internationellt körkort.

Deras kunskap är för låg och knappast lönt att bråka.

 

Vid en olycka blir läget ett helt annat och säkert ännu oklarare.

 

Numera är IKK översatt på thailändska så då har det blivit bättre när de lokala poliserna kan läsa själva direkt i körkortet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää nu ger jag upp

 

 

Säger som Stenmark

 

De é int lönt å förklar..

post-6184-0-56624800-1403708631.jpg

 

Eller också kan man säga som Ronny Eriksson. " Det är aldrig för sent att ge upp " ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det avgörs nog inte i husboken utan avgörs vilket typ av visa du har

Du kan knappast kallas "bofast" om du är här på 30-dagars turistvisum

Nu är det så här att min fru besitter dubbla medborgarskap men innehar enbart ett svenskt körkort för bil.

Med ditt resonemang så får hon då köra på ett internationellt kk om hon reser in på sitt svenska pass med visa On arrival, medan hon i inte får det om hon reser in på det thailändska passet.

Jag litar inte på att du har rätt i det här fallet.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha klarhet så kontakta berörd Thaimyndighet, dom svaren du får här tvivlar du jo (med all rätt) på.

Bästa svaret hittills!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så här att min fru besitter dubbla medborgarskap men innehar enbart ett svenskt körkort för bil.

Med ditt resonemang så får hon då köra på ett internationellt kk om hon reser in på sitt svenska pass med visa On arkivalier, medan hon i inte får det om hon reser in på det thailändska passet.

Jag litar inte på att du har rätt i det här fallet.

 

Vad du gör det komplicerat ;) Om hon är bosatt i Sverige får hon köra 90 dagar på sitt internationella körkort i Thailand. Hon måste dock även ha med sig sitt svenska körkort.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja hoppas kan man ju alltid, själv känner jag ingen som har provat detta uppe hos oss.

 

Har turistpolisen befogenheter utan för sina egna områden?

 

Mvh isan lover

det är jag rätt säker på .hur ska dom annars kunna bistå turister/besökare .tror nog dom kan förklara för sin by kollega vad som gäller

om det skulle uppstå problem ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ditt resonemang så får hon då köra på ett internationellt kk om hon reser in på sitt svenska pass med visa On arkivalier, medan hon i inte får det om hon reser in på det thailändska passet

 

TV har rätt, åker hon in på svensk pass, så är den "Thailendska personen" inte i Thailand hon är

"utcheckat " från  hemlandet och finns inte där. Reser hon in med Thaipass får hon tex ingen hjälp av

Svensk ambassad vid problem.

Men som jag skrev förut du verkar inte gilla svaren du får när dom inte överensstämmer med din överbevisning.

Så kontakta Thai myndighet

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...